GLSi 8V -> GTi 16V / VR4 muutoskatsastus

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
Elikkäs mulla on tuollainen 8-venttiilinen GLSi Galant, nelivetoinen ja äärimmäisen laiska vapari, johon ollaan rakentelemassa GTI konetta (eli 16V vapari). Koneaihion kanssa nyt on ollut sitä sun tätä haastetta, joten välillä käy mielessä myös mahdollinen turbotus.

Onko jollain olemassa vastaavuustaulukkoa GLSI:n alustaosista verrattuna GTI:n alustaan ja myös turbomallin alustaan? Kiinnostaisi vertailla, että mitä kaikkea tarvii tehdä, että auton saisi myös laillisesti konversioitua tehokkaammaksi. Nimenomaan kiinnostaa sellaiset erot, mitkä täytyy huomioida muutoskatsastuksessa. Koneen osalta ei tarvi kuin teholaput ja päästöjen läpäisyn katsastuksessa.

Jos tuohon lyö 16V padan kiinni niin auto varmastikin "pitäisi" muutoskatsastaa, mutta inssiä tuskin edes tällainen muutos hirveästi kiinnostaisi. Turbon osalta eri juttu enkä lähtisi onneani kokeilemaan, jos turbo tulee niin inssille laput kouraan ja leima paperiin... Onko tehokkaampia malleja ollut ilman ABS jarruja?

Vilkaisin jo pinnatun ketjun "FAQ: Mitsubishi Galant E38/E39 Dynamic-4 turbotus / VR-4 tekniikkaswappi" mutta siitäpä ei ollut hyötyä, kun linkit ovat kuolleet (varmaankin foorumialustan vaihdossa aikanaan). Haulla en löytänyt tyydyttäviä vastauksia.
 
Siinä käsityksessä itse olen ollut, että gti ja vr-4 olisi melko lailla identtisiä (poislukien kone ja voimansiirto) ja leimalle riittäisi siis että muutoskatsastaa gti --> vr-4. Glsi on sitten vähän eri asia, itsellä niitä ei ole koskaan ollut mutta ainakin jarrut ja alusta menee varmaan uusiksi.

Noita erojahan voisi itsekkin tutkailla asa:sta jos haluaa.

Toki rakentelusäännöthän on tässä muuttuneet ja sieltä voisi löytyä joku helpompikin reitti mutkan asennusta varten, itse en niihin ole niin vielä perehtynyt mutta oletan että glsi:n turbotus ei pitäisi niidenkään mukaan olla mikään ihmetemppu kunhan hakee tarpeeksi pienet teholaput..

Toki näissä kannattaa kävellä muutama katsastusasema läpi ja käydä kyselemässä mitä leimasedät on mieltä, sitten äkkiä toteuttamaan ja vehjas leimoihin.
 
Ja tuli vielä mieleen että itse en kyllä lähtis 8v->16v leimalle tarjoamaan ilman muutoskatsastusta ellei ole inssin palleista jonkinsortin otetta. Eron kuitenkin näkee jo perssilmälläkin jos kiinnostaa katsoa.

Itse joskus vuosia sitten koetin leimata katillista ja lambdallista ilman lambdaa (olin hommannut päästölaput ynnä muut jo valmiiksi) ja hylkyhän se sieltä tulla tupsahti kun haukansilmäinen inssi sen lambdan puutteen pakosarjasta bongasi.
 
Ajantaisin Traficomin ohje (astunut voimaan 01.03.2021) löytyy:

Vaparin muuttaminen näyttäisi olevan aika vapaata:
2.5.2 Ennen 1 päivää tammikuuta 1998 käyttöönotettuihin ajoneuvoihin sallitut muutokset
ilman muutoskatsastusta
Ajoneuvossa, joka on otettu käyttöön ennen 1 päivää tammikuuta 1998, ajoneuvon
laitteiden ja varusteiden vähäiseksi muutokseksi, joka ei vaikuta liikenneturvallisuuteen eikä aiheuta muutoskatsastusvelvollisuutta, rinnastetaan:
1) pakosarjan muuttaminen ja vaihtaminen;
2) kaasuttimen muuttaminen ja vaihtaminen sekä kaasuttimien lukumäärän
muuttaminen;
3) sytytyslaitteiston muuttaminen;
4) muun kuin ahtimella varustetun moottorin puristussuhteen muuttaminen;
5) muun kuin ahtimella varustetun moottorin nokka-akselin muuttaminen ja
vaihtaminen;
6) muun kuin ahtimella varustetun moottorin venttiilien ja kanavien muuttaminen;

7) muun kuin ahtimella varustetun moottorin tai pääosin etanolista koostuvalle
polttoaineelle tehtävää moottorin ohjelmistomuutosta;
8) imusarjan muuttaminen ja vaihtaminen;
9) kaasuttimen tai kaasuttimien korvaaminen polttoaineen suihkutuslaitteistolla
ja polttoaineen suihkutuslaitteiston muuttaminen;
10)jousien ja jousituksen osien vaihtaminen 3.11.2 kohdan mukaisin edellytyksin
pois lukien jousitustyypin muutos ja muutokset , jotka rajoittavat joustovaraa.
Edellä tarkoitetut muutokset ajoneuvoon, joka on otettu käyttöön 1 päivänä tammikuuta 1998 tai sen jälkeen hyväksytään muutoskatsastuksessa.

Toisaalta 8V -> 16V teholisäys on yli 20 %.
3.8 Moottori ja pakoputkisto
3.8.1 Moottorin vaihto ja muuttaminen
Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehokkaammaksi ilman, että ajoneuvo muutetaan vertailuajoneuvoa vastaavaksi.
Moottorin vaihtaminen edellä tarkoitettua tehokkaampaan tai alkuperäisen moottorin
tehon kasvattaminen edellä mainittua enemmän on sallittua, seuraavin edellytyksin:
1) ajoneuvon jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat mitoitukseltaan vähintään vertailuajoneuvoa ja lukkiutumaton jarrujärjestelmä vastaa vertailuajoneuvossa vaadittua lukkiutumatonta jarrujärjestelmää;
2) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset;
3) jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on
muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus.

Samassa kappaleessa mainitaan myös
Sylinterinkannen vaihtamisen toisenlaiseen katsotaan kasvattavan moottoritehoa iskutilavuuksien suhteessa sen moottorin tehoon, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.
Voiko tämän nyt ymmärtää niin, että kun kannen luovuttaja on iskutilavuudeltaan sama kuin vastaanottaja, tehokaan ei kasva? En usko että tätä tarkoitetaan.

Mutta pitääpä selvitellä ASA:sta osanumeroita ja katsurilta lisätietoja jne niin selviää enemmän.
 
Käsittääkseni kansi määrää tehon, eli jos vaihdat 16v kannen mennään 16v tehoilla minimissään. Turbon katsotaan tuovan huomattava tehonlisäys, se on sitten inssin päätettävissä mikä on huomattava. Näitä kasitappisia on muistaakseni kyllä leimattu vr4 tekniikalle, joku joka tämän tehnyt varmaan tietää millanen lappu tarvitaan
 
Olikos tuo 8v vähäpäästöinen? Ainakin ennen ongelma muodostui siitä, että päästötodistus vaadittiin vtt:n testi joka maksaa älyttömästi. Gti vastaa alustaltaan jarruiltaan yms. Vr nelosta, toki tähän tarvitaan todistus. Lisäksi alkuperäistä moottoriahan ei ahdeta vaan vaihdetaan alkuperäinen vr4 moottori joka täyttää päästönormin. Näin se meni siis joskus 2008, kun ite tein. Voi olla että vähäpäästöisen viritys helpottunut?
 
Vähän kaverilta koetin kysellä miten nuo nykysäännöt menee ja tämmöiset laittoi vastaukseksi. Noita sitten mun järjellä lukisin niin, että ahtamisen katsotaan aina lisäävän tehoa vähintääb sen 20%. Yläraja sitten menisi tuon tehopainosuhteen mukaan, eli pitäs ottaa laskin käteen ja laskeskella siitä, mutta perstuntuma sanois että varmaan sais rajojen sisään menemään. Tällöin ei tarttis autoon sisänsä mitään muuta tehdä kuin heittää mutka konehuoneeseen ja hakea teholaput ja sen sellaiset ja mennä leiman hakuun. Eli ei tarttisi tapella vanhaan malliin maahantuojalta tai asasta lappuja..

Eli vertailu vr-4 seen kannattaisi vain jos ei muuten saa tehopainorajan sisään.
 

Liitetiedostot

  • IMG-20210413-WA0003.jpg
    IMG-20210413-WA0003.jpg
    125.4 KB · Lukukerrat 206
  • IMG-20210413-WA0004.jpg
    IMG-20210413-WA0004.jpg
    169.3 KB · Lukukerrat 179
  • IMG-20210413-WA0006.jpg
    IMG-20210413-WA0006.jpg
    179.7 KB · Lukukerrat 241
  • IMG-20210413-WA0005.jpg
    IMG-20210413-WA0005.jpg
    186.7 KB · Lukukerrat 167
Ja tosiaan vtt päästöhommia ei tarvita enää noilta vanhemmilta vaan riittää että menee katsastusasemalla päästöistä läpi normaaliin tapaan.
 
Olikos tuo 8v vähäpäästöinen? Ainakin ennen ongelma muodostui siitä, että päästötodistus vaadittiin vtt:n testi joka maksaa älyttömästi. Gti vastaa alustaltaan jarruiltaan yms. Vr nelosta, toki tähän tarvitaan todistus. Lisäksi alkuperäistä moottoriahan ei ahdeta vaan vaihdetaan alkuperäinen vr4 moottori joka täyttää päästönormin. Näin se meni siis joskus 2008, kun ite tein. Voi olla että vähäpäästöisen viritys helpottunut?
VTT:n testiä ei nykyään tosiaan enää vaadita, kuten outonaapuri totesi. Ja autoon tulee alkuperäistehoinen moottori toisesta autosta, ainakin jos vapari 16V sinne lopulta laitetaan. Mutta mielenkiintoinen tuo jos GTI ja VR4 on sama alusta ja jarrut: Pitää ilmeisesti päivittää 8V mallin alustaa jotta se vastaa edes GTI:tä, ja silloinhan se menisi samoilla löylyillä tehokkaampanakin. Tai sitten jää mahdollisuus joskus tulevaisuudessa lyödä se hyrräkin vielä paikalleen ilman sen suurempia viritelmiä.

Vähän kaverilta koetin kysellä miten nuo nykysäännöt menee ja tämmöiset laittoi vastaukseksi. Noita sitten mun järjellä lukisin niin, että ahtamisen katsotaan aina lisäävän tehoa vähintääb sen 20%. Yläraja sitten menisi tuon tehopainosuhteen mukaan, eli pitäs ottaa laskin käteen ja laskeskella siitä, mutta perstuntuma sanois että varmaan sais rajojen sisään menemään. Tällöin ei tarttis autoon sisänsä mitään muuta tehdä kuin heittää mutka konehuoneeseen ja hakea teholaput ja sen sellaiset ja mennä leiman hakuun. Eli ei tarttisi tapella vanhaan malliin maahantuojalta tai asasta lappuja..

Eli vertailu vr-4 seen kannattaisi vain jos ei muuten saa tehopainorajan sisään.
Nuo paperit onkin päivittyneet alkuvuodesta, linkki uusiin ohjeisiin:
Ajantaisin Traficomin ohje (astunut voimaan 01.03.2021) löytyy:
Uusien ohjeiden mukaan kompastuskiveksi voisi muodostua vain jarrut. alusta ja voimansiirtotekniikka:
Moottorin vaihtaminen edellä tarkoitettua tehokkaampaan tai alkuperäisen moottorin
tehon kasvattaminen edellä mainittua enemmän on sallittua, seuraavin edellytyksin:
1) ajoneuvon jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat mitoitukseltaan vähintään vertailuajoneuvoa ja lukkiutumaton jarrujärjestelmä vastaa vertailuajoneuvossa vaadittua lukkiutumatonta jarrujärjestelmää;
2) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset;
3) jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on
muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus. --> vakio 16V kone, ei tehoa lisääviä muutoksia
Niinköhän kiinnostaa laatikon, vetarien yms käypäisyydet? Eikös VR4 ollut vahvempi voimansiirtotekniikka.
 
VTT:n testiä ei nykyään tosiaan enää vaadita, kuten outonaapuri totesi. Ja autoon tulee alkuperäistehoinen moottori toisesta autosta, ainakin jos vapari 16V sinne lopulta laitetaan. Mutta mielenkiintoinen tuo jos GTI ja VR4 on sama alusta ja jarrut: Pitää ilmeisesti päivittää 8V mallin alustaa jotta se vastaa edes GTI:tä, ja silloinhan se menisi samoilla löylyillä tehokkaampanakin. Tai sitten jää mahdollisuus joskus tulevaisuudessa lyödä se hyrräkin vielä paikalleen ilman sen suurempia viritelmiä.


Nuo paperit onkin päivittyneet alkuvuodesta, linkki uusiin ohjeisiin:

Uusien ohjeiden mukaan kompastuskiveksi voisi muodostua vain jarrut. alusta ja voimansiirtotekniikka:

Niinköhän kiinnostaa laatikon, vetarien yms käypäisyydet? Eikös VR4 ollut vahvempi voimansiirtotekniikka.

Niin, nuo jarrut jne pätee jos haluat vertailukohteeksi gti:n tai vr4. Jos taas et ja otat tehorajan glsi:n tehopainolla niin ei tarvitse tehdä niille mitään. En nyt jaksa alkaa laskeskelemaan mihin luokkaan mikäkin vaihtoehto kuuluu.

Jarrut ja alusta on samat gti ja vr-4, glsi taas erit. Eli persaatteessa pitäisi niillä pärjätä.
 
Nojoo, vähän nyt laskeskelin. Otin nyt omapainoksi 1300kg kun en ulkoa sitä muista, mutta jos se tuon suurinpiirtein olisi niin glsi tehorajaksi tulisi 130kw, joka voisi olla mutkan kanssa uskottavasti teholappuun saatavissa. Gti verrokkina 185kw. Jos taas verrokiksi saa laitettua vr4 niin sehän pomppaa 260kw, jolloin saa jo repiä melko tosissaan mutkankin kanssa voimaa..

Ellen sitten laskeskellut ihan pisin vittuja, mikä toki näin aamuyöstä on varsin mahdollista.
 
Siis tuo laskukaavahan menee näin. Vakio glsi , 1300kg ja 85kw tehoa ja näin ollen 15.29 kg / kw. Tämän saa pienentyä arvoon 7kg / kw. Eli maksimissaan 185kw tehoa.

Vastaavasti vr4, 1300kg, 150kw eli 8.6kg per kw. Tämän saa pienentää arvoon 5kg / kw eli 260kw.

Ongelmahan näissä vaihdoissa tulee siitä mitä papereita katsuri haluaa. Maahantuojalta ei liiemmin mitään saa joten kaikennäköinen virallisempi dokumentti on kiven alla.

Ja tosiaan, yli 20 pinnaa enemmän tehoa kuin vakiossa, pitää auto muuttaa vastaamaan tehokkaampaa vertailumallia. Mikäli auto on jo lippulaivamalli, jatketaan tuon tehopainosuhde rajan kanssa kunnes seinä tulee vastaan.

Tämä on siis henkilökohtainen näkemykseni miten tuota tulkitaan.
 
Viimeksi muokattu
Noniin melkein laskin päässä oikein nuo..

Itse toki tulkitsin sen glsi kohdalla että tuo 15.29kg/kw olisi enemmän kuin "enintään 15kg/kw" jolloin rajana olisi 7kg/kw. Tällä toki ei ole mitään väliä, jos tuo tulkinta siitä että olisi pakko vertailuttaa aina mallisarjan tehokkaimpaan..

Käsittääkseni johonkin on kelvannut joskus ihan asasta itse tulostetut osalistaukset jarrujen ja alustan osalta, mutta tuohan tosiaan selviää sitten konttorilta kysymällä. Oma kokemus muiden merkkien kanssa noista on että kahta samanlaista tulkintaa harvoin katsastussediltä saa..
 
Onko kukaan tehnyt muutoskatsastusta nyt lähivuosina onnistuneesti? Ajattelin herätellä vanhan projektin nyt vuosien tauon jälkeen ja kyselin katsastuskonttorilta nykyisiä vaatimuksia tekniikanvaihdosta GTI -> VR4.

Katsastusmies meinasi että edelleen tarvitaan dokumentit varaosien vastaavuuksista mallien välillä. Ja sanoi vieläpä että 150 hv malli olisi mallisarjan tehokkain. Heidän järjestelmänsä ei siis tunnistanut VR4-mallia ollenkaan. Onko muilla siis homma onnistunut ja millaisilla dokumenteilla?
 
Onko kukaan tehnyt muutoskatsastusta nyt lähivuosina onnistuneesti? Ajattelin herätellä vanhan projektin nyt vuosien tauon jälkeen ja kyselin katsastuskonttorilta nykyisiä vaatimuksia tekniikanvaihdosta GTI -> VR4.

Katsastusmies meinasi että edelleen tarvitaan dokumentit varaosien vastaavuuksista mallien välillä. Ja sanoi vieläpä että 150 hv malli olisi mallisarjan tehokkain. Heidän järjestelmänsä ei siis tunnistanut VR4-mallia ollenkaan. Onko muilla siis homma onnistunut ja millaisilla dokumenteilla?

Jos tarttet tollaseen palikkaa niin mulla ois kaikenlaista mitä pitäs kesän aikana purkaa ja kaupata pois.

Itse kysymykseen niin kannattanee käydä parinkin eri katsurin juttusilla, voi olla eriäviä näkemyksiä
 
Takaisin
Ylös Bottom