HUH Hellettä

J

jari65

Guest
Missä mahtaa olla vika kun Carismassa (-96 1.8 msx) lämmöt nousee aina taivaisiin kaupunkiajossa? Maantiellä pysyy ihan normaaleissa lukemissa. Ottaa päähän tollane! ???
 
Lähteekö flekti pyörimään? Voisi olla sen anturi tms.
 
Juu, kyllä flekti pyörii ja ajossa lämmöt pysyykin normaalina mut heti kun pysähdyt ja auto käy tyhjäkäyntiä niin lämmöt nousee lähelle punaista..erikoista vai..?
???
 
jari65 sanoi
Juu, kyllä flekti pyörii ja ajossa lämmöt pysyykin normaalina mut heti kun pysähdyt ja auto käy tyhjäkäyntiä niin lämmöt nousee lähelle punaista..erikoista vai..?
???

ei niinkään, olen ajanut hondaa joka teki aivan samoin, siinä tosin flekti ei pelannu ollenkaan, eli kun ajo vähänkin niin lämmöt pysy kohillaan, mut kun pysähtyi ja vietti yli 3min paikallaan niin johan rupes lämmöt lähenee punaista..

nuo nikon mainitsemat asiat kannattaa tarkistaa.. (tai viedä tarkistetuttavaksi)
 
joo kyllä toi jotenkin flekti vialta kuulostaa, mutta jos sen toiminta on kerran tarkistettu?
 
kaikki muut tuntuu olevan kunnossa joten termari on sit varmaan se ainut joka voi olla jumissa. Se selittäs sit sen että alle tonnin kierroksilla vesi ei jaksa yksinkertaisesti kiertää.
 
Ota termari pois ja kokeile jos tekee saman ku ennenki ni ei johdu termarista. Onko syyläri ollu irti/kuiva ihan lähiaikoina? jos on ni saattaa olla jossain ilmaa ettei vesi kierrä kunnolla.
 
Wado sanoi
Ota termari pois ja kokeile jos tekee saman ku ennenki ni ei johdu termarista. Onko syyläri ollu irti/kuiva ihan lähiaikoina? jos on ni saattaa olla jossain ilmaa ettei vesi kierrä kunnolla.

Termarin toiminnan voi kokeilla pistämällä termari kattilaan jossa on vettä sitten vaan kiehumaan hellalle ;)
 
OT, kaikille kotivirittäjille tiedoksi: jos yrität parantaa lämpöongelmia poistamalla termarin kokonaan, niin pieleen menee.
Vesipumppu tekee pumpatessaan lohkoon paineen, jolloin lämpö siirtyy nesteeseen tehokkammin. Jos termari poistetaan kokonaan, tämä paine alenee ja jäähdytys saattaa itseasiassa heikentyä. Jos termari ei toimi toivotulla tavalla, niin sitä ei kannata poistaa kokonaan, vaan vanhasta termarista pitää muokata ja jättää paikoilleen sopiva "kuristinlevy".
 
jepp, termarista sisuskalut huit hittoon jolloin jää pelkkä "prikka" kuristamaan, en tosin suosittele normikäyttöön kun lämmöt ei nouse ollenskaan ja näin on aina "ryyppy" päällä tahi kylmäkäyntipiiri=kulutus nousee, racing-käytössä toimii taas oikeinkin mainiosti ;)
ja keittokokeisiin voi kokeilla shokkihoitoa, kiehuta vesi ja pudota termari kattilaan, on wanhatkin termarit heränny eloon...
 
Haudi.
Ilman termaria= vesipumppu kierrättää vettä liian nopeasti jäähdyttäjän läpi joten se vesi ei kerkeä jäähtymään siellä jäähdyttäjässä kuten alunperin on tarkoitettu. Tää on olennainen syy miksi lämpöongelmat lisääntyvät termari poisotettuna. Sit tää "prikka"/termarin sisuskalujen poisotto toimii kyllä just noissa kilpakäytössä ...joissain tapauksissa sekä hätä toimenpiteenä maantiellä jos termari sattuu jumittaa ja pitää päästä ajamaan autolla jostain syystä.
-Arska
 
Takaisin
Ylös Bottom