gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois(kaikki kunnossa nyt)

jamppu_

vulva
Liittynyt
9 Maaliskuu 2006
Sijainti
pohjois-karjala/lieksa
Eli äsken ajelin nelosella semmosta 80 km/h.yht äkkiä potkas vaihteen pois. en vedättäny tai mitään. pykälä menee jotenkin "helpommin" päälle nyt.muut vaihteet toimii ok ei potkase pois vaikka vedättäs tai ajas jotenkin muuten.aikasemmin ei ole oireillut mitenkään.vaan kaikki pykälät toimineet todella hyvin.

mikähän tossa on?onko joku säätö päässy löystymään,jonka seurauksena 4:nen ei mene perille asti?vai voisko olla öljyillä tekemistä?
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois

do diin.äsken kahtelin tota vivustoo ja vaihdoin öljyt laatikkoon.kaikki näyttäs olevan niinkuin pitää ??? öljyn seassa ei ollut mitään ylimäärästä.

ilmeisesti nelonen on vaan niin kulunut ettei jaksa pysyä päällä.

mites nyt mikähän olisi järkevin vaihtoehto vian korjaamiseksi.ostaa uusi laatikko.vai vaihtaa kaikki tavarat vanhaan?

olisko kellään tietoo paljonko kustantaisi laatikon korjaus?

purkulaatikoiden hinta näytti olevan 300-500 välissä.vaan yhtään dynyn laatikkoa ei löytynyt.eli käyneekö normaali 2.0 litrasen laatikko tohon? vai onko dynyyn oma laatikko.ja onko 8-16 venttiilisissä eri laatikot?
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois

Ainakin vajaavetoisissa laatikot menee keskenään ristiin, välityssuhde on vain eri. Luulisin että sama koskee myös jokanurkkareita... :)
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois

jamppu_ sanoi
olisko kellään tietoo paljonko kustantaisi laatikon korjaus?

purkulaatikoiden hinta näytti olevan 300-500 välissä.vaan yhtään dynyn laatikkoa ei löytynyt.eli käyneekö normaali 2.0 litrasen laatikko tohon? vai onko dynyyn oma laatikko.ja onko 8-16 venttiilisissä eri laatikot?
Samoissa luokissa taidetaan pyöriä jos laatikon sisälle vaihdat kaikki osat.
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois

varmaankaan.etuvedon laatikko ei käy nelikkoon ::) vai?

olisko kellään ton dynyn laatikon räjäytyskuvaa.vois vähän katella mikähän siellä olis menny.

jos löytyy niin laitatko mailiin rissanen55(ät)gmail.com
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois

4 vedos on eri laatikko kuin etuveros. Eihän se voi millään olla sama. :)

Ja uskoisin myös että tos 8v koneella varustetus "dynamikis" on myös eri loota kuin tuos 16v.

Laatikoota sitten saat ettiä. On vähä harvinaista tavaraa, mutta etsivä löytää.

..laatikon täys remppa maksaa kuitenkin sen +++500€, jos siitä hyvän haluaa. Ja jos sinne kaikki vaihtaa uutta nii epäilen, että maksaa varmasti yli 2000€.

Helpommalla pääset kun ostat jostaki "uuden" toimivan laatikon.


Itsellä meni tuos 1kk takaperin toi laatikko paskaksi. 3 tai 4 koko aika silmäs.. Siitä saattas löytyä jotaki ehjää.

Jos et oo ennen laatikkoa avannut, niin suosittelen että jätät sen työn sitten jollekkin joka on ennenkin laatikoita purkanut. Sielä kuitenkin on vähä enemmä tavaraa kuin 4 vaihteises fiestan laatikos. ;D
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois

enpä tuota ite aikonukkaan räjäyttää.ainaskaan yksin.ajattelin vaan ottaa lootan irti konehuoneesta ja viedä jonnekkin pajalle.

osku
hommasitko sie käytetyn lootan hajonneen tilalle? paljo kustansi?

aika kallista taitaa olla kokonaan päivittää toi laatikko :p

nyt sitä saa ruveta ihmetteleen mitä osia sinne pitäs uusia.onko vinkkejä?
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois

Itselleni vaihdoin kaikki synkrot,laakerit yms. Tuossakun katsoo mitä kaikkea sinne laitettiin niin jäi lasku aika pieneksi.
Hyvässä tapauksessa saat tuohon "uuteen käytettyyn" samat osat vaihtaa.
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois

HuBu sanoi
Itselleni vaihdoin kaikki synkrot,laakerit yms. Tuossakun katsoo mitä kaikkea sinne laitettiin niin jäi lasku aika pieneksi.
Hyvässä tapauksessa saat tuohon "uuteen käytettyyn" samat osat vaihtaa.

se on kyllä totta että noista käytetyistä ei tiedä ::)

HuBu
paljonko sinulla tuli rempa maksaan?satasen tarkkuudella.

ja millaisia oireita sinun laatikkolla oli.

saattaa olla viisainta ottaa loota pois ja purkaa se ja kahtoo mikä mättää ja vasta sitten ruveta niitä osia tilaamaan.
tai sit vaan paalata tuo auto :seina


E:löyty niitä räjäytyskuvia
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois

Muistaakseni.. en ole varma, laskua ei nyt ole tässä lähettyvillä. Niin mahtoikohan yhden synkron hinta olla noin 20e.. Saman verran oli laakeri.

EDIT: Haulla löyty aikalailla tietoa
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois

tjuu, kyllä itse olen vahvasti sitä mieltä että kannattaa ennemmin uusia synkrot ja laakerit sinne kuin vaihtaa "uusi käytetty". Onhan siinä mahdollisuus, että käytettykin on virheetön, mutta jos kerta samassa hintaluokassa pyörii vanhan kunnostus niin ilman muuta se. Se on kuitenkin varma vaihtoehto. :peukku
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois

nostokurki sanoi
tjuu, kyllä itse olen vahvasti sitä mieltä että kannattaa ennemmin uusia synkrot ja laakerit sinne kuin vaihtaa "uusi käytetty". Onhan siinä mahdollisuus, että käytettykin on virheetön, mutta jos kerta samassa hintaluokassa pyörii vanhan kunnostus niin ilman muuta se. Se on kuitenkin varma vaihtoehto. :peukku

Mutta mitäs sitten teet kun ostat valmiiksi tiivisteet, laakerit, synkat yms, ja sitten huomaatkin että joku ratas on paskana? Saattaa olla että ihmiset on keksiny sitten sillekkin hinnan.

Täs tapauskses ottattutaisin ensimmäisenä ton laatikon pois ammattilaisella ja tarkistuttaisin että mitä siinä on rikki. Jos jotaki oleellista menny niin melkeenpä suosiolla käytettyä lootaa ettimään.

Mutta, tämäkin on mielipidekysymys. Haluaako laittaa vaihdelaatikkoon kalliin huollon, vaikka tietää että 100tkm päästä se kuitenkin jostaki muualta porsii..
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois

laakeri sieltä on luultavasti mennyt ja jos kauan on jauhaantunut niin se laatikko on mennyttä kalua, sen verta maksaa noi akselit ja hammaspyörät. Eikö nick "kaninruoka" henkilöllä ollut juuri vähän tapaista vikaa ?

Nopeasti vaan purkaminen ja katsominen mikä on mennyt, sen jälkeen "uutta" etsimään.

Laatikkoon kaikki laakerit, stefat, synkat yli 500e. Varaosien hinnatkin tuntuu nousevan kokoajan.


Laakeri vian näkee jo laatikon ollessa paikallaan, kun aukasee päätykopan siitä. Pyörä ja suojamuovit pois niin pääset katsomaan.
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois

tepi sanoi
Laakeri vian näkee jo laatikon ollessa paikallaan, kun aukasee päätykopan siitä. Pyörä ja suojamuovit pois niin pääset katsomaan.

tuo päätykopan aukaisu ei taida aiheuttaa muuta kuin että öljyt tulee pois.vai joutuuko asentaan jotain muutakin takas?


onko muuten mitenkä vittumainen homma tuo laatikon irroitus?tietäs vaan varata tarpeeks sitä aikaa.

ja jos on joitain vinkkejä purku operaatioon niin kaikki on tervetulleita.
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois

jamppu_ sanoi
tuo päätykopan aukaisu ei taida aiheuttaa muuta kuin että öljyt tulee pois.vai joutuuko asentaan jotain muutakin takas?

Öljyt toki pois ekana, unohtu sanoa. Varovasti kun aukasee kopan niiin ei tule hallaa. Kun pääty kopan aukasee niin se voi aueta väärästä välistä. Tosin mitäs merkistystä sillä enään olisi jos loota on rikki ;)
jamppu_ sanoi
onko muuten mitenkä vittumainen homma tuo laatikon irroitus?tietäs vaan varata tarpeeks sitä aikaa.

ja jos on joitain vinkkejä purku operaatioon niin kaikki on tervetulleita.
Simppeli homma on:
vetarit
kulmavaihde (haulla löytyy)
pakoputki
lootankiinnikkeet
vaihdevivut
kytkinsylkky
loota irti lohkosta
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois

on sillä sen verta väliä että ku toi loota ei ole ihan,särki nelonen vaan ei toimi.muuten toimii ihan ok.

pitää jonkin ajan päästä kanssa ruveta perehtyyn tohon laatikkoon.

nyt on motivaatio pyöree 0 ::)
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois

Kyllä se silloin on rikki, Piste. Ei saa ajaa metriäkään, jos haluat että se pysyy korjaus kelpoisena.
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois

Tänään kävin timatti tiskillä kyselemässä osien hintaa ja mahdollista vikaa.heti sano että laakeri vika.
Laakerit n.300 ja siihen vielä tiivisteet.
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois

ja kun laakerit vaihdetaan, niin samalla synkatkin, jos ei niin silloin mennään perse edellä puuhun.
Ne ei kestä tuossa lootassa kuin 30tkm.
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois

No niin tänään purettiin laatikko,kulmavaihde ja kardaani irti.kohta lähtee laatikko purkajalle.osia pitää tilailla sitten ku tietää mitä on rikki.kyllä tuolla väljää tuntu olevan ja rahina lähti ku vapaana pyöritteli.Kulmavaihde tuntu aika jämäkältä ja laakeri mikä näkyy siinä päässä näytti uudelta.tosin se akseli mikä tulee laatikosta oli aika ruosteinen ???

oli muuten helppo homma purkaa ku oli monttu käytössä.meni kaiken ton purkamiseen 2 tuntia :eek:

kasaaminen voikin olla sit eri juttu ;D

mites ne kardaanin laakerit lähtee irti? pitää sikaa laittaa sinne kumiin ku on murtunu.
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois

Do diin vika löyty.

oli se kytkin akselin kytkimen puoleinen laakeri paskana.

synkroja ei vaihdeta ku ovat kuin uudet.samoin kartio- ja neulaakerit oli hyvät.

eli kaks laakerii meni vaihtoo ja kaikki stehvat. hintaa noin 180-200 € :peukku
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois

Kuinka totesitte että synkat ovat hyvät ? Onko kuvia sisälmyksistä ?

Noh mitä mieltä olet ? olisiko kannattanut jatkaa ajamista ??? ;D
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois

en minä todennut mutta laatikon purkaja totesi.sano että on vielä reilusti varaa kulua.

joo ei ois montaa sataa kilsaa kannattanu päästellä meneen.oli jo pieniä kuluma jälkiä siellä päätykopassa ja sit jossain laakerin pitolaipassa(tai jossain semmosessa).pakki rattaassa oli pieni kuluma muut priimat.vaan se kytkimen puoleinen laakeri oli tosi paskana toinen ei niinkään.järetön systeemi laittaa kuulalaakerit tohon akselille.mikskähän sitä ei oo voinu laakeroida kartiolaakereilla?kestäsivät huomattavasti paremmin painetta.vaan kaitpa siinä on joku tarkoitus ku on todettu tuollainen laakerointi paremmaks.

eipä oo kuvia vielä mutta voisin ottaa kasaus vaiheessa parit fotot jos nyt muistan.piti ottaa rempastakin kuvasarja, vaan arvaa vaan muistinko :p tiistaina pitäs olla laakerit täällä.joten keskiviikkona tai torstaina kasataan autoa.

mikäs se olis paras vaseliini siihen kulmavaihteen boorituksiin?ja onko vinkkii niitten kardaanin laakereiden irroitukseen.
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois

jamppu_ sanoi
en minä todennut mutta laatikon purkaja totesi.sano että on vielä reilusti varaa kulua.

Jep jep
järetön systeemi laittaa kuulalaakerit tohon akselille.mikskähän sitä ei oo voinu laakeroida kartiolaakereilla?kestäsivät huomattavasti paremmin painetta.vaan kaitpa siinä on joku tarkoitus ku on todettu tuollainen laakerointi paremmaks.

vr4:sien yms lootassa on kartiolaakerit, muuten lähes sama konstruktio
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois

ja toi kytkimen pään laakerin porsiminen näis mitsun laatikoissa taitaa olla yleinen vika ;Dmuutamas tavis lancerissakin ollu kelvottoman sökö loota ja irrottaessa kytkin akseli seilaa lootas kuin hullun mulkku ::)ja öljyt pitkin kytkintä ja sekin sen myötä morjens :-\
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois

no niin tänään kasattiin se laatikko.hyvinhän tuo kasaantu.kulmavaihteen neulalaakeri vaan unohtu. onneks sai sen laitettua stefan läpi paikalleen niin ei tarvinnu koko laatikkoa uusiks purkaa :peukku
meni semmonen 5 tuntia ku kasattiin.tai no minä olin vaan apuna ;)
huomenna pääsee rikitteleen sitä autoa kasaan.

enpä sit muistanu ottaa kuvia,en muistanu ottaa etes kasausohjeita mukaan :p

pitää kyllä mitsun maahan tuojaa kehua.lähettivät jakopään ja laatikon purku-ja kasausohjeet ilmatteeks ku pyysi vaan


näillä näkymin remontille on tulossa hintaa n.380€ sisältää laatikon osat,laatikon korjauksen,tallivuokran,öljyt ja pakoputken tiivisteet.laakerit ja kaikki laatikon stefat maksoi 167,64€

nyt vaan peukkut pystyyn että huomenna ei kuulu armotonta kilinää ku laittaa auton tulille ja lähtee liikkeelle ;) :peukku
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois

eipä kuulunu kilinää. hyvin toimii auto nyt. kyllä kannattaa tehdä tuo remppa jos rupeaa kahisemaan tai rahisemaan.on kuin uusi auto :peukku :driver
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois

jaahas.ei sitä ilman murheita selvitty tostakaan rempasta.

nyt auto täryyttää 80km/h jälkeen samoin kovemmin vedättäessä.80 täristää vaikka olis vapaalla ja kytkin pohjassa eli ei ilmeisesti laatikosta johdu.eikä täristä rattia.värinä loppuu 140 km/h jälkeen

olisko kardaanin tukikumit?laitoin niinhin rempan yhteydessä sikaa.en purkanu niitä kardaanista irti vaan täytin ne paikallaan ollessa.eli ei pitäs olla kardanin tasapainotuksessa vikaa.etummainen laakeri tosin tuntui hieman väjältä ja rahisi vähän.vai mikähän siellä täryyttelee?
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois(ei potki enää,mutta täristää)

huomiseks tulis kannatinkumi.alkuperäinen piti hommata.

voisko joku kumeja vaihdellut kertoa miten se on paras vaihtaa.tarviiko ristikon purkaa?mitsun tiskiltä puhelimessa väitti ettei tarviis.siis jos vaihtaa sen etummaisen kumin.

ja sitten olis semmonen homma mahdollisuus tehdä.ku tilasin niitä laatikon stefoja niin tuli samalla kulmavaihteen stefat ja ajattelin että vaihtas siihen kardaanin puoli päähän stefan.voiko sen vaihtaa turvallisesti purkamatta kulmavaihdetta.lähinnä sitä metalli kupin irtoomista pelkään.
 
Vs: gti dyny rupes potkimaan 4:sta pois(ei potki enää,mutta täristää)

Tuon mukaan pitäis onnistua..

http://www.plymouthlaser.com/dshaft.htm
 
Takaisin
Ylös Bottom