Jarrunesteet

J

JNiemi

Guest
Sanokaapa hyvät kolleegat mitä eroa on seuraavilla jarrunesteillä;  DOT 5.1 (abs), DOT 4, DOT 3
Mitä tapahtuu jos laitan DOT 5.1 nesteet jos suositus on DOT 3/4.
 
DOT 3 ja 4 nesteitä voidaan sekoittaa keskenään, mutta DOT 5:sta ei saa koskaan sekoittaa minkään muun jarrunesteen kanssa. Näin minä oon joskus jostain lukenu. DOT 5 on tietääkseni silikooni pohjainen.
 
DOT5 on tosiaankin silikoni-pohjainen, eikä sitä saa sekoittaa dot3 tai dot4:n kanssa, mutta 5.1 taas ei ole. Se on glykoli-pohjainen aivan kuten dot3 ja dot4.

Lämpötilaerot taitaa olla ne tärkeimmät kuten jo tuli esille...
 
3GEclipse sanoi
DOT5 on tosiaankin silikoni-pohjainen, eikä sitä saa sekoittaa dot3 tai dot4:n kanssa, mutta 5.1 taas ei ole. Se on glykoli-pohjainen aivan kuten dot3 ja dot4.

Lämpötilaerot taitaa olla ne tärkeimmät kuten jo tuli esille...

Eli kuten rivien välistä voi lukea niin, tuikkasin 5.1 nesteet vanhojen päälle, purkissa ei ollut mitään mainintaa aiheesta että ei saa sekoittaa keskenään 3 tai 4 kanssa. No joka tapauksessa nesteet menee vaihtoon kun pitää vaihtaa levyt taakse ja samaan vauhtiin eteen.
 
Suosittelisin huuhtelemaan systeemin jollain halpisnesteellä hyvin jos olet sotkenut 5.1 nestettä tavallisten kanssa.

Ei muuten ole itsestään selvää että lämpötilakesto paranisi luokituksen noustessa. Muistaakseni luokitus speksaa "dry" ja "wet" kiehumispisteet nesteelle. Käytöstä riippuu kumpi on tärkeämpää. Yksi parhaista nesteistä uutena on Motul RBF600 joka on DOT 4 nestettä mutta sen ominaisuudet laskevat nopeasti kun neste imee vettä itseensä. Korroosionestokin taitaa olla aika huono. Erinomainen neste siis kilpureihin joihin nesteet vaihdetaan aina ennen kisaa. Kaiken lisäksi halvin näistä kisakäyttöön sopivista litkuista. Ei kuitenkaan suositeltava siviiliautoon jossa nesteet vaihdetaan kun jaksetaan jos silloinkaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom