Jakolaatikon laakeriko ja etuperän lukko

konevelho

New Member
Liittynyt
18 Kesäkuu 2016
Moi,
Pajero 92 3,0 v 6 super select. Kysymys: Kun laittaa hitaan nopeuden päälle(Hidas neliveto) Niin mistä tietää toimiiko lukko edessä? Kuuluuko mittaristossa palaa valo siinä missä on rengaskaavio?
Toinen kysymys: Kun auto on nostettuna ylhäällä( pohjasta saksinosturilla renkaat ja akselit roikkuu) ja heti takakardaanista jakolaatikon kohdalta kardaania heiluttaa niin se liikku ja klonksuu aika paljon n.4-5mm?
Onko ominaisuus vai vika. Nyt kun renkaat on maassa ja kardaani työntyy sisään en ole päässyt kokeilemaan onko sammallainen sitten.
Autohan tärisee matalilla kieroksilla vedättäessä ja jonkin verran myös vaikka vaihde on vapalla.


T J
 
Vs: Jakolaatikon laakeriko

Lisä huomio; että nelivedolla ravistaa vieläkin enemmän. Onko ristikot samat diesel ja bensa mallissa? Entä edessä ja takana? Motonet myy td;sen ristikkoa käykö ja kestääkö?


T Jukka
 
Vs: Jakolaatikon laakeriko ja etuperän lukko

Itse itselle vastaa: Näköjään se mittariston nelivetokaaviossa oleva lukn symbooli on myös valo.Rupesi palamaan sitten kun kokeilin nelivetoa päälle laittaa! Elikkä siinä siis luuluu palaa se oranssi neliö kun neliveto on päällä ja ilmeisesti se indikoi etu lukkoa??
 
Vs: Jakolaatikon laakeriko ja etuperän lukko

keskilukko päällä(kiinteä neliveto) palaa se oranssi valo ja vihreät valot joka nurkassa kertoo että käytössä neliveto.
Valittavissahan on
- takaveto( 2 vihreää valoa)
- visco neliveto (4 vihreää valoa)
- nopea kiinteä neliveto, eli nk. lukittu neliveto ( 4 vihreää valoa sekä keskellä se keltaorassi valo sekä 4H teksti)
- hidas kiinteä neliveto, lukittu ( 4 vihreää, keskellä keltaoranssi sekä 4L), tässä tilassa valittavissa myös perän lukko jolloin siellä kojetaulun vetokuviossa palaa merkkivalo keltaoranssi takapyörien välissä.
Vaikea selittää tälleen mutta se käyttöohjekirja olis varmaan ihan tarpeen selata ....
 
Vs: Jakolaatikon laakeriko ja etuperän lukko

hanski-58 sanoi
keskilukko päällä(kiinteä neliveto) palaa se oranssi valo ja vihreät valot joka nurkassa kertoo että käytössä neliveto.
Valittavissahan on
- takaveto( 2 vihreää valoa)
- visco neliveto (4 vihreää valoa)
- nopea kiinteä neliveto, eli nk. lukittu neliveto ( 4 vihreää valoa sekä keskellä se keltaorassi valo sekä 4H teksti)
- hidas kiinteä neliveto, lukittu ( 4 vihreää, keskellä keltaoranssi sekä 4L), tässä tilassa valittavissa myös perän lukko jolloin siellä kojetaulun vetokuviossa palaa merkkivalo keltaoranssi takapyörien välissä.
Vaikea selittää tälleen mutta se käyttöohjekirja olis varmaan ihan tarpeen selata ....

Hyvä kirjoitus! :peukku
 
Vs: Jakolaatikon laakeriko ja etuperän lukko

Minusta tuon takaperän lukon saa päälle myös 4H asennossa?
 
Vs: Jakolaatikon laakeriko ja etuperän lukko

Näinhän se taitaa olla, lukko kuitenkin laukeaa tietyssä nopeudessa ja olikos jossain mallissa suositus käytön välttämisestä nopealla lukitulla.
 
Vs: Jakolaatikon laakeriko ja etuperän lukko

mullei pelannu kun pikkupuolella lukko.
 
