köyhän miehen vapari

tony20

lancer gti -95
Liittynyt
4 Tammikuu 2005
jos tekisi tälläisen köyhän miehen virityksen että avaisi ton ilmanputsari kopan ja jättäisi sen auki......ja sitten teippaisi tuon suodattimen siihen moottorinpuolelle kiinni :peukku
voisiko tollanen mitenkään edes teoriassa toimia ns. vaparina?
 
Mikähän tämän "virityksen" syy on muuta kuin rikkoa kone :eek:
Tehoja et saa ainakaan lisää tuolleen..... ostat oikean vapaavirtaus suodattimen siihen jos meinaat :)
 
Ei tuollainen kannata. Halvimmat kartiosuodattimet maksavat jotain 60€ eikä se ole paha uhraus
 
ei ole ja muistakaa sitten että näissä 4G15 (ruisku) on tuo ilmamäärä mittari on se joka rajoittaa tuota VV suodattimen käyttöä. suomesta ei vissiin mistään saa noita soviteadaptoreita noihin.. ainakaa minä en o löytäny.
 
millä tavoin tollanen koneen rikkoo?
eikä siis tarkoitus ollut edes välttämättä koittaa, kunhan tuli mieleen ;D
 
eli jos otat ilmanputsarin ulkokuoren pois, ja tiivistät suodattimen omaan paikkaansa, niin toimii ja on sama asia kuin vapaavirtaus suodin.!!!

MUTTA normaali vapaavirtaussuotimen ilman läpäisy on vielä hieman parempi kuin paperisen alkuperäisen..
ja lisäksi paperinen ei kestä vettä..

milläään tavoin kone tuosta ei rasitu enempää kuin vapaavirtaussuodattimella, JOS paperisuodin vaan pysyy kuivana.
 
Ja jatkoksi vaparissa tuonhomman ja vapaavirtaussuodattimen tehonlisäys on p***a puhetta. jossei saatavan ilman mukaista moottorin ohjauksen optimointia suoriteta.. eli mehevät imuäänet saa ja suuremman bensankulutuksen vaan.. ja helposti kaupanpäälle vielä käyntihäiriöitä ;D


se mitää paskaa koneeseen ime sama suodatin siinä on kuin kotelossa ollessaankin..
ïlman kuristus ja paisuntatila vaan poistuu kun otat sen alku hässäkän suotimen edestä pois...'
hässäkkä siis normisti poistaa pörinöitä ja suojaa suodatinta kosteudelta..
 
vähän jo kerkesinkin ihmettelee miten se koneen rikkoo jos siis kuivana sais pysymään
 
Molmis sanoi
jossei saatavan ilman mukaista moottorin ohjauksen optimointia suoriteta..

Ilmanmäärämittarillisessa mitsussa ecu korjaa parantuneen hengityksen = laittaa enemmän löpöä.
 
Mitäs sillä mittarilla tekis jos sen lukemat ei vaikuttais mihinkää  ??? Kaikki ilma mikä sen mittarin lävitse menee vaikuttaa, joten parantunut ilman saanti myös korjataan. Eri asia turboautot jossa mittarin virtauskyky voidaan jopa joskus ylittää.
 
tulipa nyt sitten koitettu tota systeemiä pikaseen ja ihan hyvin toimii ja äänet koveni huomattavasti, varsinkin n. 4,5 tuhannen kierroksen kohtaa ääni ottaa oikeen "piikin" ja ehkä kiihtyykin 0,01 sekunttia nopeemmin...kahteensataan ;D
mutta laitoimpa boksin takaisin ;)
 
Itselläni on ilmansuodatinkoteloon leikattu 10x15 cm reikä kylkeen tuossa vanhuksessa. Paperisuodattimen kanssa saa tosiaan varoa kastumista. En tiedä onko tuosta ollut mitään hyötyä eikä äänissäkään ole mielestäni mitään eroa. Ehkä se imuputkessa oleva pyörivä äänenvaimennin vaikuttaa asiaan?
 
ite oon havitellu kunnon CAI systeemiä omaan autoon, mutta toi ilmamäärämittari vaikeuttaa asiaa.. ku ei raaski tohon käydä virittämään mitään että sais pakattua sen MAFin pienempään tilaan ja siitä vielä lähtö että sais tehtyy kunnon putkituksen (CAI CAI CAI.. :p ) ja sitten sinne päähän kartiosuodatin.
 
Juu,tuli vaan mieleen tost kun kartiosuodattimesta on puhetta, että pitääkö olla teholastu laitettuna jo tohon autoon ennen kuin laittaa ton vaparin?!  ??? kun kuulin vain juttua et jos tota lastua ei oo niin kone käy liian rikkaalla tai ei muuten vaan toimi kunnolla?! pitääkö tollaset puheet paikkaansa..? ::)
 
Tässä vähän jotain "dataa"

Autona siis lancer 1.6 4g92

- Kantta "portattu"
- 182cc suuttimien tilalla 210cc
- smt 6
- 60mm kaasuläppäkotelo
- puskurin reijän takaa 90mm putkella suoraan ilmanputsarikoteloon  ilmaa
- seosta on pienennetty smt:stä vain täyskaasuajossa (korjattu suurempien suuttimien tuoma rikkaalla käyminen.)

Laajakaistalambda tulokset motarilla 120km/h 4/5 vaihde. Ekana osakaasuajoo, lämä tiskiin ja taas osakaasuajoa.

http://mau.ton.tut.fi/~maxpain/lambda/lambdaarvo_ei_o2_sensoria_motari.jpg


Eli tuossa kuvassa ei ole lambdaa kytketty joten auto käy hieman rikkaalla osakaasulla johtuen suuttimista.
elikkä tuossa kuvassa tapahtuu seuraavaa:

Ajetaan osakaasulla -> seokset lähellä taloudellisuus aluetta. (ei takaisinkytkentää lambdalta)  --> lyödään lämä pohjaan -> seokset tippuu tehoalueelle -> kaasua nostetaan ja seokset yrittää palata tuohon talodellisuusalueelle.

http://mau.ton.tut.fi/~maxpain/lambda/lambdaarvo_o2_sensorikytketty_motari.jpg

Taasen tässä kuvassa lambda on kytketty + ecu resetoitu. Osakaasulla lambdalla seurataan seoksia ja ecu yrittää pysyä tuossa 14,7/1 seossuhteessa/lambda arvossa kokoajan VAIKKA SUUTTIMIA on vaihdettu ja ILMAA TULEE RÖÖRINTÄYDELTÄ KONEESEEN.
Ecu on juuri 2km sitten resetoitu niin voi vielä käydä vähän liian rikkaalla. Huomatkaa että  nyt myös seossuhde oskilloi lambdaanturinlailla.

Täyskaasuun taas lambda ei vaikuta ja konetta ajetaan karttojen mukaan.

Väitän testien mukaan että koneen pienet ilmanotto parantelut ei vaikuta seoksiin osakaasuilla/täyskaasulla.

Sitten vasta alkaa täyskaasun seoksiin vaikuttaan jos mennään fyysisesti muuttamaan suuttimia / bensanpainetta / kaasuläpän pintaalaa muuttamaan.


ps. Toki ainahan niitä voidaan parannella.
pss. Tuo täyskaasu on smt:llä nyt hätäisesti säädetty sinne 12-12.5 alueelle kun se ilman kompensointia oli siellä 10:ssä  ;D
 
Jos tuosta kauheasta kannusta pitää päästä eroon niin saattaa olla että ratkaisu ongelmaan on kohta ostettavissa.

Prototyyppi on valmis ja sopivuus tullaan testaamaan useammassa mallissa ettei tarvitse kenenkään pettyä siihen ettei bolt-on pala sovikaan paikalleen kuten luvattua. Testiasennusten perusteella tehdään tarpeen mukaan myös jatkokehitystä, joten ei ole mahdotonta että lopullisessa tuotteessa olisi mukana esim. lämpösuoja.

Jos Turun läheltä löytyy innokkaita testaajia niin laittakaa yksityisviestillä tietoja itsestänne ja eiköhän testiasennuksia voi suorittaa vaikka miittienkin yhteydessä jos / kun kalustoa on paikalla.

Huom! Kyseessä on testikappale, jota ei saa omakseen eikä edes ostaa, lopullinen tuote tulee myyntiin vasta kun sopivuudet on saatu tarpeeksi laajalti testattua ja edellyttäen että ostajia tuotteelle löytyy.

Hintaa en tässä vaiheessa voi, enkä edes halua lähteä arvailemaan, mutta tarkoituksena on tuottaa toimiva ja edullinen tuote.
 
no sehän on hyvä kuulla. eikai noissa oo muuta eroa mitsun karmanvortex mittareissa kun että ohivirtaukset on suuremmat toisissa.. ???
 
Thegr8one sanoi
no sehän on hyvä kuulla. eikai noissa oo muuta eroa mitsun karmanvortex mittareissa kun että ohivirtaukset on suuremmat toisissa..  ???

Jonkinlaisia eroja on jo löytynyt, kyseessä siis nämä vanhemmat ilmamäärämittarit.
 
MaxFlower sanoi
Jos tuosta kauheasta kannusta pitää päästä eroon niin saattaa olla että ratkaisu ongelmaan on kohta ostettavissa.

Prototyyppi on valmis ja sopivuus tullaan testaamaan useammassa mallissa ettei tarvitse kenenkään pettyä siihen ettei bolt-on pala sovikaan paikalleen kuten luvattua. Testiasennusten perusteella tehdään tarpeen mukaan myös jatkokehitystä, joten ei ole mahdotonta että lopullisessa tuotteessa olisi mukana esim. lämpösuoja.

Jos Turun läheltä löytyy innokkaita testaajia niin laittakaa yksityisviestillä tietoja itsestänne ja eiköhän testiasennuksia voi suorittaa vaikka miittienkin yhteydessä jos / kun kalustoa on paikalla.

Huom! Kyseessä on testikappale, jota ei saa omakseen eikä edes ostaa, lopullinen tuote tulee myyntiin vasta kun sopivuudet on saatu tarpeeksi laajalti testattua ja edellyttäen että ostajia tuotteelle löytyy.

Hintaa en tässä vaiheessa voi, enkä edes halua lähteä arvailemaan, mutta tarkoituksena on tuottaa toimiva ja edullinen tuote.

Onkos tämä homma kuollut ja kuopattu vai onko asian suhteen tapahtunut edistystä.

Tarttis toi ilmansuodatin vaihtaa mut ku tossa lancussa (vanhemman mallin GTi (4g37)) on kans toi ongelmallinen ilmamäärämittari kartiosuodinta ajatellen.
 
mizu91 sanoi
Onkos tämä homma kuollut ja kuopattu vai onko asian suhteen tapahtunut edistystä.

Tarttis toi ilmansuodatin vaihtaa mut ku  tossa lancussa (vanhemman mallin GTi (4g37)) on kans toi ongelmallinen ilmamäärämittari kartiosuodinta ajatellen.

Ei ole kuollut eikä kuopattu. Suodattimia ja adaptereita teetettiin, mutta verrattain vähäisen kiinnostuksen vuoksi niitä on lähinnä esitelty ja myyty kerhon tapahtumissa.

Varastosta löytyy vielä muutama kappale, lisätietoja myynti@powerdose.fi
 
Muistaakseni myös moposportista löytyi joihinkin mitsuihin semmoinen K/N suodatin joka tulisi siihen ilmamäärämittarin päälle mutta oli aika hinnakas, 120e lähestulkoon.. :p
 
Thegr8one sanoi
Muistaakseni myös moposportista löytyi joihinkin mitsuihin semmoinen K/N suodatin joka tulisi siihen ilmamäärämittarin päälle mutta oli aika hinnakas, 120e lähestulkoon.. :p
70€ ainakin Galanttiin ko. suodatin. Ja suodatin on vakion kokoinen.
 
Nuhapumppu sanoi
Thegr8one sanoi
Muistaakseni myös moposportista löytyi joihinkin mitsuihin semmoinen K/N suodatin joka tulisi siihen ilmamäärämittarin päälle mutta oli aika hinnakas, 120e lähestulkoon..  :p
70€ ainakin Galanttiin ko. suodatin. Ja suodatin on vakion kokoinen.

Powerdosen suodatin on samaa kokoa kuin alkuperäinen suodatinkotelo eli sen kanssa ei tarvitse alkuperäistä koteloa leikellä ilmansaannin parantamiseksi, alkuperäinen kansi kun korvaantuu kokonaisuudessaan.

Pestävä suodatin, ilmamäärämittarin adapteri ja asennustarvikkeet yht. 60€.
 
MaxFlower sanoi
Pestävä suodatin, ilmamäärämittarin adapteri ja asennustarvikkeet yht. 60€.

Miksei näitä mainosteta missään, toihan on suorastaan ilmainen  :p vai onko sen verran eksoottista tavaraa että joka viikko joutunee pommittamaan sähköpostilla ja tiedustelemaan joko olisi jotain eksoottista palikkaa eksynyt hyllyyn...  ;D

oishan se vihdoinki hienoa että jostain sais edes jotain osia valmiina ettei tarvitsisi aina koneistaa tai teettää kaikkia juttuja.
 
Thegr8one sanoi
Miksei näitä mainosteta missään, toihan on suorastaan ilmainen  :p vai onko sen verran eksoottista tavaraa että joka viikko joutunee pommittamaan sähköpostilla ja tiedustelemaan joko olisi jotain eksoottista palikkaa eksynyt hyllyyn...  ;D

oishan se vihdoinki hienoa että jostain sais edes jotain osia valmiina ettei tarvitsisi aina koneistaa tai teettää kaikkia juttuja.

Pelkkä testaajien löytäminen kyseiselle tuotteelle oli sellaisen vaivan takana ettei suurempaan mainostukseen koskaan lähdetty. Kanatavana ajatuksena kun on kuitenkin ollut tuoda Mitsuille(kin) osaa jota ei ennen ollut saatavilla niin teetimme erän suodattimia ja erinäisissä miiteissä näitä on sitten demottukin.

Tavaraa on varastossa vielä jonkin verran, mutta uuden erän teettäminen ei välttämättä tule enää kysymykseen.
 
Laitoin omaan Galanttiin ('91 e33 GLi) tuollaisen Powerdosen vaparisetin, ja en voi sanoa että olisi ollut turha ostos. Yläkierroksille tuli varmasti useampi polle lisää ja kaasuun vastaa huomattavasti nopeammin kuin vakioputsarilla.

Kiitokset powerdose :peukku
 
n_kurki sanoi
Laitoin omaan Galanttiin ('91 e33 GLi) tuollaisen Powerdosen vaparisetin, ja en voi sanoa että olisi ollut turha ostos. Yläkierroksille tuli varmasti useampi polle lisää ja kaasuun vastaa huomattavasti nopeammin kuin vakioputsarilla.

Kiitokset powerdose :peukku
Olikos minkälainen homma asentaa ja tuliko pahat imu-äänet. Pistä vaikka yv:nä tuosta asennuksesta tietoja.
 
Mulla myös Powerdosen kitti omassa pirssissä, toimii ja imuäänet on miehekkäät  8) tiellä ei o tullu koetettua vielä..

paketti sisälsi täydellisen asennussarjan (joskin ei ilmeisesti tuohon 4g15 seen vaan eclipseen(kö), kuitenkin, palikat kohdalleen ja tukirauta oikeaan muotoon ja siinä putsari istui siististi entisen paikalla.
 
n_kurki sanoi
Yläkierroksille tuli varmasti useampi polle lisää
Pakko kommentoida että kyllähän se taas dynossa nähtiin että eipä auta v.v.filtterit/lastut/putkiviritykset paljoakaan vapareissa,tehoalueet voivat ainoastaan muuttua..
 
onlymanual sanoi
Tuossa omani vapari ostettu en tiedä mistä mutta laippa on oma valmiste.... ;D

Ilmamäärämittarisi ja suodatinkotelosi vain ovat erilaiset kuin tässä ketjussa aiheena olevat.
 
ST sanoi
n_kurki sanoi
Yläkierroksille tuli varmasti useampi polle lisää
Pakko kommentoida että kyllähän se taas dynossa nähtiin että eipä auta v.v.filtterit/lastut/putkiviritykset paljoakaan vapareissa,tehoalueet voivat ainoastaan muuttua..
Tää on surullista mutta totta :'( Vaparista kun ei niitä heppoja kovin helposti nyitä irti.
 
Territorial_ sanoi
kaikki oravaa pienemmät siitä kyllä läpi menee :D
Onhan se jo todistettu että KUNNOLLINEN filtteri öljyttynä on paljon parempi kuin tarvikesuodin.

Itsekin huomasin (Greenin kartio,öljyttynä 2-tahtiöljyllä),että imuputkeen ei enään kerry "jauhomaista" pölyä,kuten aina kertyi perusfiltterillä.
 
Kannattaa myös muistaa että teho on loppupeleisssä kaikkien tehtyjen muutosten summa. Pelkkä suodattimen vaihto ei yksinään tuo kaivattuja lisätehoja, mutta vaikutus saattaa tehostua kun autoon tehdään muitakin muutoksia.
 
Mikäs mättää kun laitoin tohon mun lanceriin kartio filtterin niin meinaa tyhjäkäynnillä sammua ja käy muutenkin tyhjäkäýnnillä huonosti, mutta jos lisää kierroksia niin alkaa pelittään?? :nykii
 
Takaisin
Ylös Bottom