Gti Lancer nykii...

Teemu_S

Lancer GTI -94
Liittynyt
8 Huhtikuu 2004
Sijainti
Keski-Suomi
Kertokaapa mikä voisi olla seuraavaan syynä:

Kylmällä moottorilla kun kiihdyttää kaasu esim. puoleenväliin painettuna, tuntuu kuin kiihdytys tapahtuisi ikäänkuin portaittain.
Vuoronperään kiihtyy sitten taas tuntuu kuin ajaisi tasakaasulla, tai ainakin veto ohenee huomattavasti.

Jos kiihdyttää aivan pintakaasulla, nykimistä ei tunnu.
Eikä myöskään kovin selvästi kaasu pohjassa kiihdytettäessä.
Moottorin lämmettyä lähelle normaalia oireet hukkuvat lähes kokonaan.

Itselläni on epäilys tulpanjohdoista tai moottorin lämpötila-anturista. Voisivatko nämä aiheuttaa moista?

Tarkoitus olisi vaihtaa nuo osat + flektin termostaattianturi seuraavassa huollossa, mutta motonetin varaosalistaa selatessani tuli mieleen kysymys, että missä tuo anturi sijaitsee.

Termostaattikotelon läheisyydessähän on 3 anturia joista 1 lienee öljynpaineanturi. Joten missä majailee tuo termostaattianturi, moottorin valvonnan lämpöanturi sekä lämpömittarin anturi??
 
Ootko jo saanut selville mikä on/oli vikana?Mulla tuli heti mieleen että varmaan tulpanjohdot...ne kannattaa kyllä mitata heti ensimmäiseksi...ehjä tulpanjohto pitäisi näyttää noin 8 kilo-ohmia!Niin ja kato samalla onko alipainekalvot ehjät, nimittäin niistäkin se voi johtua jos ne on hajalla!
 
Eipä ole vielä selvinnyt.
Nuo johdot mittailin jokin aika sitten ja vastusarvot näyttivät lähes normaaleilta. mittaustulokset olen näköjään hukannut, mutta ne olivat kaikki alle 8 K ohmia.
Muistaakseni jotenkin näin:
1. 5,5 kohm
2. 6.0 kohm
3. 7.8 kohm
4. 7.0 kohm

Nuo arvothan eivät kyllä kerro sitä, jos pätkiminen johtuu läpilyönnistä, niinkuin epäilen...

Lauantaina kuitenkin pitäisi tulla uudet johdot, joten sen jälkeen voin kertoa lisää.
Tulevat johdot ovat Bremi merkkiset ovh ~90?. Onko näistä kokemuksia?

Tarttee kattoo nuo kalvotkin kun ehtii...
 
Tarkoitan niitä kahta kalvoa jotka ovat virranjakajan alapuolella.Sellaista pientä metallista juttua johon tulee kaksi alipaineletkua.
 
GTI:ssä ei ole muuten alipainesäädintä. Itellä myös nykii varsinkin kun pienillä kierroksilla kuormittaa. Olen tilannut johdot mutta ei tunnu saavan heti, orkkikset saa, mutta hinta jotain 140 e. Mistä noita Bremi johtoja saa?
 
Minäkin haluaisin nuo halvemmat tulpan johdot ;D kun röpeltää/pätkii mulla nyt myös ylemmillä kierroksilla :-X :-[
 
Juu ei tosian ole alipainesäädintä, kun ei ole koko jakajaakaan, mutta on siellä kuitenkin pari kalvoa - ainakin EGR:n ja Jarrutehostimen kalvot. Voihan noidenkin kautta periaatteessa tulla ylimääräistä ilmaa, jos vuotavat...

Nuo johdot tilasin ihan paikallisesta varaosaliikkeestä. Selasivat kyllä parinkin firman luettelot läpi ennenkuin löyty.
 
No niin...
Niinhän siinä sitten kävi, että eihän ne johdot sopineet. :(
Nyt kun pääsin katsomaan itse luetteloa, niin luettelo ei tunne ollenkaan CB5A lanceria sen paremmin kuin vastaavaa Colttiakaan.
Nuo johdot jotka tuli, sopivat luettelon mukaan vanhempaan 91-92 GTI lanceriin. Olivat kyllä laadukkaan oloiset piuhat, aivan alkuperäisiä vastaavat, mutta liian lyhyet. Hintakin putosi tinkimällä 70 euroon, mutta ei auttanut kuin viedä takaisin...

ahis: Bremi sytysosien maahantuoja on ÖRUM ja tuon luettelon selässä luki ÖRUM - sytytysosat.

Luettelossa oli kyllä tulpanjohtojen kohdalla pitkä lista Galantteja, Coltteja, lancereita ym. Mitsuja, joten jos pääsisi jonnekin, missä johtoja on hyllyssä, niin noista voisi sopivat löytyäkin. Tuostakin sarjasta olisi saanut johdon 1. ja 3. pyttyihin.
 
Omassa lankun tarvikejohdot kävivät Hyndaihin ja muihinkin suht. yleisiin autoihin. Luettelo on nyt vain 200km päässä.
Tämä ihan vain offtopicina, sillä ei taida samat johdot käydä GTI-malliin :p
 
Onkos jollakulla tietoa sopiiko alkuperäiset 4g92 (1,6) johdot 4g93 (1,8 GTI):een?
Lieneekö noissa edes samanlaiset "tulppakaivot"?

Motonetin varaosalista kyllä tarjoaa samoja Hotwiresejä 1.6:een ja 1,8:iin, mutta sen perusteella en uskalla tilata muunmerkkisiä 1,6:n johtoja.
Noita hotwiresejä en viitsisi muutenkaan ottaa kuin äärimmäisessä hädässä, senverran paljon olen niistä huonoa kuullut...

Olisikos jollain vielä tietoa, että missä GTI:ssä sijaitsee flektin termostaattianturi, kun tuntuu, että puhallin käynnistyy ja pysähtyy vähän miten sattuu.
 
Juu tietty hyvätkin johdot saa pilalle väärällä käytöllä.
Lähinnä se harmittaa noissa Hotwires:ssä, noiden päiden lisäksi, kun jossain säikeessä joku mainitsi, että löivät läpi kun johto kulki liian läheltä kantta.

Tänään juuri huomasin, että 4. pytyn johto ottaa kiinni bensapaineen säätimen alipainekelloon, ja johdossa ja kellossa oli selvät hankautumisjäljet.
Tiedä vaikkka läpilyönti tapahtuisi tuossa, ja koko ongelma johtuisi siitä. Yleensähän tuo läpilyönti kyllä tapahtuu tulppakaivossa. Nyt ainakin sain löysää johtoon senverran ettei ota enää kiinni. Saapa nähdä auttoiko...
 
No niin, loppui röpellys. Kun uusia johtoja ei vieläkään ole tullu, aloin tutkia vähän vanhoja ja löytyihän vikaa. Oli kipinä alkanut juosta pitkin tulppaa runkoon. Näkyi hyvät urat hattujen sisäpuolella. Puhdistin paikat, suihkuttelin spraylla ja hyvin pelaa. Saa kolmosella 1000 kierr. painaa kaasun pohjaan eikä nykäsyn nykäsyä, tahtoo vain suorat loppua 10 s. jälkeen 8) hehe
 
Nyt tuli johdot ja näyttäis olevan lähes identtiset omien kans. Merkki on HighVolt, "varaosanumero" on OEF 194, ovh 76 e. Ostopaikkana paikallinen tarvikeliike. En vielä vaihtanu kun just sain vanhat pelaamaan ihan hyvin.
 
Täytyy vähän köyhäillä.. :-\
Mulla kans alko Gti Coltti nytkyttää ja toisiks lyhkäsimmän tulpanjohdon eristeet on vähän murtunu sieltä tulppakaivon päästä. Ei kellään ois jääny yli tollasta piuhaa, kun nyt ei pystyis venyy sitä ~80€ koko sarjaan.
 
Mä kävin hakemas uudet piuhat 60€, englantilaiset
Kerr Nelson High Volt merkkiset, coltiin

tuntuvat ainakin ihan asiallisilta piuhoilta :)

Mulla oli kans lyöny runkoon 2 ja 4 tulpilla, komiat oli urat ;)

Sanoivat muuten et maahantuojalla oli yhdet jotka oli jo tilattu, oliskohan ollu noi Ugen piuhat :)
Joutuivat mulle tilaamaan tehtaalta toiset... ;)
 
Minuhan ne varmaan oli ;D. Vaihoin eilen paikalleenkin, oli muuten sopivatkin, mitä nyt mittaa turhan paljon. Pelaa nyt ainakin hyvin 8)
 
Takaisin
Ylös Bottom