25.10.2007 Päivitystä tämän viestin lopussa
Kiinnostusta VR-4 Galantin / Legnumin kimppatilaukseen on esiintynyt siinä määrin, että päätin laittaa virallisen kimppatilaus topikin pystyyn. Keskustelua aikasemmin täällä: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=18507.0
Julistan täten suomalaisten autofoorumien mahtavimman kimppatilauksen aloitetuksi!
Kimppatilauksen säännöt:
-Tilaus on avoinna ainoastaan klubin jäsenille. Jos haluat mukaan, mutta et vielä ole jäsen niin kehotan liittymään mitä pikimmiten!
-Tilaus koskee ainoastaan 1996-2000 Mitsubishi Galant tai Legnum VR-4 malleja
-Mukaan haluavien tulee ilmoittautua allekirjoittaneelle yksityisviestillä sunnuntaihin 28.10.2007 mennessä
-Ilmoittautumispäivämäärän jälkeen pyritään autojen ostaminen suorittamaan noin kahden viikon aikajänteellä.
-Tilaus on sitova vasta kun tilaaja vahvistaa haluavansa tietyn hänelle esitetyn auton.
-Auton maksu on suoritettava itse suoraan Japaniin, ellei toisin nimenomaisesti sovita
-Auto on mitä on. Yleensä auction sheettin voi hyvin luottaa, mutta allekirjoittanut ei ota vastuuta jos ikäviä yllätyksiä tulee. Huutokaupoista tulee aina se auto, joka on huudettu
Käytännön järjestelyistä:
-Allekirjoittanut hoitaa ostamisen / huutamisen ja kaikki prosessiin liittyvät toimet
-Auto on itse haettava aikanaan satamasta, todennäköisimmin Hangosta
-Tullaus on hoidettava itse
-Rekisteröinti, katsastus ja verotus on hoidettava itse
-Allekirjoittanut voi hankkia rekisteröintiin tarvittavat TÜV-todistukset
Kustannuksista:
Hintahaitari autoille on n. 3000 - 6000 euroa sisältäen rahdin, tullin ja alvin. Autoveroista ei kukaan vielä tiedä, mutta oma valistunut arvioni on 2500 - 4000 euroa auton kunnosta ja vuosimallista riippuen. Lisäksi on hyvä varautua n. 1000 eurolla mm. katsastukseen, valojen vaihtamiseen, oljyjen vaihtoon yms. kuluihin. Verollinen kokonaishinta on siis ARVIOLTA n. 6500-11000 euroa. Allekirjoittanut ei ota palkkiota.
Muuta huomionarvoista:
-1996-1997 vuosimallisissa automaattivaihteisissa autoissa tehoa on vain 260 hp. Manuaali malleissa ja uudemmissa automaateissa on täydet 280 hp.
-Rekisteröinnin onnistuminen ei tällä hetkellä ole 100% varmaa. Luotettavista lähteistä saadun tiedon mukaan 1999 Legnumille on paperit saatu. 1998 mallinen Evo 5 on onnistuneesti katsastettu. Uskallan siten olla hyvin luottavainen projektin onnistumiseen. Varmaa se ei kuitenkaan ole.
PÄIVITYKSIÄ
-Facelift (-98 -->) Legnumin takavalot on erilaiset kuin euro-malleissa. Tästä syystä ne eivät välttämättä ole e-hyväksytyt. Rekisteröiminen vaatii huonossa tapauksessa jonkinlaisen patentin. Vanhemmissa ongelmaa ei pitäisi olla, vähintäänkin euro-valot on helposti vaihdettavissa.
-Kantavuuden laskennassa Japanissa käytetään erilaista laskentatapaa kuin Suomessa. Tästä johtuen paikkaluku uhkaa pahimmassa tapauksessa jäädä kolmeen. Foorumilla olleiden tietojen mukaan TÜV-todistuksessa olisi kantavuutta sen verran, että auto saataisiin rekisteröidyksi neljälle. Todennäköisesti asiasta selviää poistamalla takaa keskeltä turvavyön.
-On ilmennyt, että kaikissa autoissa ei ole AYC-järjestelmää. Type V-malleissa se näyttäisi olleen lisävaruste. Niin ikään joistain puuttuu myös luistonesto. Useimmat autot, joissa tarkempi ilmoitetaan ovat olleet Type S:iä, joten ongelma ei ole kovin suuri. Kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota.
-1998 eteenpäin vaaditaan ajonestolaite, joita näissä ei ole. Ajonestolla varustettu hälytin riittää, eli sen verran lisäkulua on tiedossa. Kompensaatiota saa sitten vakuutuksien puolelta.
-Tämän ikäisissä autoissa on oltava ajovalojen korkeudensäätö. Koska Japanissa sitä ei vaadita, sitä ei myöskään näissä ole. Euro-Galantin umpiot käyvät sellaisenaan ja niistä korkeussäätö löytyy. Lisäksi on kabiiniin asennettava säätöpotikka ja vedettävä piuhat. Ei kuuleman mukaan ole osaavalle iso juttu.
PÄIVITYS 25.10.2007
Varustelusta on tullut paljon kysymyksiä. Huutokaupoissa myytävien autojen varusteista on hyvin niukasti tietoa saatavilla. Siten auton etsiminen tiettyjen varusteiden perusteella on erittäin vaikeaa, usein mahdotonta. Käytännössä on luotettava hyvään tuuriin kun muuten hyvä auto sattuu kohdalle. Yleisin toive on ollut AYC + Recarot. Koska nyt ilmeisesti todellakin on niin, että Type V-malleissa on Recarot, mutta ei AYC:tä ja Type S-malleissa päinvastoin, on tämä yhdistelmä mahdoton.
