Gallu E3X ja etukaiuttimet

Spezzi

Dieselvoimaa
Liittynyt
23 Huhtikuu 2003
Sijainti
Uusimaa
Mitenkäs toverit ootte etupään soitto-osaston ämyrien sijottelun ratkaisseet E-30-sarjan Galanteissanne?

Olis meinaan DLS:n kuuspuokki erillissatsi laatikossa odottamassa asennusta, mutta asennuspaikat vielä vähän hakusessa.

Todnäk väännän basso-osat perinteisesti oveen. En väkertäne mitään erillisiä ovikoteloita (kuten edesmenneessä E14:ssäni oli), vaan vain vaimennan oven sisäpuolelta raskasmatolla, tilkitsen pellistä pahimmat reiät vanerilla ja täräytän elementin vanerilevyn kanssa alkuperäiselle paikalle oven alalaitaan (siellä on kuuspuokille tehdaspaikka). Ovipaneelin läpiviennin ratkaisen varmaan siten, että teen ovipaneeliin tasan elementin ritilän ulkomitan kokoisen reiän ja taitan verhouskankaan reiän aukkojen sisäpuolelle, siten, että elementti "kurkistaa" ovipaneelin läpi, tai sitten kiinnitän elementin ovipaneelin ulkopuolelle, niin, että elementin kiinnitysruuvit puristavat ovipaneelin ovipeltiin kiinnitettävää vanerilevyä vasten.

Toinen asennuspaikka olisi etujalkatilassa etupenkkien ihan edessä. Siihen olisi helpohkoa väkertää lasikuidusta ja/tai pellistä suorakaiteen malliset, viitisen senttiä korkeat suljetut kotelot, jolloin elementit puhuisivat ylöspäin. Ongelmaksi tulisi silloin se, että äänet jäävät kuljettajan ja matkustajan reisien alle (2-tiesatsissa tämä basso-keskiääninen soi varsin korkeita taajuuksia, joilla suuntaavuus on jo merkittävä). Myös diskantit tulisi asennettavaksi 90 asteen kulmaan basso-keskiääniseen nähden, ei tee hyvää soinnille sekään.

Tavoitteena on kuitenkin vaan ihan basic-level-järjestelmä, joka soittaa konemusaa sen verran lujaa ja puhtaasti, että pysyy kuski hereillä pitkillä taipaleilla ;D.

Muu kalusto koostuu sitten 8-tuumaisista koaksiaalielementeistä (tulee hattuhyllyyn, joka vaimennetaan ja vahvistetaan) ja 12-tuumaisesta DLS:n subista. Suppasta vähän suunnittelin maltillisen kokoiseen suljettuun koteloon takakontin ulkonurkkaan takavalon kohdalle siten, että elementti puhuisi 45 asteen kulmassa "kontin poikki".


Tulihan tuossa taas jaariteltua. Kiitos kumminkin vinkeistä ja ajatuksista jo etukäteen!
 
Eipä tullu jaariteltua hifeistä kun kävin sen puskurin hakemassa...=) Tuota, mulla on ovissa, silleen-->ovipahviin reikä ja kaiutin siihen...ei hyvä, ois tarkotus rakentaa ihan kunnolliset pahvit/alaosa 6.5" elementeille. Meinaan ovat ihan liian alhaalla jos ovat suorassa.

Tosta subista sen verran, että melkeenpä sama missä kohtaa se on...=)

Meinasit saada 8" mahtumaan hattuhyllylle...? Pakko vaan nähdä, että miten onnistut, siinä etteikö ne menisi ;)
 
"Meinaan ovat ihan liian alhaalla jos ovat suorassa. "
. . .
Liian alhaalla? Tuskin mideissä vaikuttaa onko jalkojen tasolla vai korkeammalla. Kickpanel lienee paras ratkaisu, ja sehän on kaikkea muuta kuin korkealle asennettu.
 
Noista 8" hattuhyllylle :D Kyllä ne sinne menee ;)
Mutta sitten ei isompia enää mahdu :)

Nimimerkillä: Kokemusta on
 
Meinasin vaan, että ne soisivat paremmin jos olisivat suunnattu hieman ylöspäin... ero on kuin yö ja päivä. ;)
 
Eikös tuossa gallussa ole kojelaudalla valmis 4" paikka?
Vai olenko väärässä vuosimallissa?

Tosiaan, jos laittaa 6,5" kaksitie sarjan, niin se keskari kannattaa suunnata jos haluaa että niistä kuuluu muukin kuin oven kaiku.. Jos oikein hyvän haluaa, niin tekee elementille kotelon, joko oveen tai kick paneeliin..
 
Vesku sanoi
Eikös tuossa gallussa ole kojelaudalla valmis 4" paikka?
Vai olenko väärässä vuosimallissa?

Tosiaan, jos laittaa 6,5" kaksitie sarjan, niin se keskari kannattaa suunnata jos haluaa että niistä kuuluu muukin kuin oven kaiku.. Jos oikein hyvän haluaa, niin tekee elementille kotelon, joko oveen tai kick paneeliin..

Oikeassa vuosimallissa olet, siinä on nelituumaiselle paikka mutta se on aika matala syvyys suunnassa. Itsellä Dragsterin 4" midbassot siinä kohdissa meinaa tehdä tiukkaa että uppoaa.
 
8-tuumaisista: kyllä menevät. Edellisessä E14-Galantissani oli Blaupunktin 8-tuumaiset koaksiaalit. Asensin ne silleen, että avarsin koripellissä hattuhyllyssä olevia aukkoja pistosahalla. Sitten siihen päälle tein 10-millisestä äänieristematosta koko hattuhyllyn kokoisen pehmusteen. Ylimmäiseksi leikkasin 9-millisestä vanerista uuden "hattuhyllyn", jonka verhoilin. Kaiuttimet kiinnitin ruuveilla vanerin läpi suoraan koripeltiin. Etukaiuttimethan ovat - mielestäni - ne tärkeimmät, mutta takakaiuttimet tasoittavat mukavasti äänikenttää. (Ja tässä tapauksessahan tavoitetasona on "vain" kohtuullisesti soiva basic-systeemi.)

Etukaiuttimista ja ovikoteloista: edellisessä Galantissani oli erilliset, suljetut umpikotelot etuovissa, joissa elementit olivat ovipaneelien kanssa samanlinjaiset. Koteloissa oli kaksi viis-ja-varttista JBL:ää samassa ilmatilassa. Ihan asiallisesti soivat. Kotelot tein vanerista. (Mitään subikoteloa ei vanerista kannata lähteä värkkäämään, materiaalia se "soi", päin vastoin kuin esim. MDF.)

Pitäisiköhän vain innostua asiasta sen verran, että rakentelisi erilliset ovikotelot, joiden takaosan avaisi oven ilmatilaan? Näin voisi suunnata elementtejä vähän ylöspäinkin. 2-tiesatsissa jakotaajuus jää sen verran ylös, että näistä basso-osista tulee myös suoraviivaisemmin eteneviä keskiääniä, jolloin suuntauksella on kyllä merkitystä.
 
Spezzi sanoi
Etukaiuttimista ja ovikoteloista: edellisessä Galantissani oli erilliset, suljetut umpikotelot etuovissa, joissa elementit olivat ovipaneelien kanssa samanlinjaiset. Koteloissa oli kaksi viis-ja-varttista JBL:ää samassa ilmatilassa. Ihan asiallisesti soivat. Kotelot tein vanerista. (Mitään subikoteloa ei vanerista kannata lähteä värkkäämään, materiaalia se "soi", päin vastoin kuin esim. MDF.)

Pitäisiköhän vain innostua asiasta sen verran, että rakentelisi erilliset ovikotelot, joiden takaosan avaisi oven ilmatilaan? Näin voisi suunnata elementtejä vähän ylöspäinkin. 2-tiesatsissa jakotaajuus jää sen verran ylös, että näistä basso-osista tulee myös suoraviivaisemmin eteneviä keskiääniä, jolloin suuntauksella on kyllä merkitystä.

Hae suosiolla joku laadukas 4"neodiummagneetilla (matala) Ja se siihen vakiopaikkaan. Sitte 6,5 johonkin eteen (oveen, kikcpaneeliin tai penkin eteen).. Saat äänen kuulumaan sieltä mistä pitääkin. ja helppo asentaa.

