Ilmastointilaitteen puhallin

siguAZM

New Member
Liittynyt
24 Lokakuu 2005
Terve !
Asia koskee 1991 mallin Sigman lämmitys- tai paremmin sanoen ilmastointilaitteen puhaltimen ("Fan motor") toimimattomuutta. Onko kukaan vaihtanut itse mainittua moottoria? Onnistuuko vaihto tähän autoon tee-se-itse mieheltä.
Aiemmin olen vaihtanut lämmityslaitteen moottoreita muun merkkisiin autoihin mm. MB W115, jolloin aikaa meni kolme päivää purkaessa ja kaksi kootessa.
Sigman suhteen minulla on ns. räjäytyskuvia ja kirjastosta löytyy englanninkielinen manuaali, jossa on työohjeet. Näyttäisi olevan varsin paljon tavaraa em. värkissä. Liekö helppo homma ulkona lumenseassa tehtäväksi ?
 
Oletkos varma, että vika on juuri siinä moottorissa? Itse vaihdoin omaan Sigmaani viime syksynä sen moottorin ihan turhaan, sillä vika olikin kärähtäneessä lämmityslaitteen releessä, joka sijaitsee konepellin alla sulakerasiassa.

Itse moottorihan on helppo ja nopea vaihtaa. Apukuskin jalkatilasta hansikaslokeron alapuolelta sellainen suojamuovi ensin irti. On 3 tai 4 ruuvilla ja parilla muovikiinnikkeellä kiinni. Sen alta näkyykin jo lämppärin moottori, joka on pohjasta 3 ruuvilla kiinni.

Eikä sitten kannata ostaa sitä alkuperäistä 350 e hintaista moottoria, joka on umpimuovinen lelu, ei avattavissa/huollettavissa, eli hiiliä ei esim. voi vaihtaa. Tarvikkeena saa 60 eurolla parempaa, tukevaa metallirunkoista moottoria, johon voi hiiletkin tarvittaessa uusia.

Sigmassahan on sama lämppärin moottori kuin Pajerossa, eli jos tarvikeliikkeen kirjat ei tunne Sigmaa, niin Pajeron moottori ainakin löytyy. Kyseessä on sama moottori, ja sen liitinkin on täysin yhteensopiva auton alkuperäisen virtajohdon kanssa, eli kunhan napsauttaa kiinni.
 
Terve !

Kiitos tiedoista.
Eilen 6.11. 2005 irroitin moottorin, meni aikaa noin 2 tuntia eli helppo huki. Varaosaliikkeestä hankin pari viikkoa sitten uuden moottorin, mutta ei sattunut ensikerralla oikea malli. Nyt 7.11. löytyi suoraan hyllystä sopiva moottori puhaltimineen, joka maksoi 60 euroa. Entinen moottori näytti kärähtäneen. Puhallinkotelossa oli muuten runsaasti männyn neulasia, joiden ropina oli tuttua taustaääntä jo vuosien ajan. Auto seisoo kesäisin mökillä petäjän juurella.
Työ oli toisiaankin helpohko lukuunottamatta takimmaista moottorin kiinnitysruuvia, jonka irroittamiseen meni puolet työajasta. Purettujen osien paikalleen asentaminen on tämän jälkeen simmpeli homma. ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom