Grandis ja lähivalon polttimojen vaihto

Jarno666

Mitsubishi Grandis 2.4 MT -08
Liittynyt
23 Toukokuu 2009
Kyllä on lähivalojen polttimojen vaihto tehty hankalaksi. Tilasin Saksasta "tuning" laser valkeat lähivalopolttimot, jotka sain juuri suuren työn ja tuskan avulla vaihdetuksi Grandikseen. Periaatteessa vaihto on ns. perinteinen, eli suoja kansi pois ja kaapelit irti ja poltin vaihtoon. Ongelmaksi tulee äärimmäinen ahtaus; kädet ja sormet eivät meinaa millään mahtua irrottamaan kaapeleita ja kansia. Samoin oli vielä toiselta puolelta kaapeli jumissa, joten piti pihdeillä riuhtoa irti. Täysin mahdottomat omasta mielestäni vaihtaa tienpäällä, ja omassa autokatoksessakin meinasi usko loppua. Aikaa meni yli 1,5h polttimoitten vaihtoon. Kovasti harkitsen ensi kerralla Timantti huoltoa vaihtamaan polttimot :( .
 
Vs: Grandis ja lähivalon polttimojen vaihto

Itse joskus tuskailin saman asian kanssa... ja kävin muuta asiaa huollossa... ni sanoivat että velottavat 3h työt et vaihtavat parkkipolttimon.. :)
Päätin vain et jos poliisi huomauttaa siitä ni sanon et laita kädet pellin alle ja vaihda...

sitten löysin jostain japanilaiselta sivulta ohjeen miten saa käden helpommin sinne koloseen... ja sillä keinoin olen vaihtanut nytten..

(talttaa ja vasaraa piti käyttää ensiksi (japanilaisten ohje)
 
Vs: Grandis ja lähivalon polttimojen vaihto

Juu ,ei helppoo oo ei....mulla on xenonit nokalla ja voi kiesus sitä vaihto hommaa...
kohta on eka katsastus eessä ja valot pois normit tilalle. :seina
 
Vs: Grandis ja lähivalon polttimojen vaihto

Et sitten yritä xenoneilla mennä katsastaa saattaa mennä läpi ;D noh mä yritän ainakin keväällä mutta saas nähdä miten käy ;D.

Joo se lamppujen vaihto on melkoinen operaatio vaihtoehtona on et otat koko umpion irti tai sitten hommaat jonkun jolla on pinemmät kädet ja notkeat ;D
 
Vs: Grandis ja lähivalon polttimojen vaihto

Omassa kotterossa paloi toinen polttimo muutama viikko sitten. Olin jo vaihtamassa (yrittämässä vaihtaa siis) polttimoa uuteen, mutta päätin samantien jättää homman jollekin muulle. Sopivasti autoon tuli 135tkm huolto, niin vaihtoivat sen samalla. Toki 20 euroa siitä piti köyhtyä, mutta se 20 euroa ei todellakaan mennyt hukkaan.

Samoiten parkkipolttimon vaihdatin aikoinaan Ad-huoltamolla ja ei siitäkään veloitettu kuin se 20 euroa, joten tulevaisuudessakin saavat vaihtaa kaikki polttimot.
 
Vs: Grandis ja lähivalon polttimojen vaihto

ei ole ainut jossa on tehty valojen vaihto vaikeaksi...

mm. uudessa fordissa ja volvoissa merkki liikkeet velottaa 3tunnin työn
jos vaihtavat esim. ajovalon ;)

fordissa puretaan puskuri pois ;D
volvossa puretaan ilmasuodatin kotelo suojineen...

että ohan näitä ;)
 
Vs: Grandis ja lähivalon polttimojen vaihto

Mr mmc sanoi
ei ole ainut jossa on tehty valojen vaihto vaikeaksi...

mm. uudessa fordissa ja volvoissa merkki liikkeet velottaa 3tunnin työn
jos vaihtavat esim. ajovalon ;)

fordissa puretaan puskuri pois ;D
volvossa puretaan ilmasuodatin kotelo suojineen...

että ohan näitä ;)

