Imusarjan tekeminen - kokemuksia?

l151726

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2006
Sijainti
Vantaa
Pitäis taas pikkuhiljaa käynnistellä tota l200 turbotusprojektia. Sitä olen tässä miettinyt, että kummalle linjalle lähtis:
1. kaasuläppäkotelon siirtäminen valmiin imusarjan toiseen päähän
2. uuden imusarjan tekeminen itse.

Äkkiseltään molemmat hommat tuntuu suunnilleen yhtä vaikeille. Onko moni palstalainen tehnyt imusarjaa itse tai siirtänyt kaasuläppäkoteloa olemassa olevassa imusarjassa toiseen päähän? Millaisia kokemuksia on ollut ja mitä olette oppineet? Mielelläni otan vastaan kokemuksia ja vinkkejä asiasta. Konehan on 4g63 8v ja se tulee siis pitkittäin....
 
Vs: Imusarjan tekeminen - kokemuksia?

1)Jos puhutaan näistä Mitsun 4g63 8V/16V imusarjoista niin oman kokemuksen mukaan läpän siirto toiseen päätyyn ei ole paharasti ollenkaan. Käytännössä runnerit ovat samanpituiset molemmissa ja plenum lähes symmetrinen, toisinsanoen paine jakaantuu kohtuu tasaisesti jokaiselle pytylle(tehtaan setup) eikä aiheuta mitään 'tramaattisia' sylinterikohtaisia eroja a/f:ssä. En tosin ole katsonut sitä sylinterikohtaisesti, johtuen siitä, että kyseisessä mottiohjausjärjestelmässäni ei ole sitä optiota. Jos siellä olisi rajuja poikkeamia se näkyisi kyllä tässä normaali aktiivisessakin lambda ohjausjärjestelmässä, lähinnä seoksen saamisen kohdalleen ihan normiajossa/ epämääräisinä detonaatio ongelmina ja niitä ei ole esiintynyt. Eli kolmen kesän ja 19 tkm:n jälkeen uskallan ks operaatiota suositella.

2) Mielestäni pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen,joten jos päädyt tälle linjalle, niin AMW:ltä löytyy 'universal' intake, mihin ei tarvii tehdä kuin sylinterikannen laippa/läppärunko(mottikohtaisesti) ja kaikki muu on mietitty valmiiksi. :peukku Ei muutakun hitsaa nippuun.

-Arska
ps. kuvakin omasta imusrja muutoksesta löytyy tuolta arkistosta, kunhan saa kaivettua!?.. saattaa löytyä myös täältä sivun galleria osiolta kun vähän kaivelee?...
 
Vs: Imusarjan tekeminen - kokemuksia?

Kiitos vastauksesta. Joo, jos lähtee siirtää sitä kaasuläppäkoteloa toiseen päähän, niin siinä sarjassa, joka mulla on, niin se plenum-kammio on tosiaan suhteellisen suoran muotoinen. Eniten arveluuttaa, että miten helppoa/vaikeeta sitä olisi hitsata. Varmaan olisi parasta jättää ammattilaiselle.

Ite tekeminen jonkun tollasen puolivalmiin sarjan avulla voisi olla myös ihan kokeilemisen arvoinen homma, riippuen siitä mitä noi oikeen maksaa. Kuvatkaan ei haittaisi;)
 
Vs: Imusarjan tekeminen - kokemuksia?

Tuli tehtyä taannoin olosuhteiden pakosta yksi ruiskun imusarja itse ns.tyhjästä,ei tosin mitsun koneeseen mutta oli se suoraan sanottuna hermoja raastavaa hommaa.. Kannattaa tosiaan miettiä parikin kertaa jos on mahdollisuus päästä noinkin helpolla että siirtää vaan läppäkotelon toiseen päähän orkkis imusarjaa. Itselläni menossa myös 4g63 pitkittäin ja aikas pahalta näyttää imusarjan sopimisen suhteen.. :mad: Mites muuten,passaako tuo kone l200:sen laatikkoon,onko siinä se kapealla pulttijaolla oleva vaihdelaatikko? ???
 
Vs: Imusarjan tekeminen - kokemuksia?

RabaFari sanoi
Tuli tehtyä taannoin olosuhteiden pakosta yksi ruiskun imusarja itse ns.tyhjästä,ei tosin mitsun koneeseen mutta oli se suoraan sanottuna hermoja raastavaa hommaa.

Mites muuten,passaako tuo kone l200:sen laatikkoon,onko siinä se kapealla pulttijaolla oleva vaihdelaatikko? ???

Mikä siinä imusarjan tekemisessä nyt niin vaikeeta on. Kuvien perusteella näyttää ihan helpolta pelti/putkikyhäelmältä ;D
No joo, käännetään se kaasuläppäkotelo....

Kyllä se kone siihen L200:een käy suoraan ja on silla kapeella pulttijaolla
 
Vs: Imusarjan tekeminen - kokemuksia?

Uskoisin, että ainakin suutinholkkien (4 kpl) linjaaminen voi olla haastavaa: sula kun kutistuu aina vähän eri lailla jokaisen hitsauksen kohdalla -> voi olla että suutin jää vuotamaan, jos se menee vinoon suutintukkiin nähden.
 
