Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Jos sinulla on tasapainoakseleilla oleva kone, jossa on akselit ja hihnat paikoillaan, lue tämä.

Olen tässä puolen vuoden sisään avannut neljä jakopäätä: Pajeron 4D56, Sapporon 4G64 SOCH, sekä kaksi Galant E33 4G63 SOHC jakopäätä. KAIKISSA oli TP-hihna kappaleina kopan sisällä. Ja kaikissa ui jakopää öljyssä. Hihnoilla ajetuista kilsoista ei ole tietoa kuin Pajeron (alle vaihtosuosituksen) ja toisen E33 koneen kohdalla (ajettu joku 70 tkm, en tiedä mikä on vaihtosuositus.)
Kannattaa siis vaihtaa ne vuotavat stefat ehjiin, tai joutuu vaihtelemaan hihnoja odotettua tiuhemmin. Ja ottamaan riskin moottorivauriosta.

Varsinaiset jakopään hihnat olivat kaikissa tapauksissa onneksi vielä ehjiä ja oikealla hampaalla, mutta selväähän se on, että öljyinen hihna voi pompata tai katketa herkästi. Puhumattakaan siitä mitä TP-hihnan kappaleet voivat aiheuttaa sinkoillessaan kopan sisällä.
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

Itsellä saattaa olla sama juttu edessä, jakopäähän vaihdettu viimevuonna tarviketiivisteet :seina

ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET LAITTAKO TARVIKETIIVISTEITÄ JAKOPÄÄHÄN!
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

mystinengalant sanoi
Itsellä saattaa olla sama juttu edessä, jakopäähän vaihdettu viimevuonna tarviketiivisteet :seina

ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET LAITTAKO TARVIKETIIVISTEITÄ JAKOPÄÄHÄN!

Minä sanoisin melkein että älkää laittako tarviketiivisteitä mihinkään minkä on tarkoitus pitää jotain sisällä.. (tai lähinnä nuita stefoja sun muuta)
Mites tuon tasapainohihnan katkeamisen huomaa? ilmeisesti ei mitenkään jos niitä niin helposti rikki menee?
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

J. Puhakka sanoi
Mites tuon tasapainohihnan katkeamisen huomaa? ilmeisesti ei mitenkään jos niitä niin helposti rikki menee?

Itse ajelin onnellisesti ilman sitä monta vuotta, puuttui kokonaan se hihna, ei ees rämmäleitä.
Sen huomaa siitä että 3000rpm on tärinäpiikki. Ja että yläkierroksilla ei mennä ns "pumpulissa" koneen puolesta. Katkeamista tapahtumana tuskin huomaat mikäli ne hihnan rämmäleet ei mee sinne väliin!
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

mystinengalant sanoi
Itse ajelin onnellisesti ilman sitä monta vuotta, puuttui kokonaan se hihna, ei ees rämmäleitä.
Sen huomaa siitä että 3000rpm on tärinäpiikki. Ja että yläkierroksilla ei mennä ns "pumpulissa" koneen puolesta. Katkeamista tapahtumana tuskin huomaat mikäli ne hihnan rämmäleet ei mee sinne väliin!

itellä vaihdettu hihnat viimeksi vuonna 2000 or so.. 300tkm.. vielä ois 30tkm vaihtoon.. (400tkm)
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

Kaikilla hihnoilla on vuosina annettu vaihtoikäkin. Varmasti se on alle kahdeksan vuotta. Aikoinaan mr2:sta lähti hihnasta hampaat ihan vanhuuttaan. Ajettu hihnalla ei oltu kuin muutama kymppitonni.
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

Biim sanoi
Kaikilla hihnoilla on vuosina annettu vaihtoikäkin. Varmasti se on alle kahdeksan vuotta. Aikoinaan mr2:sta lähti hihnasta hampaat ihan vanhuuttaan. Ajettu hihnalla ei oltu kuin muutama kymppitonni.

Minulla oli se omistajan opas jossa mielestäni vaihtoaika oli 10 vuotta tai 100tkm..
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

Minä sanoisin melkein että älkää laittako tarviketiivisteitä mihinkään minkä on tarkoitus pitää jotain sisällä

Amen to that.
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

Itsellä Fel Pron stefat kaikkien akselien päissä (4G63) , Eikä mitään vuoto-ongelmia!!

