Hallitus uudistaa autoverotusta

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Hallitus uudistaa auto- ja ajoneuvoverotuksen. Hallitus kertoo verotuksen uudistamisesta tarkemmin tiedotustilaisuudessa kello 13.30. Auto- ja ajoneuvoverotuksen uudistaminen on esillä valtioneuvoston istunnossa tänään torstaina.

Iltapäivän tiedotustilaisuudessa ovat paikalla ovat pääministeri Matti Vanhanen, valtiovarainministeri Jyrki Katainen, työministeri Tarja Cronberg ja valtiosihteeri Stefan Johansson.

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id73833.html

Penni vetoa, verot nousee, tulee päästölisä jne ;D :peukku
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

Toinen penni vetoa että uudet käyttömaksut hienoine päästölisineen on yht. vähintään 2x enemmän kuin nykyinen käyttömaksu ;D
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

Mielenkiintoista tuossa on se, että nyt puhutaan myös autoverosta eikä pelkästään ajoneuvoverosta. Alkaa oikeasti jännittämään!
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

Miksei palkka voi nousta yhtä tiuhaan tahtiin kun kaikki muu nousee? ::) :nykii
Taitaa tulla nismolle hautajaiset tätä menoa kun tolleen menevät nostelemaan vanhojenautojen verohintoja :mad:
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

nokonzok sanoi
Mielenkiintoista tuossa on se, että nyt puhutaan myös autoverosta eikä pelkästään ajoneuvoverosta. Alkaa oikeasti jännittämään!

Kiinnitit huomiota samaan asiaan kuin minäkin. Onkohan tuo toimittajan virhe vai onko oikeasti kyseessä myös autoverotukseen liittyviä asioita...? No, tunnin päästä ollaan viisaampia - ja köyhempiäkin todennäköisesti... ;D
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

Skydiver sanoi
Kiinnitit huomiota samaan asiaan kuin minäkin. Onkohan tuo toimittajan virhe vai onko oikeasti kyseessä myös autoverotukseen liittyviä asioita...? No, tunnin päästä ollaan viisaampia - ja köyhempiäkin todennäköisesti... ;D

On aikamoinen poliittinen itsemurha alkaa korottamaan autoilun verorasitusta. Alennuksia tuskin on tiedossa, mutta vahvasti epäilen korotuksiakaan.
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

LVM sanoi
Henkilöautojen autovero ja vuotuinen ajoneuvovero uudistetaan hiilidioksidipäästöihin perustuvaksi. Hallitus esittää, että henkilöautoista ensirekisteröinnin yhteydessä kannettava autovero ja rekisterissä olevista henkilöautoista vuosittain kannettava ajoneuvovero porrastettaisiin auton polttoaineen ominaiskulutusta vastaavien päästöjen perusteella. Lisätietoja asiasta valtiovarainministeriön verkkopalvelussa.

http://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet_ja_puheet/01_tiedotteet/20071101Henkil/name.jsp

VM sanoi
Hallitus esittää, että henkilöautoista ensirekisteröinnin yhteydessä kannettava autovero ja rekisterissä olevista henkilöautoista vuosittain kannettava ajoneuvovero porrastettaisiin auton polttoaineen ominaiskulutusta vastaavien hiilidioksidipäästöjen perusteella. Samalla henkilöautojen autoveron tasoa alennettaisiin keskimäärin noin kuudenneksella. Tasavallan presidentin on tarkoitus antaa asiaa koskevat lakiesitykset eduskunnalle 2.11.

Autoveron muutos tulisi voimaan 1.1.2008, mutta ajoneuvoveroa koskeva muutos tulisi voimaan myöhemmin, arviolta vuonna 2010.

Hallitusohjelman mukaan liikenteen verotusta kehitetään päästöjen vähentämiseksi sekä energian säästämiseksi ja energiatehokkuuden parantamiseksi. Veromuutosten avulla kuluttajia ohjattaisiin valitsemaan automalleja, jotka kuluttavat vähän polttoainetta. Samalla nopeutettaisiin autokannan uusiutumista uusinta tekniikkaa edustaviin autoihin. Tämä vähentäisi autojen haitallisia pakokaasupäästöjä, kuten typen oksideja ja terveydelle haitallisia hiukkaspäästöjä.

Jokainen ajoneuvossa käytetty bensiinilitra tuottaa hiilidioksidia 2 350 grammaa ja dieselöljylitra vastaavasti 2 660 grammaa. Autojen polttoaineen ominaiskulutuksen pienentäminen on yksi keino ilmaston muutoksen kannalta haitallisten hiilidioksidipäästöjen kasvun hillinnässä.

Henkilöautojen polttoainetaloudellisuus on parantunut moottoreiden kehittymisen myötä. Autojen paino, keskimääräinen koko ja moottoriteho ovat kuitenkin kasvaneet, mikä on syönyt osan tekniikan kehityksen tuottamasta hyödystä. Uusien henkilöautojen polttoaineen ominaiskulutus ja hiilidioksidipäästöt eivät ole juurikaan laskeneet viime vuosina. Suomessa uusien henkilöautojen ominaiskulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat Euroopan korkeimpia, eikä Suomi nykyisellä kehityksellä tule pääsemään Euroopan unionissa asetettuihin tavoitteisiin.

Suurten kaupunkiseutujen joukkoliikennettä tuetaan jo vuodesta 2009 alkaen

Autoilun veromuutosten yhteydessä hallitus päätti aientaa hallitusohjelmaan kirjatun suurten kaupunkiseutujen joukkoliikenteen tuen aloittamisen vuoteen 2009.

Vähän polttoainetta kuluttavista autoista vähemmän veroa

Veromuutokset suosisivat vähän polttoainetta kuluttavia henkilöautomalleja. Kuluttajilla olisi autoa hankkiessaan mahdollisuus hyötyä alemmista veroista valitsemalla kokoluokkaa pienempi auto taikka saman kokoluokan autoista dieselversio tai mallisarjan vaihtoehdoista vähemmän polttoainetta kuluttava auto. Myös saman kokoluokan autojen välillä on selkeitä polttoainekulutus- ja päästöeroja muun muassa auton käyttövoimasta, moottoritilavuudesta, tehosta ja varustelutasosta riippuen.

Vaikka dieselöljyn litrakohtaiset hiilidioksidipäästöt ovat bensiiniä suurempia, dieselkäyttöiset henkilöautot hyötyisivät päästöperusteisesta verotuksesta vastaaviin bensiinimalleihin verrattuna dieselmoottorin paremman hyötysuhteen takia.

Muutosten seurauksena paljon polttoainetta kuluttavien henkilöautojen autovero ja ajoneuvovero nousisivat nykyisestä. Myös kookkaista autoista on kuitenkin mahdollisuus valita vähemmän polttoainetta kuluttava malli tarvitsematta tinkiä auton kuljetuskyvystä. Esimerkiksi niin sanotuissa tila-autoissa, joissa on kuljettajan lisäksi paikka seitsemälle matkustajalle, on useissa automerkeissä mahdollisuus valita polttoainetehokas vaihtoehto.

Veromuutosten seurauksena kuluttajilla olisi selkeä taloudellinen peruste valita vähän polttoainetta kuluttava auto. Polttoainekulutus vaikuttaisi auton hankintavaiheessa maksettavan autoveron lisäksi vuosittaiseen ajoneuvoveroon. Tämän lisäksi polttoaineen ominaiskulutuksella on suora vaikutus auton polttoainekustannuksiin.

Liitteessä 3 olevaan taulukkoon on koottu esimerkkejä eräiden myydyimpien uusien automallien tarjolla olevista vähän ja paljon polttoainetta kuluttavista versioista. Taulukosta käyvät ilmi myös kunkin version osalta ehdotettu autoveron muutosprosentti, autoveron muutoksesta johtuva laskennallinen vaikutus kuluttajahintaan sekä ehdotettu vuotuinen ajoneuvovero samoin kuin vuotuiset polttoainekustannukset keskimääräisellä 18 000 kilometrin vuotuisella ajomäärällä. Järkeviä autovalintoja tekevillä kuluttajilla olisi mahdollisuus suunnata kulutustaan uudella tavalla. Erityisesti tästä hyötyisivät ne kotitaloudet, joiden kulutusrakenteessa autoilulla on suuri osuus.

Uudistettuja veroperusteita sovellettaisiin kaikkiin muutosten voimaantulon jälkeen verotettaviin henkilöautoihin. Verotus perustuisi sekä auto- että ajoneuvoverotuksessa auton valmistajan autolle ilmoittamiin yhdistettyä kaupunki- ja maantieajon polttoainekulutusta vastaaviin hiilidioksidipäästöihin. Niistä autoista, joista päästötietoa ei ole saatavissa, verotus perustuisi auton painoon eli kokonaismassaan. Käytännössä viimeksi mainittu koskisi ennen vuotta 2001 käyttöönotettuja henkilöautoja.

Hiilidioksidipäästöihin perustuva verotus koskisi vain henkilöautoja, koska toistaiseksi ainoastaan niiden päästöjen mittaaminen on yhdenmukaistettu. Pakettiautot otettaisiin vero-ohjauksen piiriin myöhemmin.

Lisätietoja:

Neuvotteleva virkamies Merja Sandell, puh. (09) 160 33061

Lisaksi linkin takaa loytivista liitteista loytyy myos
Tullihallitus tiedottaa autoveron muutoksen voimaantuloon liittyvästä verotusmenettelystä erikseen.
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

Tullin tiedote:

AUTOVEROLAKIIN MUUTOS - HENKILÖAUTOJEN AUTOVERO PORRASTETAAN HIILIDIOKSIDIPÄÄSTÖN PERUSTEELLA

Hallitus esittää, että henkilöautoista ensirekisteröinnin yhteydessä kannettava autovero porrastetaan auton polttoaineen kulutusta vastaavien hiilidioksidipäästöjen perusteella. Samalla henkilöautojen autoveron tasoa alennettaisiin keskimäärin noin kuudenneksella. Lain muutos tulisi voimaan 1.1.2008.

Autovero säilyisi rakenteeltaan nykyisen kaltaisena eli verotusarvo perustuisi edelleen auton yleiseen kuluttajahintaan, mutta veroprosentin suuruus perustuisi auton valmistajan ilmoittamiin hiilidioksidipäästöihin (g/km), jotka vastaavat auton yhdistetyn kaupunki- ja maantieajon polttoaineen ominaiskulutusta (l/100 km).

Vero 10 – 40 % yleisestä kuluttajahinnasta
Veroprosentin suuruus muuttuisi päästömäärän mukaan siten, että se nousisi aina yhdellä kymmenyksellä jokaista hiilidioksidigrammaa kohden. Veroprosentin suuruus määräytyisi laskukaavalla, jossa hiilidioksidipäästöjen määrä (g/km) jaettaisiin luvulla 10 ja siihen lisättäisiin luku 4. Siten esimerkiksi auton, jonka päästöt ovat 160 g/km, veroprosentti olisi 20. Autoveron osuus auton kuluttajahinnasta olisi kuitenkin vähintään 10 ja enintään 40 prosenttia.

Päästötiedon puuttuessa käytetään kokonaismassaa ja käyttövoimaa
Niissä tapauksissa, joissa verotettavasta henkilöautosta ei ole saatavilla EY-tyyppihyväksynnän yhteydessä valmistajan ilmoittamaa hiilidioksidipäästöä, sovellettaisiin laissa säädettäviä toissijaisia perusteita päästötason laskennalliseksi määrittämiseksi. Autoon sovellettava veroprosentti määräytyisi tällöin auton kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella verotaulukon mukaisesti. Tämä koskisi vanhempien käytettyjen tuontiautojen lisäksi uusia autoja, joita eivät koske EY-tyyppihyväksyntämenettely ja yhteisötason säännökset päästöjen mittaamisesta, kuten piensarjatuotantona valmistettuja autoja ja Euroopan yhteisön ulkopuolella valmistettuja yksittäisiä autoja.

Uudet veroperusteet voimaantulon jälkeen vireille tuleviin verotuksiin
Veroilmoituksen antamisen ajankohta ratkaisee sovelletaanko uusia vai nykyisiä veroperusteita. Uusia veroperusteita sovellettaisiin muutosten voimaantulon jälkeen vireille tuleviin uusien sekä käytettyjen tuontiautojen verotuksiin. Ennen vuotta 2003 käyttöönotettujen käytettyjen tuontiautojen niin sanotuista historiallisista veroprosenteista luovuttaisiin.

Jos auto halutaan verottaa nykyisillä veroperusteilla, veroilmoitus on annettava vuoden 2007 puolella eli ennen muutoksen voimaantuloa.

Vireillä olevat verotukset voi peruuttaa maksutta
Esitykseen sisältyy voimaantulosäännös, jonka mukaan ennen 2.11.2007 vireille tullut henkilöauton verotus voidaan peruuttaa eikä verovelvolliselta peritä 35 a §:n 2 momentissa ja 43 §:n 2 momentissa tarkoitettuja maksuja. Peruutus voidaan tehdä, jos veroa ei ole vielä maksettu.

Verotus voidaan peruuttaa myös henkilöautosta, jota käytetään liikenteeseen väliaikaisesti verotta omaa käyttöä varten hankitun auton ajoluvalla tai käyttöönottoilmoituksella enintään kolmen kuukauden ajan. Tällöin oikeus auton väliaikaiseen verottomaan käyttöön päättyy välittömästi peruuttamisen jälkeen.

Tulli tiedottaa muutosehdotuksen etenemisestä Internet-sivuillaan www.tulli.fi


Lisätietoja: Tullihallitus


Ilouutisia Japsituonneille! Ei virallisia päästö / kulutustietoja --> verotus painon mukaan --> pieni paino --> pieni veroprosentti.
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

Laskelmia
YLE sanoi
Autovero nousisi niillä henkilöautoilla, jotka kuluttvat yli 9,4 litraa sadalla kilometrillä ja dieselautolla, jonka yhdistetty kulutus on yli 8,5 litraa. Erityisen paljon polttoainetta kuluttavien henkilöautojen veron osuus kuluttajahinnasta nousisi tuntuvasti aina 40 prosenttiin asti.
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta


Osaako joku nyt näillä tiedoilla vääntää rautalangasta miten esim evo kolmosen lancerin verotus muuttuu? Mä en ole koskaan ollut hyvä virallisen tekstin ymmärtäjä. Eli kumpi käytäntö on evolle tms erikoisautolle halvempi. Nykyinen vai tämä uusi?
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

Biim sanoi
Osaako joku nyt näillä tiedoilla vääntää rautalangasta miten esim evo kolmosen lancerin verotus muuttuu? Mä en ole koskaan ollut hyvä virallisen tekstin ymmärtäjä. Eli kumpi käytäntö on evolle tms erikoisautolle halvempi. Nykyinen vai tämä uusi?

Uusi on paljon parempi. Virallisten päästölukujen puuttuessa mennään painon mukaan. Kun omapaino on 1260 kg, ollaan verojen suhteen alareunalla. RS:llä pääsee vielä halvemmalla :)
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

Erittäin kiva...

Esim 3000gt:n arvot ovat: 289 g/km Co2:sta...
jossain volvosssakin vain 240g/km, jonka päästövero myöskin on nousussa vain...
IHAANAA NYT SAA HUUTAA! ;D :seina
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

nokonzok sanoi
Uusi on paljon parempi. Virallisten päästölukujen puuttuessa mennään painon mukaan. Kun omapaino on 1260 kg, ollaan verojen suhteen alareunalla. RS:llä pääsee vielä halvemmalla :)

veikkaan ettei tää tule pitämään... vrt 3000gt vs GTO.
toiseen löytyy päästöt..toiseen ei...
Tosin molemmat painaa yhtä paljo (kuin synti).
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

Ajoneuvovero tulee voimaan vasta 2010, eli vuotuisiin maksuihin ei ole tulossa muutoksia ainakaan kahteen vuoteen. Autovero sen sijaan muuttuu 1.1.2008.
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

nokonzok sanoi
Ilouutisia Japsituonneille! Ei virallisia päästö / kulutustietoja --> verotus painon mukaan --> pieni paino --> pieni veroprosentti.

nokonzok sanoi
Uusi on paljon parempi. Virallisten päästölukujen puuttuessa mennään painon mukaan. Kun omapaino on 1260 kg, ollaan verojen suhteen alareunalla. RS:llä pääsee vielä halvemmalla :)

Paitsi että verotusperusteena on taas nuo hattivattikilot, eli kokonaismassa, ei omapaino.. tosin onhan se sekin vähemmän kuin euroautoissa.. mutta silti..
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

ompas mukavaa kun toi mitsu painaa kuivana sen karkeen tonnin ;D
päästöjen mukaan ois mennykki sitten ihan johonkin muualle, ei o katteja ei...
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

-JP- sanoi
Aika hyvä vertailu pohja evoille varmaankin taulukossa tuo Volvo , taitaa olla T6.

http://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet_ja_puheet/01_tiedotteet/20071101Henkil/011107__Liite_3.xls

Maksut vuodessa n290 €....

Mitähän EVO X , maksaa kun tulee myyntiin... ?? Volvon hinta nousee yli 5k € vuoden alusta.

Evo X:n hinta taitaa pompsahtaa pikkasen evo IX:ään nähden. Periaatteessa hyvä ja huono juttu. Hyvä juttu ainakin niille, jotka ovat ostaneet kohtuu tuoreen evon lähiaikoina.
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

-JP- sanoi
Aika hyvä vertailu pohja evoille varmaankin taulukossa tuo Volvo , taitaa olla T6.

http://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet_ja_puheet/01_tiedotteet/20071101Henkil/011107__Liite_3.xls

Maksut vuodessa n290 €....

Mitähän EVO X , maksaa kun tulee myyntiin... ?? Volvon hinta nousee yli 5k € vuoden alusta.

Täällä Unkarissa autoverotus muuttui tänä vuonna rekisteriotteeseen merkityn KiloWatti määrän perusteella tehtäväksi. Jokainen Kw maksaa n.1.2€, joten tänä vuonna Evo IX:n verot olivat siis n.250€. Autot tosin ovat merkittävästi halvempia kuin suomessa, vaikka polttoaine onkin lähes samanhintaista kuin suomessa.
Paikalliseen, yleiseen tulotasoon suhteutettuna polttoaine on siis huomattavasti kalliimpaa kuin kotosuomessa.
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

Loppuvuonna ei myydä ainuttakaan pientä ja vähän kulutttavaa uutta autoa. Isoja kärryjä menee kuin kuumille kiville. Ensi vuonna asetelma kääntyy. Oikeaan suuntaan ollaan menossa vaikka vähäkulutuksisen kohtuu tuoreen auton omistajana häviänkin reilusti uusien vastaavien hinnan tippuessa tuhansia euroja.

Aika perverssiä jos uudehkojen suurikulutuksisien käytettyjen autojen arvo jopa nousee vuodenvaihteessa kun uusien hinta pomppaa rajusti. Siitä siis palkitaan että on ostanut juuri sellaisen auton mitä hallitus ei halua kenenkään ostavan... ::)

Ajoneuvoveroon myöhemmin tulevat muutokset ovat niin olemattomia etteivät ne vaikuta käytettyjen autojen kysyntään sitä eikä tätä.
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

http://www.iltasanomat.fi/autot/autovero.asp?m=157


eli uudet evo kallistuu ~2500e.
Pajeroissa tuntuvin korotus. Outlanderien hinnat laskussa...
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

Itselle tässä uudistuksessa suurin pettymys on se, että isot diesel-maasturit kallistuvat roimasti. Sellaista on tullut harkittua jo pidemmän aikaa, vaan eipä tarvitse enää. Maasturi on vaan niin kätevä koiria metsään roudatessa... Täytynee jatkaa bensalla ajamista.
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

Ferrari 612 kallistuu 100000 euroa. Kyllä satatuhatta euroa. :nykii

Porsche kauppiaallakin taitaa olla kriisipalaverin paikka...
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

Ei jumalauta, Cadillac Esclade esim. +30000e~ :nykii
Hyvinhän tuo uusi systeemi tuntuu toimivan :peukku ;D

Kai tohon jotain tolkkua sentään tulee ja noi on vaan raa-asti kaavalla laskettuja juttuja?!?!
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

Viela ei ole nakynyt raskaan kaluston hinnoittelusta mitaan?

Taitaa itsella ainakin nailla nakymin suburban pysya kuorma-autona, on kuitenkin isompi kuin tuo esclade..
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

"Urheiluautotyyppisten ajoneuvojen laskennallinen päästötaso määritellään toisin, sillä niiden teho ja polttoainekulutus ovat suuria verrattuna ajoneuvon kokonaismassaan. Jos auton tehon (kW) ja kokonaismassan (kg) osamäärä on 0,15 tai suurempi, laskennallisia hiilidioksidipäästöjä korotetaan kertomalla ne luvulla 1,5. Hiilidioksidipäästöjen määrä pyöristetään täysiin grammoihin."

Näin siis alle 2001 olevissa "urheiluautoissa"
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

Ei ollenkaan tyhmä verouudistus, eli ohjataan kansalaiset hankkimaan uusi vähäkulutuksinen diesel-auto ympäristöystävällisyyden nimissä. Sitten vuonna 2012:
http://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet_ja_puheet/01_tiedotteet/20071101Energi/name.jsp
Eli diesel tulee saman hintaiseksi kuin bensiini, eikä käyttövoimaveroon mitä ilmeisimmin kosketa (?). Ensin koukutetaan porkkanalla ja sitten lypsetään. :peukku
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

Oon aatellu käydä saksasta hakemassa itelleni ens vuoden puolella 2g Eclipsen. Mitenkä veikkaatte uuden lain vaikuttavan sen veroon ? Niin ja onko muuten sillä vaikutusta jos sen hakis jo tän vuoden puolella ?
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

Lancer GTi sanoi
Oon aatellu käydä saksasta hakemassa itelleni ens vuoden puolella 2g Eclipsen. Mitenkä veikkaatte uuden lain vaikuttavan sen veroon ? Niin ja onko muuten sillä vaikutusta jos sen hakis jo tän vuoden puolella ?

[quote author=VM]
Autoveron muutos tulisi voimaan 1.1.2008
[/quote]
Ei, koska tää vuosi on 2007.
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

Ja jumalauta että on vihertantat kujalla, uutisissa aamulla sanottiin että vero pysyy entisen suuruisena autoilla joilla yhdistetty kulutus on 9.2l / 100km.. ja vihertantta siihen että meidän pitää päästä eroon 7.7l/100km kuluttavista (yhdistetty kulutus) autoista.. joka on kyllä todella vähän.. (tai ainakin tuntuu siltä)

meinaa siis että kovin on pienet moottorit tulevaisuudessa.. ja diesel ei ole mielestäni houkutteleva vaihtoehto niinkauan kuin siinä on rangaistusmaksu päällä.. (toki voi leikkiä jotain vag/volvo miestä ja puukottaa "pakuksi" autonsa, tosin liekkö sekään enää tulevaisuudessa mahdollista).. eos :p
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

Lancer GTi sanoi
Oon aatellu käydä saksasta hakemassa itelleni ens vuoden puolella 2g Eclipsen. Mitenkä veikkaatte uuden lain vaikuttavan sen veroon ? Niin ja onko muuten sillä vaikutusta jos sen hakis jo tän vuoden puolella ?

VM] Autoveron muutos tulisi voimaan 1.1.2008 [/quote] [quote author=Zygi sanoi
Ei, koska tää vuosi on 2007.

