GT 3000 jakolaatikon välykset

nakasaki

New Member
In Memoriam
Liittynyt
19 Syyskuu 2005
Onko kellään tietoa, minkälainen pitää olla GT3000 jakolaatikon välys holkkiakselissa päittäis suunnassa, ja sitten hammaspyörien välillä keskenään. Nyt mulla on et holkki akseli pyörii vähän nihkeästi, kun sormin pyörittää. Ja kartaani akselista kun heiluttaa, niin on aavistuksen verran välystä siel hammaskosketuksissa kuivana ( jos mittaa boorista niin ehkä 0.05-0.10mm. ).
 
Vs: GT 3000 jakolaatikon välykset

Hammaspyörissä on varmaan välystä vähän. Sen tuntee kardaanissa kyllä.
Mulla se tehdaskunnostettukin jakolaatikko oli sellainen että kun pelkkää lootaa pyöritti niin yhdessä kohtaa se otti kii vähän purren. Normaalia oli se kun otin selvää siitä.
Päittäis tarkoittaa pitkittäistä vai poikittaista ?
 
Vs: GT 3000 jakolaatikon välykset

päittäis välyksellä tarkoitan holkin pitkittäis suuntaista, eli laatikkoon menevän akselin suuntaista välystä. Kun nuo holkin laakerit ei ole alkup. niin on täytynyt simmittää uudelleen, ne välykset.
 
Vs: GT 3000 jakolaatikon välykset

Eli tarkoitat että miten se holkki pääsee päittäin siellä jakolaatikon sisässä heilumaan ?
Tehdaskunnostetussa ei heilunut mihinkään.
 
Vs: GT 3000 jakolaatikon välykset

Kiitti näistä tiedoista eli loota kasaan ja paikoilleen. Ja hanaa! ( ja odotella, et mikä särkyy seuraavana ja vaatii koskettelua ).
Onko tietoa miksi tuossa stefassa laatikon puolella akselissa, joka tulee laatikosta ja menee jakolaatikkoon on tuo huopa pinta, ( kytkimen puoleinen pinta stefassa ) käykö tavallinen wikon stefa, joka kestää 200c jatkuvaa lämpöä, kun alkup. on ollut tilauksessa 1,5kk. ja tulee ehkä, joskus, viimmeisimmän tiedon mukaan.
 
Vs: GT 3000 jakolaatikon välykset

nakasaki sanoi
Onko kellään tietoa, minkälainen pitää olla GT3000 jakolaatikon välys holkkiakselissa päittäis suunnassa, ja sitten hammaspyörien välillä keskenään. Nyt mulla on et holkki akseli pyörii vähän nihkeästi, kun sormin pyörittää. Ja kartaani akselista kun heiluttaa, niin on aavistuksen verran välystä siel hammaskosketuksissa kuivana ( jos mittaa boorista niin ehkä 0.05-0.10mm. ).

Aiemmin jo mailailinkin, että numerotietoja tuntuu olevan vaikea löytää jakolaatikon välyksistä, huoltomanuaalikaan ei mainitse vaikka perän välykset löytyvät. Käytännössä tuolla ei kuitenkaan ole välystä lainkaan, mutta hampaat eivät myöskään saisi hinkata. Eli nolla välyksellä. Yhtä tärkeä on katsoa hammaskontakti, koska huonolla/väärällä kontaktilla suo nopeasti rattaat kelvottomiksi. Eli konesinen kanssa katsoa että kontaktipinnat ovat hammastuksen keskellä, molemmin puolin. Päittäisvälystä ei myöskään pitäisi olla lainkaan.

Mutta pieni välys on sitten aina parempi kuin liian tiukkaan laitettu :)
 
Takaisin
Ylös Bottom