Jarno666
Mitsubishi Grandis 2.4 MT -08
- Liittynyt
- 23 Toukokuu 2009
Hei, kirjoitin jo aiemmin aiheesta, mutta asia oli silloin vielä niin keskeneräinen, joten päätin poistaa koko säikeen. Helpompaa aloittaa kokonaan alusta.
Ongelmat alkoivat noin 4 viikkoa sitten. Ajaessa alkoi kolmosvaihteella kuulua ylimääräistä ääntä. Ajoin lopulta auton huoltoon, jossa se nostettiin nosturille. Nosturilla ollessa havaittiin tasauspyörästön kyljessä reikä, josta oli laatikon öljyt valuneet ulos. Reiän oli aiheuttanut tasauspyörästön "tapin" lukituksen irtipääseminen josta aiheutui tapin aiheuttama "kairaaminen" metallireunoihin. Reikiä oli tullut siis tasauspyörästön pohjaan auton alle ja samoin myös sisäpuolellekin. Käytännössä siis vaihdelaatikko oli entinen.
Otin yhteyttä paikallisen merkkiliikkeen kautta maahantuojaan. Autosta oli takuu loppunut 4kk sitten ja laatikolla ajettu vasta 130.000km. Paikallinen merkkiliike otti kuvat tuhoista ja laittoi tiedot maahantuojalle. Vastaus maahantuojalta oli odotetun mukainen; ei minkäänlaista good-williä, eli osallistumista kustannuksiin. Perusteluina oli että oli käytetty muuallakin kuin merkkiliikkeen huolloissa ja takuun ollessa itsessään jo viisi vuotta pitkä, ei Delta maahantuojaa asia siis kiinnostanut. En ole kuitenkaan varma olisinko edes sitä kautta ottanut, kokonaanhan ei kustannuksia olisi kuitenkaan maksettu maahantuojan toimesta, joten maahantuojan varaosa hinnoilla olisi tullut kalliiksi(uusi laatikko japanista olisi kustantanut yli 5000 euroa). Vaihtoehdoksi siis jäi käytetyn laatikon etsiminen.
Aloitin etsimällä kotimaasta www.varaosahaku.fi kautta. Valitettavasti kotimaasta ei löytynyt ainakaan tuon haun avulla (taitaa olla 5 vaihteinen manuaali harvinaisempi). Aloitin siis laatikon etsimisen ulkomailta. Ruotsista ei löytynyt ainakaan www.bildelsbasen.se kautta. Samoin tanskasta ei löytynyt(valitettavasti en enää muista hakupalvelun nimeä). Lopulta englannista 1stchoice.co.uk sivuston kautta olisi laatikko löytynyt 600£ hintaisena. Laatikko olisi ollut yrityksellä "Top engines and gearboxes". Otin heihin toistuvasti yhteyttä lisätietoja rahdeista ja laatikon kunnosta jne, mutta en saanut vastausta ajoissa vaan vasta yli viikon jälkeen. Jatkoin siis etsintää. Seuraavaksi Virosta aloitin vaihdelaatikon etsinnän www.auto24.ee sivuston kautta. Jätin laatikosta sivustolle pyynnön, ja www.varujupid.ee sivustolta/yritykseltä tuli vastaus nopeasti. Ottivat yhteyttä puhelimitse ja sähköpostilla ja sain luotettavan vaikutelman puhelimitse käydyn keskustelun perusteella. Sain heiltä sitten laskun jonka maksamalla tuli kuljetuksella vaihdelaatikko n viikon sisään maksusta kotiosoitteeseeni. Laatikon hinnaksi tuli 880+49€ rahtia. Laatikko oli hiukan alle satatuhatta ajettu. Tänään huoltoliikkeessä asennettiin vaihdelaatikko Grandikseen ja kaikki toimii erittäin hyvin.
Loppulauseena voin todeta asiasta jääneen huonon maun maahantuojan toiminnasta. Ei noin vähän ajetun laatikon tulisi hajota noilla lukemilla. Omalta osalta on hiukan luottamus nyt Grandikseen karissut(on toiminut tosin moitteetta tähän asti), ja en valitettavasti usko seuraavan auton olevan Mitsubishi merkkinen( ei taida kyllä olla oikeita 7 paikkaisia edes tarjolla Mitsulla enää).
