Grandis diesel tietoutta

J

joni_k

Guest
Ois monta kysymystä. Eka kysymys minkälainen homma on vaihtaa hehkutulpat? tossa eilen illalla vikakoodit tottakai luentaan ja 1 ja 4 pytyn tulpat pimeenä. sit jos jollain olis huoltoohjelma lappuja tms heittää ois kiva. pitäis varmaan polttoainesuodatin vaihtaa tiedä koska tehty sitäkään. auto on ilmeisesti saksasta uitettu kun ohjekirjakin on saksaksi. 2005 vm ja suomeen rekisteröity 2010. hyvä peli kyllä ajolleen. vähän hirvittää noi turbo yms volkkarin surullisen kuuluisat tarinat mitä täältä luin. 200tkm ajettu nyt kaipa tuo kestää. Pitäiskö pidemmän ajon jälkeen jälkijäähdyttää tyhjäkäynnillä? EGR venttiili on vaihdettu 20tkm sitten. sit idiootti kysymys mutta koskaan en oo dieseliä omistanut..siis eilen liikkeen piikkiin uudet öljyt koneeseen niin ovat samantien mustana? onks se normaalia diesel moottoreissa?bensakoneissahan ne pysyy kirkkaana.
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

Hehkujen vaihto: Venttiilikoppa pois, johdot irti ja hehkut vaihtoon, takaisin laittaessa kannattaa laittaa uusi tiiviste ja olla tarkkana että menee paikalleen oikein. Sen verran puljaamista tuossa on että kannattaa vaihtaa kaikki neljä kerralla. Jos ei ole vedetty vanhoja apinamomenttiin ei juuri tarvitse pelätä että menisi poikki. Hehkujen kanssa on syytä olla tarkkana mitä sinne laittaa, väärät osat ja tulppa voi sulaa..
Mitsun osanumero hiukkassuodattimella varustettuihin on MN980406 ja ilman dpf MN980234 VAG osanumerot vastaavasti N 105 798 05 ja N 105 798 02 Jos ostatte jotain muuta kuin alkuperäisiä niin kannattaa siis olla tarkkana että varmasti tulee oikeanlaista osaa, tiedän ainakin yhden tapauksen kun tarvikeluettelo näytti väärää tulppaa VAG tdi-koneeseen ja sulaneen tulpan takia tehtiin sitten koneremppaa..

07 asti huolto-ohjelma rankasti yksinkertaistettuna, eli ilman tarkastuksia jne.
huoltoväli 15tkm / 1vuosi, jokaisessa huollossa moottoriöljyt ja suodatin ja raitisilmansuodatin
30tkm / 2v: jarrunesteet, polttoainesuodatin ja kauko-ohjaimen patteri
45tkm / 3v: ilmansuodatin
60tkm / 4v: jäähdytinnesteet
120tkm / 8v: jakopää
195tkm / 13v: vaihteistoöljyt

Ei ollutkaan tullut vielä tuota katsottua aikaisemmin, omastakin on huoltokirja ties missä, mutta (pahasti pysähdyksissä olevasta) projektitopicista voi käydä toteamassa että 400tkm huolto ei ihan mee muutenkaan ohjelman mukaan..
Jäähdytinnesteitä en vaivautuisi lotraamaan jakopääremonttien välissä ja omassa maantiepainotteisessa ajossa varmaan muutamia muitakin vaihtovälejä tulee venyteltyä aika surutta sitten joskus kun saadaan edes kuntoon koko vehje. Syynä edelliseen "vastaavan" volkkarin huolto-ohjelma jossa oikeastaan ainoat ongelmia aiheuttavat jutut (itsestäänselvän longlife-paskan unohtamisen lisäksi) on laatikkoöljyjen vaihdon puuttuminen ja se että jakopäälle luvataan 150tkm ilman aikarajaa. Volsussa jarrunesteet 2v välein ilman km-rajaa, polttoainesuodatin ja ilmansuodatin 90tkm ilman aikarajaa. VW ei myöskään ole jäähdytinnesteille vaihtoväliä mutta nehän menee automaattisesti jakopäärempassa aina.

Öljyt on oikeastaan aina samantien mustia dieselissä ellei sieltä saa ihan kaikkea vaihdettua, ihan sama tulee vastaan bensakoneisessakin jos on vaikka joku öljyjäähy jossa olevat öljyt ei vaihdu.
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

kiitoksia kattavasta vastauksesta.ilmankos mä en löytäny mitään tulppien näköstä jos on venttiilikopan sisällä.. :D juu kai ne kaikki tulpat täytyy sitten vaihdella. eli lootaöljyt nyt ainaki kesällä vaihtoon ja jarruremontti pitää tehä ensisijaisesti. joka kulmasta kaikki loppu. tosiaan toi saksankielinen kirja ei avaudu yhtään paljonko lootaan menee öljyä ja mitä öljyä suosittelette? Redlinea oon tunkenu viimeisimpiin mitsuihin ilman ongelmia.

long lifeä ei tueta eikä oo ilmeisesti entinenkään omistaja tukenu. maksimi kymppitonni ja vaihtoon. vois vaikka pari kertaa vaihtaa 5000km välein sais puhdistettua moottoria. Mites muuten ku oon tottunu ajelee aika reippailla kierroksilla bensakoneilla niin mites tällä dieselillä? kierrokset 2200-2700 välillä. jos vaikka ei tulis niin paljon karstaa.
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

mites muuten ku jarruremppaa tekee niin onko männät kierrettäviä vai voiko painaa suoraan pohjaan?
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

75W-80 Synteettinen GL-3/4 sanoo tuolle DI-D laatikolle autodata, lienee volkkaripaskaa sekin. Castrol Syntrans 75W-90 GL4+ on ainakin niissä volkkareissa toimiva litku. 2,2L pitäis olla tilavuus

Grandiksessa ei longlifea olekaan, mikä on helvetin hyvä. Ei noissa TDI:ssä ole pitkilläkään vaihtoväleillä niinkään likaistuminen ongelma vaan voitelun puute, turbot ja nokka-akselit yleensä ensimmäisenä porsii. En siis näkisi tarvetta puhdistuksiin sen kummemmin, ellei sitten nuohoa imusarjaa ja egr-systeemiä puhtaaksi..

Egr paskastaa koneen vaikka ajaisit miten ja oikein hoidettuna nuo sietää kyllä pienillä kierroksilla jyristelyä.

En ole jarruihin vielä edes ajatellut koskevani, mutta näyttäisi siltä että perässä on käsijarru rummulla niin männät pitäisi voida kaikki vaan painaa suoraan sisään.
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

mikäköhä kettu taas..siis yritin tossa ottaa takaalta satulaa irti niin joo satulan pultit lähtee auki ja kiertyy tiettyyn pisteeseen saakka, mutta ei lähde irti. siis liukutapit on totaalisen jumissa. siis kierrettä näkyy ulkona jonku sentin verran ja stoppaa vaikka kuinka pyörittää. kiinni menee kyl normaalisti ku tosta alkaa pyörittelee. yritin myös vähän kammeta jos se pultti ois työntyny ulos mutta ei ainakaan kovin hyvällä suostunu. sen verran lisää että ilmeisesti noi kiinnityspultit toimii myös samalla liukutappeina vai olenko aivan väärässä?
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

lisää kysymyksiä. siis onkoha tossa valoautomatiikka ok..siis off asennolla ei syty kuin mittariston valot, ajovalot yms pimeenä. sit ku kääntää ns pitkät asentoon niin valot palaa ja auton kun sammuttaa jäävät päälle niin pitkäksi aikaa kunnes avaat kuskin oven? sit syttyvät taas ku käynnistää auton.

toinen kysymys liittyy moottorin lämpöihin. siis 20km matkalla ei lämpömittari nouse ku karvan verran yli sen viivan mikä alhaalla on. siis en meinaa sitä iha iha alimmaista.onko se sitten toiseksi alin, mutta jää hyvin paljon alle puolen välin. oisko termari rikki vai normaalia?

kolmas kysymys.. mulla on joku heat näppäin? painaa kierrokset nousee? vaikuttaako jotenki katossa olevaan takaloossin tuuletukseen joka ei kyllä toimi kanssa kunnolla. tuulettimen ääni kuuluu jostain takaa mutta ei puhalla edes lehmänhönkäystä ja seki kylmää vaikka pistäs maksimilämmöille.kukaan yrittäny korjailla? vai onko se puhallus jossain muualla ku katossa?

tosiaan saksantuontia että onko valojutut niiden mukaan laiteltu..

Voisin yrittää takuuseen noita saada kun ostin ton auton kamux nimisestä liikkeestä ja sain siihen kamux turvan.
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

Hei haloo kyllä nyt luulis olevan grandiksen omistajia tällä foorumilla pikkasen enemmän ku mä Haza kertokaa nyt onko toi lämpömittari näyttämä ees oikein vai termariko paskana? :D osaan ruveta vaatii korjausta. lukukertoja sen 370
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

tossa kotimatkalla tapahtu ihme siis se takapoksin lämmitin alko toimimaan. kuumaa tulee takimmaisen penkkirivin alta ja kylmää keskirivin ylhäältä ainakin.puhalsi ihan reilusti eikä mitään pihinää. huh saa nähdä toimiko kertaluontoisesti vai oliko käyttämättömyyden kankea. jatkossa meinaan pitää päällä.
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

joni_k sanoi
lisää kysymyksiä. siis onkoha tossa valoautomatiikka ok..siis off asennolla ei syty kuin mittariston valot, ajovalot yms pimeenä. sit ku kääntää ns pitkät asentoon niin valot palaa ja auton kun sammuttaa jäävät päälle niin pitkäksi aikaa kunnes avaat kuskin oven? sit syttyvät taas ku käynnistää auton.

tosiaan saksantuontia että onko valojutut niiden mukaan laiteltu..

Juurikin näin. Lieneekö tuolla pakko käyttää valoja ollenkaan päivällä. Itsellä sakemanni-galantti toisena ja sillä pystyy ajamaan kokonaan ilman valoja halutessaan kun on valokatkaisija off-asennossa...mutta vuotta vanhemmassa suomimallissa ei. ::)
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

En ole tolla omalla ajanut vielä metriäkään niin moneen asiaan mahdoton vastata..

Oisko niin että liukutappien kierre tulee läpi osittain ja on sieltä takapuolelta päässyt ruostumaan ja/tai täys kuraa?

Hukkalämpöä tuosta koneesta tulee varsin onnettomasti joten pakkasilla saattaa joutua ajelemaan tosi pitkään että lämmöt nousee kun kaikki lämpö menee sisätiloihin. (Touranissa keula täysin ummessa, +10 lämmintä eikä kaupunkiajossakaan lämmöt karkaa) Termari tuollaiseen nyt ei maksa mitään tähtitieteellisiä joten se kannattaa kyllä vaihtaa. Testerillä tietty voi tarkastaa mitä lämpöanturi sanoo, mutta en jaksa uskoa mitsun mittaristo olisi risa, sehän ei ole volkkarista ;)
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

joni_k sanoi
eiks siitä tuu sakot ku ajelee ilman valoja?

Saksassa taitaa olla vain suositus käyttää ajovaloja päivällä. Sitä siis tarkoitin tuolla. :). Eri asia on nuo EU-alueella 2011->(?) eteenpäin myytävät autot jossa pitää nuo byrokratian sanelemat päiväajovalot olla.
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

Jos auton nostaa huoltoa varten pukille niin kaikki öljyt / suodattimet / hihnat ( pl jakoremmin ) vaihtoon kerralla. Kone tuntuu kestävän aika hyvin sillä minulla tuli mittariin juuri 555555 km ( vm 06 ) -- ja matka jatkuu. Lämpöä tulee tosiaan rajoitetusti joten rautalankaa ja retkipatjaa keulaan niin tarkenee ainakin -28 lukemissa ihan hyvin.
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

tänään tsekkailin enemmän niin etujarruissa apukuskin puolelta yks mäntä jumissa. soittelin myyjälle menee samalla kerralla sitten kaikki.. :D

jaa'a toi lämpöhomma on kyl mysteerio. eilen ku ajoin himaan ei noussu ku siihen ekaan viivaan nippa nappa vähän yli. tais 4 astetta olla pakkasta. tänään melkein puolessa välin nolla kelillä. oisko sitten ihan normaalia toimintaa.
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

hmmm..mitäs öljyä suosittelette käytettävän? huollossa laittoivat shell helix 5w30 öljyt sisään. ohjekirja ei puhu ku bensiiniöljyistä ja sitten dieselin kohdalla vaan kasa numeroita kriteereistä. mietin vaan että oon ite kyl talveksi laittanu 0w alkusia ja kesäksi toi lukema 30 kuulostas hurjalta eli pitäiskö olla ympärivuotiseen käyttöön 0w40 tms? oon tosiaan ihan ulalla dieseleiden kanssa.

piti viel kysästä ilmanputsarista.saako sen suodattimen vaihdeltua ku napsauttaa ne kaks kiinnikettä vaan edestä irti ja raottaa sitä koteloa? vai pitääkö purkaa jotain edestä pois? aika tiukalta tuntu vaan ku yritin vanhaa saada ulos uskaltanu sen enempää väännellä.
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

VW pumppusuutinkoneet (jollaisia mitsubishille myydyt tais olla kaikki) vaatii muistaakseni tavallista kovempaa pintapaineen kestoa tms.
Helix Ultra ECT Extra on 5w-30 viskositeetilla olevista shellin litkuista ainoa oikea, esim Helix Ultra ECT ei ole.. (0w-30 Ultra ECT taas sitten kelpais)

Väärät öljyt voi myös aiheuttaa niitä nokka-akselivaurioita ainakin pitemällä aikavälillä.

Pitää täyttää VW luokitus 505.01 tai 506.01 tai 507.00 (jos on dpf niin pitäisi olla myös matalatuhkaista aka low SAPS)
Kaksi viimeistä Longlife-luokituksia eli mitsulle kelpaa myös 505.01

Voi olla haastavaa kaivella oikeaa öljyä, mutta esimerkkinä säästäväisen valinta on lyhyelle vaihtovälille GM:n 5w-30 Longlife-öljy joka täyttää tuon 505.01 ja 5L kannulla yleensä hintaa 20-25€

505.01 löytyy muistaakseni vaihtoehtoja myös 5w-40, 506.01 ja 507.00 taitaa olla pääsääntöisesti 0w-30 tai 5w-30
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

Täytyy ostaa tota shellin öljyä ja vaihdella. Täytyy vissiin hommata patruuna avain.toisaalta just uusi suodatin onko paha jos vaan vaihtaa öljyt?
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

Bensa mallissa mahtui ainakin siitä raosta vaihtaa, hiukan on tosin ahdas.
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

oon kyllä yllättyny tohon grandiksen kulutukseen. siis yksinään kevyt varustus mukana käväsin tossa 660km reissulla. aika rankalla kädellä ajoin sinne kulutus oli 7 litran luokkaa satasella. tänään sit takasin vetäsin rajotuksien mukaan vakkarilla niin keskikulutus sataselle 5.3l. ei paha kyl mun mielestä.
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

huomasin muuten että autosta löytyy chiptronicin lastu. asennuskirja tuli matkassa ja tiirailin monesti mihin sen on piilotettu ja löysin eilen sulakepoksin alta. täytyy repiä se irti kun on toi takuu niin ei korvaa jos moottori rivahtaa. harmi vaan ku ei löydy tietoja enää paljonko pitäis tehoja tuoda. tiedä pitäiskö myydä vai säästää ens kesään. kattoo nyt ekana kuinka mopo tosta tulee ilman lastua.. ;D
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

auto tuli toissapäivänä takasi huollosta. joo ei se sitten ollukaan iha pikku keissi jouduin jopa tulee vastaan liikettä ku pistivät vähän enemmän jarruremppaa. takana kaikki uutta vaijereista lähtien poislukien jarrusatulat. edessä apukuskin puoleinen satula uusittu ja palat kumpaaki. levyt on ok näköset mut tarkkana huomaan kyl että ravistaa. pitää levytki kyl vaihdella. tonnin luokkaa oli hintaa ja 300€ jäi mulle maksettavaa. periaatteessa omavastuu tohon satulaan oli 100€ vakuutuksen kautta.

Eilen vaihdoin sen ilmansuodattimen. joo mahtuu siitä raosta mut vääntää saa kyl. vanha oli iha musta paska. miks ei vaihdella ku tosi kallis osa 12€ suodatin huh huh..

virtalukko alko jumittelee...siis menee kyl ns starttiin päin ok mutta takasin ei oikein. siis jää siihen ekan asennon, radio lähtee päälle mutta ei muuta elämää, ja sitten se kokonaan off väliin että saa avaimet veke. taikka sitten en vaan osaa. ilmeisesti ainaki tässä pitää avainta painaa sisäänpäin selkeesti että sen saa tosta loppuun saakka off asentoon.mites muilla? rohkeena poikana avaimeen sivelin tosi vähän öljyä ja ronailin lukkoa edestakas ja pyyhin aina avaimesta mustaa paskaa. kompuralla painoin myös ilmaa niin tursus sitä paskaa lisää. mut tosiaan pistin öljyä tosi vähän ku lukenu että voipi olla viimenen voitelu.. ;D nyt tuntuis toimivan selkeesti paremmin. oikein kiinnostas viedä samantien autoa taas takuu korjuulle ku vasta sen sai takasi.. ;D alkaa automyyjältä hermot pettää.. ;D
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

lastu irroitettuna ja pistin kokeeksi myyntiin. Todellaki tuntee nahoissaan ku tehot tippu huomattavasti huh huh. vääntö tippu totaalisesti ja muutenki paljon nuhasempi ilman tota boksia. Katellaan nyt kiinnostuuko kukaan vai säästelenkö ens kevääseen tota ja takasin kiinni.. ;) ;D
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

Soittelin tänään varaosista. Tulpat 41€ kpl. Venakopan tiiviste 31€ ja loota öljy omaan kannuun 40€ litra. Kyseessä Mäkelän kone järvenpää. Mietin tietääkö kukaan mistä sais varmasti yhteen sopivia tulppia halvemmalla?

Mistä muuten tiedän onko tossa autossa dpf vai ei? Missään lue mitään?oletan että löytyy..
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

Näyttäisi siltä että BSY-moottori=ei dpf ja BWC=dpf, jos trafin tiedot pitää paikkansa niin BSY-koneisia grandiksia on suomessa reilut 350kpl ja BWC alle 10. Voinee siis aika turvallisesti veikata että sulla ei pönttöä ole. Lisäksi BWC pitäisi olla tullut vasta vm. 07
Ehkä helpoin tapa varmistaa onko dpf on mennä vaan kurkkimaan pellin alle, heti turbon perässä pitäisi olla joko dpf tai katti, dpf tunnistaa siitä että on kasapäin antureita, pitäis olla muistaakseni 3kpl lämpöanturia ja lisäksi paine-eroanturi jolle tulee yksi letku ennen dpf olevasta lähdöstä ja toinen dpf jälkeisestä. Yksi vaihtoehto on paiskata auton VIN mulle vaikka yksityisviestillä niin voin tarkistaa.

Hehkuja saanee vaikka mistä, ei dpf -hehkujen osanumeroita: bosch 0250403002 ngk d-power 48 ja beru GE101, joista beru tais olla alkuperäistenkin toimittaja. eiköhän jotain noista löydy vaikka mätänetistäkin, fixuksesta pitäisi saada mitä vaan em. tilaamalla hintahaarukka lienee 20-30€/kpl. Jostain saksalaisesta verkkokaupasta voi löytää jollain noista vaikka koko kierroksen sillä 41€:lla (ilman postikuluja)
Tiiviste, esim. reinz pitäisi olla jossain 20€ tienoilla ja sopivaa laatikkoöljyä luulis helposti löytyvän 20-30€/l ihan litran purkeissa..
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

Joo tää on bsy. Kiitos muuten kun jaksat vastailla :)
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

Tossa delta autosta tiedustelin 90tkm huoltoa joka tehty 2011. Jakopää plus perushuolto tehty mutta vaihteisto öljyä ei oo vaihdettu. Kuulemma vaihteluväli 90tkm/6v? Tolla nyt ajettu 210tkm ja 11v ;D eli ton 195tkm mukaan ei paljon yli mutta 90tkm mukaan tajuna yli ;D meinaan ne kyl vaihtaa tälle kesälle mut akuutein on toi polttoainesuodatin ja muuta pientä. Ei varmaan oo tässä vaiheessa 5tkm kiiinni ja laatikko toimii hyvin. Pakkasel kylmällä lootalla vähän 2-3 vaihto tuntu kepissä semmonen pieni "rusaus" mut jos kierrokset anto laskee tonnin kohille ei tuntunu yhtään.
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

uudet öljyt lootassa ja polttoainesuodatin vaihdettu. jätin diaqueenit nyt laitamatta.tiedä mitä tuolla pajalla laittoivat mut selvästi paremmin pelaa vaihteet mitä vähän matkaa ajelin. 120€ köyhty tästä hommasta plus yhen parkkipolttimon vaihtoivat ku en saanu sitä ite. kuulemma sisälokarin kautta sai hoidettua homman.

avaimeen vaihdoin ite patterin tossa joku viikko sitten. ei ollu paha homma. 2€ makso paristo.

tossa ilmastointia pääsin kokeilee niin kyl se kylmää puskee mut ei kauhean tehokkaasti,joko tyyppivikaa tai aineet vähissä? täytys käyttää seki huollossa. puhaltaa muuten takana se ylimääräinen lämppäri puhallin hässäkkä myös kylmää, yllätyin positiivisesti.onkoha siellä oma kenno vai miten lie homma hoidettu.
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

Takailmastoinnilla oleviin kuuluu reilusti enemmän kylmäainetta, sulla oletettavasti sellainen on, onko sitten täytetty tarpeeksi on eri asia..

