gti-->VR-4 svappi??????

Viikate

TD0514B X 2
Liittynyt
23 Lokakuu 2003
Houdi.

Eli olenko ymmärtänyt väärin että helkama on mopo ja ei myönnä muutos papereita japanin tuonti tekniikalle? :mad:

Olen jo jonkun aikaa suunnitellut
vaihtavani gti dynaan vr-4kun pannun.(japanin pannu)

Onko ehdotuksia kuinka saisin moisen luvalliseksi ? :eek:

Onko joku viime aikoina onnistunut moisessa paperi helvetissä? ;D

Olisiko jollain päästö papereita, japanin tuonti koneelle.

Tai Japanin päästö vaatimuksista yli päätään vuosille 88-92?
Käsittääkseni japanissa on ja on ollut tiukemmat päästö normit kuin meillä?

Olenko yksin asian kanssa? :)
 
Siis eihän Helkama mitään muutospapereita myönnä.
Se mitä sieltä saa, on todistus Dynamic4:sen ja VR4:sen eroista. Tuostakin todistuksesta joutuu tosin jokusen pennin niille pulittaa.
Sitten tuo todistus kädessä täytyy autoon tehdä kaikki tekniikkaa koskevat muutokset, ja sen jälkeen tilata aika muutoskatsastukseen. Siellä sitten ojennetaan kyseinen Helkamalta saatu todistus katsastajalle, joka katsoo, että kyseiset hommat on tehty. Asia pihvi.
 
JOO saat sen kuulostamaan niin helpolta ;D

Mutta SE todellinen ongelma onkin päästötodistus.

Jota ne EI myönnä japanin moteille
 
Jeps.
Mitäs jos sanoo, et ks. tekniikka on tullut Englannista?
Sinnehän niitä on myyty ja sehän on EU-maa.
Tuli vaa mielee.. tai sit vaa VTT:lle/ sit sinne toiselle "yk-
sityiselle" taholle ja konttorille ja leima paperiin ;).
t:Arska
 
tuota minäkin mietin. kuka käskee kertoa moottorin todellisen alkuperän?

Tosin saattaa kyllä olla, että vaikka VR4 mallia löytyy Englannista, niin ettei nekin vaan olis ns. harmaa tuontia? Eli eurooppalainen hyväksyntä puuttuu, vaikka autoja onkin autoiluin sivistysmaihin (ei siis suomeen)viety....
 
Juurihan tästä aiheesta oli keskustelu foorumilla, ja tulos oli ettei tarvitse VTT:ltä mitään hyväksyntöjä...
vain motti sisään ja tarvittavat muutokset koriin ja muutoskatsastus..
 
Aivan. Et tarvitse Helkamalta mitään todistuksia päästöistä. Vain ne mallien eroavaisuudet kertovan paperin.
Tuo päästöleikki kuuluu uudemmille automalleille, joista ei ole tehtaalta tullut turbomallia. Päästöistä riittää että menee siinä muutoskatsastuksessa normaali päästötestistä läpi.

Muokkaus: Ainiin, jos sitä konetta sieltä japseista meinaat, siitä on kahta versiota: Toisessa 14b ahdin ja 450cc suuttimet, toisessa 16g ahdin ja 510cc(vai oliko se 520?) suuttimet. Tietenkin kannattaa yrittää saada tämä jälkimmäinen ;)
 
teme sanoi
Juurihan tästä aiheesta oli keskustelu foorumilla, ja tulos oli ettei tarvitse VTT:ltä mitään hyväksyntöjä...
vain motti sisään ja tarvittavat muutokset koriin ja muutoskatsastus..


Joops, samassa uskossa mäkin olisin, mut onks nyt
jotain merkitystä täl Japanin tuonnilla....onks tullu
jotain muutoksia ???
V***U mikä sarvikuonojen maa tää on, häh :mad:.
 
Mun mielestä tuolla että mistä sen koneen tuo, ei ole juurikaan mitään merkitystä. Muutenhan nuo kaikki japanista motteja tuovat firmat ois nurin alta aikayksikön.
 
Mr. Pimennys sanoi
Aivan. Et tarvitse Helkamalta mitään todistuksia päästöistä. Vain ne mallien eroavaisuudet kertovan paperin.
Tuo päästöleikki kuuluu uudemmille automalleille, joista ei ole tehtaalta tullut turbomallia. Päästöistä riittää että menee siinä muutoskatsastuksessa normaali päästötestistä läpi.