Ettei nyt ihan kaikkia "tarvikevalmistajia" dissata..

-A
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

J. Puhakka sanoi
Minulla oli se omistajan opas jossa mielestäni vaihtoaika oli 10 vuotta tai 100tkm..
5V ainakin tehdasmanuskassa..
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

ST sanoi
5V ainakin tehdasmanuskassa..

Sittenhän ne varmaan alkaa olee vaihdon tarpeessa.. miten minä muistelin että 5v max 16v pannulle ja 10 vuotta 8 valve.. muistelen ainakin että oli eroteltu uusiksi, tosin minun manuska oli 93 mallista (siis kuitenkin E3x, en tiedä onko joku uudempi revisio)

e15mitsubishi sanoi
Itsellä Fel Pron stefat kaikkien akselien päissä (4G63) , Eikä mitään vuoto-ongelmia!!
Ettei nyt ihan kaikkia "tarvikevalmistajia" dissata..
-A

Juuh, lähinnä hain tuolla kommentilla nuita perus-tiivisteitä joita motonet/tarviketorit jne myy.. saa kait sieltäkin varmaan kysymällä hyvää monasti.
Federal Mogul Fel-Pro ei tuohon kategoriaan ihan asetu :peukku
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

10 vuotta saattaapi olla timantti-osalla vaihtoväli, mutta tarvikehihnojen paketeissa taitaapi lukea et 5 vuotta. Suosittelen ainakin tarksitaa hihnojen kunto.

Pajerosta oli hampaiden välistä TP-hihna halkeillu joistain paikoista, ja sitä ei huomannu ennen ku pyöritti konetta. Käytänsiis öljynvaihossa aina yläkopan auki ja tiiraan jakohihnojen kuntoa. Jakopäähän laitoin ihan taravikestefat ja hyvin on pitäny, paitsi nokka-akselin stefa heitti pitämästä ku liimasin venttiilikopan tiiviiksi. Taitaa kone huohotella jo aikas reilusti :seina
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

MVa~1 sanoi
10 vuotta saattaapi olla timantti-osalla vaihtoväli, mutta tarvikehihnojen paketeissa taitaapi lukea et 5 vuotta. Suosittelen ainakin tarksitaa hihnojen kunto.

Mietin tuossa muuten että ainakin Gatesin online katalogin mukaan 8valve pannu ei ois moksiskaan jos katkee hihna, tiedä sit totuutta.
Soittelin jo Gatessin sarjan hintaa SKF:än kiristimillä, ilmeisesti jotain 100e luokkaa koko sarja(?), timanttitiskillä jotain 270e..
vois olettaa että Gates + SKF olisi parempi valinta kuin joku muu unnamed x-brand, suosituksia?
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

J. Puhakka sanoi
Mietin tuossa muuten että ainakin Gatesin online katalogin mukaan 8valve pannu ei ois moksiskaan jos katkee hihna, tiedä sit totuutta.
Soittelin jo Gatessin sarjan hintaa SKF:än kiristimillä, ilmeisesti jotain 100e luokkaa koko sarja(?), timanttitiskillä jotain 270e..
vois olettaa että Gates + SKF olisi parempi valinta kuin joku muu unnamed x-brand, suosituksia?
Gates ei tiedä tuon suhteen mitään,kyllä menee venat solmuun.

Laita mieluummin GMB kuin SKF,ettei tarvitse taas manata saksan schäissee..
GMB vanha japsimerkki,jossa ei ole lähes koskaan ongelmia.

Gates remmi OK.
GMB:n vesipumppukin OK.

Edellämainitut himmelit on ollut ennen aina pellin alla,ja tulee olemaankin.
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

ST sanoi
Gates ei tiedä tuon suhteen mitään,kyllä menee venat solmuun.

Itsekkin olen ollut siinä uskossa että mitsulla hirveästi semmoisia koneita ole jotka ei solmuun enemmän tai vähemmän menis.. yo. tapauksissa, gatessi listas tosiaankin vaan 16v pannut interference moottoreiksi.
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

no voi perskule ???omissa lancereissa kun remmit on mitä sattuu ja aina on kestäny.aina sillon tällön kopan alle vilkasen ja mikäli kosteaa nii vaihdan ehkä joskus ::) nii ja tarvike osilla kasatut on pelannu ihan hyvin!! joa jos nuo 90 luvun alkupuolen kulkineet laukee niin laetkoon onhan niillä muuteskin jo ikää ;) terveellä järjellä pääsee todella pitkälle :eek:
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

Nii no, voittaahan ne jotkut lotossakin...
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

Niko Päivinen sanoi
Olen tässä puolen vuoden sisään avannut neljä jakopäätä: Pajeron 4D56, Sapporon 4G64 SOCH, sekä kaksi Galant E33 4G63 SOHC jakopäätä. KAIKISSA oli TP-hihna kappaleina kopan sisällä.

Todennäköisin syy on siinä, että on ostettu tarvike jakohihna ja jätetty tasap.akselin hihna vaihtamatta (kun sen TP-hihnan olemassa oloa ei välttämättä ole tiedetty jakohihnan ostohetkellä).
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

Totta varmasti tämäkin, mutta esim. Pajeron tapauksessa molemmat hihnat oli vaihdettu samaan aikaan, ja matkaa ilmoitettuun vaihtoväliin oli vielä reilusti. Eli kyllä se öljy vaan syö niitä hihnoja.
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

Nyt ei oikeastaan ole kyse siitäkään, koska ko. Pajero ei öljyäkään juuri hukkaa (ei pakoputkesta, eikä pihalle valumalla). Eli se vähäinenkin öljymäärä, joka jakopäätä pitkän ajan kuluessa kastelee, riittää tuhoamaan hihnat pitkässä juoksussa. Vähäinenkin öljyvuoto jää helposti pölyyn sekoittuneena sellaiseksi tahnaksi jakopään kopan sisään, josta se hieroutuu hihnaan jatkuvalla syötöllä.

Toisen E33 Gallun tapauksessa vuoto taas oli jo sen verran railakasta, että öljyn laadulla ei poistuvan öljyn määrään enää voinut olla paljoakaan merkitystä.
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

Ymmärsin kyllä. :peukku

Oman tarinani pointti olikin lähinnä se, että myös melko lievät öljyvuodot voivat olla pidemmän päälle tuhoisia jakopään hihnoille. Kokeiltu on.
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

No tuo TP hihna on kyllä siitä käsittämätön hihna, että se voi syltätä ennen aikojaan, vaikka ei olisi öljy vuotojakaan ja vaikka olisi merkkiliikkeessä vaihdettu alkuperäishihna niminerkillä kokemusta. 90tkm kohdalla tehtiin määräaikaishuolto GDI Galluun merkkiliikkeessä merkkiosilla ja 149 tkm kohdalla porsi TP-akselimen hihna ja GDI:ssä sen kyllä huomasi. Kone ja koko auton kori tärisi siihen malliin jo lähellä 2500 kiekkaa niin, että piti tulla reissulta säästöliekillä takaisin eli ei yli 2000 kiekkoja. Jotenki tuntuu, että on kohta tärkeämpää vaihtaa tuo TP-akselimen hihna kuin jakopäänhihna ajoissa. Itellä ensimmäisessä Lancussa lipsahti jakopään hihnan vaihto yli 20 tkm yliajalle ja kun hihnan vaihtoi, niin oli vielä hyvässä tikissä ja ei merkkiäkään halkeilimisista hampaissa. Itellä eikä tutuillakkaan ole kokemusta japanilaisissa autoissa jakopäänhihnan ennenaikaisesta porsimisesta ellei hihnan vaihtoa ole tehty väärin tai olisi jotain tarvittavia osia kuten kiristimiä jätetty vaihtamatta. Ja kyllähän tuo on aivan tosi, että hihnat ja öljy ei kuulu yhteen oli sitten kyseessä mikä tahansa hihna ja mikä tahansa laite.
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

Juupa juu. Menipä tuossa juuri omasta 4g63:ta hihna poikki ja äijäkin on nyt ihan poikki, etenkin kun olin jo tilannut paikalliseen varaosaputiikkiin uudet vermeet..... Olo on kuin turpiin saanneella ja mitsun keulaa on jo kännetty suurinta suota kohti mitä lähistöltä löytyy,muttei sentään ole vielä työnetty sinne. Taisi meitin koneestakin mennä se TP hihna aiheuttaen lopun tuhon (ei ole inspis vielä riittänyt kaivautua koneeseen) ja tuo venttiilikoneistokin on vielä kysymysmerkkinä vaurioitten puolesta. :seina
On muuten nuuitten virikoneiden (ei timantti) kanssa tarvinnu vaihtaa nuita hihnoja max 20 tuhannen välillä, kun tiukemmat venttiilinjouset ovat asettaneet lisäkuormitusta sille puolelle syöden hampaita. Mutta onneksi on ollut helppo tarkistella kuntoa säännöllisesti.
Niin jotta kohta voi olla saatavilla "halvalla" nelikko Space jossa pientä "käyntihäiriötä" ???
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

Ja lisäjännitysmomentin noille hihnoille tuo kuluneet hihnapyörät.

Vuotavat stefat + kuluneet hihnapyörät + markkinointimiesten uutena liioittelemat hihnojen vaihtovälit = parempi vaihtaa vähän ajoissa kuin vähän myöhässä.
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

Juupa juu sain kannen irti vihdoin ja kuudestatoista venttiilistä kuusitoista oli tavannut männän ja neljä oli muuttanut yhdessä kahden männän muotoa, että silleen. Taitaa olla koneen etsintä edessä, pääsis ehkä hiukan halvemmalla. Yllätyin kylläki kuinka hienossa kunnossa oli sylinterit vielä ja yli 250tkm mittarissa. Nyt kelpais 2,0 4G63 16v SOHC...ja halvalla tietenki....
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

zelda sanoi
Nyt kelpais 2,0 4G63 16v SOHC...ja halvalla tietenki....
No www.japanmoottorituonti.fi löytyisi 60 tkm ajettuna kyseinen kone 1290€. Eihän tuo niin hirveän kallis ole kun ajattelee, että 2,5 V6 Galanttiin maksaa 90 tkm määräaikaishuolto jo samanverran ja jos GDI:stä porsii jakopäänhihna, niin pelkkä kansiremppa jo tuplaten kalliimpi ::)
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

Tuosta TP-hihnasta vielä: ainakin vanhemmissa 4G63 koneissa se hihna on onnettoman kapea ja kiertää todella pienellä halkaisijalla olevia hihnapyöriä. Siksi se varmaan onkin aina jakopään heikoin lenkki.
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

4g63:ssa ei todellakaan hullumpi ratkaisu poistaa koko TP- järjestelmää, vaikkei nyt tähän topicciin kuulukkaan. Yksi syy lisää siis poistaa se käytöstä kokonaan. Jos jättää sen pienemmän remmin pois niin ei se sillonkaan ihan hirveä täristin vielä ole. ;D
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

mystinengalant sanoi
4g63:ssa ei todellakaan hullumpi ratkaisu poistaa koko TP- järjestelmää, vaikkei nyt tähän topicciin kuulukkaan. Yksi syy lisää siis poistaa se käytöstä kokonaan. Jos jättää sen pienemmän remmin pois niin ei se sillonkaan ihan hirveä täristin vielä ole. ;D

Jäähän sinne se toinen tasapainotusakseli, jota pyörittää jakopään hihna, en tiedä paljonko kone tärisyttää, ja millä kierroksilla.
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

Se toinen, öljypumppua pyörittävä akseli pätkäistään sellaiseksi tumpiksi, jossa ei enää ole mukana sitä epäkeskolimppua.

TP-järjestelmän poistaminen ei ole sama asia kuin pelkkä TP-hihnan poistaminen.

(linkki, näin poistat...)

http://www.ecanfix.com/~mdhamilton/balanceshaft.html
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

Niko Päivinen sanoi
Se toinen, öljypumppua pyörittävä akseli pätkäistään sellaiseksi tumpiksi, jossa ei enää ole mukana sitä epäkeskolimppua.
Niin tai haetaan Vehosta valmis "tyhmä" akseli,sekä proput.
Ja muistetaan kääntää lakrut!

Ja sitten ne öljynpaineet..
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

jaska sanoi
Jäähän sinne se toinen tasapainotusakseli, jota pyörittää jakopään hihna, en tiedä paljonko kone tärisyttää, ja millä kierroksilla.

No itselläni moinen tapaus oli, 3000rpm oli semmonen pieni tärinäpiikki ja yläkierroksilla sitten oli raaemman oloinen, mutta hyvin sen kanssa tuli toimeen. Alta 3000rpm ihan normaali. Mutta tulipa vaan mieleen, eihän tuossa mitään järkeä vars ole.
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

Niin tai haetaan Vehosta valmis "tyhmä" akseli,sekä proput.

Ai niitä saa ihan originaali-osanakin? Milläs nimellä moista satsia pyydetään tiskillä?

Taas oppi uutta, olen aina luullut että ne "balance shaft eliminator-kitit" ovat vain viri-viri pajojen kootut-teokset juttuja...
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2297p11893

Tuo on pelkistä OE osista koottu setti. Eli uudet laakerit, stefan paikalle tuleva proppu ja töpöakseli. En muista olisiko mulla osanumeroita vielä jossain pusseista kun ostin tuon koko kitin. Vanhat laakeritkin voi kääntää mutta jos niihin sattuukin tulemaan jotain damagea irroitettaessa niin varmempaa on käyttää uusia.
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

Niko Päivinen sanoi
Ai niitä saa ihan originaali-osanakin? Milläs nimellä moista satsia pyydetään tiskillä?

Taas oppi uutta, olen aina luullut että ne "balance shaft eliminator-kitit" ovat vain viri-viri pajojen kootut-teokset juttuja...
http://www.vfaq.com/mods/balance-shafts.html

Tuossa koodit,ja ihan mitsutiskiltäkin saa.

Itse en kuitenkaan moisesta maksanut,vaan katkaisin akselin+tein kierteet sisään,ja pultilla akselin sisäöljy-reikä tukkoon.

ERIT:Kah,ast kerkis ensin..
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

No prskles, tuo akselin tumppi minua eniten askarrutti, että mistä ihmeestä se on (orggis osana) peräisin. No, selvisipä sekin, 4G61 koneesta näköjään...
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

Itsellä Galantissa oli edellinen remontti tehty jakopään osalta erittäin mielenkiintoisesti.

Eli jako hihna oli kyllä vaihdettu. Mutta tasapainoakselin hihna oli kyllä jäänyt vaihtamatta ja oli myös sen näköinen. Kiristimet olivat kyllä saman ikäiset. Mutta niissäkin oli jakohihnan kiristin uittanut jo vaseliineja pihalle ja pinnassa oli jotain rämmäleitä, jonka sitten myös huomasi hihnan pinnassa.

Tuo tasapainoakselin hihna taitaa olla ylivoimaista vaihtaa, kun tämä ei ole ensimmäinen kerta että huomaa selvästi hihnoissa ikäeroja. No nyt on uudet.

Taitaa olla niin että kun ostaa pirssin tasapainoakseleilla niin tarttis tarkistaa vaikka papereissa lukis että jakopäähuolto tehty.
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

ast sanoi
http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2297p11893

Tuo on pelkistä OE osista koottu setti. Eli uudet laakerit, stefan paikalle tuleva proppu ja töpöakseli. En muista olisiko mulla osanumeroita vielä jossain pusseista kun ostin tuon koko kitin. Vanhat laakeritkin voi kääntää mutta jos niihin sattuukin tulemaan jotain damagea irroitettaessa niin varmempaa on käyttää uusia.

Mitäs tuollainen setti maksoi? Voisi kans tehdä tuon tp-poiston jollain tapaa. Miten muuten on, voinko/kannattaako autolla ajella ilman tasapainoakselin hihnaa, siis tekemättä mitään muita muutoksia? Kyseessä siis 4G63 dohc, ja konetta käytetään kovilla kierroksilla, esim. jääradalla.
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

Jos vähän sohitaan noista tehvoista vielä. Paikallisen ruuska groupin henkilökunta ei halunnut myydä kampiakselille tavallista tehvaa. Tehvoilla kuin tehvoilla on eroja, päällepäin samanlaisia, mutta kuitenkin, jos katsoo orkkis tehvaa, niin huomaa tiivistepinnan ulkopuolella "vino rivotukset", eli se on tarkoitettu pyörivälle akselille. Eli ei sen välttämättä tarvitse olla alkuperäinen, mutta kunhan on oikeantyyppinen tiiviste :peukku
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

Mitsubisimään sanoi
Jos vähän sohitaan noista tehvoista vielä. Paikallisen ruuska groupin henkilökunta ei halunnut myydä kampiakselille tavallista tehvaa. Tehvoilla kuin tehvoilla on eroja, päällepäin samanlaisia, mutta kuitenkin, jos katsoo orkkis tehvaa, niin huomaa tiivistepinnan ulkopuolella "vino rivotukset", eli se on tarkoitettu pyörivälle akselille. Eli ei sen välttämättä tarvitse olla alkuperäinen, mutta kunhan on oikeantyyppinen tiiviste :peukku

Totta tuokin.
Liitteenä kuva, mitä tapahtuu kun ei käytä hyviä stefoja :seina
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

+1

Reilu vuosi sitten vaihdettu TARVIKEstefa, ihan maineikkaan valmistajan vieläpä, ja nyt tuloksena railakas öljyvuoto jakopäässä. Korostui ehkä radalla, mutta vuoto mikä vuoto siltikin. Tuli jo tuohon toiseen koneeseen naputeltua stefat paikoilleen, mutta taidanpa naputella ne uudestaan irti ja käydä hakemassa Mitsubishi Motors stefat joka akselille. Maksoi mitä maksoi.
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

Jaaha että tämmöistä kivaa... Juuri spacewagonin 2.0td ostaneena ja rempaa tekevänä. Miten mahtaa tämän 4d68t koneen laita olla? samanlainen tasapainoitus akseli yms voi ottaa pois?
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

Semmonenkin asia noista tarvikestefoista, niitä on eri kohteisiin tarkotettuja vaikka samoilta näyttävätkin. Kuumaan paikkaan esim. moottoriin tarvitaan eri kuin esim. vaihteistoon.

Materiaalissa eroa.

Orkkisosat tietysti ovat aina oikein kohteeseensa tarkoitettuja.
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

päästiin sitten tähänkin osioon.....edelleekin kallu 2l glsi -95 taikaiskusta öljyvuoto jakopään puolelle....pihlajanmäen varaosasta/koivuselta jakopään hilut lisättynä kampuran tefalla....
kone auki rmp huollossa ja pesu sillä öljyä joka puolelle....ja kas vuotoa ei enään löytynnytkään enne kuin pakka oli kasassa ja ajettu muutama kymmenkilometri(jakopäätä ei vaihdettu kuin arvattiin miten käy)....hävikki 4päivää 05/1l
no maanataina 26.8.2013 auto illalla malmin tebarille jossa jätkät pesi koneen hommat ilmeisesti alkoi tiistai aamuna ja stefoineen valmis n.klo 14 ja tottakai matkalla oli vaidettu vesipumpu väärän mallisesta oikeaan ja hinta vain 577 HUOM.VAIN.....
1 pesään ja pihalta pois,2 ineen ja MITÄ VIT.....99% varmuudella alempi tasapaino akseli on 180 astetta väärässä asennossa,korjaaja vannoo että rullat ei liikuneet mutta siitä huolimatta varmistivat merkit oli kohdillaan .....
ja oli helvetin yllättyneitä kun kerroin että alenmassa rullassa on myös tasapainoakseli ja vain joka toisella kieroksella on oikeassa asennossa sikäli mikäli olen ymmärtännyt oikein......
ja mitä tulee öljy vuotoon....1päivä 0.5L JA EI MITÄÄN TIETOA MISTÄ TULEE !!!!!

ps.ja ihan aikuisten oikeesti viimeiset 90-120 päivää on mennyt tätä samaa rataa aiheet on vain vaihtuneet....
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

tais olla kohdillaan vain joka kolmannella,vai oliko peräti vain joka 6 kierroksel se alempi tp akseli joka jakopäällä pyörii.tossa 95 soch 2,0 konees.