Konehuoneessa pitäisi olla tarra josta kylmäaineen määrän näkee, isompaan systeemin tais olla 750g tjsp

Eikä tässä mitään suurta vaivaa ole, oma lehmä on samanlainen joten sen ojasta onkimisen takia on vaan hyvä penkoa näitä juttuja jo valmiiksi vaikka sen koneremppa ei muiden hommien takia olekaan edennyt kuukausiin. Kun yksi liian monesta vastuualueesta töissä on myös varaosamyynti niin osanumeroiden kaivelu ja kääntäminen/vertailu on sekin liian tuttua puuhaa. Tuohon vielä autodata lisäksi niin saa kaiveltua helposti jo ehkä 90% kaikesta tarpeellisesta.
Virallinen (sähköinen) korjaamokäsikirja ois jees ja tietotaito/välineet sorkkia moottorinohjauksen softaa, sitten ois kaikki tarpeellinen.
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

jatketaas juttua..joo vaihteisto toimi hyvin jonku aikaa uusilla öljyillä mut alko sitten takkuamaan enempi mitä vanhoilla öljyillä. ensiavuksi hain jpäästä mäkelän koneesta oikeet öljyt, yllätykseksi hinta vain 24€/litra vaikka puhelimessa puheli että paljon enemmän. no loota öljyt vaihdettu tänään katotaan miten alkaa nyt toimimaan.
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

haza hei käviskö tähän grandikseen nää öljyt?

Castrol Edge FST-Ti 5W-30 4l VAG 504.00/507.00

pirun vaikea nyt tietenki ku ajankohtaista löytää tota shellin öljyä. motonetistä ei löydy tällä hetkellä.

vaihteisto alko pelittää taas ns normaalista öljynvaihdon jälkeen eli hyvä hyvä. muuten kovassa ajossa ollu auto kymppitonni ja mitäs mä tota nyt oon omistanu..neljä kuukautta?
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

hei nyt ois nopee kysymys ja siihen nopee vastaus. siis tänää piti lähtee grandiksel ajelee niin kuulu semmosta metallista hinkkaus ääntä. nopea diagnoosi joka nurkka ylös apparin puoleinen etujarrulevy siis kirjaimellisesti keskeltä halki kiinni ehkä 1/4.. ;D :seina siis jäähdytysrivat kaikki poikki. noo..kyllähä ne vähä jumputti oli vaihto mielessä mut jääny. ihme homma vaan ku viimeksi ajoin ei mitään kuulunu. mut joo siis vaihto on kai niinku muissaki..? satula irti ja se hässäkkärauta missä satula kiinni? sit paukuttaa levyn vaan irti eikai se oo millään kiinni et tarvis jotain pyörännapa mutteria irrotella? sen verran tuli tehtyä etukäteistyötä että lähtee pultit auki.
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

vastaus ite itselle. joo väkivaltaa ja lekaa kylkeen levy lähtee irti.. ;D
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

Grandiksen jarrulevyt on niin halpaa tavaraa tarvikeliikkeessä että kannattaa vaihtaa koko setti paloineen kun auton pukilla nostaa.
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

Auto käytetty ilmastointi huollossa. Selvästi kylmempää puhaltaa nyt. 600g oli sisällä ja 750g meni sisään. Sano että jos ei oo vuotoja huollettu ehkä 2v sitten. 69€ hintaa.
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

Nyt sitte jysähti joku paikka. Ajoin töihin ja motarille kiihdytys tehot hävis ja kuulostaa ku lehtipuhallin välilllä. siis tuulee pöhisee.autoliikkeeseen yhteyttä toivat sijaisauton ja mitsu korjaamolle. Soitin jälestä oli syttynyt moottorivaloki ja yli 2000 ei antanu kierroksia. savuttanu ei mun ajon aikana/ vikavaloja ei syttyny. Ens viikolla päivitän tilannetta.
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

