Gti Galantin viritys

P.Kaunisto

Member
Liittynyt
2 Kesäkuu 2008
Sijainti
Rauma
Joo eli taas tähän aiheeseen palailen, tossa jonkun aikaa sitten kyselin galantin turbotuksesta mutta kävi ilmi että on turhan hankalaa ja kallista tällä hetkellä.

Eli auto on -89 Gti galant 4x4, kone on 16v 2.0i doch (4g63) ja olis tarkotus saada se kiihtymään hiukan paremmin, kenelläkään kokemusta tälläisen virittämisestä? mitään hirveitä tehomääriä en tosta koita repiä mutta niinkuin sanoin saisi kiihtyä paremmin.
hämme

Nyt on tarkotuksena pakoputki pistää uusiksi (2,5''), ilmaus kuntoon ym pientä. Mutta nyt iski pieni hämmennyskun jotkut täällä sanoivat että megasquirt olisi hyvä hankkia ja bensapaineen säädin, ja että vakio nokat on ihan hyvät ym.

Muuhalla taas neuvotaan suurinpiirtein päinvastoin, mega täysin turha vakio autoon, bpaineen säätimen jos hankkiin niin bensapumppu myös uus, vakio nokat ei kuulemma kestä. neuvoivat poistamaan painoa, penkit pois, carbonia tilalle, ikkunat plexiksi... tuollainen painon vähennys kuullostaa kyllä v***n tyhmältä kun kyseessä on auto jota käytetään melkein päivittäin eikä sitä viitti ihan kokonaan riisua.

Mieluiten kyllä uskon juttuihin mitä täällä kuulee kun teillä on kokemusta mitsuista ja hyvät vinkit.

Eli auto pitäisi saada kiihtymään hiukan paremmin, ei mitään jäätävää tehonlisäystä, niin mitä tuolle voisi tehdä? niinkuin jo sanoin että pakoputki ja ilmaus menee ainakin uusiksi, ja nyt meni noitten megan ja nokkien kanssa hiukan hämmennyksiin. jos jotain pientä neuvoa saisi jälleen kun itellä ei järki tunnu pelaavan näitten hommien kanssa :seina :seina
 
Vs: Gti Galantin viritys

Ei se vaparissa se pakoputki paljoa muuta...enemmänkin pakosarjan muutoksilla saadaan vapariin "luonnetta".
 
Vs: Gti Galantin viritys

Mega+vapari+ 2.5" putki, helpottaa hengitystä ja auttaa bensan kulutukseen ;D
Ja miksei nokat kestä ja mitä ::)
 
Vs: Gti Galantin viritys

Mulla on 4g63nt:ssä vapari, 2,5" putkisto, uusittu pakosarja, kevennetty kampiakselin hihnapyörä ja cat camssin nokat ja jotain pienempiä juttuja. Tällä kokemuksella voin sanoa, että vaihda autoon joka kiihtyy riittävästi. Sellainen varmasti löytyy halvemmalla kuin sen pikkupiristyksen toteuttaminen. :)
 
Vs: Gti Galantin viritys

Aika samaa mieltä olen Tuiisa:n kanssa tuossa asiassa. Tuota nelikkoa kun ei saa "ripeäksi" edes ihan kunnon kisanokillakaan. Tai siis sanotaan näin että vaikka saisitkin siihen parikymmentä konia lisää, niin se ei tuossa kopassa vielä ihmeitä tee. :(
 
Vs: Gti Galantin viritys

Tuiisa sanoi
Mulla on 4g63nt:ssä vapari, 2,5" putkisto, uusittu pakosarja, kevennetty kampiakselin hihnapyörä ja cat camssin nokat ja jotain pienempiä juttuja. Tällä kokemuksella voin sanoa, että vaihda autoon joka kiihtyy riittävästi. Sellainen varmasti löytyy halvemmalla kuin sen pikkupiristyksen toteuttaminen. :)

Totta tuokin, mutta tästä yksilöstä en mielellään luovu ja auto on osin ostettu harraste peliksi, eikä oikeen löydy helposti toista manuaali neliveto sedania, toki evo mutta siihen en vielä mene, hakee tällä ensin hiukan enemmän ajo kokemusta :)

Kiitoksia vinkeistä ja mielipiteistä :peukku mutta edelleen pysyn tässä yksilössä ja mielummin pistän sen virittämiseen hiukan enemmän rahaa vaikka halvemmalla voisi saada jonkun toisen ja ehkä nopeemman auton :p

Saattaa kyllä tuokin homma lykkääntyä kun lääkärissä kielsivät olla jonkun aikaa tekemättä mitää, selkäranka jokseenkin vinossa, jotain muuta pientä häikkää selässä, käsi rikki ja KIPEE :mad: pari kuukautta menee makoillen
 
Vs: Gti Galantin viritys

Itsekkin tiedän tuon yksilön ja tuo on kyllä sellainen tapaus ettei sitä kauheasti kannata sorkkia, ainakaan omasta mielestäni. Sinulla nimittäin vaatimattomasti voi olla suomen virheettömin dynamic hallussasi. :D
 
Vs: Gti Galantin viritys

Slider sanoi
Itsekkin tiedän tuon yksilön ja tuo on kyllä sellainen tapaus ettei sitä kauheasti kannata sorkkia, ainakaan omasta mielestäni. Sinulla nimittäin vaatimattomasti voi olla suomen virheettömin dynamic hallussasi. :D
:eek:fftopic Onkos tästä autosta jossain kuvia ja parempia tietoja?
 
Vs: Gti Galantin viritys

Tuiisa sanoi
Mulla on 4g63nt:ssä vapari, 2,5" putkisto, uusittu pakosarja, kevennetty kampiakselin hihnapyörä ja cat camssin nokat ja jotain pienempiä juttuja. Tällä kokemuksella voin sanoa, että vaihda autoon joka kiihtyy riittävästi. Sellainen varmasti löytyy halvemmalla kuin sen pikkupiristyksen toteuttaminen. :)

Jos nyt totta puhutaan, niin eihän ne hepat aina oo tärkeimpiä vaan se tekeminen. Jos autosta tykkää ja vielä enemmän tykkää sitä laittaa, niin kyllähän siinä sivussa sitä kiihtyvyyttäkin syntyy. Itellä tossa laittamisessa tärkeintä on ollut se oppi, joka siinä sivussa on tullut. En tiennyt pari vuotta sitten autoista muuta kuin miten niillä ajetaan.

Jos vain haluaa nopeasti lisää heppoja ilman, että asiaan pitää sen enempiä perehtyä, niin pistä ilokaasut, maksaa reilun 500 euroa ja antaa 50-75 heppaa. Menee vakiokamoilla, mutta ei ole tiellä laillinen (jos siis jäät kiinni). Jos taas vaparia haluaa pitkän tien kautta laittaa, niin kyllä se olis melkein tossa järjestyksessä kuin noi omat modit olen laittanut.
 
Vs: Gti Galantin viritys

HuBu sanoi
:eek:fftopic Onkos tästä autosta jossain kuvia ja parempia tietoja?

Ei ole mutta sen verran voin sanoa että auto on ollut ulkomailla useamman vuoden seisonnassa, siksi sillä on ajettu vain 132tkm ja on täysin ruosteeton ja on muutenkin moitteettomassa kunnossa, auton kun ostin (pari kk sitten) se oli täysin vakiossa kunnossa paitsi sumuvalot ja vaihdekepin nuppi, jälkeenpäin pistin siihen hiukan muokatun glsi:n maskin ja kirkkaat etuvilkut.

Niin ja sen eron olen huomannut muihin vastaaviin galantteihin että tässä ei ole vakionopeuden säädintä ja sisusta on musta, voishan tuosta kuvia johonkin joskus pistää :)

Slider: taidat tuntea entisen omistajan? paikka kunnasta päätellen ajattelin ja jos tiedät tämän yksilön :)
 
Vs: Gti Galantin viritys

tiitus sanoi
Voitaishan me pitää täälläpäin joku penkityspäivä ja kattoa onko
autoista kaakit tallella? Taitaa Raisiossa olla lähin nelivetopenkki?
Itsellä spacewagon tarttis mitata. :peukku

Onks Raisios dyno yleensäkin jossain? Tarttis laittaa nokkapyörät ja säädättää ne. Sporttiauto muuttaa ja niille saa aikoja vasta jonnekin kuukauden päähän.
 
Vs: Gti Galantin viritys

Tuiisa sanoi
Onks Raisios dyno yleensäkin jossain? Tarttis laittaa nokkapyörät ja säädättää ne. Sporttiauto muuttaa ja niille saa aikoja vasta jonnekin kuukauden päähän.
kannattaa odottaa.
 
Vs: Gti Galantin viritys

Tuohon kiihtyvyyteen...kannattaa muistaa, että sielä on se kartaani joka syö sitä tehoo=kiihtyvyyttä. Tietyst jos ottais sen kepin ja takaperän pois ja vaihtais sukset sinne takapyörien tilalle, kun niillä sitten enää muutakaan virkaa ;D
 
Vs: Gti Galantin viritys

Kevennät koneen sisäisiä massoja (vp ja muu pyörivä roina) niin saat kiihtyvyyttä lisää. paras viri/raha suhde. Esimerkkiautona voisin mainita mm 1.5 mitsun moottorin josta saatiin 12.9 sec 0-100 tippumaan 10.5 sekuntiin kohtuu pienellä vaivalla, vaihtamatta edes nokkaa. Ajat ovat tosin molemmista ääripäistä, joten todellinen hyöty ei aivan noin suureksi yllä.

Vaparille hyvä työjärjestys on aloittaa kannesta, katsotaan mihin se potentiaali siellä riittää ja sen tueksi sitten rakennetaan muita muutoksia.
 