ja kuulemani mukaan merkkikorjaamolta niin se ylemmän tp akselin stefa on syypää jakopään öljyvuotoon usein. ja todella pirullinen saada se stefa kuulemma sinne hyvin,et on myös tiivis.

näin kerto paikallinen entinen valtuutettu mitsuhuollon kaveri minulle, kun hain kaikki stefat orkkiksena.valitettavasti sillon ei yhtä saanu,oisko ollu kampuran stefa .ois pitäny hollannista tilata,vaan ei ollu aikaa ja tarvike stefalla löin sen kohdan kasaan :p hyvin on pitäny öljyt sisällä
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

mikko412 sanoi
tais olla kohdillaan vain joka kolmannella,vai oliko peräti vain joka 6 kierroksel se alempi tp akseli joka jakopäällä pyörii.tossa 95 soch 2,0 konees.

ja kuulemani mukaan merkkikorjaamolta niin se ylemmän tp akselin stefa on syypää jakopään öljyvuotoon usein. ja todella pirullinen saada se stefa kuulemma sinne hyvin,et on myös tiivis.

näin kerto paikallinen entinen valtuutettu mitsuhuollon kaveri minulle, kun hain kaikki stefat orkkiksena.valitettavasti sillon ei yhtä saanu,oisko ollu kampuran stefa .ois pitäny hollannista tilata,vaan ei ollu aikaa ja tarvike stefalla löin sen kohdan kasaan :p hyvin on pitäny öljyt sisällä

Joka 6. kierros on kaikki merkit kohdillaan..

Itselle vastaantulleissa on ollut lähes poikkeuksetta taaempi tp-akselin stefa joka on vuotanu, vain yhdessä on vuotanut se etummaisen stefa.

Näissä pitää muistaa myös se o-rengas jolla tiivistetään se öljypumpun tp-akselin kansi ( sellainen monikulmainen lätkä siinä takimman tp-akselin hammaspyörän yläpuolella), se on monesti jo ihan kuiva koppura ja valuttaa välistä myös melkoisesti.. Tulipa vaikeesti selitettyä mutta toivottavasti edes joku ymmärtää.. ;D
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

mikki87 sanoi
Joka 6. kierros on kaikki merkit kohdillaan..

Itselle vastaantulleissa on ollut lähes poikkeuksetta taaempi tp-akselin stefa joka on vuotanu, vain yhdessä on vuotanut se etummaisen stefa.

Näissä pitää muistaa myös se o-rengas jolla tiivistetään se öljypumpun tp-akselin kansi ( sellainen monikulmainen lätkä siinä takimman tp-akselin hammaspyörän yläpuolella), se on monesti jo ihan kuiva koppura ja valuttaa välistä myös melkoisesti.. Tulipa vaikeesti selitettyä mutta toivottavasti edes joku ymmärtää.. ;D
ja voi olla se öljypumppu halki kuten allekirjoittaneella
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

et silleen....kysymys kuuluu jos otan jakopään kopan irti ja ajan niin mikä on riskinä ja millä todennäköisyydellä
 

Liitetiedostot

  • WP_000794.jpg
    WP_000794.jpg
    271.3 KB · Lukukerrat 618
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

Ajamista en kyllä itse henk.kohtaisesti suosittelisi, joku orava kuitenki hyppää sinne hihnan väliin.. :(

Tollasella vuotomäärällä pitäs kyllä riittää että käyttää nosturilla sitä autoa paikallaan ja katsoo mihin rupee ruiskimaa ensimmäisenä. Hyvin vaan pesee jollain rasvanpoistajalla ( esim. Brakecleaner) ja kuivaa hyvin niin näkee kyllä kun johonkin rupee valumaan.
 
Vs: Jakopään hihnoista, öljyvuodoista ja stefoista (opettavainen tarina)

sehän tästä vaikeeta tekeekin kun vuoto tulee vasta kovanpaineen alla....eli vain raskaalla kaasujalalla ei korotetuilla kieroksilla
 
Takaisin
Ylös Bottom