Vs: Jakolaatikon laakeriko ja etuperän lukko

Takaperän lukko?? Taitaa olla vaan kitkalukko tässä mallissa? 1992 G2 3,0
 
Vs: Jakolaatikon laakeriko ja etuperän lukko

Jos niin on niin silloin on, itsellä tollanen oli samaa vuosimallia ja siinä oli kyllä ihan lukko napin takana.....
 
Vs: Jakolaatikon laakeriko ja etuperän lukko

Radion alla vasen laita R D lock
 
Vs: Jakolaatikon laakeriko ja etuperän lukko

juu ei oo sellasta nappia olenkaan. Nyt on ristikkonivelet vahdettu, mutta muuttui tärinä jyrinäksi matalilla kierroksilla siis vedättöessä (alle 3000 rpm). etupään ristikot vielä vaihdetaan ja apusimpukka. Mutta oliko jollain kokemusta/tietoa kuinka tuo kardaani siinä laatikon hänässä saako/tuleeko siinä olla "klappia" ja kuinka paljon? Minusta se klappi pieneni ristikoiden vaihdon jälkeen. On vaan vaikea kokeilla kun on auto alhaalla niin silloin kai on pienempi kun kardaani on syvemällä laatikossa. Tutkiminen jatkuu tuon jyrinän/tärinän osalta......
 
Vs: Jakolaatikon laakeriko ja etuperän lukko

Miten se sinun auto on Super selectillä ja siinä ei ole kytkettävää takalukkoa?
 
Vs: Jakolaatikon laakeriko ja etuperän lukko

Minun mielestä kytkettävää lukkoa on saanut lisävarusteena -91 gen2 - -93 gen2 Pajeroihin täällä Suomessa. Itsellä myös gen2 vuosmallia -91 ja siinäkään ei ole kytkettävää takalukkoa ja laatikkona on super selecti. -93 vuosimallista en ole täysin varma, voi olla myös -95.
 
Vs: Jakolaatikon laakeriko ja etuperän lukko

Minulla oli -91 GLS Pallero super select tietysti ja siinä oli lukko...
 
Vs: Jakolaatikon laakeriko ja etuperän lukko

Niin ,kyllä siinä mittaristossa lukee superSelect 4wd C/D lock.
Ja ei ole kytkettävää lukkoa takana. Edessä on se alipainehässäkkä. Mutta tuosta kardaanin välyksestä??
 
Vs: Jakolaatikon laakeriko ja etuperän lukko

Oma Pajero on lyhyt 3l automaatti -91 g2 SS-laatikolla, kaikki pyörät kun on maassa, niin takakardaanissa tuntuu pieni välys 1-2mm (jakolaatikon hännän päässä) ja pidän tätä ihan ok.
 
Vs: Jakolaatikon laakeriko ja etuperän lukko

Jyrinäähä hennoo tehä
- Epätasapainone kardaani (runtu tai akselit unohettu merkata ristikon vaihon yhteyessä, 180 ast väärin päi)
- Kardaanin kannatinlaakeri
- Ne ristikot, jotka varmaanki vaihettu
- Joku kulahtanu kumikannake, moottori/loota
- Pyörän laakeri
- Perä kulahtanu, sillo tosin ääni enempi ujeltava

Klappia kiertosuunnassa toki on. Sillä ei yleesä taida merkitystä kovin olla. Jos kardaani liikkuu poikkisuunnassa nii pinionin laakeri kaputt. Harvinaista sekin.
 
Vs: Jakolaatikon laakeriko ja etuperän lukko

Niin tossahan ei oo kannatinlaakeria tietystikään ku on niin lyhyt. Ei etu eikä takapäässä.Mutta joo se on ainakin MB,Volvo,BMW ongelma no 1
 
Vs: Jakolaatikon laakeriko ja etuperän lukko

niin se klappi mitä kyselin on siinä j laatikon hännässä.Kardaani liikkuu joka suuntaan aika lailla. Mutta öljyt pysyy kyllä sisässä.
 
Takaisin
Ylös Bottom