Hemppis - Legnum VR4 Type-V

Hemppis

Member
Liittynyt
9 Marraskuu 2008
Sijainti
Joutsa
Alkupuhe:

Syksyllä 2008, aloin harkitsemaan auton tuontia japanista. Muutamien päivien harkinnan jälkeen päädyin tilaamaan auton Shogun Powerilta, Lahdesta. Olin aikaisemmin tavannut erään henkilön, kuka oli tilannut auton Shogun Powerin kautta, ja tämä suositteli firmaa. Ei muuta kun yhteydenotto yritykseen, kävin paikanpäällä, laitettiin paperit kuosiin ja tilausta vetämään. Tilaaminen tapahtui marraskuun alussa 2008.

Shogun Powerin yhteyshenkilö alkoi etsimään autoa, kyseessä oli Mitsubishi Legnum facelift vuosimallia 1998, hakukohteena huutokaupat. Joulukuussa 2008 autoja oli tosi niukasti tarjolla, jos ollenkaan. Joku viikko saatto ilmaantua yksi, mutta se oli joko liian kallis tai huonokuntoinen. Tammikuussa 2009 tarjonta parani, alkoi olla 1-3 yksilöä viikossa (jotka sopi omiin hakukriteereihin). Viimein se löytyi. Tammikuun lopussa tärppäsi huuto mustasta automaatti Type-V Legnumista. Saman tien alettiin katsoa rahtausta. Yrityksellä on tapana tuoda autot kontissa, mahdollisten vahinkojen minimoimiseksi. Oma auto oli kontin ensimmäinen auto, ja minulle kerrottiin että tässä voi mennä hetki ennen kuin kontti täyttyy.

Noh, auto tulee kontissa, ja sanottiin suoraan että noin kuukauden päästä olisi ehkä kontti lähtövalmiina. Kyselin asiasta seuraavan kerran vasta maaliskuussa, että missä mennään. Kontti oli kuulemma odottanut japanissa yhtä, erikseen tilattua osaa kolme viikkoa (ei ole minun tilaama osa). Minulle ei kerrottu tästä asiasta muuta kuin että ”Myöhässä ollaan aikataulusta”. En tarkalleen tiedä, että milloin kontti lähti liikkeelle, mutta maaliskuun lopussa kontti oli vielä satamassa. Seuraavan kerran kun kyselin tilannetta, oltiin menossa jo toukokuussa. Tällöin annettiin ennustus, että kontti olisi toukokuun lopussa Saksassa, siitä muutama päivä Suomeen. Kyselin uudestaan asiaa 9.6, johon sain vastauksen paria päivää myöhemmin. Kontti oli jäänyt Antwerpeniin, tietoa kontin liikkeelle lähdöstä ei ollut.

Vihdoin ja viimein, heinäkuun alussa kontti oli Suomessa! Viikkoa myöhemmin kävin katsomassa autoa; se oli juuri siinä kunnossa mitä minun oli annettu ymmärtää. Nätti kuin sika pienenä ;)

Kun auto tuli maahan, sovittiin Shogun Powerin kanssa, että yritys rekisteröi auton puolestani. Ei tarvinnut paljoa stressailla auton kilvityksen kanssa, kun saa noudettua sen suomen kilvissä.

Heinäkuun lopulla auto oli katsastusvalmiina Shogun Powerin toimipisteessä. TUV lappu saapui elokuun puolen välin jälkeen, ja auto oli heti seuraavana päivänä (tiistai-ilta) noudettavissa Shogun Powerin toimipisteestä kilvitettynä.

Tiivistetysti:
Auton matkustus ostohetkestä siihen päivään kun kävin katsomassa sitä, kesti noin 5kk. Melkein 7kk kesti tilauksesta kun sain auton haltuuni. Osa auton toimittamiseen johtuvista viivästyksistä johtuu lamasta, osa maahantuoja-yrityksestä ja osa minusta itsestä. Mutta jotenkin tuntuu että kaikki mahdolliset viivästykset napsahti omalle kohdalle. Eli itselle jäi tosi paha maku suuhun asiasta, olen kyllä ottanut asiasta opikseni, ja tiedän että mitä virheitä en tee seuraavalla kerralla. Mutta vaikka prosessi kesti, olen tosi tyytyväinen autoon. Se on jopa paremmassa kunnossa mitä annettiin ymmärtää, hyvää tosiaan kannatti odottaa!

Kuvia: http://koti.phnet.fi/st359dzj/images/autot/legnum/kuvia/syksy09/

Ja tänne sitte kysymyksiä yms muuta keskustelua: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=29199.0
 
Vs: Hemppis - Legnum VR4 Type-V

Projektipäiväkirja

Heti ensimmäisenä päivänä kun sain haettua auton kotitalliin (tiistai), lensi peräkärrynvalot nurkkaan, meni moottoriöljyt ja suodatin vaihtoon. Samalla kaverit ruuvailivat varastossa odottavia alumiinivanteita alle ja muutenkin ihmeteltiin autoa.

Seuraavana lauantaina vaihdettiin vaihteistoöljyt, asennettiin 12” subbari konttiin, maalattiin jarrusatulat keltaisiksi ja oli tarkoitus tehdä vielä jakopään remontti. Remontti tyssäsi siihen, kun jakopäänkopan alle kurkattuani totesin jakopäänhihan olleen uusi (japanissa oli tehty joku iso remontti 2tkm sitten). Kone kasaan ja baanalle.

25.8.09
Asensin autoon turbotimerin, ahtopainemittarin, purin sisustaa ja suunnittelin mahdollisia ledejä sisävalaistukseksi. Siniset ledit tupakansytyttimeen ja virtalukon ympärysrenkaaseen ja sisusta kasaan. Turbotimerin testaus ja hyvin toimi. Ahtopainemittarikin näyttää toimivan, mutta viisari ei nouse yli 0,4bar, tiedä sitten mikä vikana.
 
Vs: Hemppis - Legnum VR4 Type-V

30-31.8.2009
Parantelin alkuperäisiä maadoituksia, alkoi valot vilkkumaan himmeesti jos esim paino jarrua tai oli vilkku päällä. Pari metriä 25mm2 kumikaapelia, ja oireet katos!
http://koti.phnet.fi/st359dzj/images/autot/legnum/sahkot/kaapeli1.JPG
http://koti.phnet.fi/st359dzj/images/autot/legnum/sahkot/kaapeli2.JPG
Alkuperäinen maadoituspiste rungossa:
http://koti.phnet.fi/st359dzj/images/autot/legnum/sahkot/P8300292.JPG

Sitte kolvailin maahantuojan sähköräpellykset kuntoon, kolvasin joka liitoksen ja laitoin kutistesukat päälle. Nyt näyttää konehuone paremmalta ja sähkövikojen riski pieneni kummasti ;D

Ja sen jälkee asensin multimediatietokonetta varten riviliitinkiskon ja pari relettä, tein näytölle telineen soittimen yläpuolelle ja ähertelin koneen kiinni ratin alapuolelle 8). Samalla asensin pikkusen relepoksin, minkä avulla voi kuunnella musaa autossa nappia painamalla, vaikka kuski olis avaimiensa kaa kaupassa :D

Parin tunnin ajoreissun aikana tuli testattua laitteistoa, hyvin pelas, häiriötkin katos kokonaan kun ei laittanu sitä 12v -> 17v autolaturia kii.
http://koti.phnet.fi/st359dzj/images/autot/legnum/ajopc/P8310301.JPG
http://koti.phnet.fi/st359dzj/images/autot/legnum/ajopc/P8310302.JPG

Ja tuo näytön kiinnitys on VÄLIAIKAINEN ratkaisu (kuten kaikki mun patentit ;D)
 
Vs: Hemppis - Legnum VR4 Type-V

Viime viikonlopun työnsaldo:

- Auto ruostesuojattu ja massattu kokonaan (no ovet viel suojaamatta, ne sitte parin viikon pääst)
- Ruostesuojauksen yhteydessä rakensin 3" tarvike putkenpätkistä catbackin, yhdellä läpivirtaavalla pöntöllä ja yhdellä kammiopöntöllä.
- Vaihoin jäähytysnesteet. Piti pari kertaa huuhdella että se myrkyn vihree litku laimeni / tulis pois. Silti sinne jäi ainetta, mutta ei haittaavia määriä
- Ja lopuks Meguiarssin 3step vahaa pintaan, jätin ekan vaiheen pois kun totesin sen sumentavan entistä vahapintaa liikaa. Käsittely kakkosella ja kolmosella; ei mitään eroa :eek:. Kai täs nyt tuli se piste vastaan, että mitä kiiltävemmäks autoa ei enää saa ::)

Kuvia:
http://hemppis.1g.fi/kuvat/legnum/putkisto/

Jatkuu taas kunhan kerkee ähertelemään :D
 
Vs: Hemppis - Legnum VR4 Type-V

Herätetäämpä tääki projektipäiväkirja takas pinnalle, on unohtunu kokonaan päivittely ;D

Viimeisiä tuotoksia / ostoksia autoon:
- uusi downpipe rosterista 3" lähdöllä
- 3" Kisakatti
- Innovate DB laajakaistalambda
- Tactrix OpenPort 2.0 Ecu flashillä (tänään laitettu kiinni)
- Kiinteesti asennettu ajotietokone evoscannia varten (keskikonsolin muovit kesken)
- Kotikutoinen kaukostartti

Seuraavaksi pääsee siis ihmettelemään ECUn mielenkiintoista sielunelämää, samalla opiskelee "Merlins EcuFLASH Evo 7-8-9 Tuning Guide"a ;D
 
Vs: Hemppis - Legnum VR4 Type-V

Kovasti ollaan loggailtu, flashailtu ja kuunneltu nakukuulokkeet korvilla moottoria tässä viikon kuluessa. Karttoja muokattu jonkin verran, mutta ilmenee vielä nakutuksen alkua yli 1.1 ahdoilla, korjaantunee sytkää modaamalla (ei oo kerenny korjata viel).

Tänää ruuvvasin uudet iridium VK20Y tulpat koneeseen, vanhat oli ihan OK kunnossa, mutta tulipahan vaihettua. Samalla kiillottelin imusarjaa ja takimmaisen turbon putkea, Y putki vielä kiillottamatta.

Sitten matkahuolto kolautti EBC Redstuffin jarrupalat joka nurkkaan, kaveri ruuvas alle ja äskesen koeajon perusteella vierintäkitka olisi pienentynyt, meinaan nyt rullaa paljon herkemmin / pitempään kuin vanhoilla kuluneilla paloilla :eek:

Kiitokset vielä LegnumVR4:lle avusta :peukku
 
Vs: Hemppis - Legnum VR4 Type-V

Vaihoin tänään moottoriöljyt, (Castrol Edge Sport 10W-60)

Ja sitte samalla ruuvvasin bybassin tilalle ulospäästävän dumpin (merkistä ei mitään hajua).
Paikallaan ollessa kun nostaa kierrokset 4000rpm ja päästää kaasun ylös, kuuluu kunno suhahdus.
Mutta sitteku ajaa tien päällä, 1bar ahdoilta ja 3500rpm kiekoilta ku nostaa kaasun, kuuluu vain vaisu vislaus, joskus saattaa jopa suhahtaa kovaa :nykii Sakkausta en havainnu kun nakukuulokkeilla kuunteli ja katto ahtomittaria. Vois ehkä vähäsen löysätä tota dumpin ruuvia ::)

EDIT: nyt on dumppia vähän säädetty herkemmäksi... Kyllä nyt suhahtelee kunnolla ;D

Kojelauta edelleen kesken, jos sitä huomenna illalla kerkeis tekee lisää että sais kuviakin siitä ;D
 
Vs: Hemppis - Legnum VR4 Type-V

Eilen tuli vahattua auto, ja ja ennenkuin lähdin Lahtimiittiin, tarkastin nesteet että kaikki on ok, ei ollu vuotoja ja kaikki litkut oli koneessa. Rauhallista ajoa välillä Asikkala - Lahti renkomäki, pari rivakkaa kiihdytystä, kaikki toimi kuten pitääkin.

Miittailtiin, käytiin kahveella ja kun tultiin takas autoille, Webtrap_86 huomas mun auton konehuoneen alla lammikon, tutkittiin asiaa tarkemmin, katottiin öljyjä: moottorin ja vaihteiston välinen sauma oli öljystä märkä, ja siitä tiputteli öljyä maahan, ja maassa oli punasta öljyä ja vaihteiston öljytikku oli kuiva :eek: (tehtiin öljyntarkistus PRNDNRP). Samalla vuoti moottoriöljyä pohjapropusta. :(

Vähän aikaa ihmettelyä ??? kun mietittiin vuotokohtaa, tultiin siihe tulokseen että on pakko olla vaihteiston turbiinin alla oleva stefa. Ajoin sitten auton vähän parempaan paikkaan jemmaan, automaattilaatikko toimi kuten pitääkin, ja hyppäsin kaverin autoon.

Koht pitäs lähtee hakemaan autoa Lahdesta, mukaan mitsun ATF:ää. Vähän kyl ketuttaa, kun just oli suunnitteilla että otan projektiauton maalaukseen / korjaukseen ja ajelen legnumilla sen aikaa, mutta tais mennä toistepäin; laatikkoa pöydälle.

ps. vieläkin ihmetyttää toi vuoto, kaikki oli kotona ollu kunnossa, nestepinnat ok ja ei vuotanu yhtää, sitte yht.äkkiä se työntää laatikkoöljyt parkkiruutuun :nykii :seina
 
Vs: Hemppis - Legnum VR4 Type-V

Sain tänää vaihdelaatikkoremontin päätökseen, aamulla klo 08oo kävin hakemassa stefan ja kannun täyteen ATF:ää. Klo 103o alko laatikon siirto autoon. Klo 21oo auto liikahti omin voimin pihalle. Enään ei vuoda eikä tiputa nesteitä :peukku
Vanha stefa oli kyllä ehjä, mutta uuteen verrattuna stefan huuli oli "väsynyt", eli ehkä se vuoto johtu siitä. Oheessa uusin yhden vetarin kumin, ja käänsin etupään sisemmät vetarit ristiin ja uusilla MoS rasvoilla kasaan.

Samalla laitoin lohkolämmittimen, joka ois pitäny jo viime syksynä laittaa, mutta talvi tulee taas puolen vuoden päästä.

Kuvia: http://hemppis.1g.fi/kuvat/legnum/kone/vaihteisto/
 
Takaisin
Ylös Bottom