Isompi turbo 2.8TD Pajeroon?

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Oireet alkavat orastavasti viittaamaan siihen suuntaan, Pajerossani turbon tunnit alkavat olla täynnä. Uusi turbo ei aivan mahdottomia maksa, mutta tuli mieleen sellainen ajatus, että jos sitä samalla hieman kasvattaisi sitä puhaltimen kokoa. Mihinkää isompiin remontteihin eri ole tarkoitus ryhtyä, joten mielessä pyörii lähinnä seuraavat kysymykset:

- Löytyy esim. Canterista hieman isompaa turboa, joka olisi lähes bolt on? Pienet modit on ok, mutta esim. pakosarjaa ei ole tarkoitus vaihtaa.

- Polttoaineensyöttö, riittääkö vakiohilppeet?

- Sisuskalujen kestävyys, onko turvamarginaalia?

- Mitä sanoo kytkin lisätehoista / väännöistä?

Mitään monsteria ei ole tarkoitus tehdä, mutta piristys se on pienikin piristys. Kuuntelen mielellenä näkemyksiä aiheesta. Oikeastaan melkein mieluiten kuulisin kommentin "unohda koko juttu", mutta kysellään nyt kuitenkin :)

Auto on 1999 mallinen SWB Pajero 2.8 TD koneella ja manuaalilaatikolla.
 
Vs: Isompi turbo 2.8TD Pajeroon?

nokonzok sanoi
Tuo ei ollut vastaus, jonka halusin kuulla :)

mieles tekee kuitenkin :p

paljonko siellä on vakiona ahtoja?

näin mistään mitään tietämättä uskoisin että ko. laite kestää kyllä miedon ahtojen noston.
 
Vs: Isompi turbo 2.8TD Pajeroon?

simonsays sanoi
mieles tekee kuitenkin :p

paljonko siellä on vakiona ahtoja?

näin mistään mitään tietämättä uskoisin että ko. laite kestää kyllä miedon ahtojen noston.

No niin tekee. Vakioahdoista ei ole mitään havaintoa, ei ole tullut tuohon Pajeron sielunelämään sen enempiä tutustuttua. Siksi täällä kyselenkin tyhmiä.
 
Vs: Isompi turbo 2.8TD Pajeroon?

nokonzok sanoi
No niin tekee. Vakioahdoista ei ole mitään havaintoa, ei ole tullut tuohon Pajeron sielunelämään sen enempiä tutustuttua. Siksi täällä kyselenkin tyhmiä.

ok. muistelin et siellä oli mittari ahdoillekin mutta muistin väärin :)
 
Vs: Isompi turbo 2.8TD Pajeroon?

simonsays sanoi
2 vaihtoehtoa, TFO35-1 tai TFO35-3

älä kysy mitä ne tarkoittaa. :)

TFO35-1 (vissiin 49135-03311) taitaa olla FB sarjan Canterista, kone on kanssa 4M40 2,8L 128hp. Pakopesä voi olla pienempi kuin Pajen vakio?

TFO35-3 (vissiin 49135-03610) on FE sarjan Canterista, kolmelitrainen leveäkantinen 4M42T 125hp. Pakosarjan laippa neljällä pultilla, 4M40 Pajessa taitaa olla kolmiolaippa kolmella pultilla?
 
Vs: Isompi turbo 2.8TD Pajeroon?

Moro!

Tuli laitettu ahtopaine mittari pajee. Sitä vain ihmettelen et onko tuossa mun pajessa (2.8 tdic) turbo jotenki sökö ku ahtaa koko ajan normi ajossaki? Paineet heiluu siinä noin 0,5-0,9 kieppeillä jatkuvasti. Vai onko tuo turbo niin pieni että sillä on aateltu vain maastoajoa??

Eipä oo ihme jos ei kannet kestä jos jatkuvasti ilman vejätystäki ahtaa.

Oiskohan jollain tietoa voisko tuohon laittaa jotain isompaa puhallinta? Merkki ja malli kiinnostais.

2500kierroksen jälkeen tuo vakio ahdin on vaan ahistin. Vois auton luonne muuttua kivasti ku löytyis sellainen puhallin joka ahtais vielä 4000 tonnissaki.
 
