Olisikohan edes teoriassa mahdollista rakentaa toimiva bensakone ilman kaasuläppää, mekaanisesti ruuviahtimella ohjattuna?
Eli moottorin hengitystä ei säädettäisikään kaasuläpällä kuristamalla vaan jokin variaattori tyyppinen voimansiirto säätäisi vakiotilavuuksista ruuviahdinta ja toimisi kaasunvirtauksen annostelijana.
Äkikseltään ajateltuna ko. ohjaustapa voisi olla hyötysuhteeltaan aika hyvä, osakuormalla "turhaa" kaasuläpän takaista ahtopainetta ei tarvittaisi vaan kaikki "puhallettu" ilma saataisi täytettyä sylinteriin. Mitä nyt tietysti koneen oma hengitys antaa myöten.
En ehkä osaa sanoin kertoa ajatuksen ydintä, mutta te minua moottoreista enemmän ymmärtävät takuulla tiedätte mitä tarkoitan.
Eli moottorin hengitystä ei säädettäisikään kaasuläpällä kuristamalla vaan jokin variaattori tyyppinen voimansiirto säätäisi vakiotilavuuksista ruuviahdinta ja toimisi kaasunvirtauksen annostelijana.
Äkikseltään ajateltuna ko. ohjaustapa voisi olla hyötysuhteeltaan aika hyvä, osakuormalla "turhaa" kaasuläpän takaista ahtopainetta ei tarvittaisi vaan kaikki "puhallettu" ilma saataisi täytettyä sylinteriin. Mitä nyt tietysti koneen oma hengitys antaa myöten.
En ehkä osaa sanoin kertoa ajatuksen ydintä, mutta te minua moottoreista enemmän ymmärtävät takuulla tiedätte mitä tarkoitan.