Ja mielestäni vaneri on pätevämpää ainetta subikotelon tekoon kuin MDF, mutta molemmilla on helppo tehdä vääränlainen kotelo ;D
 
Tuumailu asian ympäriltä jatkuu. Käytännön toteutukseen ei vielä ole ollut mahdollisuutta (ajanpuute - teen mielelläni sitte kerralla valmiiksi), joten onpaha aikaa suunnitella autolla ajellessa! :)

Kaiuttimien oviasennuksen suhteen haraa vastaan pari juttua. En mielelläni yleensäkään asentaisi kääkkiä oviin (kosteus ym). Ja E3X-Galantissa on epäsymmetriset ovipaneelit (hantin ja kuskin oven paneelien muotoilu on erilainen), joten jos väkertelisi esimerkiksi lasikuidusta oven muotoihin liittyvät joko suljetut tai takaa oven sisälle avoimet kotelot, niin ainakin minun silmääni näyttäisi hassulta, jos ovet olisivat erilaiset. (Vrt. auton istuimien vaihtaminen niin, että kuskin jakkara on erilainen kuin muut.) "Perusasennus" niin, että ovipellit vaimennetaan ja elementtiä varten asennetaan vaneri ovipeltiä vasten, olisi tietty yksi vaihtoehto.

Alkaisi vaan entistä enemmän kiinnostaa tuo kickpaneeliasennus. Ilmeisesti galantin jalkatilaan saa jonkin verran kotelotilavuuttakin aikaiseksi. Houkuttelevimmalta tuntuisi rakennella koteloista suljetut siten, että alalaita tiivistyisi lattiaa vasten, tausta ja kyljet koria vasten ja ylälaita olisi ummessa. Materiaalina lasikuitu ilmeisesti olisi tässä tapauskessa käyttökelpoisin.

Tossa kattelin viikonloppuna kaverin faijan Escortia (3-ovinen 1984). Siinä on suorastaan juhlalliset tilat jalkatilassa kaiutinasennusta varten, siinä oli jo tehtaan jäljiltä suhtkoht tilava kotelo kuuspuokkia varten. (Ko. autossa on tosin muuta askartelua sen verran, että kaiutinasennus ei ole se ihan ensimmäinen kysymys...)
 
Mörkö sanoi
Vesku sanoi
Eikös tuossa gallussa ole kojelaudalla valmis 4" paikka?
Vai olenko väärässä vuosimallissa?

Tosiaan, jos laittaa 6,5" kaksitie sarjan, niin se keskari kannattaa suunnata jos haluaa että niistä kuuluu muukin kuin oven kaiku.. Jos oikein hyvän haluaa, niin tekee elementille kotelon, joko oveen tai kick paneeliin..

Oikeassa vuosimallissa olet, siinä on nelituumaiselle paikka mutta se on aika matala syvyys suunnassa. Itsellä Dragsterin 4" midbassot siinä kohdissa meinaa tehdä tiukkaa että uppoaa.

tuohon gallun koelautaan on helppo upotta myös 5" ja sille lasikuitu kotelo tilavuutta saa n. 0,7l

ilmaputkia pystyy jonkin verran muokkaamaan kuumailma puhalrimella ja
tekee vain sopivan korokepalan
itse sovitin joskus Lanzarin DC5 (alumiini runkonen 5") niille paikoille ja ihan hyvin toimi.

koelaudan kun ottaa irti ja vaihtaa sen muovi putken tilalle taipuisan haitari putken tilaa tulee melkein subikotelon verran ;D :peukku
 
Tällästä on tullu väkerrettyä aina kun on ehtinyt:

http://autodb.fi/uploads/upload/DSC03998.JPG
http://autodb.fi/uploads/upload/DSC04004.JPG
http://autodb.fi/uploads/upload/DSC04005.JPG

Vähä patentilla tuo elementti kiinni mutta... pysyy tukevasti ja eipä se sieltä mihinkään näy ;D
 
miikka sanoi
Tällästä on tullu väkerrettyä aina kun on ehtinyt:


http://autodb.fi/uploads/upload/DSC04005.JPG

Vähä patentilla tuo elementti kiinni mutta... pysyy tukevasti ja eipä se sieltä mihinkään näy  ;D

Oletko ammatiltasi rakennusmies/muurari?
päättelin tuosta rappauksesta ;D
ps. toi oli vitsi ;)
vinkkinä, että laita vähän vähemmän kovetinta kittiin ja pölyt pois ennen kittausta, niin ei mene kitti rakeiseksi.. Mukavempi hioa.
tai voi syynä olla heikkolaatuinen kitti ???

Itse käytän n.20€/kg hintaisia "ammattilais" käyttöön tarkoitettuja aineita. Säästää aikaa, hermoja ja rahaa.
 
Vesku sanoi
miikka sanoi
Tällästä on tullu väkerrettyä aina kun on ehtinyt:


http://autodb.fi/uploads/upload/DSC04005.JPG

Vähä patentilla tuo elementti kiinni mutta... pysyy tukevasti ja eipä se sieltä mihinkään näy ;D

Oletko ammatiltasi rakennusmies/muurari?
päättelin tuosta rappauksesta ;D
ps. toi oli vitsi ;)
vinkkinä, että laita vähän vähemmän kovetinta kittiin ja pölyt pois ennen kittausta, niin ei mene kitti rakeiseksi.. Mukavempi hioa.
tai voi syynä olla heikkolaatuinen kitti ???

Itse käytän n.20€/kg hintaisia "ammattilais" käyttöön tarkoitettuja aineita. Säästää aikaa, hermoja ja rahaa.

No ei, kyllä on hyvälaatusta kittiä mutta viimeksi reilu vuosi sitten käyttänyt niin päässy purkin pohja vähän kuivumaan...

Jos tosiaan ei ole aikaisemmin kitin kanssa paljoa leikkinyt, käy helposti juurikin se, että laittaa kovetinta liikaa ja kitti alkaa kuivumaan käsiin. Ihte jonkun verran ko. tökötillä leikkinyt.

Nimim. Pakkelin suurkuluttaja ;D
 
Itellä on tuossa vakkari paikoilla 3 varttiset ja ovissa 5,25 joille tuli tehtyä pienet kotelo/suuntaukset. Ja dikantit lätkäsin a-pilareihin. Tuossapa kuva ovipahvien työstöstä. ja liitteenä kuva keskeneräisestä a-pilarista
http://fotokellari.fujikuvat.fi/design/SYSTEM/CImage.php?photoid=86582&scaleversion=0&outputimage=1
http://fotokellari.fujikuvat.fi/design/SYSTEM/CImage.php?photoid=86584&scaleversion=0&outputimage=1
 
Nuhapumppu sanoi
Itellä on tuossa vakkari paikoilla 3 varttiset ja ovissa 5,25 joille tuli tehtyä pienet kotelo/suuntaukset. Ja dikantit lätkäsin a-pilareihin. Tuossapa kuva ovipahvien työstöstä. ja liitteenä kuva keskeneräisestä a-pilarista
http://fotokellari.fujikuvat.fi/design/SYSTEM/CImage.php?photoid=86582&scaleversion=0&outputimage=1
http://fotokellari.fujikuvat.fi/design/SYSTEM/CImage.php?photoid=86584&scaleversion=0&outputimage=1

Nuo ovien kotelothan olisivat lähteneet irti parilla ruuvilla jälkiä jättämättä? ???
 

Nuo ovien kotelothan olisivat lähteneet irti parilla ruuvilla jälkiä jättämättä? ???
Niinhän ne lähtekin,mutta tuota koteloa on siirretty ~15cm taaksepäin. Se jätettiin tuohon antamaan muotoa ovipahville.
 
Siinäpä on toinen kaiutin 100% valmiina.

Koko höskä lähtee siis irti kuten orkkisritiläkin ja sen voi tarvittaessa korvata juuri alkuperäisellä ritilällä.

http://autodb.fi/uploads/upload/DSC04007.JPG
 
miikka sanoi
Siinäpä on toinen kaiutin 100% valmiina.

Koko höskä lähtee siis irti kuten orkkisritiläkin ja sen voi tarvittaessa korvata juuri alkuperäisellä ritilällä.

http://autodb.fi/uploads/upload/DSC04007.JPG

Nätinnäköinen tekele :peukku
 
Miikka, mites soi? Ja mistä moisia sarjoja saa ja mihin hintaan?

nimim. äänentoistoon tulevaisuudessa satsaava ;)
 
Noh, yksittäiseksi kaiuttimeksi soi ihan jees, tarkemmin huonoa sanoa vielä kun dissetkin puuttuu vielä... ne seuraavaksi työn alle :-* Eli parempi ainakin kuin vakiokaiutin ;D

Tuo Hertzin "halpissarja" on mielestäni kovaa keskitasoa jos peruskäyttäjää ajatellaan. Kyllähän Hertziltä löytyy kisatasonkin vehkeitä, mutta niistä Vesku voinee kertoa enemmän ;D

MikkoT sanoi
Nätinnäköinen tekele :peukku

Thanks :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom