Garveldet - Galant -98 2.5 V6 löpinät

Vs: Garveldet - Galant -98 2.5 V6 löpinät

Takatukivarret ja niissä oleva aurauksen säätö menee helkkarin helposti jumiin ja useimmiten ainoa vaihtoehto on hommata uudet tukivarret ja säätöosat. Kunnolla jumissa oleva pultti kun ei tahdo lähteä pois ilman rikkomista. Olen yrittänyt suojata uusia heti asennuksen jälkeen, jottei joka kerta suuntauksen takia tarvitsisi uusia noita ja se kyllä auttaa kohtalaisesti, mutta etelän suolassa ainakin nuo tahtoo vain väkisin jumiutua ajan kanssa.
 
Vs: Garveldet - Galant -98 2.5 V6 löpinät

Tässä nyt toivonkin jotta jos katsastus setä jotain vikaa löytäisi niin olisi se välystä tuolla takatukivarsissa. Saisi sitten erittäin hyvän syyn uusia ne sieltä. Mutta pitää nyt hieman seurailla, syökö minkäverran renkaita tuo, auraus taisi olla -0,25 asteen tienoolla jos nyt en ihan väärin muista. Sitten ennen uusia renkaita pitää kyllä vaihella ja säätää kulmat kohdilleen.

Niin, etelästä tänne itään tuon auton kun ostaessa raahasin...
 
Vs: Garveldet - Galant -98 2.5 V6 löpinät

Skydiver sanoi
Takatukivarret ja niissä oleva aurauksen säätö menee helkkarin helposti jumiin ja useimmiten ainoa vaihtoehto on hommata uudet tukivarret ja säätöosat.

Näin minullekin eräässä nelipyöräsuuntauspajassa väittivät että pultit jumissa eikä aukea millään, oli kuulemma kokeiltu kuumentaa ja vaikkamitä. Kummasti kuitenkin Samin AutoTilalla meni ehkä 5min ja auraukset oli säädetty spekseihin ::) joten väittäisin että eivät monin paikoin vain uskalla vääntää jatkon kanssa siinä pelossa että meneekin pultti p**kaksi. Noh, pääsinpähän viemään jo varatut tukivarret takaisin Deltalle ja sain rahat takaisin. (Offtopic: ja ne tukivarretkin olivat vielä väärät, kun Deltalta olin käynyt vain tilaamassa "ne tukivarret mistä säädetään aurausta, pultteineen" enkä liiemmin katsellut kassiin osia noutaessani. Niissä tukivarsissa mitään säätöjä ollut, kele. :seina Tilanne taitaa olla näin että mitään osaa en mene ostamaan enää mistään jossei ole itse katsottua MB/MR/MD-numeroa valmiiksi mukana.)
 
Vs: Garveldet - Galant -98 2.5 V6 löpinät

Tottakai homma voi mennä noinkin, mutta siihen saa varautua, ettei aukea. Itsellä on väännetty kaksi kertaa poikki lämmityksistä ja muista kikoista huolimatta pitkällä jatkolla. Olen ollut itse vieressä seuraamassa operaatiota. Voimaa on siis käytetty riittävästi kun loppujen lopuksi pultit/puslat antautuivat. ;D
 
Vs: Garveldet - Galant -98 2.5 V6 löpinät

Ilmaräppänän tarkoitushan on nimensä mukaisesti tarjota ilmalle poistumistie, jotta ilman kierto on riittävä eikä ikkunat huurru kosteilla keleillä ja talvella. Siksi kannattaisi lähtökohtaisesti pitää se toiminnassa, vaikka vähän bassossa menettääkin. ;)

Takakaarista otettuna 10 mm kuulostaa isolta? Leikkasitko niin paljon, että pistehitsaukset lähti pois?
 
Vs: Garveldet - Galant -98 2.5 V6 löpinät

Siellä oli joku 20-23mm sitä kanttia. Ja sen 10mm siis otin ihan siitä yläosasta, sitten vähensin sitä sinne alaspäin tultaessa ja takaosasta taisin tulla normaalin kohdalle n. klo 3 tienoolla (kun katsoo pyörään niin siis klo 3 suuntana) ja edestä taisin ottaa johonki klo 8 tienoolle. Pidin silmällä niitä pistehitsejä (mitä niitä nyt siitä ruosteen alta näki tai oli enää jäljellä :D) ja kyllä ne jäi vielä sinne pitämään pelit paikoillaan. En ainakaan tahallani niitä leikellyt pois.