Ihan OT mutta uudemmissa mondeoissa ainakin on umpiot kiinni sellasilla peltisoiroilla, eli ne toimittaa sokan virkaa, maski pois ja sokat nypätä irti ja virtaliitin, sitte on umpio kädes ja polttimot vaihdettuna.. muista fordin malleista ei niinkää oo sitte kokemusta.. ;D
 
Vs: Grandis ja lähivalon polttimojen vaihto

Lisää OT, mutta vaihdoin just uuteen Volvo V70 lähivalopolttimon ja aikaa meni ehkä minuutti ihmettely mukaanlukien. Tuossakin on kaksi peltisokkaa jotka nostetaan ylös ja hups, umpio tippuu varpaille. Lisäksi H7-poltin ei ole kiinni millään veemäisellä jousella, vaan ihan nätisti sellaisten metallikynsien takana. Irroitus vaatii hiukan käsitöitä mutta asennus on ihan vain painamalla paikoilleen. Eipä voi olla juuri helpompaa kun ajattelee monia nykyautoja.
 
Vs: Grandis ja lähivalon polttimojen vaihto

Jarno666 sanoi
Kyllä on lähivalojen polttimojen vaihto tehty hankalaksi. Tilasin Saksasta "tuning" laser valkeat lähivalopolttimot, jotka sain juuri suuren työn ja tuskan avulla vaihdetuksi Grandikseen. Periaatteessa vaihto on ns. perinteinen, eli suoja kansi pois ja kaapelit irti ja poltin vaihtoon. Ongelmaksi tulee äärimmäinen ahtaus; kädet ja sormet eivät meinaa millään mahtua irrottamaan kaapeleita ja kansia. Samoin oli vielä toiselta puolelta kaapeli jumissa, joten piti pihdeillä riuhtoa irti. Täysin mahdottomat omasta mielestäni vaihtaa tienpäällä, ja omassa autokatoksessakin meinasi usko loppua. Aikaa meni yli 1,5h polttimoitten vaihtoon. Kovasti harkitsen ensi kerralla Timantti huoltoa vaihtamaan polttimot :( .

Oliko valot vaivan arvoiset? Siis oliko ne hyvät, huomaako eroa alkuperäisiin?
Olen tässä illan etsiny parempia polttimoita näin enshätään. Mutta taidan olla liian humanisti kun en löydä h9 polttimoita mistään? Osramin nightbrekereita on kehuttu, mutta ei löydä h9.
Tai sitten suoraan ne xenonit, mutta vähä epäilen että näihin jälkiasennus xenoneihin tullaan jossakin vaiheessa puuttumaan, alkaa olemaan sellasia virityksiä tuolla tienpäällä.
 
Vs: Grandis ja lähivalon polttimojen vaihto

Noh, ei ne kyllä 1,5h tunnin vaivan arvoiset olleet. Ja siis en vaihtanut pitkien, vaan lyhyvien polttimot. Tarkoitus olisi jossain vaiheessa h9 pitkät vaihtaa tehokkaampiin, jossain puolella maapalloa olisi kuulemma 100w h9 polttimoita saatavilla. Eivät taida kyllä laillisia olla. Ja eivät siis parantaneet lyhyvien valotehoa, halusin vain saada ns "xenon" lookkia keulaan.heh. Mutta ovat siis valkoiset kyllä.
 
Vs: Grandis ja lähivalon polttimojen vaihto

mulle uusia autoja on 2000vm ja yli :-[ :-X
noi tais olla jotain 2003-2004 tms.. ei nyt ihan uusimpia siis'

mut joka tapauksessa ei mitsu ainut ole mihin joutuu toitä tekeen että saa yhen vaivasen polttimon vaihdettua...

mulla galantissa vaikka vanha onkin joutuu taiteileen kans aikas paljon... menee ahtopaine putki
kuskinpuolen valojen läheltä sen verran että joutuu ottaa
irti kun vaihtaa poltimoita... ;D
 
Vs: Grandis ja lähivalon polttimojen vaihto

Valot vaihdettu normaaleihin,aikaa meni n.1h. Ei loppujen lopuksi "kovin paha" vaikka en umpioita ottanut pois.
Mitä nyt kädet täynnä naarmuja ja sun muita vekkejä,mutta lopputulos hyvä. :peukku
 