Vs: Imusarjan tekeminen - kokemuksia?

Juu ja kaikki muut pikku haasteet siihen kaupanpäälle.. Ei se ollut kovin hyvä ratkaisu loppupeleissä jos ajankäyttöä ajattelee.

Tuo l200:n laatikon sopivuus onkin hyvä asia,taas yksi vaihtoehto lisää välttyä adapterin tekemiseltä. ;D Mikäs sen lootan tyyppimerkintä muuten on?
 
Vs: Imusarjan tekeminen - kokemuksia?

RabaFari sanoi
Tuo l200:n laatikon sopivuus onkin hyvä asia,taas yksi vaihtoehto lisää välttyä adapterin tekemiseltä. ;D Mikäs sen lootan tyyppimerkintä muuten on?

Ainakin tossa 4wd-mallissa on KM145 4875. Toi KM145 on käsittääkseni se tyyppi, ton toisen numeron merkityksestä ei ole mitään hajua.
 
Vs: Imusarjan tekeminen - kokemuksia?

eikös noi kaikki L200 ole leveellä alakiinityksellä eli tarvit takaveto turbon lohkon... ?
oli yllättävä tieto jos on kapeella kiinityksellä ???

tuollahan oli myynissä kunnon pannu... ;)
 
Vs: Imusarjan tekeminen - kokemuksia?

Mr mmc sanoi
eikös noi kaikki L200 ole leveellä alakiinityksellä eli tarvit takaveto turbon lohkon... ?
oli yllättävä tieto jos on kapeella kiinityksellä ???

Menee vähän aiheen ohi, mutta kyllä se on kapeella kiinnityksellä (310mm). Ainakin toi on...
 
Vs: Imusarjan tekeminen - kokemuksia?

Noniin,kuten arvasinkin,dohc:n imusarja ei tosiaan sopinut mun projektiin. Meni taas askarteluksi,tällä kertaa taidan hifistellä ja tehdä alumiinista imusarjan.. Laipan sentään saa hyödynnettyä tuosta alkuperäisestä. ;D
 
Vs: Imusarjan tekeminen - kokemuksia?

Imusarjan tekeminen ei päässyt edes alkamaan kun laiskuus iski. Laitoin tänään kyselyä amw:lle wrc-painekotelon ulkomitoista. Voisi nimittäin "hieman" helpottaa imarin suunnittelua ja ostopäätöksen tekemistä kun tietäisi tuonkin murkulan mitat.

Voin pukata kotelon mitat tännekin sitten kun ne saan jos jotakuta kiinnostaa? Itse en ainakaan ole mittoja bongannut mistään.



... Niin ne kotelon mitat on 90x120x440
 
Vs: Imusarjan tekeminen - kokemuksia?

Itse vein eilen oman sarjan käännettäväksi. Katsotaan mitä tulee. Laitan sit kuvia, kun saan sen.
 
Vs: Imusarjan tekeminen - kokemuksia?

l151726 sanoi
Ainakin tossa 4wd-mallissa on KM145 4875. Toi KM145 on käsittääkseni se tyyppi, ton toisen numeron merkityksestä ei ole mitään hajua.
:eek:fftopic

4875 siinä tyyppikilvessä ilmoittaa perän välityssuhteen. Eli tuossa on 4.875:1 välitys. Elikkäs Bensa-ällä on sitten eri välityksellä kuin diisseli-ällä.
 
Vs: Imusarjan tekeminen - kokemuksia?

hay... jos 88-93 vm galantin/eclin tms. 16v kantta käytätte niin evo4-9 löytyy "oikeeseen" suuntaan oleva imusarja
alkuperäisenä ;)
 
Vs: Imusarjan tekeminen - kokemuksia?

16v kansi,mutta auton muut rakenteet hylkii mitsun orkkis imusarjoja. ;) Sekin on kyllä harkinnassa että muokkaisi rankasti orkkis imusarjaa mutta pitää tutkia sitä asiaa paremmin kunhan flunssa hellittää.
 
Vs: Imusarjan tekeminen - kokemuksia?

Ei mun näköjään kannata paskoa tuota orkkis imusatsia. Ei siitä saa mitenkään tehtyä järkevästi sopivaa,parempi säästää tigin kaasut kunnollisen sarjan tekoon. :) Mites 151726:n imusarja edistyi?
 
Vs: Imusarjan tekeminen - kokemuksia?

Nyt on sekä imu että pakosarja tehtynä. Vaikuttavat hyvälle. :peukku Tosin motti on pukissa, joten toivottavasti mahtuu myös konetilaan.
 

Liitetiedostot

  • Imusarja_pieni.jpg
    Imusarja_pieni.jpg
    21.7 KB · Lukukerrat 963
  • Imusarja-pieni2.jpg
    Imusarja-pieni2.jpg
    21.2 KB · Lukukerrat 976
  • Pakosarja_pieni.jpg
    Pakosarja_pieni.jpg
    20.5 KB · Lukukerrat 949
Takaisin
Ylös Bottom