Tullin sivuilla ainakin lukee että pystyy veroituksen aloittaa autolleen 1.1.2008 vaikka auton ostaisi nyt, ja sama jos nyt on veropäätös vetämässä voi sen perua ja pistää auton käyttökieltoon 3kk jälkeen.. tms..
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

ast] Ferrari 612 kallistuu 100000 euroa. Kyllä satatuhatta euroa. [/quote] [quote author=Juggis sanoi
Ei jumalauta, Cadillac Esclade esim. +30000e~ :nykii
Hyvinhän tuo uusi systeemi tuntuu toimivan :peukku ;D
Heh.. ;D Aikamoine euron "devalvaatio" ns. luksusautojen kohalla ;D
Täällä Unkarissa autoverotus muuttui tänä vuonna rekisteriotteeseen merkityn KiloWatti määrän perusteella tehtäväksi. Jokainen Kw maksaa n.1.2€
Jännä kun lööpeissä suureen ääneen huolehditaan ilmastonmuutoksesta ja päästöistä, ja silti niiten eteen tehtävät muutokset perustuu välillisesti tai ei ollenkaa ite asiaan... ::) -> muutosten syynä suurin rahallinen tuotto/helppous..
Eipä tullu vielä ainakaa dieselautoille ns. hiukkasloukkua/suodatinta -> ajoneuvoveron alenema jos asennettu valmiina. Mut noiki ehdotukset ehtii vielä monee kertaa muuttuu ku päästää sinne 2010. Ja ehitään keksimää uusii ehdotuksii jotka kumoo nää aikasemmat... ;D
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

Tyhmä kysymys mutta häviääkö tuo RHD-autoihin luvattu ~20% veroale nyt sitten?
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

Eikai niihin mitään 20% alea ole koskaan luvattu? Kyse on siitä että tulli määrittää markkina-arvon aivan oikein alhaisemmaksi jos autossa on ohjaus oikealla puolella. Mielestäni tämä muutos ei vaikuta olennaisesti eri puolilta ohjattavien autojen markkina-arvojen suhteeseen. Markkina-arvot kyllä tippuvat lähes kaikissa käytetyissä.
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

J. Puhakka sanoi
Tullin sivuilla ainakin lukee että pystyy veroituksen aloittaa autolleen 1.1.2008 vaikka auton ostaisi nyt, ja sama jos nyt on veropäätös vetämässä voi sen perua ja pistää auton käyttökieltoon 3kk jälkeen.. tms..

Jos verotuksen peruuttaa ennen veropäätöksen saapumista "3kk" ajoaika loppuu välittömästi.
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

V.J.S sanoi
Ei ollenkaan tyhmä verouudistus, eli ohjataan kansalaiset hankkimaan uusi vähäkulutuksinen diesel-auto ympäristöystävällisyyden nimissä. Sitten vuonna 2012:
http://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet_ja_puheet/01_tiedotteet/20071101Energi/name.jsp
Eli diesel tulee saman hintaiseksi kuin bensiini, eikä käyttövoimaveroon mitä ilmeisimmin kosketa (?). Ensin koukutetaan porkkanalla ja sitten lypsetään. :peukku

:seina :seina :seina sama tuli mieleen et tuo "dieselvero" ei poistu ikinä, tämmönen just sylettää lujaa... kai se on kohta työnnettävä auto yritykselle ja tapella sen jälkeen verottajan kanssa mikä on työajoa ja mikä jotain muuta kerpele..

-Eki
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

Liippaa melkein läheltä, mutta onko kellään parempaa tietoa polttoaineverotuksesta kuin nämä kaksi?
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19941472
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/livl_28_2006_p.shtml
Eli polttoaineen valmisteverotus...
Tuo lakiasetus on ainaki kovin "vanhanaikanen", onko uudistettuu versioo...?
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

Viittaus otsikkoon......eikai nyt vai?...vihdoinkin ;D

Suomi liittyi joskus vähän "kristuksen kuoleman jälkeen" Eu:hun. Noh sen perusteihinhan kuuluu yhdenvertainen ihmisten asioiden hoitaminen, tasavertaisuus kaikkien jäsenmaiden kesken kaikissa asioissa.
Aikanaan tosiaan allekirjoittanutkin oli äänestämässä Suomea tähän liittoon(hävettää päivä päivältä enemmän tunnustaa) :-[. Jo pelkästään sen takia, että saadaan autoverotus esim. vaikka Saksan malliin. Noh mitenkä kävikään. Autoverotusta ei poistettu, ei laskettu, saatikka muutenkaan autoiljoiden taakka ei ole näinä vuosina parantunut.
Brysselistä päättäjät ovat lähettäneet korjaus-/oikaisuehdotuksia ks. asian tiimoilta ja mitä tekevätkään päättäjät täällä, pyytävät siirtymäaikoja, vedoten erinlaisiin asioihin(epäolennaisiinkin=hyvinvointi kärsii yms).
Lukuisten näiden "vetkutteluiden" jälkeen ollaan saatu meiltä autoilijoilta kerättyä näinä vuosina hyvät rahat, et olisi se hyvinvointi taattu ja ihmiset ovat odottaneet kovasti sitä Autoveron muutosta joka mahdollistaisi monen ihmisen ostamaan sen uuden vähempipäästöisen/ ehkä paremman varustelun omaavan auton kun se olis vaikka lähempänä Saksan hintatasoa ja saataisi se autokanta uudistumaan.