Muokkaus: Ainiin, jos sitä konetta sieltä japseista meinaat, siitä on kahta versiota: Toisessa 14b ahdin ja 450cc suuttimet, toisessa 16g ahdin ja 510cc(vai oliko se 520?) suuttimet. Tietenkin kannattaa yrittää saada tämä jälkimmäinen ;)

Jeps, eli ns. VR4 EVO- tekniikka ;)
 
on muuten olemassa VR4 koneesta semmonen kun "zero" versio, jota valmistettu 500kpl yht... siinä 245hp ;D ;D ;D

etsi semmonen käsiisi ;D
 
Mr. Pimennys sanoi
Muokkaus: Ainiin, jos sitä konetta sieltä japseista meinaat, siitä on kahta versiota: Toisessa 14b ahdin ja 450cc suuttimet, toisessa 16g ahdin ja 510cc(vai oliko se 520?) suuttimet. Tietenkin kannattaa yrittää saada tämä jälkimmäinen ;)

Joo toi on hyvä tietää, mistä vuodesta vaihtuu?

Kuka on soittanut pääkallopaikalle viime aikoina?
No ainakin minä, ja sieltä sanottiin että:
Japanin mallin koneet EI täytä Euroopan joitain "standardeja" ( varmasti täyttää, ja voisivat kirjoittaa kyseisen lapun vaikka heti jos haluaisivat: minun henkilökohtainen mielipide/arvaus) joten ei käy.

Ja että maahantuojan( japanin moottorin) tehtävä on hankkia ne (päästöjen vastaavuudesta EUssa) ei heidän... ???
 
Mr. Pimennys sanoi
Jep. Niitä kun ei ulkoisesti erota mitenkään toisistaan. Taitaapi ainoa ulkoinen ero olla suuttimien "värikaulus" ;D

Niin ja onhan sit mahdollisuus jos japsi mittais sen
kompurapuolen siiven "ottopään"/pesän halkaisijan ;)
siinähän on eroa ja olis kohtuu helppo todeta :)
 
teme sanoi
on muuten olemassa VR4 koneesta semmonen kun "zero" versio, jota valmistettu 500kpl yht... siinä 245hp ;D ;D ;D

etsi semmonen käsiisi ;D

Tiedä vielä vaik löytyis "banzai"-versiokin(300+hv) ;D.
Joo-o mä luulen, et noi ks. zero-mallit voip olla aikas
harvinaisia ja on varmaan suurin osa menny rallikäyt-
töön yms.
 
juu yhdyn edelliseen kun tappelin sen mivekin ja 1.8 gti tbo:n kans sano mulle ihan samaa että ne ei tytä niitä normeja ei japanin koneet ekä englannin koneet joten hylkäsin niitten vaihto idean :(
 
e15mitsubishi sanoi
Mr. Pimennys sanoi
Jep. Niitä kun ei ulkoisesti erota mitenkään toisistaan. Taitaapi ainoa ulkoinen ero olla suuttimien "värikaulus" ;D

Niin ja onhan sit mahdollisuus jos japsi mittais sen
kompurapuolen siiven "ottopään"/pesän halkaisijan ;)
siinähän on eroa ja olis kohtuu helppo todeta :)

Juu tokihan ahtimen sisuskaluista sen näkee, mutta tarkoitin siis, että ei ole mitään mistä katsastusmies sen toteaisi ;D
 
jamppa sanoi
juu yhdyn edelliseen kun tappelin sen mivekin ja 1.8 gti tbo:n kans sano mulle ihan samaa että ne ei tytä niitä normeja ei japanin koneet ekä englannin koneet joten hylkäsin niitten vaihto idean :(

Tässäkin vielä todetaan se, että siis mistään normien täyttämisestä ei tarvitse mitään papereita pyytää. Ainoastaan tekniset eroavaisuudet täytyy saada Helkamalta paperille.
Ja ne niiden on pakko toimittaa, ei maahantuojan virkana, vaan Mitsubishin edustajana. Ja siis jos ei saa vastausta puhelimen päässä olevalta henkilöltä, silloin kysytään, että "kuka on esimiehesi", ja kysytään siltä.
Tätä jatketaan sitten niin korkealle johtoporrasta, kuin tarvii mennä, ennen kuin siellä joku rupeaa ihmettelemään, että miks ei jätkät hoida hommiaan.
 
Mr. Pimennys sanoi
e15mitsubishi sanoi
Mr. Pimennys sanoi
Jep. Niitä kun ei ulkoisesti erota mitenkään toisistaan. Taitaapi ainoa ulkoinen ero olla suuttimien "värikaulus" ;D

Niin ja onhan sit mahdollisuus jos japsi mittais sen
kompurapuolen siiven "ottopään"/pesän halkaisijan ;)
siinähän on eroa ja olis kohtuu helppo todeta :)

Juu tokihan ahtimen sisuskaluista sen näkee, mutta tarkoitin siis, että ei ole mitään mistä katsastusmies sen toteaisi ;D


Ahh..so!
Joo mä meinasin sitä just kun siellä japseissa sit
valkkailee sieltä hyllystä mis niit VR4 eri mottiversio-
ta pötköttää pilvinpimein, niin siellä on pikkujapsin
helppo tehdä toi kompuravertailu ;D.
BTW. mr.pimennys sullakun oli se orggisahdin siinä
Eclipses niin muistatko mikä oli se ottopäänhalk.??
nääs kun mulla ei ole omassa ollut sitä 14b:tä ikuna.
Normi small 16G=46.36mm.
Joo-o tiedän alkaa menee vähä ohi topicin ;).
t:Arska
 
Jos ottopäänhalkaisijalla tarkoitat sitä reikää mistä kompressoripuoli ottaa ilmaa sisään niin en kyllä muista.
Enkä valitettavasti enää pysty tarkistamaankaan, kun koneessa nyt kiinni käytetty EVOIII:n ahdin.
Mutta siis tuo vakio ilmanottoputki meni kyllä tuohon 16G ahtimeen ihan samalla lailla kiinni kuin vanhaan 14b.
...oliko tuosta nyt sitten apua :-\...

Viikate:
Tuosta en tiedä, mutta noita dyn4:n koneita on useampikin turbotellut, tältäkin forumilta löytyy....

Ps. Helkama-autolla, kun mun auto oli viime talvena huollettavana, siellä oli yksi huoltomies, joka sattui omistamaan dyn4:n, ja oli kanssa itse aikeissa laittaa VR4:n pannun kiinni. Miehen nimeä en tiedä, mutta jos virallisia kanavia pitkin ette papereita saa niin tuolta varmaan kannattaa jahtailla kans ;)
Periaatteessa kai kyseiset paperit löytyy myös jokaiselta joka on turbottanu dyn4:sensa.
 
Juurihan jusu tilas vr4:seensa uuden motin japan moottorituonnista.... ja ei mitään ongelmia pitäs tulla sen koneen kanssa... sisään vaaan ja katsastus ja menoks
 
Mr. Pimennys:
Joo-o just sitä tarkoitin. Ei muutakuin ihan omasta
mielenkiinnosta, muistaisin et 14B olis jotain n.44-45
mm. halkaisijaltaan. Totta, se orggis imuputki menee
noihin kaikkin TD05-H-pohjaisiin ahtimiin se erohan
onkin siinä kompurapesän imuoton sisä-/siiven hal-
kaisijassa, niin kuin varmaan tiedätkin :).
Viikate:
Täällä foorumissa nick: mr.ahtopaine on ainaskin tur-
bottanut Dyn4:sen.
t:Arska
 
ja tääl treella o mun "naapurilla" ollu vr4 tekniikka tallissa jo uuseemman kkden oottanu vaa pulttausta..
en o varma onko jopa juurikin menos pulttaukseen...
ja auto ol muistaakseni gti dyn-4 joho tää tehään :)
 
Teme tarkoitti tuolla että jos se olis päästöistä kiinni niinn ei silloin sais mitään japanin moottoreita laittaa....
 
teme sanoi
Juurihan jusu tilas vr4:seensa uuden motin japan moottorituonnista.... ja ei mitään ongelmia pitäs tulla sen koneen kanssa... sisään vaaan ja katsastus ja menoks

Joo-o mut Jusullahan on orggis .tbo.
Ei ole nyt ihan samasta asiasta kyse.
 
mut eiks vr4 kans ollu ni et yksi o tuotu Suomeen maahantuojan toimesta ni se riittää että yks o täällä hyväksytty virallisesti ni ei tartte ees mitää päästöpapereita ?
 
Lancer sanoi
mut eiks vr4 kans ollu ni et yksi o tuotu Suomeen maahantuojan toimesta ni se riittää että yks o täällä hyväksytty virallisesti ni ei tartte ees mitää päästöpapereita ?

Totta, pitää paikkansa. Mut kyseessä taitaa olla ihan
jo alunperinkin ralliautoksi tuodusta autosta ja niissä-
hän siihenaikaan olikin tää "katti"-vapaus=päästöt
ei koskenut niitä.
 
e15mitsubishi sanoi
Lancer sanoi
mut eiks vr4 kans ollu ni et yksi o tuotu Suomeen maahantuojan toimesta ni se riittää että yks o täällä hyväksytty virallisesti ni ei tartte ees mitää päästöpapereita ?

Totta, pitää paikkansa. Mut kyseessä taitaa olla ihan
jo alunperinkin ralliautoksi tuodusta autosta ja niissä-
hän siihenaikaan olikin tää "katti"-vapaus=päästöt
ei koskenut niitä.

Eli ei kelpaa vertailu kohdaksi...
 
mutta ihan tosi puheessa niin oishan tuo ihan mukava toteuttaa ku pistää vtamaa ku tuo valas "lähtee" :D vasta siinä 4500-5000kiepin kohilla..
 
eenokki sanoi
mutta ihan tosi puheessa niin oishan tuo ihan mukava toteuttaa ku pistää vtamaa ku tuo valas "lähtee" :D vasta siinä 4500-5000kiepin kohilla..

No niin, ei muutakun pistetään tilaukset menemään...

Heti kun tiedetään että homma onnistuu, eli ei vielä...
 
Viikate sanoi
eenokki sanoi
mutta ihan tosi puheessa niin oishan tuo ihan mukava toteuttaa ku pistää vtamaa ku tuo valas "lähtee" :D vasta siinä 4500-5000kiepin kohilla..

No niin, ei muutakun pistetään tilaukset menemään...

Heti kun tiedetään että homma onnistuu, eli ei vielä...

Minäkin olen kiinnostunut vaihdosta, mutta ongelmat ovat olleet samankaltaisia. Ja sen takia olen odottanut että joku sanoisi täällä " olen tehnyt sen " ja kertoisi muillekin miten.

Mutta ilmeisesti kukaan ei todella tiedä...
 
ehehehehheheee ;D
no eihän tollanen vakkari VR4 jaksa sutia muutkuin
silloin jos pyörän alla on lehmänpaskaa tai märkää
nurtsia ;D .Onhan se nyt varma :)
t:Arska

Valitettavaa, mutta totta! ;)
 
katsastusmiehen tieto/taito ei riitä aivan viimeisempään nippeliin asti. jos ei oo joku mitsu harrastaja meinaan vaan sitä että erottaako ne sitä että mikä kone se siellä pellin alla lymyää. muistuttaako GTI kone ulkonäöllisesti VR4:sta.kaikki ne on saman värisiä (kurapaskaasia). ;D tietty on hirveen tärkeetä että päästöt on sallituissa rajoissa.
 
Luulisi kuitenkin sokeammankin katsastushenkilön huomaavan, jos pakoputki on koneen jälkeen vedetty rusetille. :)

Aina voi tietysti sanoa, että sehän on vaan pyörivä äänenvaimennin, mutta tuskin menee läpi...
 
