JAKOPÄÄHIHNAN KESTOIKÄ

Galant99

New Member
Liittynyt
19 Syyskuu 2006
Hei !

Onko kokemusta Mitsun jakopäähihnan kestoiästä. Itsellä on vuoden 99 mallinen Mitsu Galant, 2,4.
Suositus on kai n. 80 000 km. Nyt olen ajanut edellisestä vaihdosta n. 100 000 km.
Mukavaa olisi saada muilta tietoa ja kokemusta asiasta ?!
 
Vs: JAKOPÄÄHIHNAN KESTOIKÄ

Vaihda ja äkkiä... Orkkishihnalla taisi olla suositus se 80.000km tai 5v, kumpi tulee ennemmin täyteen ja tarvikkeella sama km-määrä mutta 3v jos en ihan metsään muista.


Mut ihan oikeasti. Vaihda (tai vaihdata) kiireesti. On kallis remppa jos katkeaa.
 
Vs: JAKOPÄÄHIHNAN KESTOIKÄ

nostokurki sanoi
Vaihda ja äkkiä... Orkkishihnalla taisi olla suositus se 80.000km tai 5v, kumpi tulee ennemmin täyteen ja tarvikkeella sama km-määrä mutta 3v jos en ihan metsään muista.


Mut ihan oikeasti. Vaihda (tai vaihdata) kiireesti. On kallis remppa jos katkeaa.
Ainakin Gatesin remmillä oli 100tkm tai 5vuotta,mitsun orkkis on tuon 80tkm/5vuotta.
Nuissa tarvike remmeissä on hyvin paljon eroja,mutta Gates on suurin ensiasunnus remmi,jotenkan luotan itse siihen.
 
Vs: JAKOPÄÄHIHNAN KESTOIKÄ

Auton TÄRKEIN hihna, ja sakki pihistelee sen vaihdon kanssa??

Mun mielestä kannattaa vaihtaa se vaikka ennen vaihtoikää jos autoa meinaa itellä säilyttää, tulee muuten remmin väsyttyä muutaman jakopäärempan hintaset vauriot.
 
Vs: JAKOPÄÄHIHNAN KESTOIKÄ

UITTO- sanoi
Auton TÄRKEIN hihna, ja sakki pihistelee sen vaihdon kanssa??

Mun mielestä kannattaa vaihtaa se vaikka ennen vaihtoikää jos autoa meinaa itellä säilyttää, tulee muuten remmin väsyttyä muutaman jakopäärempan hintaset vauriot.

Aamen
 
Vs: JAKOPÄÄHIHNAN KESTOIKÄ

UITTO- sanoi
Auton TÄRKEIN hihna, ja sakki pihistelee sen vaihdon kanssa??

Mun mielestä kannattaa vaihtaa se vaikka ennen vaihtoikää jos autoa meinaa itellä säilyttää, tulee muuten remmin väsyttyä muutaman jakopäärempan hintaset vauriot.
Totta. Mutta kukas täällä remmin vaihdossa säästelee,siis tähän topiciin kirjoittaneista? Itse vaan totesin että luotan Gatesin remmiin sen takia että se on suurin ensiasennus remmien valmistaja.
 
Vs: JAKOPÄÄHIHNAN KESTOIKÄ

Tarkennuksena vielä, että ilmeisesti puhe on GDI:stä vai onko? Jos on niin hihnan vaihtoväli on kylläkin 90tkm. Vai onko kyse kentien Ameriikan ihmeestä.
 
Vs: JAKOPÄÄHIHNAN KESTOIKÄ

Nuhapumppu sanoi
Totta. Mutta kukas täällä remmin vaihdossa säästelee,siis tähän topiciin kirjoittaneista? Itse vaan totesin että luotan Gatesin remmiin sen takia että se on suurin ensiasennus remmien valmistaja.

Kaipa tässä tarkoitettiin nyt ihan ensin aloittajaa; jos sulla on tieto vaihtovälistä ja ajat tietoisesti 20tkm yli sen ja alat vielä kyselemään sillä fiiliksellä (rivien välistä), että pitääköhän sitä nyt lainkaan vaihtaa, niin onhan toi nyt vähän tollasta...

Mutta joo, veikkaan ettei kannata tulla parin viikon jälkeen kyselemään, että kuinkahan huonosti kävi kun hihna katkesi...
 
Vs: JAKOPÄÄHIHNAN KESTOIKÄ

Juu ja ERITYISESTI Gdi-koneita ei tuntunut ainakaan viimevuonna löytyvän purkuautoista, joten kannattaa pitää se kone ehjänä. Ulkomailla on erikokosia nuo gdi koneet, esim 2.0 saattaa olla galantissa.
 
Vs: JAKOPÄÄHIHNAN KESTOIKÄ

Eiköhän nuo hihnat sen jonku tonnin ylimääräistä kestä, mut 20 on jo liikaa eli vaihtamaan vaan, muuten tulee hihna kalliiksi...

Mä vaihdan Coltiin 50tkm välein niin pysyypä ehjänä, nyt olis kohta tulossa 4 vaihto eikä autolla ole edes 200tkm ajettu, mutku hihnan ikäkin rupee tulemaan vastaan...
 
Vs: JAKOPÄÄHIHNAN KESTOIKÄ

En viitannu tolla tekstillä kennenkään, usein vaan näkee tota, ettei porukka viitti vaihtaa/vaihdattaa remmiä vaikka vaihtoväli oiskin jo ummessa. Sanotaan nyt esimerkkinä isoveli :D Sai kuulla aika hyvin siitä hetken aikaa..
Mutten keneenkään viitannu tolla, jos joku tunsi piston sydämessään iin pahoittelen.
 
Vs: JAKOPÄÄHIHNAN KESTOIKÄ

tääl mein kylillä on yks vanhempi jo eläkkeellä oleva mies henkilö joka ajo 385tkm :nykii alkuperäsellä hihnalla, lopun voiki sitte jo arvata :p
huomasin tossa ku kattelin huoltoläpyskää ettei missää oo merkintää hihnan vaihdosta ja 90tkm huollostakii 4.5v aikaa, taitaa viel tulla hihnan vaihto enneku ottaa tallista autoo pihalle :seina
 
Vs: JAKOPÄÄHIHNAN KESTOIKÄ

Noista gdi koneista on viime aikoina menny hihnoja, hampaat lähtee kävelee.. ja vauriot on sitten isommat. pari tapausta tiedän ja on ollu ajettu 13tkm yli niin oli napsahtanut ja toinen oli 19tkm yli ajettu vaihtovälin. Suosittelisin vaihtaa.
 
Vs: JAKOPÄÄHIHNAN KESTOIKÄ

Ja GDI on vielä sen suhteen speciaali tapaus, että siinä pitää joka hihnanvaihto kerta tarkastaa kaikki rullat, minkä läpi hihna kulkee. Nokkien päässä olevat rattaat tahtoo kulua keskeltä ja sitten hihna kulkee selkä notkolla ja seurauksena on enenaikainen hihnan sylttäys ja tämän takia suosittelen GDI:n remmin vaihdettavaksi merkkiliikkeessä, koska sinne ominaisuudesta on infottu ja ne tajuavat sen tarkastuksen tehdä. Ominaisuus on aika harvinaislaatuinen, joten yleiskorjaamot ei valttämättä hoksaa niitä tarkastaa ja voi sitä hammastenkiristystä sitten kun aletaan tappelemaan, että kuka maksaa sen 3000€ rempan.
 
Vs: JAKOPÄÄHIHNAN KESTOIKÄ

Eiköhän nuo hihnat sen jonku tonnin ylimääräistä kestä, mut 20 on jo liikaa eli vaihtamaan vaan, muuten tulee hihna kalliiksi...

En todellakaan luottaisi tuohon. Itseasiassa vaihtaisin mieluummin etukäteen kuin ihan ilmoitetun kilometri- tai aikamäärän kohdalla tai sen jälkeen. Ja tähän on oikeastaan kaksi syytä:

1) Autotehtaat ovat liioitelleet hihnanvaihtovälejä (ja jotkut tehtaat muidenkin toimenpiteiden välejä) saadakseen kaunisteltua huoltovälejä paremmin markkinointitarkoituksiin sopiviksi. Ja tämä koskee koko lailla kaikkia tehtaita, myös Mitsubishia. Esimerkkejä kyllä löytyy. Tehtaalla on tarkkaan laskettu, että muutama ennenaikainen hihnankatkeaminen (tuhansien autojen joukossa) on pieni hinta saavutettavasta markkinointihyödystä. Hyvin usein noita huoltovälejä muutetaan sitten jälkeenpäin todenmukaisemmiksi = lyhyemmiksi, mutta harvoinpa näet sellaisesta mitään ilmoitusta lehdessä.

2) Jo valmiiksi venytetty vaihtoväli pätee lähinnä optimiolosuhteissa. Kuluneet hihnapyörät, öljy, erilaiset ajo-olosuhteet vaikuttavat aivan varmasti hihnan kulumiseen. Hihna saa kirjaimellisesti kylmää kyytiä joka kerran kun auto käynnistellään esim. 20 asteen pakkasesta. Ja vaihtovälit ovat todennäköisesti ihan samat Suomessa ja Etelä-Ranskassa, vaikka olosuhteet ovat varsin erilaiset.

->

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=21847.0
 
Vs: JAKOPÄÄHIHNAN KESTOIKÄ

Itsekkin kehottaisin vaihtamaan nopeasti. Esimerkkinä Isäni Lancerilla oli ajettu 23 tuhatta yli vaihtovälin ja poikkihan se meni ja samalla venttiilien vaihto tuli eteen kun osa venttiileistä vahingoittui.
 
Takaisin
Ylös Bottom