Mutta ei...mitenkäs tässä nyt näin kävikään?
1/1/-08 eteenpäin. Autojen hinnat pääsääntösesti nousevat jos ei oteta jotain Fiat Grande Puntoa, Honda Civiciä, Nissan Primeraa, dieselit(ainakin pienikoneiset) ym, perusmallia huomioon, jonka hinnanalennus tänpäiväiseen hintaan liikkuu jossain 1000-3000 eur välissä(=onko hyvä porkkana ;D ). Kaikki muu autokantahan hinnaltaan vain nousee ja/tai niitten käyttäminen nousee. Jopa uuden hyvinvarustellun(iso motti) hinnat nousee, puhumattakaan käyttömaksuista.

Eli koko Suomen Eu:ssa oloajan autoilijaa on kusetettu oikeen urakalla ja nostettu kaikkea mahdollista autoiluun liittyvää ja sitä samaa kusetuslinjaa näytetään vain jatkavan nyt vuodenvaihteesta lähtien, jopa entistä rankemmalla kädellä :seina. Ja nää herrat vaan taputtelee toisiaan selkään ja oikeen tiedotusvälineissä kehuvat: kuinka hyvän systeemin ovatkaan saaneet aikasiksi ::) :mad:

ELI POINTTI:
.... siis millonhan se AUTOVERO Suomalaisilta oikeen poistuu, joka silloin aikanaan Eu:hun liityttäessä oli vaalien alla niin monen ks. koaliition puolestapuhujan/ autovero-alentajan huulilla.
:mad: :seina

Et tämmöstä, eihän se vituta mut harmittaa. ;D
-A
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

e15mitsubishi sanoi
Viittaus otsikkoon......eikai nyt vai?...vihdoinkin ;D


Et tämmöstä, eihän se vituta mut harmittaa. ;D
-A

Väärin, kyllä se vituttaa :D
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

e15mitsubishi sanoi
Mutta ei...mitenkäs tässä nyt näin kävikään?
1/1/-08 eteenpäin. Autojen hinnat pääsääntösesti nousevat jos ei oteta jotain Fiat Grande Puntoa, Honda Civiciä, Nissan Primeraa, dieselit(ainakin pienikoneiset) ym, perusmallia huomioon, jonka hinnanalennus tänpäiväiseen hintaan liikkuu jossain 1000-3000 eur välissä(=onko hyvä porkkana ;D ). Kaikki muu autokantahan hinnaltaan vain nousee ja/tai niitten käyttäminen nousee. Jopa uuden hyvinvarustellun(iso motti) hinnat nousee, puhumattakaan käyttömaksuista.

Bullshit. N. 80% automalleista vero pienenee. Kun katsoo tuota Ilta-Sanomien listaa niin esim BMW 630I -8000e, 330I -5000e, Audi A4 2.0 TFSI -2000e, Audi TT 2.0 TFSI -4000e, Ford Mondeo 2.0 - 2000e, Lexus GS 3.5 -6500e, Mazda MX-5 2.0 -2000e, M-B E200 Kompressor -3000e, Saab 9-3 2.0T -2000e, Subaru Legacy 2.0R SW -1300e, Toyota Avensis 2.0 - 1400e VW Passat variant 2.0 TFSI -1700e, Volvo V50 2.0 -2200e jne. Voittajia verouudistuksessa ovat ne autonvalmistajat, jotka osaavat tehdä vähäpäästöisiä moottoreita, oli sitten bensa- tai dieselkoneisia. Yllämainitut eivät ainakaan omasta mielestä ole ihan Grande Punto - luokkaa, ja kaikki ovat muuten bensakoneisia.

BMW:n lista on hyvä esimerkki, tekee suhteellisen tehokkaita myllyjä jotka ovat vieläpä vähäpäästöisiä, veron määrä laskee useita tuhansia euroja valtaosassa malleista.

Kaikenkaikkiaan tämä verouudistus on hyvä lähes kaikille. Se on hyvä kuluttajalle, koska uusien autojen hinnat pääosin laskevat ja saamme halvemmalla parempia, turvallisempia ja tehokkaampia autoja. Se on parempi ilmastokysymyksen kannalta. Ketkä tässä nyt sitten kärsivät ovat ne, jotka ovat vastikään ostaneet uuden (diesel) auton, koska auton markkina-arvo tippuu varmasti ja polttoaineverokin kallistuu käyttövoimaveron jäädessä voimaan. Toisaalta sitten kun muutaman vuoden päästä haluaa vaihtaa uuteen on uusi diesel edullisempi.

Toiset kärsijät ovat ne, jotka haluavat ostaa tehokkaan bensamoottoriauton joka saastuttaa paljon. BMW ja VW ovat kuitenkin näyttäneet että bensakoneestakin saadaan jerkkua irti siedettävillä CO2 - arvoilla.

http://www.iltasanomat.fi/autot/autovero.asp?m=127
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

Tämähän oli hyvä uudistus.... ;D Omankin auton hinta pompsahti heti n. 7000e ylöspäin, mikä heijastuu myös hintaan, kun sitä jossain vaiheessa on vaihtamassa, sillä jos joku tarvitsee maasturia ihan oikeasti, niin se ostaa sen vaikka maksut olisivatkin korkeat... Onhan ne jo nyt korkeat.

Eri asia on sitten kaikki hummerien, escaladien ja isojen bensa mersu/bmw ostajien. Niille muutos taitaa vaan vaikuttaa niin että vaikka hinta on noussuu, niin mulla on varaa ostaa ja ajella. :driver
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

Ei,olette kaikki VÄÄRÄSSÄ!

Eihän valtio veroja laskenut,vaan perjantain IltaLehdessähän luki että ILTALEHTI LASKI UUSIEN AUTOJEN VEROTUKSEN.

Nojoo..
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

Vaan eipähän tarvi per***le rehellisellä työllä rahansa ansaitsevan ihmisen ikinä enää haaveillakaan corvetesta yms. urheiluautosta... Eli ajelkoon perillisten pennut ja lottovoittajat niillä sitten.

Kiitos suomi. Kohta meillä on maailmalla maine: "Finland, the Land Of Kia Ceeds"..

Thänk juu
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

Ihme marmatusta mielestäni tämän uudistuksen suhteen. Hommahan meni kerrankin järkevästi =)
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

whale sanoi
Ihme marmatusta mielestäni tämän uudistuksen suhteen. Hommahan meni kerrankin järkevästi =)

Olen täsmälleen samaa mieltä! En oikein ymmärrä mikä tässä näin paljon närästää. Valtaosaan autoista tuli melkoisen roima alennus.
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

nokonzok sanoi
Olen täsmälleen samaa mieltä! En oikein ymmärrä mikä tässä näin paljon närästää. Valtaosaan autoista tuli melkoisen roima alennus.

Veikkaan että ei verotuksessa itsessään närästä monikaan asia, vaan tuossa järjettömässä päästöihin/painoon sitoutuvassa käyttöverossa.. tai näin siis itseäni..

Kuka on nähnyt tehdaskuntoisia dieseleitä jotka täyttää annetut määritykset, varsinkin kun kaikki lastuttaa joka tapauksessa jolloin taitaa olla hiukkaspäästöt/co2 annetuilla arvoilla olla muisto vaan..

Ja lain mukaan vanhaa autoa et pysty parantaa mitenkään lisäämällä katteja, hiukkassuodattimia tai mitään muutakaan että saisi pienemmän käyttömaksun.. vaan pitää automaattisesti ostaa uudempi pulkka joka on raskaampi luonnolle. (muistetaan että vanha auto on jo oman "ekologisen" jalanjälkensä varmasti kattanut, ie. vanha auto ei saastuta ikinä niin paljoa kuin yhden uudemman pulkan valmistaminen, vaikka ei olis catteja tai mitään)..

just my two cents.
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

J. Puhakka sanoi
(muistetaan että vanha auto on jo oman "ekologisen" jalanjälkensä varmasti kattanut, ie. vanha auto ei saastuta ikinä niin paljoa kuin yhden uudemman pulkan valmistaminen, vaikka ei olis catteja tai mitään)..
Juurikin näin +kuljetus Japanista USAan/Eurooppaan (eli päästöt, ei taloudellinen hyöty) ::)
 
Vs: Hallitus uudistaa autoverotusta

whale sanoi
Ihme marmatusta mielestäni tämän uudistuksen suhteen. Hommahan meni kerrankin järkevästi =)

Marmatusta tai ei niin jokaisella meillä on kai oikeus mielipiteeseen? ;)

Mut esim. Toyota Avensis 2.0 -1400 eur!!!!!! <--- Onkos toi joku porkkana? Mielestäni ei tee kyllä ks. tötteröstä yhtään sen haluttavapaa mun silmissä, et lähtisin sitä nyt ostamaan ton "veret seisauttavan" huojennuksen jälkeen ;D Oli vaik kuinka uusi ja "valaat" säästävä laite.

Taas mitä tuli tohon mun"marmatukseen" tulee niin se liittyikin jo pelkkään Autoverotukseen, joka olisi pitänyt poistaa tai vähintäänkin kohtuullistaa jo silloin kun Suomi aikoinaan liittyi Eu:hun :mad:.
Et tämmöistä...ja mielepiteeni on omani ;)
-A
 
Takaisin
Ylös Bottom