Vs: Isompi turbo 2.8TD Pajeroon?

japejun sanoi
Moro!

Tuli laitettu ahtopaine mittari pajee. Sitä vain ihmettelen et onko tuossa mun pajessa (2.8 tdic) turbo jotenki sökö ku ahtaa koko ajan normi ajossaki? Paineet heiluu siinä noin 0,5-0,9 kieppeillä jatkuvasti. Vai onko tuo turbo niin pieni että sillä on aateltu vain maastoajoa??

Eipä oo ihme jos ei kannet kestä jos jatkuvasti ilman vejätystäki ahtaa.

Oiskohan jollain tietoa voisko tuohon laittaa jotain isompaa puhallinta? Merkki ja malli kiinnostais.

2500kierroksen jälkeen tuo vakio ahdin on vaan ahistin. Vois auton luonne muuttua kivasti ku löytyis sellainen puhallin joka ahtais vielä 4000 tonnissaki.
Kyllähän nuo dieselit ahtaa normaalissakin ajossa vähän,ainakin kaikki millä olen ajanut ja missä on mittari. Eikä ne kanneta tuosta hajoa vaan 99% on ihan käyttäjän tyhmyyttä ja loput vahinkoja. Tuossa 2.8 on sitten vissiin aika onneton ahdin kun tuossa omassa 2.5tdssa se jaksaa kuitenkin ahtaa ihan kohtuudella yli 3500 eikä paljoa enempää hirveä kierrättää.
 
Vs: Isompi turbo 2.8TD Pajeroon?

Vastauksena sekä 2.5 ja 2.8 koneisten turbo upgradeihin:

http://stores.ebay.com/kando-dynamic?_trksid=p4340.l2563

Ja sinne hakukenttään 4m40 tai 4d56.

Tai:

http://stores.ebay.com/KINUGAWA-TURBO?_trksid=p4340.l2563

Kinugawa-nimisen firman tuotteita. Ilmeisesti yhdistelee MHI:n omia komponentteja isommiksi kokonaisuuksiksi. Tiedä sitten mitä tapahtuu, kun päivittää pelkkää kompurapuolta isommaksi: meneekö pakopuoli entistä pahemmin tukkoon?

Ja ainahan voi itse yhdistellä muiden TD04 (L, H, HL) ahtimien osia kompurapuolelle.

http://www.pukema.com/MitsubishiTD04.pdf

Niiden muiden (ei pelkkä TD04, vaan TD04_jotain) ongelma on tosiaan siinä, että niistä käyvät osat ainoastaan kompurapuolelle, koska noissa muissa on eri pulttijako pakopesän laipassa, kuin pelkässä TD04 ahtimessa (3-pulttinen TD04:ssä, nelipulttinen muissa). Näin olen ainakin itse ymmärtänyt, viisaammat korjatkoot.

Koska 3000GT/Stealth miehet (ja naiset) kärsivät tästä samasta ongelmasta (3-pulttinen laippa), kannattaa Pajeromiesten lueskella myös tonnaripuolen turbojuttuja, esim:

http://www.stealth316.com/2-turboguide.htm
 
Vs: Isompi turbo 2.8TD Pajeroon?

Jossain ulkomaan threadissa tuli ilmi, että TD04 3-pulttista laippaakin saattaa olla on kahta erilaista: Mitsun, sekä "Subaru Spec".

EDIT: tarkistettu, ja katsottu myös tiivistekuvia: "Subaru spec" kolmepulttinen on ERI kuin Mitsun.
 
Vs: Isompi turbo 2.8TD Pajeroon?

Kyllähän putkistonki vois tehdä uusiks kokonaan. Mut pakosarjaa en ala muokkaamaan. Pitää melkein kysäistä nuilta turbo pajoilta oisko niillä jotain valmista pakettia mikä kävis kohtuu pienin muutoksin pajen vakio ahtimen tilalle. Ite en turboista tiedä juuri mitään...
 
Vs: Isompi turbo 2.8TD Pajeroon?

Putkisto kannattaa joka tapauksessa avartaa, sen vaikutuksen huomaa ilman turboswappiakin.
 
Vs: Isompi turbo 2.8TD Pajeroon?

japejun sanoi
Moro!



2500kierroksen jälkeen tuo vakio ahdin on vaan ahistin. Vois auton luonne muuttua kivasti ku löytyis sellainen puhallin joka ahtais vielä 4000 tonnissaki.
Kyllä mulla ainakin tuonne 4000 tonniin yltää vakio ahistin. Parani ihan hulluna kun laitto ahdonalasen syötön tappiin ja jousen esijännitystä löysemmälle :)
 
Vs: Isompi turbo 2.8TD Pajeroon?

pitääpä itekki kokeilla säätää tuota ahdon alaista syöttöä. Voipi olla et ei vaan saa tarpeeksi soppaa tuo härpäke. Siihen tais tällä foorumilla ollakki jotain ohjeita.
 
Vs: Isompi turbo 2.8TD Pajeroon?

Haulla varmaan löytyy joo.
Mutta ite oon aina laittanu sen karan syvimmän kohdan suoraan keulaanpäin ja näin on myös paras veto löytynyt,tämä kara löytyy siis syöttöpumpun päältä kannen alta. Nailoninen rajoitin holkki mäkeen. ja esijännitystä jousesta parikierrosta löysemmälle, jotenkin näin ;)
 
Vs: Isompi turbo 2.8TD Pajeroon?

Pitää tällä viikolla kokeilla säätää. Ilmoittelen tänne kuinka kävi. ;)
 
Vs: Isompi turbo 2.8TD Pajeroon?

Ruuvausohjeet. Jos pumppu näyttää vähääkään tuolta (linkki), niin ohjeiden pitäisi päteä.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?board=15;action=display;threadid=4103

http://dodgeram.org/tech/dsl/more_power/Power_ve.htm

Myös FAQ:ssa asiaa käsitelty:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=14920.0

vastaus #2.
 
Vs: Isompi turbo 2.8TD Pajeroon?

itellä on 20 naksahdusta löysätty sitä jousta pumpulta ja tuntuu riittävän vallan mainiosti vetoa. ahdonalaset maksimissa ja lisäsyöttöä varttikierros. kokeilin 1 kierroksen (72 naksua mun laskujen mukaan) niin savua ja vetoa kyllä riitti vähän liikaakin. kuulostaa hurjalta toi 2 kierrosta? voi käydä vähän kytkimen päälle. niin ja putki alusta loppuun 2.5" niin ahdot näillä kilon pintaan eikä tarvita isompaa ahdinta.
 
Vs: Isompi turbo 2.8TD Pajeroon?

pena sanoi
itellä on 20 naksahdusta löysätty sitä jousta pumpulta ja tuntuu riittävän vallan mainiosti vetoa. ahdonalaset maksimissa ja lisäsyöttöä varttikierros. kokeilin 1 kierroksen (72 naksua mun laskujen mukaan) niin savua ja vetoa kyllä riitti vähän liikaakin. kuulostaa hurjalta toi 2 kierrosta? voi käydä vähän kytkimen päälle. niin ja putki alusta loppuun 2.5" niin ahdot näillä kilon pintaan eikä tarvita isompaa ahdinta.

Hyvin on kytkin pitäny, en laittanu olleenkaan lisäsyöttöä mitään muutakuin ahdonalaista. Ei savuta yhtään liikaa pikku pilven pölläyttää ennen kun ahtaa.
 
Vs: Isompi turbo 2.8TD Pajeroon?

(welmu) sanoi
Hyvin on kytkin pitäny, en laittanu olleenkaan lisäsyöttöä mitään muutakuin ahdonalaista. Ei savuta yhtään liikaa pikku pilven pölläyttää ennen kun ahtaa.
millä kierroksilla sulla alkaa ahtamaan? itella alkaa noilla säädöillä 1800rpm kohalla selvästi veto paraneen:
 
Vs: Isompi turbo 2.8TD Pajeroon?

pena sanoi
millä kierroksilla sulla alkaa ahtamaan? itella alkaa noilla säädöillä 1800rpm kohalla selvästi veto paraneen:
tuossa 1500-1600 alkaa ahtamaan tämä.
 
Vs: Isompi turbo 2.8TD Pajeroon?

Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni: muistakaa, jos katselette/ostelette muiden autojen/valmistajien turboja, laipan pulttijaon LISÄKSI pitää huomioida mm. ahtimen "kätisyys". Jotain niissä tonnarin turboissakin on erilaista puolin ja toisin. Sovittaminen voi olla hankalaa, jos esim. kompurapuolen lähdössä on joku pitkä kaula, jota ei mahdu kiertämään haluttuun suuntaan. Ja vanhan turbon pesien kääntäminenkin voi olla hankalaa (jumissa), uusissa helpompaa.
 
Vs: Isompi turbo 2.8TD Pajeroon?

Nyt laitettu ekalta vaimeltimelta taakse suora 2.5" putki ei merkittävää vaikutusta, ahdot nousi kiloon, ja vähän paremmin vetää ylhäälle. Kyllä tuo vakio cooleri on niin onneton ja onnettomassa paikassa että jo pelkästään sen siirtäminen keulalle varmasti auttaisi. Ahtoja ei ole viittiny nostaa tuon coolerin takia ollenkaan. Ei tuollanen kiinan cooleri kyllä maksaiskaan kun 120e.
 
Vs: Isompi turbo 2.8TD Pajeroon?

Ei diesel(kään) toimi paineilmalla. Ahdot nousi, eli vastapaine pieneni. Varmaan savutuskin väheni. Cooleristakaan et voi vielä sanoa lopullista tuomiota, jos syötöt on vakioasetuksissa, vaikkakin ainahan cooleri upgrade hyvää tekee. Ilmaa kone saa nyt enemmän, nyt vaan säädät sinne ruokaa lisää. Pelkkä ilman lisäys ei dieselissä auta, koska kone toimii muutenkin ilmaylijäämällä. Lisää ruokaa, sitten sen eron vasta huomaa. Nyt se syötön lisääminen on mahdollista ja järkevää, kun hengitystä on parannettu ja ilmaa on käytettävissä lisänaftan polttamiseen (ilman älytöntä savumäärää).
 
Vs: Isompi turbo 2.8TD Pajeroon?

Niko Päivinen sanoi
Ei diesel(kään) toimi paineilmalla. Ahdot nousi, eli vastapaine pieneni. Varmaan savutuskin väheni. Cooleristakaan et voi vielä sanoa lopullista tuomiota, jos syötöt on vakioasetuksissa, vaikkakin ainahan cooleri upgrade hyvää tekee. Ilmaa kone saa nyt enemmän, nyt vaan säädät sinne ruokaa lisää. Pelkkä ilman lisäys ei dieselissä auta, koska kone toimii muutenkin ilmaylijäämällä. Lisää ruokaa, sitten sen eron vasta huomaa. Nyt se syötön lisääminen on mahdollista ja järkevää, kun hengitystä on parannettu ja ilmaa on käytettävissä lisänaftan polttamiseen (ilman älytöntä savumäärää).
Syötöt ei vakiot, On noihin vanhempiin laitettu keulalle isompia coolereita ja ero on aika kova vakioon, käsittääkseni se cooleri on tuolla paikalla, ilmastoinnin kennon takia vakiossa.
 
Vs: Isompi turbo 2.8TD Pajeroon?

Alkuperäiseen aiheeseen liittyen. Tällaisiakin on jossain/joku tekee. Tällähän (liitekuva) tuon kolmepulttisen laipan ongelman ratkaisee aika simppelisti. Lisäksi tuohon sovitepalaan voisi helposti lisätä esim. pakopainemittauksen lähdön. Ja tuollaisen sovitepalan nyt tekee itsekin helposti.
 

Liitetiedostot

  • TD04_adapter.jpg
    TD04_adapter.jpg
    24.1 KB · Lukukerrat 721
Vs: Isompi turbo 2.8TD Pajeroon?

Niko Päivinen sanoi
Alkuperäiseen aiheeseen liittyen. Tällaisiakin on jossain/joku tekee. Tällähän (liitekuva) tuon kolmepulttisen laipan ongelman ratkaisee aika simppelisti. Lisäksi tuohon sovitepalaan voisi helposti lisätä esim. pakopainemittauksen lähdön. Ja tuollaisen sovitepalan nyt tekee itsekin helposti.
Tuollaisen adapterin tekee itsekkin,tuokin varmasti maksaa jotain +40€ jos ostais jostain.
 
Takaisin
Ylös Bottom