J. Puhakka - 1991 Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#1
Siitäpä se ajatus sit lähti. Kommentit tänne: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=36813 :-X
Joka tapauksessa pitkäaikainen haave tuli toteutettua ja suomen kolmas(?) E39A JDM galant tuli tilattua suomeen Mamasanin avustuksella.
Ja noudin auton talvipäivien yhteydessä ja en tiedä yllättikö se loppupeleissä kovin montaa ::)

Kyseessä siis ns. "redtop" malli joka siis kaikin puolin superiompi kuin esim. jenkki-vastaavat (kts. taulukko alempaa), vakiona siis isompaa turboo, suutinta etc.





Orkkis JDM:
09/87 - 09/89 Jspec Galant VR4 (Manual) E39A-0###### SNPF 205(150.7)@6000 rpm 294Nm @ 3000 rpm MD128618 5spd 3.545 TD05 14B 450cc Y 1340 Kg Original VR4
10/89 - 07/90 Facelift Jspec Galant VR4 (Manual) E39A-0014000+ SNPF 220(161.7)@6000 rpm 294Nm @ 3500 rpm MD150427 5spd 3.545 TD05 14B 450cc Y 1340 kg Facelift VR4

08/90 - 03/92 Evolution Jspec Galant VR4 (Manual) E39A-02##### SNPF 240(176)@6000 rpm 304Nm @ 3500 rpm MD165808 5spd 3.909 TD05 16G 510cc Y 1350 kg VR4 Evoloution - GSR *
08/90 - 03/92 Evolution Jspec Galant VR4 RS (Manual) E38A-02##### SNPF 240(176)@6000 rpm 304Nm @ 3500 rpm MD165808 5spd 3.909 (LSD) TD05 16G 510cc N 1310 kg VR4 Evolution RS - Also known as the EVO 0 or RS-E

USA:
90 - 93 USspec Galant VR4 E39A SNPF 201(148)@6000 rpm 279Nm @ 3000 rpm MD165810 5spd 3.545 TD05 14B 450cc Y 1450 kg Special version for USA Domestic Market, similar to Aust Spec except for leather, LHD and auto seatbelts
 

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#2
Vs: J. Puhakka - Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

No niin, nyt kun on kuvat postettu voidaankin alkaa miettimään sitä päiväkirjaa.

Eli Taipalsaarella tehtiin perus "talvipaketti" huoltoa, Eli:

- Öljyt vaihdettiin jotka ilmeisesti vähäisistä (vuosittaisista, (2000km/vuosi) ajokilometreistä johtuen oli ties kuinka vanhat.
- Ilmanputsari
- Termari (termarista joka oli paikallaan ei ollut oikeastaan jäljellä enää juuri mitään.. Siksi lämmöt ei oikein ajossa pysyneet)
- Yoke roiskii öljyä niinkuin näissä suomi/japani/usa galanteissa aina ellei ole korjattu sillä recall osalla = Lisättiin kulmavaihteeseen? öljyä 5dl.
- Tulppien vaihtoakin mietittiin mutta tilalle suunniteltiin BPR7ES ja paikalla oli hyväkuntoiset BPR6ES joten jälkimmäiset jäi paikalleen.

Lisäksi Helsingin päässä alle kiepsautettiin Hakkapeliitta 7:t

Sit vikalistaa jolle olisi tarkoitus tehdä jotain:

- Ajovaloissa on jotkut todella huonotehoiset japanin Xenonit. (Ballastit löytyy, tai jotkut Ballastien kokoiset suurjännite logolla olevat valovahvistimet) Nämä pois ja orkkikset tilalle.
- Sähkö antenni vaatii vähän rasvaa, ei laskeudu auttamatta.
- Vänkärin sähkölasin toiminta myös verkkaista. Pitää tutkia.
- Sähköpeilit eivät toimi (Oli jo tiedossa)

Yllätyksenä tosin tuli:

- Painettaessa kytkin pohjaan, kuuluu "sirlausta" = oletettavasti painelaakeri pitää meteliä koska poistuu kun vaihde on päällä. Kytkin itsessään toimii oikein hyvin.
- Vaihdekepin tuntuma. Vaihdekeppi on löysä kuin mikäkin ja vaihteet eivät kytkeydy parhaalla mahdollisella tavalla. Vikaa lähdetään selvittelee niistä siirtäjän puslista jotka näyttävät ainakin huonokuntoisilta. Samalla saattaa myös korjaantua vitos vaihteen/pakin vaikea päälle saanti. (Eikös nämä kauimpana ole jolloin rikki oleva pusla/holkki vaikuttaisi eniten juuri siellä)

Tarkoituksena olisi tehdä talvipaketin osalta vielä:

- Täydellinen ruostesuojaus. (Ohessa kuva pohjasta, tämä ehkä vielä kannattaa suojata)
- Lohkolämmitin. Tosin olen kuullut huhuja että olisi GTI:tä tuskallisempi operaatio Cyclone imusarjan takia, miten lie 8)
- Rekistöröintikatsastus ongelmitta. (Kirjoittelen tästä sitten lisää kun sen aika on)

Kaukaisissa haaveissa:

- Ehkä vaihdetaan viikset euromallista ja laitetaan orkkis cruise. Ehkä ei. En tiedä onko tuo kovin helppo operaatio tuo viiksien vaihto.

Kommentit tänne: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=36813
 

Liitetiedostot

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#3
Vs: J. Puhakka - Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

Tässä on nyt ollut tätä -30 molemmin puolin niin tuo rekistiröintikatsastuksen valmistelu on ollut hivenen hissumpaa. Tänään lämpötila nousi -15 asteeseen joten uskalsi startata auton, Se moottoripyöräakun kokoinen japsiakku kyll oli ihan kuollut. Mut apuvirtaa vaan.. Samalla huomasin että vaikka viime vkl laitettiinkin jämerämpää jäähytin nestettä niin hileistä/hyhmäistä neste oli. Laskin jonkun litran nestettä pihalle ja laitoin -36 tiivistettä tilalle. Joskohan tuo nyt selviäis taas hieman kylmemmästä ku ens viikoksi lupasivat -35.

Huomasin tuossa muuten yhden pienen featuren eurogalantteihin. (tai ainakin omiin galantteihin) .. A/B/C pilareiden totutut muovit jotka euroissa on, on näissä japsipeleissä "Nukattu", eli semmonen nukkakangas päällä. Paljon laadukkaamman oloiset. Noh, godlikehän tämä onkin ;D

Samalla mietiskelin tuossa että ahtomittari kantsii laittaa siihen bensapaineen säätimen alipaineletkuun joo, ja samalla mietiskelin että vakiona ei varmaan oo putkessa mitään paikkaa johon vois laajakaista-lambdan laittaa kii?, eli downpipe pitänee hommata moisella optiolla (ja kai se kuuluu muutenkin hommauslistalle kun eikös tuo melkoinen pilli vakiona ole).

Ilokseni myös huomasin että ajovalojen vaihto on helppo homma näihin mutta taas kun polttimoita pitäs taakse vaihtaa niin ne muovikansien klipsit on pakkanen jäykistänyt semmoiseksi että ei mitään toivoa.. Noh, muutama viikko rekistöröintikatsastuksen deadlineen aikaa ja pakkasta lupaa.. Huoh.
 

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#4
Vs: J. Puhakka - Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

Rekistöröintikatsastukseen valmistauduttu: Ajovalot vaihdettu. Siinäpä ne muutokset kai sit oli. Sääliksi tosin kyl kävi heittää käytännössä brännärit valot "roskiin" sen takia että uupuu joku e-hyväksyntä. Varsinkin kun nuo valot on säädetty myös niin että ei ainakaan valokeila osu vastaantulijoihin vaan juurikin menee "ojaan enemmän".

Valot ei kyllä mennyt kivuttomasti. Purkiin keulasta ne ballastit ja sen lisäksi jonkun Cibien valovahvistus sarjan (ie uudet johdot). Mietin siinä sit samalla että onpa outoa että on pitkät kans niistä.. No se selviskin sitten myöhemmin sillä ne lisäpitkät ei pelaa orkkisjohdoilla, syytä en vielä tiedä.. En mitannut vielä tuleeko niihin jännite. (koska valonvahvistinsarjan kanssa lisävalot pelasivat)
Tosin se on kyllä tosi hämärä se liitin muutenkin, valossa ittessään on 1 napa, sen päälle tulee joku ihmeellinen adapteri joka muuttaa sen 3 napaiseksi ja sitten orkkisjohto?, mut tämmönenhän se kai näissä tuppaa olemaan tuon H1 osalta? Niin ja ne xenonit ei selkeesti ollut kytkettynä koska umpioista ei löytynyt xenon hehkua. Tai sitten ne ballastin näköiset boksit liittyvät siihen valonvahvistimeen, eivät tosin ollut kytketty.

Pari issueta mitä huomannut.

1) Sisällä kun tuo automaattipuhallin (tuttu myös E15 galantista) säätelee niitä puhaltimen läppiä, niin tietyissä asennoissa kuuluu paukahdus. Ilmeisesti jokin läppä jumittaa ja aukeaa sit ns. "kerralla" jännityksestä.
2) Tyhjäkäyntimoottori ei ilmeisesti pelaa oikein. lämpiää niin kierrokset jää "alas" sit ku ajelee tovin niin kierrokset pyörii jossain 1100-1200rpm luokassa, eli tk-moottori on varmaan tapissa.

Muuta mitä pitää tehdä:
- Fiksata ne pitkät.
- Akun navat vaihtaa isommaksi (on kyllä naurettavat nuo vakio-jdm-navat) ja poistaa se "warning, air cleaner here" luukku.

ps. Täytyy kyllä myöntää että on melko muikeaa aukoa pultteja ja kaikkia kun ovat ruosteettomat ja uudet, eli tältä varmaan tuntuu tehtaalla kun on kasannut autoa :D

Kommentit tänne: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=36813
 

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#5
Vs: J. Puhakka - Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

Pitkät on nyt korjattu. Oli molemmat hehkut palaneet H1, ilmeisesti siksi kun sen adapteri palan sai kummin päin tahansa ja joutu vaihtamaan ne suojakumit JDM mallista kun Suomilampuista oli moiset suojat "turhana" johonkin jo aikaa sit hävitetty..

Samalla vaihdettu myös melkein kaikkialle muualle valot. paitsi takakontinkanteen parkeille (ei niitä "ei ikinä auki käytettyjä" muoveja saa auki mitenkään), + ne kulmavilkut konepellin sivuilla.. olettaen nämä on vilkut, etuvilkkujen alta löytyi johdot mutta ei oo mitään hajoa miten niihin lamppu vaihdetaan, onko kellään tietoa?

Huomenna rekistöröintikatsastus, saapa nähdä.
 

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#6
Vs: J. Puhakka - 1991 Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

Rekistöröintikatsastuksesta selvitty (hylsyn kanssa)

Hupi kustansi 290e. (Ilmeisesti päästömittaus ei kuulunut siihen 265e hintaan) (joka siis oli rekistöröintikatsastuksen hinta)

Muuten meni suht. ongelmattomasti (oishan tuo toki kivuttomammin voinut mennä) mutta sanomistakin tuli.

Katsastus meni muuten by the book (ehkä osittain liiankin, siitä myöhemmin lisää) ja kesti päälle tunnin (vaikka kyseessä siis -91 auto jonka pitäs olla aika läpihuutojuttu)

E-hyväksynnät jne merkinnät aiheutti jälleen päänvaivaa:

Tuulilasi on näemmä vaihdettu jossain vaiheessa Japanissa ja ei ole enään Mitsun orkkis leimaa jossa hyväksyntämerkki olisi (vaan ainoastaan CLEARVIEW ja sama "pallo jossa salama läpi" kuin sivulaseissakin ja kirjaimet LP ja ilmeisesti valmistajan tietoja). Tästä oli hieman debaattia että vaaditaanko merkintää, vai vain tieto siitä että lasi on laminoitu. (todistaen se jollakin konstilla, vaikka lyömällä lasi rikki) Noh, onneksi lasista löytyi merkintä LP jonka merkitys kai akelta selvitetään. (Itse jo googlesta alustavasti selvitin). Sivulaseissa lukee meinaan TP ja tulin siihen tulokseen että L on Laminated ja T on Treated (karkaistu), P meinaa Platea

Australian rekistöröintioppaasta:
identifying mark which for heat treated glass, usually includes letters TP, TS or TF and for laminated glass, the symbol LP, LS, LF
Eli eiköhän tuosta voi päätellä että kyseessä on juuri laminoitu lasi.

Toinen asia oli juurikin nuo rakkaat painot ja penkit. Vaikka varustauduin workshop manuaalin kopioilla, ja alleviivauksilla tyyppikilpeen ja kaikilla muilla tavoilla että tämä olisi mahdollisesti kivuton operaatio niin ei.
Punnituksessa auto paino 30kg enemmän kuin mitä export sheetissä lukee (1440kg), (1410kg ilmoitettu), ja kantavuus se 275kg or so (5x 55kg). Tällä autolla ei varmasti ikinä tulla ajamaan täydessä lastissa mutta silti, takapenkin poistoa vaadittiin ennenkuin auto voidaan hyväksyä. Ellen siihen mennessä saa jostain muuta tietoa / todistusta toisaalta. Eli ilmeisesti vaativat runkonumerolle yksilöityä todistusta joka ilmeisesti ei kuitenkaan (?) ole vaadittu.

Aken lisäpöytäkirja tuumaa näin:
44. ja 48. Massat ja mitat
Katsastaja tarkastaa
akseli- ja kokonaismassat
C, mittaus ja punnitus
Josta tuo C meinaa pöytäkirjan mukaan:
Hakijan/Valmistajan on hyväksynnän tai katsastuksen suorittajaa tyydyttävällä tavalla osoitettava, että säädöksen keskeiset vaatimukset täyttyvät.

Josta taas päästään siihen että Aken/Trafin huipulta on sanottu tuosta C:Stä

Mikäli kyseessä olisi kirjaintunnus B tai A, se vaatisi lähes poikkeuksetta ilmoitetun tutkimuslaitoksen tai valmistajan tekemiä testejä. C antaa tässä tapauksessa katsastajalle mahdollisuuden yksinkertaistettuun tarkasteluun
Mitä tuo yksinkertaisestettu tarkstelu sitten on? kai tulkinnasta riippuen meinaa sitä että ihan sama mikä viralliselta näyttää pitäisi käydä (jos siis vaan katsastusmiehelle kelpaa) (lue: Käyttöohjekirja, Workshop manuaali, Myyntiesite, mikä tahansa)

Tästä pitää vielä koittaa keskustella hyväksyvätkö ne nuo meitin toimittamat painot, olisi ainakin hyvä koska Tullihan nuiden pohjalta verottaa ja kai se ois valtiollekkin hyväksi että jos kokonaismassa on toista sataa kiloa isompi että pari euroa enemmän kirstuun kilahtaa?

Siinäpä ne polttavimmat issuet, sen päälle tuli näitä normivikoja:

Vänkärin puolen iskarista on tullut nesteet pihalle = Vaihdettava
Vänkärin puolen alapallonivel väljä = Vaihdettava
Vänkärin puolen suojakumi repaleina = Vaihdettava.

Luulen että nämä kaikki viat on seurausta toisistaan enemmän tai vähemmän. (Meinaan oon suht varma että tuo kumi ei ollut repaleina kun sitä kuukausi sitten tarkastelin)

Noh, huomenna meinasivat konttorilta soittaa ainakin tuosta tuulilasista, tutkitaan ennenkuin hutkitaan, kuten konttorilla sanottiin :)
 

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#7
Vs: J. Puhakka - 1991 Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63T"

Dodiih, konttorilta soittivat tosiaankin heti seuraavana päivänä että tuulilasi käy että kansalliset merkinnät ovat riittävät.

Massojen osalta olen suhteellisen varma että semmosta direktiiviä ei löydy joka vaatii runkonumerolle yksilöidyn todistuksen alle 1992 auton tapauksessa mutta luultavasti en jaksa tapella sen kanssa ja katotaan mitä tän kanssa tehdään, vielä on pari viikkoa aikaa.

Olen aina ollut siinä uskossa että VR4 olisi teknisesti vastaava kuin Dynamic-4 mutta onhan näissä eroja jonkin verran:

Esim. hämmennykseksi katselin tuossa osia autoon ristiinvertailleen eri ASA-softilla ja huomasin että VR4 kolmiotukivarsi japanin & jenkkilän asalla (numerot & MB573093 & MB573094 ) käyvät Japanissa ja Usassa E33A, E35A, E37A, E39A ALL.

Sen sijaan, Euro ASA antaa erinumeron 4WD Galanteille E39A/E38A MB573095 & MB573096 (Jotka siis samat kuin Jenkki Eclipseissä (D22A/D27A)
Ja japsikoodilla haettaessa sopivuus on vain autoihin E32 ja E33 (eli etuvetomallit käytännössä) Mitäköhän eroa näissä on?, varmasti ne paikalleen menevät toistensa kanssa siltikin, mut jostain syystähän nuo numerot on erit ja eri sopivuudet? Luultavasti ei mitään?

Noh, alapallonivel kuitenkin on sama. Samaten vetonivelen suojakumi oli sama kuin Dynamicissa ja ovat nyt vaihdettu. (Löbrön Suojakumi ja Lemförderin Alapallo, näillä mennään, "OEM"-laatu)
Katsastukseen siis vielä pitäisi iskunvaimennin vaihtaa (+takapenkki-issue massoineen) ja sitten peltikilvet ois jo hyvin lähellä.
Iskarin koodi kans on "vain japanin mallille" mutta lienee sopinee mikä tahansa tolppa sinnekkin (ainakin etupään osalta)

http://mitsubishi.pictures.fi/kuvat/Galant+VR4+1991/Pohjakuvia/ Otin tuossa referenssiksi muutaman kuvan "ruosteen raiskaamasta" alustasta.

Ja onhan nuo tallessa sitten muutenkin jos/ja kun pitää jotain vertailuja tehdä jotta jostain voi referenssiä ottaa. Ainakin takaiskareiden alapäät ainakin erit kuin Dynamic4 malleissa.
+ Putkistoa miettiessä voi kans arpoa kuvia.

Tähän väliin iskari mietiskelyä, näemmä MB808012 on mitsun orkkis-iskari edessä ja takana MB515700 Ja ilmeisesti syystä tai toisesta vain "VR4"-malli. (Eroa en tiedä esim dynamicin vastaavaan)
Koska OEM-iskari on KYB niin kybiltä löytyi crossreference taulukko jonka mukaan takaiskarin koodi on koodi on KYB 341121 Joka käy seuraaville OEM koodeille:
MB515700, MB515701, MB515702, MB515703, MB892682

Etuiskarille ei löydykkään mitään verrokkia. Vain vanhemmalle VR4:en iskarille löytyy joka siis on MB808001 (eroa en tiedä mitä eroa vuosimalleissa on tapahtunut, tämä siis on 08/1990 ja aikaisempiin.
Vanhemman etuiskarin KYB koodi on siis KYB 344044 joka siis vastaa myös MB808001 ja MB808002 koodeja, ilmeisesti tuo MB808001 on eurooppa dynyn etuiskari joka siis käy joihinkin japanin VR4 malleihin, mut asan ja tolpan mukaan itsellä siis MB808012
Bonnarikysärinä, paljonkohan mahtaa olla suomi-nelivetojen ratin kierrosten määrä laidasta laitaan, tuossa VR4:essa tuntus olevan tuo 2.5 kierrosta?

Kuten aina, kommentit, kyssärit jne: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=36813
 

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#8
Vs: J. Puhakka - 1991 Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

Dodiih, Uusi päivä, uudet kujeet.

Tänään tuli Jenkkilästä nämä kuuluisat "shotgun-action-brass-shifter-bushings" (oisko 15 tai 20e ollut postikuluineen), Eli messinkiset vaihteiston siirtäjän puslat (askin päähän) ja näillä tarkoitus oli lähtä parantelemaan kepin tuntumaa johtuen että toinen pusla oli ihan päreinä muutenkin (ohessa myös kuva orkkis, vs uusi) Lisäksi pienenä toiveena oli myös että vitosen synkron rusahtelu korjautuis myös tällä.

Noh, vaihto ei ollut kummosempi homma, ylempi ilmanottoputki ja alempi ahtoputki pois sekä ilmanputsarista kansi veke suodattimen kera, ja näin oli tilaa riittävästi työskennellä.
Vanhat kumit lähti suht. iisisti irti vaikka alkuun tuntukin että ei oo lähdössä. 1/4" pikkujatko vaan reikään ja taitto ja plopsahti kumit ulos melkein kuin itsestään, ja uudet puslat sisään, hiekkapaperia ei luonnollisesti tarvinnut näyttää missään vaiheessa vaikka sellainen mukana tuli, sääli että uusia "sokkia" ei kuulunut toimitukseen vaan joutui surrilangalla (jolla ilmeisesti orkkiksetkin on kiinni) laittamaan "varmistuksen" kiinnitykselle.

Ja koeajolla sit tosiaankin huomas heti että vaihdekepin tuntuma oli ihan "mahtava" (Tai niin mahtava kuin se voi kaapelivälitteisessä olla), vaihteet tosiaankin terävästi "losahtavat" päälle, tai siis tosiaankin tuntee että nyt on vaihde päällä. Eli tältä osin päivitys oli onnistunut ja suosittelen kyllä kaikille. Pakki vastustelee kyllä yhä päälle menoa, ie joutuu pari kertaa yrittää ennenkuin saa vaihteen päälle. Vitosen rusahteluun tällä ei ollut mitään vaikutusta, siksi pitääkin nyt miettiä mistä tämä johtuisi. Itse alan kallistumaan että ne luultavasti orkkis-vaihteistonöljyt on seuraavana listalla.

Oireet siis:
Vitonen rusahtaa nopeudesta riippumatta. oli se sitten 40km/h, 80km/h tai 120km/h, enemmän tai vähemmän. Joskus saatta munkilla saada vaihteen rusahtamatta sisään. Arvelimme että voishan ne olla synkrotkin joten olen kokeillut tätä "lazy shifting" vaihtoehtoa, että kytkin pohjassa vaihde vapaalle ja odotellaan että varmasti ehtii tasata aski nopeuden, mutta tälläkin lopputulos on ollut vaihteleva, tosin nyt keksin tavan jolla vitosen saa silmään ilman rusauttamatta:

Vitosta vaihdettaessa, vaihde vapaalle ja kytkin ylös, ja tämän jälkeen kytkin pohjaan ja vitonen silmään. Ei rusahtanut kertaakaan näin tehden. (Kokeilin eri nopeuksista, puolenkymmentä kertaa) Eli mikäs tässä muuttuu vs. rauhalliseen vaihtoon(?) Ideoita? Ei jaksas uskoa että vitosvaihde tai sen synkrot ois ekana kulumassa näillä kilsoilla. Tosin vitosvaihde on kauimpana voitelusta joten ehkä sekin viittaisi vaan vanhoihin öljyihin?

Sisälle ois tarkoitus laittaa se kombinaatio Redline MTLx1+MT90x2 joka ilmeisesti vastannee suht hyvin DiaQueenia.
 

Liitetiedostot

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#9
Vs: J. Puhakka - 1991 Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

Ja tänään on se juhlapäivä kun auto vihdoinkin on saatu kilpiin. Viispaikkasena niinku kuuluu, vaikka nuita paikkoja tuskin tullaan ikinä käyttää.

Auto sai kilpitunnuksekseen ulkomaalaisen kuuloisen Charlie Victor Kilo tunnuksen (CVK)
Kulutus on nyt ollut aika huima lyhyessä kauppa-ajossa. Edellisellä tankkauksella 14.4 litraa / 100km.

Kilville pitäisi asentaa rosteritaustat huomenissa ja vaihteistoöljyt on yhä työlistalla. Sittenpä päästäänkin nuiden mysteerijuttujen kimppuun:

- Etupään paukahdus tietynlaisissa montuisa, (oletettavasti iskarit pohjaa/yläpäät)
- Sähköpeilit kuntoon
- Sähköantenni kuntoon (Sain hajotettua sen niin että nyt se vaan surraa ja pysyy alhaalla, tosin sain ugelta kahvilla hyvän ehdotelman miten tuota kannattaa lähtä tutkimaan)
- Sisäpuhaltimen läpät tarkistaa kun joskus paukahtaa nämäkin kun vaihtaa esim naamapuhallukselta ikkunapuhallukselle.
- Tarkistaa onko japsipoika puukotellut ilmamäärämittaria miten paljon.
- Tyhjäkäyntimoottori (Eli yleensä käy ihan ok, monasti jättää kuitenkin kierrokset 1200rpm)

Kesä on vielä kaukana jolloin päästään ecun kimppuun ja flashimaan nakukorjattu softa.
Lisäksi mietinnässä on nyt todellakin se vakionopeudensäädin. Kun siihen on tottunut niin käsittämättömän vaikea ilman sitä on tottua ajamaan, mutta nyt olen ruvennut miettimään sitä Rostra merkkistä vaihtoehtoakin, onko näistä jollain kokemusta käytössä? JCarlson tuumaili että pitäisi olla parempi kuin nuo mitsun vanhat vakiovakkarit joissa niissäkään ei minusta juurikaan mitään moitetta ole. (ainakaan vapareissa)

Kommentit, kyssärit jne: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=36813
 

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#10
Vs: J. Puhakka - 1991 Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

Kulutus edellisellä tankkauksella 12,2l / 100km. Kulutukseen en tiedä vaikuttakao mutta lambda ainakin oli sökönä (ei noussut ikinä yli 0.7v esim kiihdytyksessä). Nyt nousee uudella NTK:lla 0.96v.

Uusia juttuja siis. Lambda vaihdettu. Ohessa kuvia, ei aivan OEM-asennus, mutta niin hyvä kuin pysty itse näillä vehkeillä tekemään. Oli melkein ahdasta vaihtaa tuo irroittamatta mitään autosta. Eculle resettiä että voi haistella uusia seoksia nyt.

Muuta:

- Sähköantennin se lanka tms. on poikki, koska käytin antenni irti ja ei näy missään ko. "hammastettua narua".
- Vaihteiston tuntuma vitosen ja pakin osalta edelleen hämärä. Tutkinut asiaa ja vaihteet menee päälle jos vaihdekepin alla olevaa vivustoa "nostaa" kädellä (Eli sitä joka liikkuu kun vitosta/pakkia laitetaan)

Positiivista:
- Sähköpeilit toimii taitteineen päivineen, ihmettelinkin jo alun perin että ei pitäs kyllä sähkövikoja näissä olla ja syyksi paljastui että liitin ei vaan ollut kiinni. (ie. on aiemmin mm. huutokaupassa ollut huulilla josta merkintä "mirrors do not work well" ja sitten suomeen tultuaan ilmeisesti irronnut sen verran että ei pelannut ollenkaan.. Noh, liitin vaan kiinni ja pelaa täysin. Which is nice.

Haamunakun aiheuttajaksi epäilen kardaanin tukikumeja. Sopivasti kun lähtee niin ei pärjää edes perässä ajavalla corollalle kun auto ei vaan kulje. Lisäksi 80-120 veto yhdellä vaihteella = nelosella tuottaa ~5.8s ajan joka on mielestäni liian vähän.

ps. Ja jos joku osaa suositella kuvassa näkyvän laisia HYVIÄ johtopihtejä niin let me know, nykyiset löytyy pellolta.
 

Liitetiedostot

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#11
Vs: J. Puhakka - 1991 Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

Tähän pitänee kirjoittaa enemmänkin kuulumisia mutta laitetaan nyt vaikka talvikauden avajaisista kuva. ;D :driverjdm
Vaikka kesärenkaat oli alla niin eteneminen ei ollut ongelma, lumet kyllä poistettiin tavalla josta käyttäjä "mystinengalant" näkisi painajaisia (ie. harjalla harjapuolella hakkaamalla, ja lapiotakin piti alkuun tarjota :)

Voisko joku tulla ja vähentää hieman lunta ja lisätä pakkasta sen verran että suolan ruiskutusloppuu (semmonen 5 astetta lisää, eli noin -10)
 

Liitetiedostot

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#12
Vs: J. Puhakka - 1991 Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

Catchupataanpa tähän kun on ollut niin paljon kirjoitettavaa että ei oo saanut kirjoitetuksi mitään..

Kesä 2011:
- Haamunakua etsittiin ja Lappeenrannassa kesällä löydettiin ainakin yksi nakutuksen lähde.. Nostajan kanava oli tukossa ja sitä kautta jos ei antanut kunnolla "happea" niin yksi nostaja ei pysynyt öljyssä.. tästä tuli naku-anturin mielestä nakua = game over.
- Samalla Slider soketoi ecun ja laitettiin anti-pk koodi sisään, tosin samalla tuli sliderin kartat jotka kenties sopivat on 300hv autolle tuntui hieman laiskalta iteltä. Noh. Kyytiä on silti piisannut. (Kiitokset yösijasta ja kaikesta vaivasta)
- Ilotalon kanssa vaihdettiin kardaaniin tukikumet (Kiitoksia) sekä Jakohihna + nostajat (Kiitoksia), jonka kanssa ärräpäiltä ei säästyttykään. Samitsulle kans kiitokset että sai olla sekä katoksessa että autotallissa pötköllään ;D
- Samitsu myös asensi Calixin lohkolämmittimen ja sisätilavalmiuden taidokkaasti :) (Itse sitten vetiin myöhemmin ahtomittarin asennuksen yhteydessä pistorasian ja johdon sisätilaan). Lohkarin kanssa tulikin Lappeenrannan Motonet tutuksi kun vähän väliä piti olla ostamassa jotain piuhaa tai sarjaa kun ei mitenkään voinut olla samassa.
- Pienen viivästyksen takia jäi downpipe tekemättä mutta ehkä tämä jonain päivänä löytää tiensä trubon perään.
- Vaihdoin myös redlinet askiin ja etuperään, synkrot parani hieman mutta vitonen ja kolmonen yhä hieman haasteelliset.
- Iloksemme huomattiin myös ovessa semmoinen punainen tarra ja perässä toinen.. (josta liitteenä kuva)

Summa summarum kesän 2011 lopussa:
Auto toimii ja ei naulaa turhia, hieman tehoja puuttuu (todennäköisesti kartoista johtuvaa)
 

Liitetiedostot

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#13
Vs: J. Puhakka - 1991 Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

Syksy-Talvi aikana 2011-2012:

- Ilakoimani sähköpeilit pimeni ja vaikka luulin että kyseessä oli piuha niin ei ollut, melkein kaikki liitokset oli kylmäjuotoksilla, eli lohennut irti katkaisimesta.. siinä sit varovasti purkiin ja kolvasin katkasimen takaisin kuntoon ja katkaisin toimii kuin uusi, myös valot palasivat katkaisimeen. (alin kuva)
- Uudet tulpanjohdot kingsbornelta cyclone edition.
- Vedetty vänkärin puolelle uusi sulakerasia omia kytkentöjä varten, johon ensimmäisenä kytkettiin Defin ahtomittari.
- Konepellistä lähti lakka syystä tai toisesta (pari pientä pistettä jotka sitten isoni isommaksi alueeksi) (ilmeisesti lika jotenkin oksidoitui vahauksesta huolimatta.. ja sitä myöten lakkapinta vaurioitui ja kaivannee uudelleenmaalauksen)
- Etupään kolahdukset tuntui vain pahenevan ja koska en ehtinyt laittaa BC Racingin (Kiitokset Mamasanille) alustaa itsestä riippuvista syistä vielä syksyllä alle ja jonka pistin heti ensimmäisenä keväällä kun lumet suli ja kappaskappas.. Kolinat hävisi) Madallusta otettiin snadisti 2cm (kaarivälistä katsottuna) ja jäykkyys asetuksena pidetään 12 klikkiä taaksepäin "pehmeimmästä" Danin kokemusten pohjalta.
- Talvella tuli ostettua myös Moates Ostrich joka odottaa asennustaan sekä klubilaiselta Rostran Cruise joka myös odottaa asennusta (Tilaa ei hirveästi ole sille pömpelille)
- Talvella myös huomasin että takavalo vuotaa sekä jostain tulee etulattiatilaan vettä, joista takavalo fiksasin kontin vesiongelmat mutta sisustan vesivahinko on vielä työnalla.
- Loggerilla katsottuna tuntuu että ihan puhtaalla tyhjäkäynnillä ei lambda lämpene tarpeeksi lämmityksestä riippumatta.
- Uusi tyhjäkäyntimoottori tilattu Jenkeistä joka toimii kuin unelma.

Niin joo, trendin mukaisesti: Sorry Nokia kuvien laadusta.
Kommentit, kyssärit jne: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=36813
 

Liitetiedostot

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#14
Vs: J. Puhakka - 1991 Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

Kesä 2012:

Ilmastointi huollettu.. kilo meni jotain kallista ainetta.. järjestelmässä oli noin 300-400g

Hifistys & Äänieristyshommia.
Auto tuli purettua atomeiksi jotta saa äänieristeet laitettua, samaten etsin sitä sisätilojen vuotoa (jonka löysinkin loppupeleissä ja jonka yhteydessä sai poistaa tosipaljon märkää eristemattoa) ja sai purkaa mm sulakerasiat poi. En vain ole vielä löytänyt ulkoa päin missä tuo on ja näyttää että joutuu etupuskuria käyttämään irti että saa tuon etuposken irti.. voiskohan tuo olla joku ontelo johon ei selkeetä suoraa paikkaa olekkaan.. Jostain yläkautta se vesi silti sinne kuitenkin tulee koska tuosta vekistä alkaa valuu vettä kun sitä kaataa a-pilarin nurkkaan.. Onko vain tehdas sauma pettänyt? Miten tuommonen kannattaisi korjata? Jotain liimamassaa päälle vai miten? Jos ulkopuolista paikkaa ei löydy? Ideoita?

Kuvissa:

1) Auton sisusta purettuna
2) Kaikki tavara mitä löytyi purkaessa, sisältää mm. avaimet Osakan akvaarioon. 8)
3) Vuotokohta sulakeboksin takana.

Isompi resoisia kuvia: http://mitsubishi.pictures.fi/kuvat/Galant+VR4+1991/Hifihommia/
 

Liitetiedostot

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#15
Vs: J. Puhakka - 1991 Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

Vesivuoto korjattu ja näyttäs pitävän. Olen aika varma että samasta saumasta on vuotanut moni muukin Galant joita aikojen saatossa klubillakin on kyselty..
Korjausin siis Sikaflexillä sen sauman ja peltiä vasten vedin STP:En eristemattoa, vuoto tosiaankin on siellä kanavassa jota kautta vesi valuu helmasta ulos.

Lisäksi vaihtoin vaihdekeppiin kaikki puslat, tosiaankin yksi selkeä ero mikä minulla oli kahden puslan uupuminen kokonaan. (olivat murentuneet ilmeisesti vanhuuttaan aikojen saatossa, ja kepin sivuttaisliikkeeseen paljon vaikuttava asia, tämän takia siirtäjä kai ei aina ole saanut kunnolla vaihdetta silmään kun se siirtomekanismi on siellä ollut missä asennossa milloinkin. Muuten melkein kaikki puslat näytti ehjiltä (pois lukien kepin alin pusla) vaikkakin vanhoilta.. nyt kelpaa taas.

Samalla kun purkiin kojelaudan alta sulakeboksit sun muut pois huomasin yhden vian jota olen pitempään ihmetellyt.. semmonen muovinen naksahdus joka on kuulunut aina kun ilmastointi vaihtaa läppien asentoa lasille puhalluksen ja suoran puhalluksen välillä.. Olen aina olettanut että joku läppä jumittaa mutta näyttäisi että ihan sen takia että yksi putki oli irti laitteesta ja se ilmeisesti nojas sitten vivustoa vasten sen verran että jotenkin jännitty kun läpät sääty.. Noh, ainakin äkkiseltään näyttäs että ei naksu enää..

Mutta jos ei jotain hyvää niin jotain pahaakin: Hajotin tuulilasin näemmä kahdesta kohtaa, ilmeisesti ei Galant coilien kanssa kestä tunkkausta toisesta etukulmasta tai ainakaan pitempiaikaista seisottamista niin, toki tämä voi olla monen tekijän summa.. Toinen rengas siis oli maassa ja toinen puoli oli tunkattuna ilmaan (että sai renkaan poissa) ja tuettuna pukin päällä vasemman palkin kohdilta ja ajattelin antaa sen siinä olla koko homman ajan mutta ilmeisesti kori tosiaankin on jonkinmoisessa jännityksessä/tai jotkut alkavat vauriot joista en aiemmin ole tiennyt laajeni niin että lasi meni rikki kahdesta kohtaa (eka yhdestä kohdasta, ja vähän myöhemmin toisesta kohdasta alareunaa) suurinpiirtein niiltä kohdilta jossa auton runkopalkit ovat.. Tähän voi vaikuttaa että ite turannut autossa sen ollessa pukin päällä, ois pitänyt laittaa rengas takas alle.. noh.. oppirahat pitää kai maksaa..
 

Liitetiedostot

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#16
Vs: J. Puhakka - 1991 Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

Mitäpä tässä.. v*tutus kasvaa päivä päivältä melkein samaa tahtia kuin tuo ikkunan halkeama.. jännä että se on jatkanut halkeamistaan vaikka auto ei oo liikkunut mihinkään.. epäilenkin että kiristinköhän sen tuulilasin suojalistan liian kiriälle.. koska siinähän kuuluisi semmoinen tiiviste olla ja se nyt on kovettunut aikaa sitten niin sitä kauttahan nyt ainakin jonkinlaista jännitettä kokolasin alareunaan saattaisi muodostua.. Tuskin etuposki/autonpenkit nyt kovin kantavaksi osaksi muodostuu.. Niin ja löytypä ruostereikä.. reikää ei ollut vielä ulkopuolelta edes nähtävissä mut löin läpi ruuvarilla kun moisen huomasin..

Ekassa postauksessa kuvia päävirtajohdon asennuksesta ns. vimpan päälle.. samassa muuten meni cruisen johdot ja aem laajakaista ja virtakaapeli.
 

Liitetiedostot

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#17
Vs: J. Puhakka - 1991 Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

Sisätilojen vaimennuksesta, ja takalattian sauman reikä. Karkasiko mopo kädestä?

Kommentteja?
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=36813
 

Liitetiedostot

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#18
Vs: J. Puhakka - 1991 Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

Päävirtakaapeli tuotiin OEM reittejä mahdollisimman pitkälti ja jokainen mutkan kohdalle laitettiin suojaus.
 

Liitetiedostot

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#19
Vs: J. Puhakka - 1991 Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

Tämä päivä meni hitsatessa reikä umpeen (kiitokset "penalle" siitä) ja purkaessa toinen ovi ja toisen oven vaimennuksessa.. Ero on kyllä kuultava (kuva linkissä on koputteluvideot)
Kuvia vaimennuksesta.. Tämäkin meni oem-periaatteella.. Ei ollut tietoa miten paljon tuonne mattoa mahtuu niin täytin vain nuo "syvennykset". + Ulkopeltiä sen verran kuin sinne mattoa sai.. pariin kerrokseen.
 

Liitetiedostot

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#20
Vs: J. Puhakka - 1991 Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

Viimeinen lomapäivä ja vaiheeseen jää, noh.. Tänään johdotukset on tehty kontille asti (eli RCA ja kaiutin johdot) ja loppu hommat sillä saralla tapahtuu käytännössä kontissa tai kojelaudan alla.
Lisäksi takapenkki ja kontti pitää vaimentaa vielä.. Todennäköisesti takaovetkin jossain vaiheessa.

Kun tekee kunnolla niin kai se on sitten sama tehdä loppuun asti.. johdotukset meni täälläkin hivenen "overkill" metodilla, mutta onpahan rakennettu kerrankin..

Niin ja kolmannessa kuvassa asentu jotain yllätystavaraa kans mitä aiemmin ei ole omassa JDM:ässä ole ollut.. Sen osalta pitää konehuoneeseen tehdä johtotyöt (eli löytää boksille paikka) Niin ja käytännössä hakea jarrulle signaali.. kytkimestä en tiedä kun semmosen kytkintä ei JDM ole, onkohan kukaan retrofitannut euroautoista moista?
 

Liitetiedostot

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#21
Vs: J. Puhakka - 1991 Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

Päivitelläänpä vähän tätäkin ;D

Mitähän sitä.. kilsoja tulee tasaisen tappavaan tahtiin. Laitetaan vaikka tähän että:

Kesä 2013, kilsoja noin 140tkm

- Rakenneltiin lankomiehen kanssa rampit jossa laittaa autoa.
- Samalla testattiin rampit ja vaihdettiin kytkin exedyn OEM uuteen ja vetonivel
- Laajakaistalambaada paikalleen.
- Dynotettu.

Myöskin askin kuntoa katseltiin ja todettiin että väljää on paikka paikoin synkroissa ja että pitäisi jossain vaiheessa vaihtaa.. Jumittava vitonen johtui kiinnihitsanneesta kytkinlaakerista (tms. vissiin joskus kuumana käynyt kun laakeri tosiaakaan ei liikkunut yhtään mihinkään..), Vitosta pystyy siis nykyään käyttämään suhteellisen normaalisti.
 

Liitetiedostot

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#22
Vs: J. Puhakka - 1991 Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

Tämmöstä ;D Dynosta ei tullut hirveän mairittelevia lukemia johtuen että ainakin välijäähdyttimen jälkeen ahtoputki oli löysällä, mut melkein vakiot tehot!
 

Liitetiedostot

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#23
Vs: J. Puhakka - 1991 Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

Vielä pari. Nauratti muuten tuo uusi vetonivelen kumi, tuo paksumpi on alkuperäinen ja ehkä, jälkimmäinen tuli mitä ilmeisemmin tarvike nivelen mukana ja kesti tasan vuoden hajoamatta. Laitoin alkuperäisen tän vuoden katsastukseen takaisin (kuvassa vaihtohetkellä, oli revennyt melkein jokaisesta "joustinkohdasta" ;D Kertoo nykypäivän tarvikeosien laadusta jos kesto on vuoden luokkaa.. ja kattokaa nuita materiaalivahvuuksia..
 

Liitetiedostot

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#24
Vs: J. Puhakka - 1991 Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

2014, noin 160tkm mittarissa..

Tuli vaihdettua takalaakerit joka tuli camskilliltä ja on OEM kumeineen, toki olivat tyyriitä, jotain 120e puoli, mutta onpahan kaikki alkuperäistä.. Nuita uusia kumeja sun muita edes saa tarvikkeena.
Takalaakerit olivat ihan finaalissa, kuulat vain tippu ulos. Sen lisäksi oli hirttänyt tuo vetoakselin "kansi" navan puolelle kii niin sitä sai kans ihmetellä huollossa hetken.
 

Liitetiedostot

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#25
Vs: J. Puhakka - 1991 Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

Ja viimenen erä, myöskin jarrut tuli uusittua EBC:En jarruihin redstuffein (thanks Mamasan) Jaa coilit säädettyä viimeiseen asentoonsa.
Lisäksi laitettu kaasuiskarit konepeltiin, ei tarvi enää jumpata (toimii muuten hyvin vaikka toisten mielestä tuuninkia onkin)
Koodijantterina myös modasin oman ja Sliderin ecujen softat silleen että Naku vain näkyy mittarissa mutta ei vaikuta mihinkään sytkiin. Ja nyt mennään joka kerta ;D
Jos räjähtää jossain vaiheessa niin sitten korjataan.. Dynossa kuitenkin ei mitään nakua kuulunut dynottajan mukaan vaikka ecu näki 40+ nakua..

Renkaiksi tuli Continentaalin uusimmat premiumcontactit.

Sitten semmonen että itsellä on tosiaankin nuo veen lämmöt huidelleet aina korkealla, syyksi paljastui että flektin anturi ei oo toiminut liekkö ikinä. Eli jäähdytys on hoidettu sekondaarisella "ilmastoinnin" flektillä (eli se tautinen hurina kun se megakokonen rupelli lähtee päälle).. Pakotin syylärin fanin toistaiseksi päälle aina.. kunnes tilaan uuden anturin jostain.

Olikohan muuta, no nyt on päivitetty tän auton kuulumiset ;D

Muita juttuja:
- Laitettu K&N vapaavirtaus suodatin.
- Kontti vaimennettu.

Tulevia remppoja.

- Cruisen ohjausmoottori paikalleen (on vaan niin kovin vähän tilaa pellinalla)
- Turbossa on välystä että akselista ottaa jo koteloon kiinni eli tälle varmaan pitää jotain tehdä.. Samassa yhteydessä varmaan pakoputkistokin pitää uusia.
- Jakohihnakin pitää vaihdella vuoden sisään.
- Askiin hilut.
- Ohjauskulmien säädöt
- Modata sisävalojen dimmeri pois käytöstä. Ei oikein aja asiaansa kesällä.
- Jossain vaiheessa varmaan ilmamassamittaria ruvetaan vaihtelee kun wanha käy pieneksi (tosin ei ihan heti ole tapahtumassa..)

Kommentit tänne: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=36813 :-X
 

Liitetiedostot

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#26
Vs: J. Puhakka - 1991 Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

Päivitellään välillä.. 2015 tuli vaihdettua turbo kun edellinen oli joka paikasta paskana. En ihmettele kun turbo ahtanut täysiä varmaan aina mulla ollessan kun hukkaportin läppä sun muut oli pihalla jne.
 

Liitetiedostot

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#27
Vs: J. Puhakka - 1991 Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

Paikalleen meni E3 pakosarja ja happikotelo ja Forced performancen "vastaava" kampe. Jos jotain kiinnostaa kursia kasaan nuista orkkisosista jotain, niin voi ostotarjouksia heitellä. Turbo on laakereiden puolesta korjauskelpoinen ja varmaan nuo muutkin osat kun vähän kemppiä näyttää.
 

Liitetiedostot

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#28
Vs: J. Puhakka - 1991 Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

Sitten askarteltiin arken kanssa putkisto bilteman osista (2.5"), takapöntöksi meni kauan haluamani Apexin N1
 

Liitetiedostot

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#29
Vs: J. Puhakka - 1991 Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

Sit uusi nahkapussi tuli teetettyä ja dynotettua (https://www.youtube.com/watch?v=OXjsrElpoQI ratasäädöissä, 1.2bar, mut nyt loppuu ilma ja bensa, orkkis suuttimet, pumput, johdot ja silleen.. alkaa pikkuhiljaa vetää laihalle yläpäässä), ja inssin mielestä pakoäänet oli liian isot joten aktiivivaimennin tuli hommattua.
 

Liitetiedostot

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#30
Vs: J. Puhakka - 1991 Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

Sitten Arken kanssa tehtiin meitin mittauksien pohjalta uudet asennuskiskot joihin kävi nuo sähköcomfort/ilmastointi recaroiden mukana tulleet suorat kiskot.
 

Liitetiedostot

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#31
Vs: J. Puhakka - 1991 Galant VR4 - "Godlike with Godbolter 4G63"

Ja sit tuli turbo timer näpättyä kii ja cruisen moottori, vielä pitäs johdot kytkeä, mutta VSS piuha tuottaa mietintää, mistä sen helpoiten sais.
Ja pari taidekuvaa vielä kylkeen. Taas voi pari vuotta päristellä.. 184k mittarissa. Daily driven. 11.5l/100km kulutus. Konepellistä lakka ja maali palaa pois, ja sama taka spoikalle. Niin ja ralli-art läpät myös.

Aski rallattelee edelleenkin (ja varmaan jossain vaiheessa pitäs asialle jotain tehdä), ja vaihdoin gatesin sinisen jakohihnan niin kylmänä se jotain kitisi useamman kuukauden mutta nyt on ollut hiljaa.. Niin ja laturi meni kanssa.. ja tilalle meni tarvikelaturi.. joka on tarvikelaatua selvästi. Latailee noin 12.5-13.7v (säästää varmaan jotain komponentteja sillä) kun orkkis mitsu lataili aina 14.4. Vaihdan todennäköisesti hiilet laturiin ja pulttaan orkkiksen takaisin jossain aikayksikössä. Ja tuulilasi tuli vaihdettua vihdoinkin.

Kommentteja: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=36813
 

Liitetiedostot

Ylös Bottom