Holset hx35 2,5td pajeroon?

mane

New Member
Liittynyt
25 Syyskuu 2010
Kertokaapa asiantuntijat miten toimis holset hx35 54/60 siivillä pajerossa. Pakopesä kokoa 12cm2. Orkkis turbo oksensi laakerit kerralla kartanolle ja ajattelin isomman laittaa tilalle. imu ja pakosarjat teen samalla uudet. Tuommonen vähän käytetty ahdin ois tarjolla mutta epäilyttää ettei herää oikeen tuossa myllyssä.

Mikäs turbo s.kaulaotteella lie oli siinä pajerossa?

Edit

Ei oo vissiin kokemuksia. Minkä kokoluokan turbo olisi sopiva tuohon? Herätä pitäs hyvin ja voimaa tietenki mahdollisimman paljon.
Pakosarjaan taidan tehdä vaan muutoskappaleen kun ei niin ahtaalta orkkis näyttänytkään.

Jos jollain on sopiva turbo joutilaana niin ostan heti pois pölyttymästä.
 
Vs: Holset hx35 2,5td pajeroon?

Se toimii juuri niin hyvin kuin sen voi kuvitellakin toimivan, kun kuusilitraisen ahdin laitetaan 2.5 koneeseen. Tehoahan sillä saa kierroksilla kyllä, mutta ajettavuus muuten..... tämä vaihtokauppa ja sen järkevyys onkin sitten kunkin koneen rakentajan itse päätettävä..

Kannattaa lukea tämä ketju läpi:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=16884.225

Muutamilla on ollut 2.5 koneessa onnistuneesti luokkaa HX25-27 Holset, ja ainakin yhdellä 2.8 koneessa HX30. Siitäkin voi päätellä jotain. Lisäksi, pelkällä ahtimen ja sarjojen vaihdolla ei (HX35:n kanssa) pitkälle pötki, koska ahdin menee noin toiseen äärilaitaan. Pumpulle pitää tehdä jonkin verran kaikenlaista, jotta sen saa toimimaan järkevästi ison ahtimen kanssa. Muuten käy niin, että alhaalla toimii pumppu, mutta ahdin ei, ja kierroksilla päinvastoin...
 
Vs: Holset hx35 2,5td pajeroon?

Isoksi minä sitä arvelinkin. Pumpulle ei ole tarkoitus tehdä nyt mitään. Miten tuo vakio pakosarja? Kannattaako tehdä kokonaan uus vai muutospalikalla? Silmällä näyttää kohtuulliselta minun mielestä.
 
Vs: Holset hx35 2,5td pajeroon?

Vakio pakosarja on ihan OK -paitsi se kolmipulttinen laippa, jossa on se todella pieni virtausaukkko. Ja jos ahtimen sisäänmeno on kooltaan ihan eri luokkaa ja/tai eri muotoinen, niin laipan kohdalla tulee silloin turhaan kuristettua sitä pakokaasuvirtaa.
 
Vs: Holset hx35 2,5td pajeroon?

Elikkä vakio pakosarjalla mennään tämä remontti. Onkohan noista halpisturboista mihinkään? Pitäs joku ahdin saada kohtuu äkkiä että sais auton liikenteeseen. Kuhan tiet sulaa niin että pystyy pyörällä ajeleen niin teen koneremontin pajeroon ja samalla vois suunnitella tuota pumpun rukkaamista.
 
Vs: Holset hx35 2,5td pajeroon?

Tuommonen ois kans tarjolla onko mitä eroa vakioon? td04-10-t4
 
Vs: Holset hx35 2,5td pajeroon?

10T on kompurapuoleltaan vähän pienempi kuin vakio 11G. Mene tuohon Pajero-alueen etusivulle, ja laita hakukenttään vaikkapa "td04". Turboketjuja löytyy kyllä vaikka kuinka monta, myös sellaisia, joissa on käsitelty eri td04 ahtimien eroja, ja miksi ne eivät kaikki käy ristiin. Samoin tämän linkin PDF kannattaa lukaista huolella läpi:

http://www.pukema.com/MitsubishiTD04.pdf

Isoin ongelma eri ahtimien sovittamisessa ilman välilaippaa on se vakio pakosarjan laippa: siihen ei käy suoraan mikään muu kuin TD04 pakopesä, ja sekin pitää olla se oikeanlainen kolmipulttinen, ei esim. "Subaru" -kolmipulttinen. Välilaipalla saa tietty sitten muitakin. Ja toki tuohon TD04 pakopesään saa muutamia eri kompurapesiä, mutta ei pelkkää kompurapesää voi, eikä kannata rajattomasti suurentaa, pakopesän pysyessä samana.
 
Vs: Holset hx35 2,5td pajeroon?

Ja ettei nyt jää epäselväksi, niin kyllä HX35:kin saa sovitettua Pajeroon, ja on sovitettukin.

Mutta ennen kuin tuollaiseen hommaan ryhtyy, niin kannattaa olla selvillä mitä on tekemässä, ts. ei kannata mennä berberi edellä puuhun, vaan suunnitella ja ymmärtää etukäteen mitä on tekemässä. Turbon vaihdossa pitää aina ajatella kokonaisuutta, eikä pelkkää turboa: mikä on tehotavoite, olenko valmis tinkimään alemman kierrosalueen ominaisuuksista, onko koneen muut osat tehotavoitteen tasalla, jne jne.