Sitä arvelinkin sille räppänälle fuktioksi, jotta ilma kiertäisi paremmin tai jotain... Mutta mistä ihmeestä sinne takakonttiin se ilma kabiinistä niin hyvin pääsee jotta se oikeasti auttaisi? ??? Kyllä ne ikkunat huurtuivat lähes tulkoon aina kun oli yksikin henkilö takanpenkillä, olipa keli sitten mikä hyvänsä.
 
Vs: Garveldet - Galant -98 2.5 V6 löpinät

Kyllä se aina paranee noillakin paskoilla myllytyskamoilla, ovat vaan huonoja käyttää nuo fareclat yms. Autoglymin punainen hieman maskaa lopputuloksesta paremman joten kaikki hommassa syntyneet hologrammit ja uudet hiontapyörteet näkyvät sitten myöhemmin. Mutta ammattilainen tekee ihan samalla tavalla. :) Näytti jo tuossa peilauksessa paremmalta.

Katselin vaan noita ku olit vetänyt vaimennusmattoa tohon takapuskurin alaiseen peltipintaan. Toivottavasti ei pahenna tuota korroosio-ongelmaa, ite olisin varmaan käyttänyt kotelosuojaa ja paksua massakerrosta. Toisaalta onhan ne matotkin bitumia mutta joo, varmasti alkaa olemaan suomen hiljasin EA galant :)

Kuten olen sanonut niin mukavaa luettavaa tämä päiväkirja kun tehdään tämmösiä ns perushommia.
 
Vs: Garveldet - Galant -98 2.5 V6 löpinät

Hologrammeja kahtelin kyllä tiuhaan ja ainakin niiden fareclan tököttimien jälkeen säi selvä rasvakerros tai vastaava. Rasvanpoistajalla kun hieroi kunnolla niin lähtivät kyllä pois. Ensin eipäilin jotta ne jäi liian karkeasta tahnasta (G3) ja ostin sitten G6 karkeutta. Koitin ottaa ennen ja jälkeen kuvia macrolla aurinkoa vasten mutta en nyt muista mihinkä ne kuvat katosivat... Jossain toisessa kansiossa tai sitten vahingossa poistuneet.

hmm totta. Massaa olisi kyllä voinut tuohon takaosaan laittaa. Kotelosuojaa räiskin kyllä kaarien sisälle kun niitä tein ja oli samalla verhoilu pois tieltä.

Ja hiljaisuudesta en tiedä kun rengasmelua tuntuu olevan aika reilusti nuissa renkaissa. Ja tietysti musiikki pauhaa kovalla ;D mutta sepä ei kyllä liiemmin pihalle kuulu. Mukava olisi kyllä verrata tuota äänenvaimennuksen vaikutusta jollain tapaa.
 
Vs: Garveldet - Galant -98 2.5 V6 löpinät

Tulppakaivojen insertit on siis nuo tulppakaivojen päähän tulevat mustat tatit mitkä tiivistävät tulppakaivon ja venttiilikopan välisen raon. Kts. täältä kohdan 14 kuvat, erityisesti keskimmäinen. :)
 
Vs: Garveldet - Galant -98 2.5 V6 löpinät

piirrät tuohon kuppiin ulkolaidan mukaan jotain sopivaa mittapalikkaa apuna käyttäen sen jakokehän mille poraat ne ruuvin reijät ja harpilla jaat kehän tasan... huono selitys mut toivottavasti sait selvän... säteellä jaettuna menee tasan kuuteen ja viidelle jako on sit pikkasen yli, paperilla on hyvä harjotella... ja periaatteessa jos sattuu olemaan tuttu koneistaja ni se näyttää tuon kahvilla istuessaan...
 
Vs: Garveldet - Galant -98 2.5 V6 löpinät

Nehän on kyllä jo tehty ja paikoillaan sekä kuvakin valmiista kupista on. Tosin tuo kuvien toiminta on tainnut viimeaikoina vammailla, ei ilmeisesti dropboxista osaa ladata kuvia silloin kun ei ole koneeni päällä. Mutta nyt pitäisi olla korjattuna ja kuvien toimia.

Käteen löytyi sellaista 3mm paksua muovia johon piirsin harpilla muodon ja leikkasin/hioin sen käymään tarkasti kuppiin. Mitoitin harpilla ja viivaimilla reikien paikat ja porasin reiät siihen. Sitten oli helppo porata reiät kuppiin kun porasi ensimmäisen ja tuikkasi siitä mutterin läpi. Pysyi paikoillaan ja hyvä tuli.

Niin ja itsehän työskentelen koneistajana joten ymmärsin kyllä mitä tarkoitit ;) Mietin kyllä myös jos työstökeskuksella olisi nuihin reiät rykäissyt mutta menee asetteen teossa sen aikaa mitä käsipelillä koko homman valmiiksi saattamisessa.
 
Vs: Garveldet - Galant -98 2.5 V6 löpinät

Olisko tällainen mitään noiden lankkuviritysten sijaan?

http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/63496/autonostimet/meganex-keinutunkki-1500-kg-paino-75-kg
 
Vs: Garveldet - Galant -98 2.5 V6 löpinät

Tuota kyllä pitkään olen miettinyt mutta ei ole rahallisuus tuota vielä sallinut. Onko muuten moisesta laitteesta kokemusta? Kiinnostaisi kuulla jos löytyy.
 
Vs: Garveldet - Galant -98 2.5 V6 löpinät

Ei ole mutta meinasin kyllä moisen hankkia kunhan ensin saa hommattua sen tallin. ;D
 
Vs: Garveldet - Galant -98 2.5 V6 löpinät

Vaimon veljellä on tommonen ja ihan pätevä värkki on. Menee pieneen tilaan ja nostaa
helposti esim. auton etupään ylös.
 
Vs: Garveldet - Galant -98 2.5 V6 löpinät

Paljon olet kyllä jaksanut mitsun kimpussa olla :peukku
Tuo uusi takavaimennin voisi olla "tyylikkäämpi" hieman sisempänä, mut makuasioita sano koira kun .....
Muuten voitko kertoa tuon nahkamaalin nimen ja mistähän sitä saisi??
 
Vs: Garveldet - Galant -98 2.5 V6 löpinät

Joo, alunperin se oli sisempänä. Mutta sitten kun tein tuon takaosan uusiksi niin ei enää asettunutkaan sisälle. Eli suurin syy miksi se onnoin ulkona on kun en osannut laittaa sitä paremmin ;D Mutta ei se minusta paha nuinkaan ole. Todennäköisesti laitan se sisemmäksi jos/kun tuo takaosa alkaa vuotamaan :D

Nahkamaali jota käytin on ROC valmistama Narvsvaerte black extra. Suutariliikkeistä sitä saattaa saada, ainakin puolisoni käyttää omalla firmallaan. Voin kysyä josko hän myisi pienen erän, jos ei tahdo läheltä löytyä.
Tämännäköinen pullo:
23061_s.jpg
 
Vs: Garveldet - Galant -98 2.5 V6 löpinät

Millä putsailit rattia ennen maalausta? Ite olisin tehnyt "pohjat" kissasaippualla. Mielenkiintoista nähdä miten toi maalaus kestää. Harmi että kaikki oli jo kadonnut ihmisvilinään Kaliksessa siinä vaiheessa kun ajettiin Harrin kans autot riviin.
 
Vs: Garveldet - Galant -98 2.5 V6 löpinät

Haha, nyt kun asiaa muistelen niin enpä tainnut maalausta pohjustaa mitenkään. Olisi kyllä pitänyt, mitenkähän tuommoinen nyt unohtui... Vai putsasinkohan minä sitä jollain liimanpoistajalla ennen? MUTTA siihen nähden, että en rattia (juurikaan) pohjustanut, niin hyvin se on tähän hetkeen ainakin pysynyt. Muutama sata kilsaa kaupunkipyöritystä ja matkaa samanverran takana. Maalista kun tarkemmin kyselin niin tuo on ilmeisesti jonkunlaista nahkamustetta.

Kalis oli kyllä ikävän lyhyt tapahtuma. Juuri kerkesi siinä 2,5h aikana kiertää kaikki autot suht nopsaan läpi. Laskin hieman sen varaan että viimeisen ½h aikana olisi kerennyt oman auton/clubilaisten autojen lähistöllä pyöriä mutta sitten tulikin jo palkintojen jako ja suurin osa häippäsi samantien kuopion yöhön.
 
Takaisin
Ylös Bottom