Taitaapa olla turbo mennyttä tai hyvällä tuurilla iiiiiso ilmavuoto

T: Pahanilmanlintu ;D

ps. jos on turbo niin lienee oikein kunnolla räjähtänyt ja silloin on syytä tarkastaa öljyntulo ja kaivaa ilmansuodatinkotelosta imusarjaan asti huolella puhtaaksi kaikki paikat ja lisäksi myös huohotin. Varman päälle jos haluaa ottaa niin joutuu vaihtamaan venttiilikopankin, sellainenkin on nähty että venakopan sisälle oli jäänyt vanhan turbon kappaleita ja uudella ei päästy paria kk pitempään ennen uutta täystuhoa.
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

ton takuun pitäis korvata ahdin ja melkein jopa toivon et se olisi se. mitään vuotoja en nähny eikä parkkikselle valuttanu ja ahdin putkia kattelin mut eipä niitä kaikkia näe jos on rikki. vianorille veivät korjuulle. tosiaan ei savuttanu ja mun viimeset kilsat ikäänkuin turbo oli välil messis välil ei. se kiskomis efekti ku turbo on kehissä.toivottavasti ei tarvi alkaa tappelee korjauksesta ku mukava kaveri se myymäläpäällikkö kuka sattui olee myyjänä silloin.
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

Turbon putki halki puhaltelee ohi. Viikko ku osa tulee ja menee takuuseen.
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

päivitelläänpä tilannetta..joo kävihä se auto viikon verran kotonaki..se putki joka tuli oli väärä ja tilauksessa on japaniasta uusi putki tulee koska tulee. ton viikon verran kesti korjaamon liimateippi patentti kunnes alko vuotaa taas.

katsastus painaa päälle niin kerran se auto makaa siel korjaamol pyysin että tsekkaavat ja leimaavat sen sitten. vikoina löyty edessä kummmanki puolen alatukivarren takimmainen hela rikki. olin viel kattomassa niin heiluvat ku mikäki. 300€ korjausarvio siitä. sit toinen parkkipoltin oli pimeenä joka olikin tiedossa. päästöt ilmeisesti ok.
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

Alatukivarren takimmainen hela oli noin 30 € luokkaa Outtikseen. Niiden vaihtamiseen ei saa kulumaan mitenkään yli puolta tuntia yhteensä--> joten siinä 300 € hinnassa on kyllä ILIMAA !
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

mä en noista tiedä yhtään selitti et pitää rengaskulmat säätää jos en iha väärin kuullu?vianor on toi paikka missä korjataan.
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

Ehjillä puslilla on rengaskulmat aikoinaan säädetty kohdalleen.
Kun puslat kuluu niin kulmat muuttuu.
Tuntuisi että kun puslat uusitaan niin ollaan takaisin alkutilaneessa eli oikeissa rengaskulmissa.
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

3x sanoi
Ehjillä puslilla on rengaskulmat aikoinaan säädetty kohdalleen.
Kun puslat kuluu niin kulmat muuttuu.
Tuntuisi että kun puslat uusitaan niin ollaan takaisin alkutilaneessa eli oikeissa rengaskulmissa.

Toisissa autoissa sitte tietty voi nuo kulmat muuttua myöskin kun jousitus kuolleentuu ajanmyötä ..
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

soitin viel tänään uusiks ja varmistin niin joo rengaskulmat pitää säätää kun ne helat vaihtaa. ei se kyl vedelly mihinkään eikä oo renkaat kulunu epätasasesti vaikka ne helat olluki rikki
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

Tokkopa niitä säädetään jos ovat kohdallaan, noi etualatukivarsien takahelat vaan on sellaisia että tarkastus on syytä tehdä kun ei voi mistään tietää onko joskus säädetty vanhoilla tai uusilla tms. ja kun kulmat nimenomaan muuttuu paljonkin joissain tapauksissa. Pyöränkulmien tarkastus aina joskus ei ole muutenkaan huono ajatus, vaikka ei olisi ikinä ajettukaan mihinkään. Silmämääräisesti niistä ei pysty sanomaan ellei ole reilusti vikaa ja kaikki pyöränkulmaongelmat ei välttämättä aiheuta renkaiden nopeaa tai epätasaista kulumista.
 
Vs: Grandis diesel tietoutta

niin toi rengaskulma homma voi olla ihan vaan rahastuskikka myös. tsekataan ja mitään ei tehdä kun ei oo tarvis.no tuleepa katottua neki sit.
 
Takaisin
Ylös Bottom