jakohihnasta outo ääni

kjell

New Member
Liittynyt
28 Syyskuu 2006
Sijainti
Dragsfjärd
Siinä oli semmonen ääni että se häipyi aina kun moottori lämpeni nyt kun moottori on poissa ihmettelen jos se remmi on ollut liian löysänä kun toi hydralikka kiristin tappi oli täys ulkona.Muuten se näyttäisi niin että rullat kiristin ja remmi on vaihdettu kesällä 2006 ja hydralikka kirisistinkin on vuosimalli 2006 mutta ei vesi pumppu niin kuin entinen omistaja sanoi nyt kysymykseen. Pystyykö se tappi painamaan sisään uudestaan ja laitta sokka kiinni mun on ainakin tosi jäykkä en saa se liikkumaan,en o käyttänyt väkivalta vielä jos siinä on joku kikka.Niin pitäkö toi tappi olla vain vähän ulkona kun remmi on oiken kiristynyt.Vesipumppu meinan kuitenkin vaihtaa. Valokuva on otettu niin kuin se oli ennen purkaamo
 
Vs: jakohihnasta outo ääni

ei se kuului vaan tyhjäkierosssaluella ja ääni oli enemmän krrrrrrrrrrrrrrrrrroooinnkkk krrrrrrrrroooinnkkk toistuvaa ihan kuin joku paikka hihnassa on "eri"
 
Vs: jakohihnasta outo ääni

Eli VÄÄRIN asennettu toi. Heti kuvasta näkee ton.

Eli ton hydraulisen kiristimen edessä näet ton rullan mitä se painaa. Siinä on epäkeskeisesti se keskiö ja kehällä näet 2 reikää. Ne reiät pitäisi olla noin vaakasuorassa ylhäällä. Nyt ne on liiaksi kääntyneenä vastapäivään. Eli löysytät sitä ruuvia siitä keskeltä ja väännät sitä myötäpäivään noista kahdesta pienestä reiästä.
Tuskin se kyllä kääntyy sillä se hydraulinen kiristin painaa vastaan. Se pitäisi siis purkaa ( MUISTA: lukita nokka-akselit etteivät pyöri !!) ja sitte irroittaa toi hydr.kiristin ja painaa VAROVASTI se viilapenkissä sisään ja laittaa 1mm sokka siihen reikään että se pysyy paikoillaan. Sitte asentaa se takas ja ESIKIRISTÄÄ toi rulla kuten neuvoin. Sitte vaa se sokka pois ja nokat vapaaksi ja antaa olla sen hetken. Sitten pyöräyttää kampiakselista konetta käsin edes takas 1/4osa kierroksen ja antaa taas olla muutaman kymmenen minuuttia. Sit tarkistaa että miten paljo kiristimen akseli on ulkona. Pitäisi olla vain 3-4mm.

Laitan kohta linkkiä miten sen pitää olla sekä kuvia.
 
Vs: jakohihnasta outo ääni

kjell sanoi
ei se kuului vaan tyhjäkierosssaluella ja ääni oli enemmän krrrrrrrrrrrrrrrrrroooinnkkk krrrrrrrrroooinnkkk toistuvaa ihan kuin joku paikka hihnassa on "eri"

ääni AIVAN sama kuin mulla kun petti se hydr. kiristin. Mut siis vastasin jo miten sulla o vikaa tuossa.
 
Vs: jakohihnasta outo ääni

joo sori jos tunkeen tähän ketjuun mut itellä se tilanne tos 4g63 dohcissa et korjaajaan mukaan se kirottu hydrkiristin on ihan finaalissa, ja sitä ei viime vaihtoon saatu ku en tienny ees moisen olemassaolosta. Muistaakseni kys arvo ois ehkä 7mm, en ole varma.

Ääntä kone pitää alueella 2-3 trpm, semmonen ylimääränen särinä, viittaisi puolen hampaan heittoon, menee kyl niin totaalisesti hermo ton kalliin kiristimen ja uudelleen avaamisen kans.
 