Ja vaikkei kyse olekaan (linkissä) Mitsun ahtimista, niin siinä on hyvää materiaalia turbovalinnan pohjaksi:

http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/choosing_turbo
 
Vs: Holset hx35 2,5td pajeroon? Eiku kuitenki hx27!

No nyt on hankittuna hx27w. Sattu löytymään paikallisesta turbopajasta huollettu edukkaasti. Välilaippa ei ole ongelma. Sen teen huomenna. Ja imusarjasta muokkaan paremman samoilla tulilla. Oli hyvin öljytty koko pajero kun purin sitä tuossa. Eikä syttyny öp valokaan vaikkei koneessa ollut varmaan kolmea litraa öljyä jäljellä. Ajelin turbon hajoamisen jälkeen varovasti kotia parin kilometrin päähän. Paljoko pitäis löytyä öljyn painetta turbolle tulevasta liittimestä? Aattelin jos varuilta mittais ennenku rupiaa kovin uutta turboa kiusaan?
 
Vs: Holset hx35 2,5td pajeroon?

Eikös se tuon vakioahtimen pakopesä juuri ole ahdas jo valmiiksi?
 
Vs: Holset hx35 2,5td pajeroon?

Luulisin että on aika mieluinen käytössä tuo hx27, mulla 2.8 pajerossa hx30 eikä siinäkään mitään moitittavaa, 2000rpm paikkeilla alkaa mittari nousta reilummin, ja 1.8bar oon parhaillaan saanu kytkimen luistaessa ;D
 
Vs: Holset hx35 2,5td pajeroon?

mane sanoi
Eikös se tuon vakioahtimen pakopesä juuri ole ahdas jo valmiiksi?

On. Pienin (tai toiseksi pienin) TD04 pesistä, joista suurimmatkaan eivät ole mitään mega kokoisia.
 
Vs: Holset hx35 2,5td pajeroon?

Eiköhän tuo viikonloppuna selviä millainen on hx27. Sais vaan jakopään romut motonetistä huomenna ku ne samalla pitäs vaihtaa. Mistähän sais holsettiin v-pannan tuohon kompuran lähtöön? Ei tunnu noin pieniä löytyvän ihan joka paikasta.
 
Vs: Holset hx35 2,5td pajeroon?

Eipä taida ihan viikonlopun aikana valmistua tämä remontti. Kansi pöydällä oottamassa venttiilien hiontaa. Näyttäis että nokka ois kulunu kohtuu reilusti. Vai onko normaali että varsinkin imu nokista silmällä arviotuna ainaki milli päästä lähteny( 430tkm ajeltu). Luulis että vaikuttaa jo tehoihinkin. Varsinkin tämmösessä hurjassa racing koneessa! ;D
Huomenna hion venat ja kasaan koneen että pääsee sovittaan holsettia ja muokattua imusarjaa paikolleen.
 
Vs: Holset hx35 2,5td pajeroon?

Ihan normaalia, että näissä paljon ajetuissa dieseleissä on nokissa kulumaa.. Pienet öljynpaineet ja pitkät öljynvaihtovälit altistaa nuo laakeripinnat ja profiilin kulumiselle.. Siksi kannattaisi noissa dieseleissäkin käyttää laadukkaita öljyjä ja vaihdella niitä tiuhaan.
 
Vs: Holset hx35 2,5td pajeroon?

Paljonko sitä öljyn painetta pitäs löytyä pajerosta? Onko kukaan mittaillut? Ollut hiukan inspiraatio hukassa mutta nyt ei puutu enää kuin turbolle öljyletku ja alaspiippu. Miten lie käy katsastuksessa kun konehuoneessa ilme hieman muuttunut? En vielä laittanu välijäähdytintäkään sekoittamaan katsurin päätä. leima loppu viime viikolla.
 
Vs: Holset hx35 2,5td pajeroon?

Onko kukaan saanu pelkästään startilla pyörittämällä öljyn tulemaan turbolle? Siis öljyputki irti turbolta ja startilla öljyä tulemaan ulos siitä? Just tuossa startilla konetta pyöritin, varovasti kylläkin muttei öljyä tule turbon putkesta. ÖP valo sammuu heti kun starttaa. Mikäs vittu on vikana?
 
Vs: Holset hx35 2,5td pajeroon?

No nyt lentää öljyt pihalle jostain. Panin auton käyntiin ja katsoin alle ja hetkessä pari litraa öljyä lattialla. Kaikki putket ja letkut on kiinni. Yksin huono katsoa mistä tulee.
 
Vs: Holset hx35 2,5td pajeroon?

Alipainepumpun paineletku oli puhki. Mukavasti tuntuu holsetin kans vetävän. Paineet kilossa ja syöttöjä melko maltillisesti. Pitää katsastaa kottero ja asentaa kuuleri keulille vielä ennenku paineet ja syötöt tappiin.

Väänsin vissiin kierteet siinä banjoa kiristäessä ilmeisesti ö-suodattimen jalasta. Eikös se siihen koneen puolella kiinnity se alipumpun letku?
 
Takaisin
Ylös Bottom