Hyundai Pony ja vaihdekepin huono tuntuma

onko 91vm jo uudempaa koria? mun mielestä se vaihtui vasta 92...

mutta asiaan, vaihekeppiä pystyy säätämään, purat sen keskikonsolin pois, siitä "mukinetelineestä" joka on etupenkkien välissä, 2 ristipää ruuvia pois ja nostat sen pois, sen jälkeen sieltä kuljettajan ja repsikan jalkatilasta molemmilta puolilta yhdet ristipääruuvit, vaihdekepistä nuppi irti ja nostat kehyksen pois.

tämän jälkeen alta paljastuu vivusto, siellä on kaksi 10mm avaimella käännettävää ns "mutterijatkoa". niitä säätelemällä voidaan kepin asentoa muuttaa niin poikittais kuin pitkittäis suunnassa. en muista kumminpäin ne olivat (eli olisiko ollut että kuskinpuoleisesta poikkiliike ja apukuskin puolelta pitkittäin.. kuitenkin..) Laatikon päästä ei saa mitään säädettyä, ainoa millä voi edes yrittää leikkiä on vaijerien sokat jotka kiinnitetään vaihdevivustoihin laatikon puolella, mutta niiden tuoma "hyöty" on lähes mitätön..


vikakoodien lukeminen onnistuu aivan samalla tavalla kun foorumilta löytyvässä ohjeessakin joka koskee lancereita, diagnostiikka pistoke löytyy sulakerasiasta (kuskin jalkatilassa, vasemmalla) ja sieltä oikeat "karvat" niin alkaa ledi vilkuttaa kun käännät virrat päälle. :)

edit

eli tommonen mutta hynyssä se on poikittain siinä sulakerasiassa

http://www.mitsubishiclubfinland.net/artikkelit/vikakoodinluku/diag_port.jpg
 
Topini sanoi
Kerros, mitä kaikkea olet hyundaihisi tehnyt, ja paljon tehoja?


Eli lyhyedessään..

DIY korisarja, etupuskuri, levitetyt pyöränkaaret, helmalevitykset, takapuskurinjatko, iso takaspoikka, 16" MM vanteet 195/50 kummeilla..

4-1 peltisarja, 2" putkisto 3" race-katilla, Modattu MAF + imuilmaputkisto+BMC VV-suodatin, 50mm läppärunko, portattu imusarja, kansi siistitty valupurseista ja muusta roinasta, 210cc suuttimet+ muita pikkuhilppeitä ja kaiken päälle täysin seonnut tyhjäkäynti.. ;D

tossa noita, tehoja on n. 84-88hv pyöriltä, G-techillä mitattu. 0-100 paras aika n.10.5sec, pyörii 10.5-11.0sec välissä..
 
Topini sanoi
Hmmmmm, paljohan tuosta saisi tehoja, jos kantta hieman madaltaisi, nokka-akselia vaihtaisi, ja tuommoista pientä tekisi? Ja väännön kustanuksella vauhtipöyrästä siivu pois.


Ja joo, -91 on jo X2 sarjaa.

niin tosiaan, luulin että kyseessä olis ollut se uudempi korimalli jossa on "vihaisemmat" ajovalot ja kirkkaat sivuvilkut vakiona, ne kun alkaa tuosta jostain 92vm tietämillä.. se on kanssa vissiin X2 mutta eipä täällä suomessa olekkaan tuota X1 korimallia..

tosiaan ton vauhtipyörän unohdin mainita, foorumilla on mm. topicci aiheesta kun kevennytin oman vp:n, painoa oli ensin 6.5kg ja nyttemmin ollaan siinä 5Kg tietämillä, kyllä se tuntui kun oli tarkoitus vedättää että kulkee paljon paremmin.

looginen hevosvoimamäärä mitä tuosta 4G15 moottorista saa irti tais olla jotakin 130hv noin konetehona joka tekis voimansiirron hävikit huomioon ottaen sen n.110hv pyöriltä. vaatii juurikin piggybackkiä, Kunnon FPR, säädettävä nokkapyörä, uusi nokka, peltisarjan yms ja sitten oli vielä uusi läppärunko joka tais olla jotain 60mm..

tossa moottorissa kansi on kaikista tärkein osa, se on niin ahdistava kun olla voi.. täysin liian pienet kanavat ja tuohon ei onnistu mitenkään järkevästi vaihtaa 12 venttiilistä kantta, joutuu muuten vaihtamaan kaikki imu/pakosarjat, elektroniikkaa, yms yms...

viritysosatkin on kiven alla, täytyy ottaa isommasta autosta tai sitten teettää vanhasta.. RPW tekee kyllä ties mitä hilkekilkettä mutta tilaaminen on aika epävarmaa.. ja hinnat sen mukaiset...

jenkeissä myös jonkunverran turbottaneet noita, pieni ahdin, välijäähdytin, taas piggybackkiä ja lisäsuutin ja muuta pientä hilkettä niin on todettu että pystyy käyttämään jotakin 0.4 bar ahtoja.. joillain kestää, joillain ei.. mutta eihän Scoupe Turbossakaan ole vakiona kuin 0.5 bar ja ilman välijäähyä, tuntuu kulkevan todella hyvin (vaikka autossa on vain 94hv pyöriltä) kaverin scoupella päästiin jonnekkin 9 sec tietämille 0-100 kolme kyydissä 8)
 
jep, 8 tappinen se on.. totu siihen ;D koneteho on tosiaan vauhtipyörältä, se 84hv.. tekeepi n. 66hv pyöriltä 8) ;D

nokkia saa RPW:ltä jos tilata uskaltaa, mutta toinen vaihtoehto on vanhasta hiotuttaa lepopuolelta tavaraa pois jotta saadaan vähän lisää nostoa, tätä toteuttaa mm. R-koneistus Keravalla ja ei muistaakseni maksanut edes mielettömiä..

kantta en tiiä paljonko uskaltaa madaltaa, puristuksehan tossa on vakiona n. 9.4.. en ole tutkinut miten männissä olevat "ovaalit" vaikuttaa tuohon, meinaan että näkis että napsahtaako venttiilit mäntiin vai suojaako tuo kolo jotenkin, mutta oma usko on että se on vaan niitä palamisjuttuja.. who knows..

noi piggybackkejä nyt on monenmoisia, jotain APEXI SAFC II tms tai sitten köyhänmiehen malli jossa löydään anturien kaveriksi potikka jolla sitten haetaan säätöjä.. siinä on vaan aina se että joskus se onnistuu ja joskus ei.. siinä mielessä tommonen valmispaketti ois parempi, noissa kun on suurimmassa osassa ihan karttoja joita sitten voidaan muokata haluamikseen..
 
on tasapainossa vp. sorvautin massaa pois, toi reikien poraileminen on aika riskialtista hommaa vrt esim rei´itetyt jarrulevyt.. ::)

mutta siitä vaan tutkailemaan, hyvin alkujaan suunniteltu moottori kun pienillä parannuksilla saa jopa huomattavia vaikutuksia irti. 8)
 
Takaisin
Ylös Bottom