Vs: Gti Galantin viritys

T. Kiili sanoi
Kevennät koneen sisäisiä massoja (vp ja muu pyörivä roina) niin saat kiihtyvyyttä lisää. paras viri/raha suhde.

Kannattaa myös pitää mielessä, että siinä saattaa normaaliajosta tulla tuskaa jos kovasti kevennellään.
 
Vs: Gti Galantin viritys

T. Kiili sanoi
Kevennät koneen sisäisiä massoja (vp ja muu pyörivä roina) niin saat kiihtyvyyttä lisää. paras viri/raha suhde. Esimerkkiautona voisin mainita mm 1.5 mitsun moottorin josta saatiin 12.9 sec 0-100 tippumaan 10.5 sekuntiin kohtuu pienellä vaivalla, vaihtamatta edes nokkaa. Ajat ovat tosin molemmista ääripäistä, joten todellinen hyöty ei aivan noin suureksi yllä.

Vaparille hyvä työjärjestys on aloittaa kannesta, katsotaan mihin se potentiaali siellä riittää ja sen tueksi sitten rakennetaan muita muutoksia.

Jotain tuollaista voisi kokeilla, tota on muutkin ehdotelleet

Tuiisa sanoi
Kannattaa myös pitää mielessä, että siinä saattaa normaaliajosta tulla tuskaa jos kovasti kevennellään.

Mikäs tossa tuskaa tekee? ???
 
Vs: Gti Galantin viritys

Jos pyörivät massat koneessa ovat pienet liikkeellelähdöissä sen sammuttaa helpommin ja vaihdoista saattaa tulla helposti nykäiseviä kierrosherkkyyden vuoksi kun kierrosten sovittaminen on hankalampaa. Tottumiskysymyksiä myös, mutta saattaa olla hankalampaa siitä huolimatta.
 
Vs: Gti Galantin viritys

ast sanoi
Jos pyörivät massat koneessa ovat pienet liikkeellelähdöissä sen sammuttaa helpommin ja vaihdoista saattaa tulla helposti nykäiseviä kierrosherkkyyden vuoksi kun kierrosten sovittaminen on hankalampaa. Tottumiskysymyksiä myös, mutta saattaa olla hankalampaa siitä huolimatta.

Juuri tätä ajattelin. Eihän sen niin väliä jos auto on jossain muussa kuin arkikäytössä, mutta kaupungissa ajellessa tollanen voi alkaa pidemmän päälle nyppiä.

Kun nyt näin hyvään aiheeseen on päästy, niin mitenkäs toi stroukkaaminen kannattaisi vai kannattaako? Myyvät jenkeistä stroukkikittejä 4g63:een suoraan, mutta niissä mm. mainitaan puristussuhde, joka näyttäisi olevan turboeclin puristussuhde. Mitenköhän on, voiko sellasen stroukkikitin heittää suoraan tohon vapariin ilman, että noi puristuksen muuttuu? Näissä kun on vakiopuristus jo aika korkea. Alakerta tuntuu muutenkin koneessa siltä osalta, mihin en menisi itse mielellään koskemaan, joten onko tietoa mistään firmoista, jotka näitä stroukkauksia tekee?

Lähinnä myös kiehtoisi tehdä "vielä jotain" tehopuolelle, mutta alkaa helpot modit olla tehty.
 
Vs: Gti Galantin viritys

Voin vielä kommentoida että itsellä kans noi perusviritykset tossa 4g63 koneessa eli vapari, pakosarja, kevennetty vauhtipyörä ja 2,5" putkisto. Voin melkein sanoa että edellinen auto (Lancer 1.6 GlXi vm-95) oli yhtä nopea kun nykyinenkin ja siinähän oli tehoa 113 hv verrattuna nykyisiin 150 hv. Mutta olihan Lancer huomattavasti kevyempikin. Tietysti alavääntöä Eclipsessa on kyllä aika mukavasti verratuna Lanceriin.
Meni vähän :eek:fftopic:in puolelle!
 
Vs: Gti Galantin viritys

ite en ainakaan ole viellä läytänyt alavääntöa tuolta gti gallusta ??? vastakierroksialla mun mielestä alkaa kone heräämään n:4000 rpm
 
Vs: Gti Galantin viritys

Tuiisa sanoi
Kannattaa myös pitää mielessä, että siinä saattaa normaaliajosta tulla tuskaa jos kovasti kevennellään.

Hyvinkin suhteellista, itselläni pari moottoria ollut jossa ollut hyvinkin kevyet sisuspalikat, en siinä mitään kummallista ollut, eikös raaserilla olekin tarkoitus ajaa eikä miettiä kompromisseja? paljolti myös riippuu mimmoinen kytkimen käyttäjä on, lähteehän se kevyt konekkin pelkällä kytkimellä kun tarpeeksi hitaasti nostaa ;D Tiivistettynä siis, en itse ainakaan mitenkään vaivaantunut tai muutenkaan kärsinyt normaaliajosta näillä vehkeillä.
 
Takaisin
Ylös Bottom