Haudi.
Asiaa ja sen vierestä.
Tota mäkin pohdin tota "swappi" hommaa tossa vuo-
siensaatossa useenpaankin kertaan mm. viimeksi rei-
lu vuosi sitten kunnes ostin ton nykyisen.
Meikä tuli kyl siihen tulokseen, et en lähde tohon lupa/
paperitivoliin, tuntu se niinku NIIIIN vaikeelta. Siis kyl
mä muttereita pyörittelen ei siin mitään mut tuntu vaan
et näillä hermoilla varustettu kaveri.....ei ;).
Noh ei ole kaduttanut, eräs aikaisempi omistaja on sen
muutoksen tehnyt ja nyt otteessa lukee jotain siihen
suuntaan(=auto varustettu pakokaasuahtimella) eikä
muutosprosentteja missään :). Toi svappihan oli tehty
jo -96, et oisko ollu vähä helpompaa, en tiedä.
Tällä lätinällä vaan tarkoitan sitä, että mitenkään vä-
heksymättä kenenkään intoa tehdä toi kaikki edm.
tivoli ja vielä onnistua siinä, niin kandeisko vaik odotel-
la kun valmis VR4 tulee myyntiin ennemmin tai myöhem-
min kepössä tms. Kun niitä nyt kuitenkin on jo valmiina-
kin. ;).
Et tämmöstä.
t:Arska
 
No mut siis sehän on aivan sama kummin päin homman tekee. Asentaako VR4 koneen vai turbottaako dyn4:n koneen. Ulkoisesti mitään eroa ei ole, eli voit vaikka esim. vaihtaa vr4 koneen sisään ja sanoa sitä turbotetuks gti koneeksi.
Mutta nyt kuitenkin kannattaisi varmaan privana asiaa kysyä mr. ahtopaineelta, joka on turbottanu dyn4:n.
Ja kuten asia on todettu jo monesti: te teette nyt kärpäsestä härkästä, se ei todellakaan ole paperipuolella niin vaikea mitä luulette.
 
Joo-o se on aivan totta voihan sen Dyn4:sen(gti) myös
turbottaa. Se on vaan se "kivisempi" tie.
Yleisestihän on tiedossa, et ota täydellinen Vr4 tekniik-
ka jostain niin pääset helpommalla??
No niin tai näin niin samaa mäkin tuolla aikaisemmassa
komentissa mainitsin tosta nick: mr.ahtopaineesta.
t:Arska
 
Mä koitan saada tolt mun kaverilt tietoo et mite se meinaa ton tekniikanvaihdon ny suorittaa.. jossei ny o jopa tehny sitä jo !
on tämäkin mies klubissa muttei ole paljoo kirjotellu viel...
 
joo, mä oon turbottanu dynamicin 2-vuotta sitten,soitin vaan helkamalle et voisko lähettää jonkun dokumentin vr4:sen ja dynamicin alustan eroista ja kaveri lähetti mulle sellaisen paprun et alustassa ei eroja ole...Sitten vaan konttorille kysyyn et mitä seuraavaksi niin katastusherra sano et täytyy mitata tehot ettei ylity orkkis vr4:sen kaakkimäärä,kävin mittauttaan tehot 0.15barin paineella ettei ylitystä varmasti tulisi..no sitten vaan konttorille ja merkintä rekisteri otteeseen...ei sen kummempi homma. ;D...sen verran vaan kyselen että mitäs aiot maksaa sellaisesta tekniikasta ja mitä siihen kuuluu..pistähän priva viestiä jos tarttet jotain muuta tietoo....
 
Kiitos Mr. Ahtopaine.
Vihdoinkin saatiin tänne ihmisille Varmaa Faktaa, että se todellakaan ei ole mikään paperisota. :)

(tosin itse joudun lähtemään paperileikkeihin parin vuoden päästä, kun on rahat kasassa nelivetotekniikkaa varten :))
 
Mr. Pimennys sanoi
Kiitos Mr. Ahtopaine.
Vihdoinkin saatiin tänne ihmisille Varmaa Faktaa, että se todellakaan ei ole mikään paperisota. :)

(tosin itse joudun lähtemään paperileikkeihin parin vuoden päästä, kun on rahat kasassa nelivetotekniikkaa varten :))

Moro.
Joo-o ei se mun komentti siitä ,et ostin valmiin niin ol-
lut nyt tarkoitettu kenenkään intoa latistaa sen "papru"
hommien osalta. Nostan hattua kaikille jotka sen on
tehneet tai leikkiin lähtevät, toimpahan vaan oman
mielipiteeni julki.
Btw. meinaatko mr.pimennys muuten tehdä ihan 2wd:n
-----4wd:ksi(siis vaihtaa takapohjalevyn)yms??
On aikas savotta :).
t:Arska
 
Takaisin
Ylös Bottom