Vs: Grandis diesel tietoutta
Hehkujen vaihto: Venttiilikoppa pois, johdot irti ja hehkut vaihtoon, takaisin laittaessa kannattaa laittaa uusi tiiviste ja olla tarkkana että menee paikalleen oikein. Sen verran puljaamista tuossa on että kannattaa vaihtaa kaikki neljä kerralla. Jos ei ole vedetty vanhoja apinamomenttiin ei juuri tarvitse pelätä että menisi poikki. Hehkujen kanssa on syytä olla tarkkana mitä sinne laittaa, väärät osat ja tulppa voi sulaa..
Mitsun osanumero hiukkassuodattimella varustettuihin on MN980406 ja ilman dpf MN980234 VAG osanumerot vastaavasti N 105 798 05 ja N 105 798 02 Jos ostatte jotain muuta kuin alkuperäisiä niin kannattaa siis olla tarkkana että varmasti tulee oikeanlaista osaa, tiedän ainakin yhden tapauksen kun tarvikeluettelo näytti väärää tulppaa VAG tdi-koneeseen ja sulaneen tulpan takia tehtiin sitten koneremppaa..
07 asti huolto-ohjelma rankasti yksinkertaistettuna, eli ilman tarkastuksia jne.
huoltoväli 15tkm / 1vuosi, jokaisessa huollossa moottoriöljyt ja suodatin ja raitisilmansuodatin
30tkm / 2v: jarrunesteet, polttoainesuodatin ja kauko-ohjaimen patteri
45tkm / 3v: ilmansuodatin
60tkm / 4v: jäähdytinnesteet
120tkm / 8v: jakopää
195tkm / 13v: vaihteistoöljyt
Ei ollutkaan tullut vielä tuota katsottua aikaisemmin, omastakin on huoltokirja ties missä, mutta (pahasti pysähdyksissä olevasta) projektitopicista voi käydä toteamassa että 400tkm huolto ei ihan mee muutenkaan ohjelman mukaan..
Jäähdytinnesteitä en vaivautuisi lotraamaan jakopääremonttien välissä ja omassa maantiepainotteisessa ajossa varmaan muutamia muitakin vaihtovälejä tulee venyteltyä aika surutta sitten joskus kun saadaan edes kuntoon koko vehje. Syynä edelliseen "vastaavan" volkkarin huolto-ohjelma jossa oikeastaan ainoat ongelmia aiheuttavat jutut (itsestäänselvän longlife-paskan unohtamisen lisäksi) on laatikkoöljyjen vaihdon puuttuminen ja se että jakopäälle luvataan 150tkm ilman aikarajaa. Volsussa jarrunesteet 2v välein ilman km-rajaa, polttoainesuodatin ja ilmansuodatin 90tkm ilman aikarajaa. VW ei myöskään ole jäähdytinnesteille vaihtoväliä mutta nehän menee automaattisesti jakopäärempassa aina.
Öljyt on oikeastaan aina samantien mustia dieselissä ellei sieltä saa ihan kaikkea vaihdettua, ihan sama tulee vastaan bensakoneisessakin jos on vaikka joku öljyjäähy jossa olevat öljyt ei vaihdu.