Vs: jakohihnasta outo ääni

Kjell: Latasitko sen 6g72 moottorin manuaalin ? Siellä on kuva kuvalta selitetty toi jakopään remppa sekä kiristys.
Muista edelleen, että jos otat hihnan pois ni nokka-akselit pitää lukita (pyöriminen estää) ennen hihnan poisottoa. Tapoja on ainakin 2 lukitukseen : 1. Lukkopihdeillä lukitsee nokkapyörät toisiinsa kapeimmalta kohdalta tai 2. Teet kolmion muotoiset palat muovista tai puusta ja laitat pultin muovipalojen lävitse ja sitte kapeimmalta kohdalta lukitset ne.


eli havainnollistetaan yksinkertaisesti kolmiopaloja (joita tarvitaan 4 kpl ..2 kumpaankin lohkoon siis) liitteen mukaisella piirrustuksella.


näet tästä miten pitäisi tensioner pulley:n olla:
http://www.supercar-engineering.com/rubberducky/3S/Pics/TT/EngPics/DSC00089.jpg

ja tässä nimitykset yms:
http://www.team3s.com/STIM91/Images/tim_09-07.gif
 
Vs: jakohihnasta outo ääni

mystinengalant sanoi
joo sori jos tunkeen tähän ketjuun mut itellä se tilanne tos 4g63 dohcissa et korjaajaan mukaan se kirottu hydrkiristin on ihan finaalissa, ja sitä ei viime vaihtoon saatu ku en tienny ees moisen olemassaolosta. Muistaakseni kys arvo ois ehkä 7mm, en ole varma.

Ääntä kone pitää alueella 2-3 trpm, semmonen ylimääränen särinä, viittaisi puolen hampaan heittoon, menee kyl niin totaalisesti hermo ton kalliin kiristimen ja uudelleen avaamisen kans.

Ääni tulee siitä että hihna on löysällä. Tavallaan siis ½ hammasta pielessä. Vaihda äkkiä kiristin ennekuin jako hyppää kokonaan ja konerikko seurauksena !
Sain itse päivässä merkkiliikkeestä kiristimen joka ON sama kuin 4g63:ssa dochissa. Hinta: 150e.
 
Vs: jakohihnasta outo ääni

mystinengalant sanoi
joo sori jos tunkeen tähän ketjuun mut itellä se tilanne tos 4g63 dohcissa et korjaajaan mukaan se kirottu hydrkiristin on ihan finaalissa, ja sitä ei viime vaihtoon saatu ku en tienny ees moisen olemassaolosta. Muistaakseni kys arvo ois ehkä 7mm, en ole varma.

Ääntä kone pitää alueella 2-3 trpm, semmonen ylimääränen särinä, viittaisi puolen hampaan heittoon, menee kyl niin totaalisesti hermo ton kalliin kiristimen ja uudelleen avaamisen kans.

voihan olla että esikiristys rullalle jätetty tekemättä/tehty väärin ja sitte hydr.kiristimen pituus ei riitä enää kiristään ??
 
Vs: jakohihnasta outo ääni

Harri K sanoi
voihan olla että esikiristys rullalle jätetty tekemättä/tehty väärin ja sitte hydr.kiristimen pituus ei riitä enää kiristään ??

No tuota minäkin mietin ja en haluis turhaan ostaa kiristintä, nimittäin ennen hihnojen vaihtoa ei särissyt kone mitenkään, viimeksi vaihdettu vuonna 99 tosin kyseinen kiristin, 136000 ajettuna. Hitto ku olisin ite mekaanikko. :seina


edit: luin nyt oikeen ajatuksella ton tekstin ja muistelin asentajan kertomaa, kyllä se tais juuri noin mennä ja kaikki täsmää eli kiristinkauppaan täytyy mennä, pitää vaan muistaa lopettaa syöminen tältä kuulta, ainoo mikä ei täsmää on se et särinä alko vaihdosta.....
 
Vs: jakohihnasta outo ääni

Ja muistutan, että ex-galantissani oli ostaessani tehty jp-remontti. Ei ilmeisesti oltu tehty esikiristystä, joten hihna löystyi ja startatessa hyppäs yli = 8 venttiiliä lyttyyn. Eli tarkkana :)
 
Vs: jakohihnasta outo ääni

Kjell: Onhan jakomerkit kohdallaan (kaikki 5kpl samaan aikaan) ?

En nähnyt kuvasta varmaksi onko...
 
Vs: jakohihnasta outo ääni

-92 ei ollut oikein vasemmanpuolinen nokka "pako" oli yks hammas väärä.en tiedä jos se meni rikki kun otin remmi pois niin nokkat pyöri nopeasti kun joku ventiili oli painettuna alas kun en tiennyt että nokat pitä laittaa lukkon ensin toivottavasti mitän ei tapahtunut
 
Vs: jakohihnasta outo ääni

tepi sanoi
Minkävuotisen ?

siis en mene tuosta takuuseen onko sama. Luin vain jenkkifoorumilta että on sama kuin 4g63doch galantissa.Kannattaa siis tilata kuitenkin oman auton runkonumerolla se osa.
 
Vs: jakohihnasta outo ääni

kjell sanoi
ei ollut vasemmanpuolinen nokka "pako" oli yks hammas väärä.

Ei välttämättä ole päässyt mitään tuhoja tekemään...en mene tuosta sanomaan muuta.
Mutta laita se nyt ohjeiden mukaan kuntoo. Kysy ihmeessä jos on kysyttävää lisää :)
 
Vs: jakohihnasta outo ääni

Moro
Katso Kjell, jos sulla on päässyt akselit pyörähtämään että kun laitat hihnan uudelleen niin ota tulpat pois ja kierrä konetta kampiakselista varovasti muutama kierros jottei vaan männät ja venttiilit kohtaa. Sanokaa joku joka tietää että kuinka kampiakselin kohta löydetään uudelleen mitsussa jos on päässyt pyörähtämään.
Olen kerran ollut samankaltaisen ongelman kanssa tekemisissä Laguna 2 kanssa. Siina kampiakselin hihnapyörä on kiinni vain puristamalla eli ei mitään merkkejä olemassa. Koneen kyljessä oli aukko josta kampiakseli lukittiin 8mm tapilla. Kuitenkin yksi kierros ja lukitus ei antanut koneen pyöriä vapaasti vaikka nokat olivat merkeissään. Hakemalla löysin vapaan kohdan jossa venttiilit ja männät eivät törmänneet.
On meinaan aika ikävä juttu kun remontin jälkeen lyö koneen käyntiin ja samantien kolahtaa.
Ei muuta kuin onnea remonttiin.
 
Vs: jakohihnasta outo ääni

Jo mutta eikös se alarulla on kiinni kiilalla ja rattalla on oma merkintä niin mun mielestä ei voi mennä väärin jos mä ymmärän oikein vai?
 
Vs: jakohihnasta outo ääni

kjell sanoi
Jo mutta eikös se alarulla on kiinni kiilalla ja rattalla on oma merkintä niin mun mielestä ei voi mennä väärin jos mä ymmärän oikein vai?

Nimenomaan näin. Siellä on merkit molemmissa.
 
Vs: jakohihnasta outo ääni

Minullakin Sigman jakopäähommassa etupuoliskon nokat rävähtivät "levälleen" hihnan irrotuksessa kun ei tullut mieleen asia...
Ei siinä mitään tapahtunut,ainakaan kun merkit olivat kohdallaan... Takimmaisen kannen pysyvät paikallaan omillaankin...
Minusta ne etukannen nokat on helpointa lukita sopivan pituisilla 8 mm pulteilla joille löytyy kannesta paikatkin...!? :)
Lisäksi tarvitaan isot aluslevyt,ja tietenkin kiristää vain suunnilleen sormivoimin ettei mene nokkapyörät paskaksi...
 
Vs: jakohihnasta outo ääni

Ite tein jostain vanerinpalasesta ne nokkien lukitushommelit kun 60k remppaa tein.
 
Vs: jakohihnasta outo ääni

Noniin. Nyt sitte selvis mikä oli omassa vikana, Imupuolen nokkapyörä menossa paskaksi. Pitää vaihtaa. :seina
 
Vs: jakohihnasta outo ääni

samitsu sanoi
Minusta ne etukannen nokat on helpointa lukita sopivan pituisilla 8 mm pulteilla joille löytyy kannesta paikatkin...!? :)

Mitsubishin servicemanuaali sanoo että lukittava tuommoisilla paloilla.
 
Vs: jakohihnasta outo ääni

No niin nyt pumppu ja kaikki härvelit on uusittu elikkä nyt on merkkit kohdallaan ja toi sokka voi vetää ulos "löysää".Kyllä piti pari kerta laittaa hihna sinne ennen kuin sain merkit kohdalaan ne aina muttui silloin kun kiristin se rullaa mutta nyt kai se on oiken??? Sokka on vilä paikalla
 
Takaisin
Ylös Bottom