Ikkunoiden vaihto "muovisiin" ja painon säästö?

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tiedän että tämä on laitonta, mutta mua ei vois oikeestaan vähempää kiinnostaa lakitekniset asiat tälläisessä asiassa.

sillä ko. modihan olisi turvallisuutta lisäävä tekijä ja se samalla vähentää auton painoa + pitää turhat ikkunoiden koputtelijat kaukana. (ei mee särki)

eli itse asiaan, minkälainen hommahan se olis korvata sivulasit polykarbonaatti tjsp laseilla (mitä käytetään esmes joissain kiihytysautoissa) mitä maksaa ja paljonko mahdollisesti auton aino vähenis? esim. per lasi. rallimiehet varmaan tietää? mitä muita materiaalivaihtoehtoja on, ei pleksiä kuitenkaan, naarmuttunee liian helposti?

(ps. ihan mielenkiinnosta kysyn, jos teettäs jostain "varalasit", kun kuitenkaan esim cordiaan on ihan turha edes etsiä laseja romiksilta.), helpompi tehdä kopiot laseista kun ne on ehjät. ;D
 
On sille että laseja ei saa vaihtaa muovisiin hyvä perustekin: jos auto kolaroidaan muovit tod.näk. halkeavat jolloin niistä tulee terävä reunaisia ja hengenvaarallisia. Tästä syystä ralliautoissakaan ei saa käyttää muoveja lasin korvikkeena. Kun normaala lasi särkyy se menee miljooniksi pieniksi paloiksi eikä aiheuta juuri sen enempää harmia. Itse en ainakaan halua muovinpalaa rintalastani läpi tai jotain.
 
Kaverilla o jenkki pick-upissa takalasi iskunkestävästä plexistä.
Musiikintahdissa toimii resonaattorina samalla ;D
 
J. Hukkanen sanoi
jos auto kolaroidaan muovit tod.näk. halkeavat jolloin niistä tulee terävä reunaisia ja hengenvaarallisia.

emhm?, voiko muka?, en puhu nyt mistään kovamuovista vaan esim jostain pleksistä tjsp, niitten rikki saaminen kyl on melko tuskan takana, (ainakin muistelen niin ku pentuna yritti semmostakin hajottaa) ::)

ja eikös se muutenkin tipahda yhtenä palana koko lasi?tiedä häntä.. ???
 
butch1278 sanoi
J. Hukkanen sanoi
jos auto kolaroidaan muovit tod.näk. halkeavat jolloin niistä tulee terävä reunaisia ja hengenvaarallisia.

emhm?, voiko muka?, en puhu nyt mistään kovamuovista vaan esim jostain pleksistä tjsp, niitten rikki saaminen kyl on melko tuskan takana, (ainakin muistelen niin ku pentuna yritti semmostakin hajottaa) ::)

ja eikös se muutenkin tipahda yhtenä palana koko lasi?tiedä häntä.. ???

puhutaan varmaan vähän eri suuruisista voimista kun on "yrittänyt muksuna rikkoa pleksiä" ja kun auto on rusetilla männyn ympärillä ;D Muutama kuukausi sitten pelasin pleksien kanssa: laitoin ruuvipenkkiin kiinni ja väänsin niin voi v*ttu että lähti kappaleita vihaiseen joka ilman suuntaan. Niin ja siitä painon säästöstä sen verran että ei siinä voita niin paljoa että olisi juuri mitään merkitystä näillä tehoilla.
 
mut eiks "pleksiäki" ole sellast joka hajoo murusiks ?
ei se ole pleksi nimel kyl enää sit..
 
Särkymätön ja naarmuuntumaton pleksi (ei oikea nimi) 150e/m2 ittellä millisenä sisälokarissa kestää... ei taivuttamalla pamahda palasiksi...

Tuo naarmuuntumaton on vaan sisälokarissa huonoa, kun musta väri ei pysy millään, eikä myöskään epoksimassa... :-[
 
siis tuollaisia muoveja on monenlaisia, "pleksi" on vähän huono sana.

Laittomia ne on katu käytössä kaiketi kaikki, mutta kilpa-autoissa jotain tiettyä laatua saa käyttää joissain luokissa. (en muista nimeä, otetaan selvää). SE tietty laatu on muuten sitten about 5x kalliimpaa kuin se halvin...

Eli kyllä ikkuna käytöön soveltuvaa muovia löytyy -eihän kaikki lasi laadutkaan sovellu auton ikkunoihin....
 
Niko Päivinen sanoi
siis tuollaisia muoveja on monenlaisia, "pleksi" on vähän huono sana.

Laittomia ne on katu käytössä kaiketi kaikki, mutta kilpa-autoissa jotain tiettyä laatua saa käyttää joissain luokissa. (en muista nimeä, otetaan selvää). SE tietty laatu on muuten sitten about 5x kalliimpaa kuin se halvin...

Eli kyllä ikkuna käytöön soveltuvaa muovia löytyy -eihän kaikki lasi laadutkaan sovellu auton ikkunoihin....
Niin, tuossa otin sen verran selvää että ralliautoissa saa lasit korvata polykarbonaatti "plekseillä". Tuota nimeä en muista ihan varmasti kun ei ole AKK:n sääntökirjaa käsillä :-\
 
itsehän en alkuperäisessä viestissän kai mainininnut pleksin käyttämisestä mitään ;D

ja jos olisinkin maininnut se olisi ollut muotoa "pleksi", koska en tiedä millä nimellä tuota kutsutaan, tiesin vain että on olemassa "polykarbonaatti"laseja. Suomessahan se voi hyvinkin vaikka olla "pleksiä" kansan suussa. 8)

mut niinku mainittin, tarkoitus olisi saada siis ns. "iskun kestävät" lasit, jotka olisivat vielä jos mahdollista kevyemmät kuin lasiset.

tämä juuri siksi että tosiaankin esim cordiaan vois olla uusi takasivulasi/etusivulasi melko etsimisen takana jos joku semmosen päättäis sisään lyödä ja mitä painonsäästöön tulee niin kuten aikaisemmin kirjotin evo8sta niin siinä on just tyyliin "säästetty 1.5 kiloa siellä ja 10 kiloa siellä yms", niin vaikka lasien vaihdosta koituva painon säästö olisi pari kiloa tjsp, niin kun otetaan joka puolelta pari kiloa niin äkkiä kokonais säästö nousee.
 
jep. no painon säästö on MERKITTÄVÄ "muovilaseilla", esim. Coltin takaluukku lasilla painaa ihan pirusti, mutta ilman lasia se painaa niin vähän, että mitään kuitu luukkua on turha edes suunnitella. Cordiassa lienee sama juttu, takalasi on aika iso, siinä säästyy helposti kiloja.

Miinus puolena varmasti joudut miettimään esim tiivistyshommia; muovi kun ei ole yhtä jäykkää reunoiltaan kuin lasi..
 
joku viisas mies joskus sanoi (tiedä sit oliko se viisas) ::) :

"Sen minkä tiiviste valskaa sen sikaflex täyttää" ;D

senhän voi vaikka liimata / ruuvata kiinni peltiin jollain tavalla esim "koriliimaa" + possua, luulis pysyvän ja saumaan sikaa estämään veden pääsyä ja "siistin lopputuloksen saamiseksi, tosin tässä tapauksessahan kun tarkemmin miettii ikkuna jäis alemmalle tasolle kuin takakontin kansi, hmm.. :-\

nyt oliskin hyödyllistä varmaan miettiä mistä ko. materiaaleja sais, mikä on hintahaarukka ja mitä työkaluja vaaditaan :p, kuitenkin jos niitä jollain timanttisahalla joutuu sahaa niin voep olla vähän kallista ;D kuitenkin kaikki tuommonen auton painon vähentäminen kannattaa suhteuttaa kuluihin, jos samalla hinnalla ku kevennät lasit saa esim tehokkaamman turbon / isomman jäähyn, kannattaako se?
 
Työkoneissa jos halutaan särkymättömät lasit ne valmistetaan polykarbonaatista,normaalit pleksistä 8)
 
Joo kyllähän tuossa painoa säästyy, rahapussi ei kyllä säästy... ;D

Iskunkestävä ja naarmuuntumaton "pleksi" maksaa sen verran että piisaa

Vahvuudeltaan 3mm maksaa 750mk/neliö ja 5mm maksaa noin 1300mk/neliö

mutta pelkkä iskunkestävä on taas heivenen halvempaa...jne.

Eki
 
Takaisin
Ylös Bottom