Ongelmat alkoivat noin 4 viikkoa sitten. Ajaessa alkoi kolmosvaihteella kuulua ylimääräistä ääntä. Ajoin lopulta auton huoltoon, jossa se nostettiin nosturille. Nosturilla ollessa havaittiin tasauspyörästön kyljessä reikä, josta oli laatikon öljyt valuneet ulos. Reiän oli aiheuttanut tasauspyörästön "tapin" lukituksen irtipääseminen josta aiheutui tapin aiheuttama "kairaaminen" metallireunoihin. Reikiä oli tullut siis tasauspyörästön pohjaan auton alle ja samoin myös sisäpuolellekin. Käytännössä siis vaihdelaatikko oli entinen.
Otin yhteyttä paikallisen merkkiliikkeen kautta maahantuojaan. Autosta oli takuu loppunut 4kk sitten ja laatikolla ajettu vasta 130.000km. Paikallinen merkkiliike otti kuvat tuhoista ja laittoi tiedot maahantuojalle. Vastaus maahantuojalta oli odotetun mukainen; ei minkäänlaista good-williä, eli osallistumista kustannuksiin. Perusteluina oli että oli käytetty muuallakin kuin merkkiliikkeen huolloissa ja takuun ollessa itsessään jo viisi vuotta pitkä, ei Delta maahantuojaa asia siis kiinnostanut. En ole kuitenkaan varma olisinko edes sitä kautta ottanut, kokonaanhan ei kustannuksia olisi kuitenkaan maksettu maahantuojan toimesta, joten maahantuojan varaosa hinnoilla olisi tullut kalliiksi(uusi laatikko japanista olisi kustantanut yli 5000 euroa). Vaihtoehdoksi siis jäi käytetyn laatikon etsiminen.
Aloitin etsimällä kotimaasta www.varaosahaku.fi kautta. Valitettavasti kotimaasta ei löytynyt ainakaan tuon haun avulla (taitaa olla 5 vaihteinen manuaali harvinaisempi). Aloitin siis laatikon etsimisen ulkomailta. Ruotsista ei löytynyt ainakaan www.bildelsbasen.se kautta. Samoin tanskasta ei löytynyt(valitettavasti en enää muista hakupalvelun nimeä). Lopulta englannista 1stchoice.co.uk sivuston kautta olisi laatikko löytynyt 600£ hintaisena. Laatikko olisi ollut yrityksellä "Top engines and gearboxes". Otin heihin toistuvasti yhteyttä lisätietoja rahdeista ja laatikon kunnosta jne, mutta en saanut vastausta ajoissa vaan vasta yli viikon jälkeen. Jatkoin siis etsintää. Seuraavaksi Virosta aloitin vaihdelaatikon etsinnän www.auto24.ee sivuston kautta. Jätin laatikosta sivustolle pyynnön, ja www.varujupid.ee sivustolta/yritykseltä tuli vastaus nopeasti. Ottivat yhteyttä puhelimitse ja sähköpostilla ja sain luotettavan vaikutelman puhelimitse käydyn keskustelun perusteella. Sain heiltä sitten laskun jonka maksamalla tuli kuljetuksella vaihdelaatikko n viikon sisään maksusta kotiosoitteeseeni. Laatikon hinnaksi tuli 880+49€ rahtia. Laatikko oli hiukan alle satatuhatta ajettu. Tänään huoltoliikkeessä asennettiin vaihdelaatikko Grandikseen ja kaikki toimii erittäin hyvin.
Loppulauseena voin todeta asiasta jääneen huonon maun maahantuojan toiminnasta. Ei noin vähän ajetun laatikon tulisi hajota noilla lukemilla. Omalta osalta on hiukan luottamus nyt Grandikseen karissut(on toiminut tosin moitteetta tähän asti), ja en valitettavasti usko seuraavan auton olevan Mitsubishi merkkinen( ei taida kyllä olla oikeita 7 paikkaisia edes tarjolla Mitsulla enää).