Kävinpä konttorilla..

e15mitsubishi

Active Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Sijainti
Hyrylä
Tossa kävin tänään leimaamassa VR4:n ja stämppihän
siihen tuli huomautuksitta ;)
Mutta aika koomista jälleen kerran kats.inssi meinas
ajaa auton vaan pokkanaan jarrudynamometriin ja piti-
hän koputtaa apparin sivulasiin ja kertoa pelin olevan
4wd, et jätäppä väliin.
No kaveri keskeytti toimen ja totes vähän nolonnäköse-
nä, et sori en heti huomannu kun nää on enimmäkseen
kaksvetosia ja harvemmin tulee 4wd malleja vastaan ;D
Et tämmöstä.

t:Arska
 
Hei muuten

mites se oikein on virallisesti toi nelikon jarrutestihommeli, kun on toi rekisteröintikatsastus edessä

voiko ne hyljätä koko homman jos sanoo noin että eläpä ajele dynolle, ja mites ne sitten testaa noi jarrut

kerro, kerro lisää

Eki
 
Hei muuten

mites se oikein on virallisesti toi nelikon jarrutestihommeli, kun on toi rekisteröintikatsastus edessä

voiko ne hyljätä koko homman jos sanoo noin että eläpä ajele dynolle, ja mites ne sitten testaa noi jarrut

kerro, kerro lisää

Eki

Tiedäppä tosta virallisuudesta sen enempää, mutta
se on varmaa et neliveto mitsuja(GALANT) myös Evo-
Lancerit ei saa jarrutesterissä ajaa (sulaa visko).
No tänään inssi testas mulla jarruja silleen, et ennen-
kuin se ajo sen nosturille ni se otti vähän hallissa vauh-
tia ja pysäytti sen :D arvaa hymyilittikö sit vielä jäisellä
pihalla se testas samanlailla, no abs sit vähä rapisi siel-
lä ja inssi totes milläs näitä nyt katot mut kyllä kai ne on
hyvät ;D ja meikä nyökytti vieressä.
Aikanaan kun olin frendin messissä katsastamassa sen
VR4:sta ja inssi meinas samanlailla ajaa sen jarrudynoon
ni kaverini siihen(sil oli aika lyhyt sulake) sanomaan ,et
siihen jos ajat turpaan tulee ;D. No inssi yritti jotain seli-
tää mut frendi totes vaan jos ajat ni täst mennään sen
jälkeen mitsuhuoltoon ja tarkistetaan tuliks viskoon jo-
tain ja sä arvaat , et mistä löytyy maksaja jos tuli ;D
Et tämmöstä.
t:Arska
ps: Eki, mä oon ensviikolla Saarijärvellä
 
Koulussa (lue: amiksessa) ainekin jatkuvan nelikon jarrut testattiin nostamalla tunkilla aina toisen pään pyörät ilmaan.
 
Joo täytyy tehdä inssille asia nätisti selväksi ettei sitä rautaa dynolle ajeta

Mites muuten se ilmenee jos visko on menossa paskaks, tuli vaan mieleen että kun toi sähköputki mies joka sen boxin laitto niin oli mitannu samalla siitä jarrutkin ja ilmeisesti dynolla (ilman eri pyyntöä), mutta en saanu sitä kiinni, oisin kysyny että oliko se nostanu toisenpään autosta ilmaan

perässä tai jossain voimansiirrossa on meinaan välystä, klok klok se vain pistää kun paikaltaan lähtee, mutta sehän voi vain olla jo perä tiensä päässä

nelikko oli muuten eilen nelipyörä suuntauksessa, ja sano kaveri että teetti vähän töitä, ennen kun kaikki renkaat osotti sinne minne piti, eli on varmaan saanu riittävästi kenkää edellisen omistajan toimesta

joo vois käydä siinä ranta-essolla kaffella jos sulla on ens viikolla aikaa, riippuu tientenkin vähän päivästä

siellä Saarveellä on kuulemma huhupuheiden mukaan jollain tyypillä valkonen evo 3 ajossa ja että se ois joku vanha nolla-auto, tiedä sitä sitten,

mutta näin sen itekkin viime viikonloppuna, siinä varaosaliikkeen pihassa mutten kehannu mennä tarkemmin syynäämään sitä kun olin menossa pojan kanssa sukuloimaan


Eki
 
Joo täytyy tehdä inssille asia nätisti selväksi ettei sitä rautaa dynolle ajeta

Mites muuten se ilmenee jos visko on menossa paskaks, tuli vaan mieleen että kun toi sähköputki mies joka sen boxin laitto niin oli mitannu samalla siitä jarrutkin ja ilmeisesti dynolla (ilman eri pyyntöä), mutta en saanu sitä kiinni, oisin kysyny että oliko se nostanu toisenpään autosta ilmaan

perässä tai jossain voimansiirrossa on meinaan välystä, klok klok se vain pistää kun paikaltaan lähtee, mutta sehän voi vain olla jo perä tiensä päässä

nelikko oli muuten eilen nelipyörä suuntauksessa, ja sano kaveri että teetti vähän töitä, ennen kun kaikki renkaat osotti sinne minne piti, eli on varmaan saanu riittävästi kenkää edellisen omistajan toimesta

joo vois käydä siinä ranta-essolla kaffella jos sulla on ens viikolla aikaa, riippuu tientenkin vähän päivästä

siellä Saarveellä on kuulemma huhupuheiden mukaan jollain tyypillä valkonen evo 3 ajossa ja että se ois joku vanha nolla-auto, tiedä sitä sitten,

mutta näin sen itekkin viime viikonloppuna, siinä varaosaliikkeen pihassa mutten kehannu mennä tarkemmin syynäämään sitä kun olin menossa pojan kanssa sukuloimaan


Eki

Se viskon luistaminen(siis liikaa) on kai aika paha todeta
ihan helposti muuta kun jos se on täysmorjens ni sit
pelihän ei oikein etene mut maahantuojan valtuuttamis-
sa merkkikorjaamoissa on jonkinmoinen testeri(pitäs ol-
la) jolla ks. dilemman pystyy totee mut tiedä sit miten?
No ne klonksunat siellä autonalla johtuu mitäsuuremma-
la tod.näkösyydellä kardaanin ristinivelistä(3kpl) ja niis-
sä jos esim. kaikissa on vähä välystä ni sähä tiedät se
kertautuu siitä tulee just niinku kytkimen noston yhtey-
dessä semmosta klonksunaa(hyvin yleinen)e38/e39
peleissä.
Sit perä jos ei oo öljyjä vaihdettu oikeissa huoltoväleissä
n.30 tkm välein niin sata varmasti on kuluneita (klonksuu
ja pitää tasasta jollotusta tasanop./vedätettäessä).
Joo se EVO3 mikä pyörii siellä suunnalla on Bastin(Lind-
holm) entinen nuottiauto ja on mun frendillä nykyään
yks IMPPA , asuu muuten Kalmarissa. Ei lupilainen,VIELÄ.
Laita vaik pikaviestinä sun puh.nro. mulle ni käydään
ranta-Essolla bitumilla. :)
Et tämmöstä.
t:Arska
 
kyllä O.J:n Galant on kaksi kertaa testattu dynossa, konttorilla oli oikein maahantuojalta saatua dokumenttia, jossa jarrujen testaus sallittiin dynossa HITAALLA nopeudella ja LYHYTAIKAISESTI. Eli varmaan se riippuu dynostakin...

Mutta aina parempi, jos saa puhuttua niin, ettei sitä tarvii dynoon laittaa :D
 
Eki: mä luulen että visko ei kolise vaikka se olis rikki... kardaani, perä, jakolaatikko? viskon viallisuuden huomais varmaan siitä, että se ei pidä, eli tunnelma on sama kuin ajais euro-nelivedolla: koko ajan sutii toinen akseli, mutta vauhti ei kiihdy ;D

En tiedä voiko se hajota niin, että se olis koko ajan jumissa?
 
kyllä O.J:n Galant on kaksi kertaa testattu dynossa, konttorilla oli oikein maahantuojalta saatua dokumenttia, jossa jarrujen testaus sallittiin dynossa HITAALLA nopeudella ja LYHYTAIKAISESTI. Eli varmaan se riippuu dynostakin...

Mutta aina parempi, jos saa puhuttua niin, ettei sitä tarvii dynoon laittaa :D

Otinpa tossa välipuhelun yhelle entiselle mitsumerkki
asentajalle joka muisteli, että jos konttorilla on jarru-
dyno , joka ei pyöritä 5 km/h kovempaa niin on lyhyt-
aikainen testaus sallittua, mut kuulemma aika monessa
nykykonttorissa dynot pyörii kuulemma nopeammin
( no tiedäppä sit tosta) mut henk. kohtasesti EN anna
testata dynossa omaa ilman ennenkuin inssi antaa
ennen testausta riittävästi rahaa(uus visko) ;D
Et tämmöstä
t:Arska 8)
 
joo, se tarkistettiin, täällä se pyörii 3km/h, ja sittenkin vain pikaisesti...

ja niinku sanoin, parempihan se on jos ei tarvii dynoilla :D
 
Eipä noilla täällä ainekaan muutamaa sekuntia kauempaa tunnu menevän testauksessa.
 
Eipä noilla täällä ainekaan muutamaa sekuntia kauempaa tunnu menevän testauksessa.

No enpä tiedä, välillä ku on muulla ku nelivedolla käyny
leimalla ni inssi on ajanu etupään jo rullille ja plärää
papereita ja tekee jos mitä muuta ku ite jarrutestiä,
ni jos on viskolla varustettu auto ja rulla ei pyöri 5 km/h
kovempaa , niin silti turhapyörittäminen ei voi olla kuin
haitaksi :mad:
Kyllä siellä on niin monen näköstä inssiä ettei tosikaa.
Mut hyvä näin tänään ei ainakaan pyöritetty ;D
t:Arska
 
Joo no kyllä se visko sitte varmaan jotenkin pelittää, kun otin lähtöä paikaltaan kesärenkailla lumisella hiekkatiellä, ni etu renkaat löi kyllä sutia koko ajan, mut mutta lähti ku hauki kaislikosta, ku vertas "normaali" etuveto autoon, jossa on talvipieksut (se 1.8 zx:ä)

kesällä noiden autojen suoritus arvot pitäs olla kutakuinkin samat, ainakin jos autotallin sivuja on uskominen

Eki
 
Nii ja tuskin toi normi 8v kone ny jaksaa määrättömästi tyhjää lyödä joka renkaalla ja vaihteella

eiköhän tule tehon puute vastaan, ei se ny mikään ralliauto ole

Eki
 
dynamic sutii talvella kakkosella, mutta ei enää kolmosella jos ei laske pitkää sladia. Vähän tehoa, paljon painoa ja toimiva neliveto. Lähtisin korjaamaan tilannetta tehon lisäämisellä ;D
 
Joo no kyllä se visko sitte varmaan jotenkin pelittää, kun otin lähtöä paikaltaan kesärenkailla lumisella hiekkatiellä, ni etu renkaat löi kyllä sutia koko ajan, mut mutta lähti ku hauki kaislikosta

Eki  

Niin hmmmm...
En tiedä oonko väärässä mut jos visko on täysin kun-
nossa, niin ks. autolla jos lähdetään paikaltaan vaikka
lumisella tiellä niin KAIKKIEN pyörien pitää sutia jotaku-
in tasasesti yhtäpaljon mikäli autossa on niin paljo te-
hoa , et se jaksaa sutia :D ja mikäli EI oo voimaa suti-
miseen niin sen pitää vaan lähteä sen enempää etu/
takapään sutimatta :-/.
Yksi viskon testaukseen sopiva konsti on riittävän isol-
la parkkiksella tms. ottamalla vähän vauhtia ja vetämäl-
lä kässäristä jos visko on kunnossa auto menee tangen-
tin suuntaisesti pyörät lukossa ja motti sammuneena
mut jos visko on "tosimorjens" ni perä lähtee sivulle
niinkuin esim. etuvetoautossa jos kässäri vaan on kun-
nossa ;).
Edellämainittuun testiin EN kehoita, vaan jokainen tekee
harkintansa mukaan. ;D
Et tämmöstä.
t:Arska
 
niin, totta, kyllä sen viskon tosiaan pitäis ehkäistä se pelkkien etupyörien sutiminen: joka molemmat akselit vetää ja sutii, tai sitten kone putoaa polvilleen...

eli katsoppa Eki jonkun kaverin kiihdytellessä, että miten ne pyörät oikein pyörii...
 
Asiaa sivuten :
Onko nelikko lancer:ssa (-91) millanen toi vedon toteutus tapa, kun minulla ainakin ajavat normaalisti dynolle ? Onko muuten lancer:n ja galant:n nelivedoilla mitään yhteistä (jos joskus tarvii jotain osia metsästää), ainakin taka-akseli on ihan erilainen.
 
luulisin että sama, tasauspyörästö ja viskolukko keskellä. Juttelin joskus yhden asentajan kanssa, jolla oli 4wd Lancer, ja se muistaakseni sanoi, että eroa on lähinnä laatikon/jakolaatikon laakeroinnissa, joka on Galantissa painavampana autona parempi.

Akselistoista ei ollut puhetta...

Eli ole varovainen dynolla, ota ainakin selvää ennen kuin menet seuraavan kerran..
 
Itse asiassa kysyin juuri viimekerralla ja heppu totesi että kyllä mitsut dynoon saa ajaa, mut oli ilmeisesti kuitenkin niin harvinainen tapaus, että kävi oikein jostain tarkastamassa ennenkuin se dynoon ajoi. Katsastusasema oli ihan SAUK:n asema. Ihmetytti vaan hieman kun olin juuri laitattanut takajarrut (rummut) merkkiliikkeessä (uudet kengät ja sylinterit) niin silti takapään heitto 29% ja sekin juuri ja juuri, kun pari kolme kertaa paineli.
 
Joo no en nyt ole aivan varma löikö ne takarenkaat tyhjää vai nou, tuntu vaan siltä ettei ne olis lyöny kun tuntu veto sen verran etupainoiselta, ja takapää ei lähtenyt vetelemään mihinkään

Mutta testasin sen verran myös talvipieksuilla että kun lähdin vähän rivakammin pihassa ykkösellä niin kaikki neljä pyörää löi tyhjää ja sama jatkui kakkosella, mutta ei jaksanut lähteä kunnolla pyörimään "akselinsa" ympäri, loppu kyllä pihasta tilakin kesken.

Mutta kuitenkin tuntus että se laitos on enemmän etupainoinen, ei se persus sieltä irti ihan helpolla lähde, eli voi olla jotain vikaakin

Eki
 
Joo no en nyt ole aivan varma löikö ne takarenkaat tyhjää vai nou, tuntu vaan siltä ettei ne olis lyöny kun tuntu veto sen verran etupainoiselta, ja takapää ei lähtenyt vetelemään mihinkään

Mutta testasin sen verran myös talvipieksuilla että kun lähdin vähän rivakammin pihassa ykkösellä niin kaikki neljä pyörää löi tyhjää ja sama jatkui kakkosella, mutta ei jaksanut lähteä kunnolla pyörimään "akselinsa" ympäri, loppu kyllä pihasta tilakin kesken.

Mutta kuitenkin tuntus että se laitos on enemmän etupainoinen, ei se persus sieltä irti ihan helpolla lähde, eli voi olla jotain vikaakin

Eki

ihan normaalia, etupainoiselta se tuntuukin, puskeekin vielä jos liian varovasti vie. Luulen, että kaikki jossa voima jako on 50/50 lähtöjään (+visko) tuntuu etupainoisilta. Tietysti pyörän kulmilla ja muilla pystyy varmaan vähän vaikuttamaan, mutta luultavasti se on tarkoituksella tehty hieman etuvetoisen tuntuiseksi. Jos se jako olis toteutettu jollain muun tyypisellä lukolla ja esim. 60/40 jaolla, niin tilanne olisi toinen...

Taunuksissa takapää heittelee, mutta 4wd Galant menee kyllä kuin kiskoilla... (valitettavasti?)
 
No niin nyt tuntuu nelikko jo paljon paremmalta, kun se oli nelipistemittauksessa ja kaikki renkaat osottaa sinne minne pitääkin, on sillä näköjään paljon merkitystä jos ne ei oo kohallaan

kyllä oli ilo leikkiä kun ajoin sen korjaamolta kotiin ja eiku ens viikolla konttorille ja sitte liikenteeseen

Eki
 
Löysimpä tämmösen vanhan aiheen ;D

D4 käytin katsastuksessa ja jännityksellä kattelin ikkunasta, että ajaako dynoon... ei ajanu :D

Ja läpi meni ilman mitään merkintää btw. tosin raidetangon päät muutama polttimo vaihdettiin etukäteen ja putki paikattiin.

4 pyöräsuuntaus vielä tekemättä mutta sillekin on aika varattu. Saa nähdä josko auttaisi takapainoisuuteen (kaikki 4 pyörää sutii hiekalla). Ja nythän se on muutenkin hyvä tehdä kun alustan osia vaihdettu.
 
Kesällä dynykällä kävin katsastuksessa :)

Katsastusetä oli ajamassa autoa dyno halliin kun sanoin että tämä on sitten nelikko. Pysäytti auton ja katsoi rekisteriotteesta, että mikä ihmeen neliveto mitsu. Vähän aikaa pyöritteli sitä kädessä perutti hallista pois nolona ;D

Sanoi vielä ennenkuin ajoi tunkille, että tässä ihan kivasti vääntöä koneessa, paljon enemmän kuin mun samanlaisessa glsi:ssä ;)

Leima tuli heittämällä, jarrut testattiin pihalla voimakkaammalla jarrutuksella.
 
pystyykö siitä mitään päättelemään kun tunkkaa yhden kulman ylös ja käsin yrittää pyörittää rengasta?

Vaihteen ollessa pois päältä rengas silti liikkuu "vaivalloisesti".

Jarrut ei laahaa kun juuri puhdistin ja herkistin.
 
Tepi sanoi
ens kesänä kanssa kuulee karun totuuden...  ::) Mitenkähän pojan käy.

Kävimpä määkin konttorilla... Ei käynyt jarrudynamometrissä. Muutenkin meni kaikki ok, paitsi yks huomautus tuli.... vasen lähivalo näyttää liian alas  :seina
 
Tuossa pari viikkoa sitten kävin toisen nelikon katsastamassa. Ei sitten enää käynytkään se, että pihalla vain kokeillaan jarrut. Kävi mies oikeen tarkastamassa kirjoista, että saa sen siihen hetkeksi kuulemma tiputtaa ??? Sanoin ihan asiallisesti henkilölle, että ei ennenkään sitä ole jarrudynon kautta ajettu niin totesi vaan, että toiset on lepsusti katsonut..
No tämä äijä olikin paikan niuhoin mies..
Kovin yritti oikeaa ajovaloa nostaa ylemmäs, mutta ei mahtunut säätämään ;)

Miksi se piti rullille tiputtaa, koska ei edes jarrudynon tietoja kirjannut ylös? Ja paperissa möllöttää tyhjä paikka jarrutestin kohdalla....

No, mutta meni se läpi :)
 
Takaisin
Ylös Bottom