ilmastoinnin vian selvitystä...

marlboro

A6 1.9TDI avant -00 -ex galant -00 gls
Liittynyt
11 Huhtikuu 2003
Sijainti
Parkano
No niin nyt ruvetaan kyseleen taas tyhmiä, mutta kun ilmastointi on ihan uus juttu,johon ei ole tullu kovin perehdyttyä :-[
Aikaisemmin tosi viileetä puhaltanut ilmastointi lopetti toimintanssa, sen verran tiedän että katkaisijaan tulee valo,sulake ja remmi ovat ehjiä!
Tossa aikaisemmin oli juttua
ilmastoinnin kovasta kytkentä äänestä, sitäkään ei enään kuulu.
-Sitten haen oikeita nimiä parille laitteelle. eli se mikä on ohjaustehostimen alapuolella ja samalla hihnalla pyörivät? ilmastoinnin kompressori?  pohja levyssä oli merkkejä runsaasta voudosta tämän kohdalla!?
-Ja sitten se puolenlitran kaljatölkin näköinen/kokoinen missä on se lasisilma keskellä,johon tulee putki syyläristä ja lähtee kabiiniin, sijaitsee oikean etu umpion takana?
Mistähän päin kylmäaineen määrää voi tarkkailla?
 
No meikäläisen automaatti-ilmastoinnissa oikealla puolella (ohjaamosta katsottuna) ilmastoinnin putkien yhteydessä on lasisilmä, jossa näkyy virtaava kylmäaine, kun kompura on päällä. Siitä siis näet, onko siellä litkua. Eli kun teikäläisellä se ei käynnisty, niin mitä luultavimmin aineet ovat karanneet. Ilmastointi tulisi huoltaa 2-3v välein. Ainetta haihtuu säännöllisesti, varsinkin käyttämättömänä ja vielä enemmän vanhoissa autoissa. Vanhojen autojen laitteet on nimittäin suunniteltu freoniaineelle, joka on nykyään kiellettyä. Näinollen ilmastointia kannattaa käyttää säännöllisesti aina välillä myös talvisin, vaikka tarvetta ei olisi. Usein jos vanhempi ilmastoitu auto seisoo kauan käyttämättömänä, niin sen jälkeen ilmastointi on hengetön. Tuttua monelle jenkkiharrastajalle, jolla moinen rassi on kesäautona.

Eli jos systeemissä ei ole mitään vuotoa, niin n. 150-250e (esim. EvaCar 150e, Shellillä 230e) maksaa täyttö ja huolto. Huoltoon sisältyy myös tuo koeponnistus, eli siitä selviää, onko järjestelmässä vuoto.
 
Todennäköisesti kylmäaineet vähissä. Toivoa sopii, että kompura ei ole porsinut.

Jos kylmäainetta on riittävästi tai kohtalaisesti tarkistussilmän pitäisi olla (ilmastointi kytkettynä) kirkas. Jos aineet ovat vähissä silmästä pitäisi näkyä vaahtoa tai kuplia.

Jos sulake on ehjä, tarkista myös sulakerasiasta löytyvä ilmastoinnin rele. Kytkettäessä jännite kahden "laitimmaisen" napojen väliin rele vetää ja yhdistää "päällekkäin" olevat navat.

Pyydä avustaja kykemään ilmastointi päälle ja kuuntele naksahtaako kompressorin magneettikytkin. Tosin jos aineet ovat finaalissa kytkin ei kuitenkaan vedä.

Ps. Mitenkäs niitä kuvia (ei linkki) saikaan lisättyä viestiin?
 
nyt kävin vähän kattelemas taas... lasisilmässä ei näy mitään "eroa" onko ilmastointi päällä vai ei.tyhjää täynnä  :mad:.
toi magneettikytkinkään ei napsahdellut.
varmaan tullu aineet pihalle tuolta kompuran pohjasta! se muovinen pohjasuojus oli sen verran märkänä vieläkin että jotain sinne on tullut.
ilmastointi huollettu alku kesästä!  :seina
halvaks tuli sitten taas kompura n.350€+150€ täyttö :seina pitää vie koittaa toista relettä varmuuden vuoksi..
 
Ultraviolettivalollahan selviäis, että onko se neste ilmastointilaitteesta... vai päteekö tuo vaan freoneihin ???
 
"Kaljatölkki" on kuivain,jonka homma on kerätä kosteus
laitteistosta,ja ehkä samalla mahdollista likaakin,vähän
kuin suodatintyyppinen osa siis,elinikä muutama vuosi...

Lampulla ei näe ainetyypistä riippumatta mitään ellei ole
laitettu väriainetta,sen käyttö helpottaa tosiaan vuodon
etsintää eli suosittelen seuraavaksi laitettavaksi... :)
 
Ohitappas ilmastoinnin painekytkin ja kato lähteekö kompura ylipäätään pyörimään? Se painekytkin on siinä metallitötsän päässä, yhdistät vaan ne johdot. Näät ainaki pelaako kompura.
 
Joo auto kävi ilmastointi huollossa, aineet sieltä oli karanneet, vuotokin saatiin paikannettua ja korjattua, !  :D ...kompura lähti pyörimään mutta ei tullut painetta=>kylmää! :seina mitä *****a!?
Kannattaakohan/pystyyköhän vanhaa kompuraa korjaamaan?  tarvike kompuroita saa mistä? öö veholta orkkis 1017,48euroa. purku osana n.350€ ja voi hajota taas ens kesänä..
 
marlboro sanoi
Joo auto kävi ilmastointi huollossa, aineet sieltä oli karanneet, vuotokin saatiin paikannettua ja korjattua, !  :D ...kompura lähti pyörimään mutta ei tullut painetta=>kylmää! :seina mitä *****a!?
Kannattaakohan/pystyyköhän vanhaa kompuraa korjaamaan?  tarvike kompuroita saa mistä? öö veholta orkkis 1017,48euroa. purku osana n.350€ ja voi hajota taas ens kesänä..


Eiköhän niitä tarvikekompuroita saa varaosaliikkeistä.
Hinnat pyörii yleensä 500€ tai jopa alle.
Vanhaa ei kannata korjata eikä käytettyä ostaa jos tarkoitus että ilmastointi toimisi pitempään.
Tyhjennys ja täyttö homman joutuu tekemään kun kompuran käyttää irti.
 
Todennäköisestihän vuoto on kompuran stefalta? Eikö saa uusia stefoja? Sen takiahan tuota ilmastointia tulis käyttää talvellaki parikertaa viikossa että tiivisteet saa tarvittavan voitelunsa.
 
Taas vähän tullut selviteltyä tätäkin hommaa... :) kompura toimii :) No toi varoventtiili mikä on kompuran päällä vuotaa nytten! Varmaan täytetty tossa ekassa ilmastointipaikassa liian täyteen ja venttiili korkannut siittä!?  :mad: No virtaakaan ei tullut kompuran piuhoille vaan otettiin testin ajaks suoraan akulta. => näillä näkymin selviäis uudella venttiilillä ja kun sähkö vian saa paikannettua niin sillä.
 
Ei kannata ilmastoinnin huollon takia lähteä välttämättä merta edemmäs kalaan. Oulussa Veholla toissa keväänä maksoi ilmastoinnin huolto 97€ ja se sisälsi aineetkin.  :peukku Ja en tarkoita sitä että kaikkien tulla ehdottomasti Ouluun huollattamaan ilmastointilaitteita  ;D vaan että merkkiliikkeestä voi löytyä yllättäen edullisin vaihtoehto ja siellä tuskin ylipaineistetaan ilmastointijärjestelmää kuten topikin aikaisemmassa tapauksessa oli käynyt.
 
hessuman82 sanoi
Todennäköisestihän vuoto on kompuran stefalta? Eikö saa uusia stefoja? Sen takiahan tuota ilmastointia tulis käyttää talvellaki parikertaa viikossa että tiivisteet saa tarvittavan voitelunsa.
Talvella kompurankäytössä on hyvä huomioida se että lämpimät parkkihallit tai autotallit on melkein ainoita paikkoja missä kannattaa kompuraa käyttää, koska jos en ihan väärin muista niin kompura ei lähe käyntiin jos ilma on pakkasen puolella vai oonko ihan hakoteillä.  ???
 
Niin... Enpäs ole muuten tosiaan varma automaatti-ilmastoinnista :-X
No manuaali lähtee ainakin pyörimään... Mutta eikös nää automaatitki lähe jos ei paina kahdesti sitä nappia, että se ei mene eco asentoon, eli ilmastointi aina päällä?
 
Minkään ilmastoinnin ei pitäisi pakkasella lähteä päälle,
ovat tarkoituksella suojattuja,raja voi vaihdella hieman
ja voi olla jopa muutaman plusasteen puolellakin...
 
tarttis ettiä uus tommonen "varoventtiili" mikä tosta kompurasta on nyt lauennut! onkohan tosiaan näin kun kyselin veholta tota venttiiliä, niin ei saa erikseen!  :seina muutaman euron venttiili vian takia pitäis laittaa uus kompura? ..hiljasta. no jos tukkis koko venttiilin ja ruuvais paikoilleen? on kuulemma ihan turhaan tossa kompurassa tommonen? venttiili on alumiinia niin ei varmaan muuta ku pistää tig:illä tai jollain kemiallisella lujitteella umpeen? ::)
 
Venttiili olis kyllä ihan hyvä olla kun se on siihen laitettu,
muuten saattaa joskus joku paikka poksahtaa hieman
kalliimminkin... Kemiallinen mömmö ei todennäköisesti
tulis tuossa kestämään... Waeco tai vastaavat paikat
myyvät varmaan noitakin jos löytyy sopivalla kierteellä...
Tai sitten jonkun hajonneesta kompurasta ottaisi sen...
 
Takaisin
Ylös Bottom