Vs: Grandis ja lähivalon polttimojen vaihto

Niin pitkissä ilmeisesti H9 mutta mikä on lyhyen polttimo, mukava olisi olla valmiina kun vaihtaa ettei tarvii 2 kertaa purkaa !!!
Olisiko jollakin faktaa mitkä polttimot siis lyhyt ja varmistus tuohon pitkäänkin

Kiitos
 
Vs: Grandis ja lähivalon polttimojen vaihto

Itse vaihdoin äsken parkit sekä lähivalot...
Vinkkinä voisin kertoa että itse irroitin etupyöräkotelon muutaman muovinastan ja raotin muovia että käsi mahtuu välistä...
Kävi aika paljon kivuttomammin -> parkin + valon vaihto / puoli n. 15min
 
Vs: Grandis ja lähivalon polttimojen vaihto

Jep. Vaihdoin Grandikseen H1:sen kuskin puolelle. Laastaria ja aikaahan siinä kului. Parkkikin on siltä puolelta palanut. Eli pyöräkotelon kauttako? Vaihtoehtona tietty huollon yhteydessä. Niinhän ohjekirjakin sanoo.
Piti vaihtaa repsikan puoleltakin ajovalo, mutta jätin väliin. Se oli jo ylivoimaisen ahdas. Mulla on asennettu lohko ja akkulaturi, joiden letkut ja piuhat on vedetty juurikin siitä lampun kannan takaa. Akun puolelta oli siis helpompi vaihtaa!? Ihme vehkeitä.
 
Vs: Grandis ja lähivalon polttimojen vaihto

Tuo Jonin vinkki polttimon vaihdosta alakautta on tosi hyvä, kiitos siitä.

Osaisiko joku kertoa miten Grandiksen ajovalojen korkeutta säädetään?
Pitäis saada vähän alemmas katsastusta varten.
 
Vs: Grandis ja lähivalon polttimojen vaihto

No ny palo toinenkin lamppu repsikan puolelta. Kesti 10 min. Harjoitus tekee mestarin näköjään. Parkin vaihto vielä...
 
Vs: Grandis ja lähivalon polttimojen vaihto

TeroH sanoi
Juu ,ei helppoo oo ei....mulla on xenonit nokalla ja voi kiesus sitä vaihto hommaa...
kohta on eka katsastus eessä ja valot pois normit tilalle. :seina

Sanot vaan inssille että vaihan konttorii jos merkkaa tai äpyttää! Toimii ainaki susi rajan nurkilla.
 
Vs: Grandis ja lähivalon polttimojen vaihto

mulla vissiin ne notkeat kädet tai sormet, josta joku mainitsi. ei mitään ylimääräistä irti ja 15min puoli! kylläkin naarmua tuli :)
 
Vs: Grandis ja lähivalon polttimojen vaihto

Vaihdoin just parkin polttimon tuolla Jonin vinkillä ja sehän kävi näppärään. Mistäs muuten sais hankittua pari tuollaista mustaa sisälokasuojan kiinnitysmuovinastaa kun onnistuin rikkomaan yhden...? Myyköhän esim. Motonet noita...
 
Vs: Grandis ja lähivalon polttimojen vaihto

Noita kiinnikkeitähän löytyi oikein Mitsun orkkisosina, hain Rinta-Joupilta hintaan 1,10 €/kpl :)
 
Vs: Grandis ja lähivalon polttimojen vaihto

Joo pyöränkotelon kautta onnistuu.
Nykyisin käsken kyllä poitsun vaihtaa ja ite neuvon vieressä. Sen käsillä onnistuu paljon helpommin :)
 
Vs: Grandis ja lähivalon polttimojen vaihto

Vaihdatin huollon yhteydessä Deltalla sellaiset 1 v takuun omaavat polttimot.
Olisin ottanut 3v takuulla olevat mutta olivat loppuneet.
Kävi niin että että lamppu sammui alta 1v aikaa ( noin 2vkoa ennen ).
Vaihtoivat lampun takuuseen mutta tällä vaihdetulla EI ollut enää 1v takuuta !
 
Takaisin
Ylös Bottom