Dealer Stock-autoista on saatavilla enemmän kuvia ja siten myös tarkemmat varustetiedot. VR-4 osastolla näitä on vain ollut kovin vähän myynnissä viime aikoina.
Kaikki tässä ketjussä esitetyt hinnat koskevat irtorahtina laivattuja autoja. Kontissa hintaa n. 500 euroa enemmän. Etuna on huomattvasti varmempi toimitusaikataulu. Konttilaivoja lähtee Helsinkiin viikottain, RORO-laivoja huomattavasti harvemmin ja niissäkin tuppaa olemaan tilan puutetta.
Kysy mahdollisia lisätietoja tai tarkennuksia tässä topikissa, jotta ne ovat kaikkien kiinnostuneiden nähtävillä.
Kiinnostusta VR-4 Galantin / Legnumin kimppatilaukseen on esiintynyt siinä määrin, että päätin laittaa virallisen kimppatilaus topikin pystyyn. Keskustelua aikasemmin täällä: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=18507.0
Julistan täten suomalaisten autofoorumien mahtavimman kimppatilauksen aloitetuksi!
Kimppatilauksen säännöt:
-Tilaus on avoinna ainoastaan klubin jäsenille. Jos haluat mukaan, mutta et vielä ole jäsen niin kehotan liittymään mitä pikimmiten!
-Tilaus koskee ainoastaan 1996-2000 Mitsubishi Galant tai Legnum VR-4 malleja
-Mukaan haluavien tulee ilmoittautua allekirjoittaneelle yksityisviestillä sunnuntaihin 28.10.2007 mennessä
-Ilmoittautumispäivämäärän jälkeen pyritään autojen ostaminen suorittamaan noin kahden viikon aikajänteellä.
-Tilaus on sitova vasta kun tilaaja vahvistaa haluavansa tietyn hänelle esitetyn auton.
-Auton maksu on suoritettava itse suoraan Japaniin, ellei toisin nimenomaisesti sovita
-Auto on mitä on. Yleensä auction sheettin voi hyvin luottaa, mutta allekirjoittanut ei ota vastuuta jos ikäviä yllätyksiä tulee. Huutokaupoista tulee aina se auto, joka on huudettu
Käytännön järjestelyistä:
-Allekirjoittanut hoitaa ostamisen / huutamisen ja kaikki prosessiin liittyvät toimet
-Auto on itse haettava aikanaan satamasta, todennäköisimmin Hangosta
-Tullaus on hoidettava itse
-Rekisteröinti, katsastus ja verotus on hoidettava itse
-Allekirjoittanut voi hankkia rekisteröintiin tarvittavat TÜV-todistukset
Kustannuksista:
Hintahaitari autoille on n. 3000 - 6000 euroa sisältäen rahdin, tullin ja alvin. Autoveroista ei kukaan vielä tiedä, mutta oma valistunut arvioni on 2500 - 4000 euroa auton kunnosta ja vuosimallista riippuen. Lisäksi on hyvä varautua n. 1000 eurolla mm. katsastukseen, valojen vaihtamiseen, oljyjen vaihtoon yms. kuluihin. Verollinen kokonaishinta on siis ARVIOLTA n. 6500-11000 euroa. Allekirjoittanut ei ota palkkiota.
Muuta huomionarvoista:
-1996-1997 vuosimallisissa automaattivaihteisissa autoissa tehoa on vain 260 hp. Manuaali malleissa ja uudemmissa automaateissa on täydet 280 hp.
-Rekisteröinnin onnistuminen ei tällä hetkellä ole 100% varmaa. Luotettavista lähteistä saadun tiedon mukaan 1999 Legnumille on paperit saatu. 1998 mallinen Evo 5 on onnistuneesti katsastettu. Uskallan siten olla hyvin luottavainen projektin onnistumiseen. Varmaa se ei kuitenkaan ole.
PÄIVITYKSIÄ
-Facelift (-98 -->) Legnumin takavalot on erilaiset kuin euro-malleissa. Tästä syystä ne eivät välttämättä ole e-hyväksytyt. Rekisteröiminen vaatii huonossa tapauksessa jonkinlaisen patentin. Vanhemmissa ongelmaa ei pitäisi olla, vähintäänkin euro-valot on helposti vaihdettavissa.
-Kantavuuden laskennassa Japanissa käytetään erilaista laskentatapaa kuin Suomessa. Tästä johtuen paikkaluku uhkaa pahimmassa tapauksessa jäädä kolmeen. Foorumilla olleiden tietojen mukaan TÜV-todistuksessa olisi kantavuutta sen verran, että auto saataisiin rekisteröidyksi neljälle. Todennäköisesti asiasta selviää poistamalla takaa keskeltä turvavyön.
-On ilmennyt, että kaikissa autoissa ei ole AYC-järjestelmää. Type V-malleissa se näyttäisi olleen lisävaruste. Niin ikään joistain puuttuu myös luistonesto. Useimmat autot, joissa tarkempi ilmoitetaan ovat olleet Type S:iä, joten ongelma ei ole kovin suuri. Kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota.
-1998 eteenpäin vaaditaan ajonestolaite, joita näissä ei ole. Ajonestolla varustettu hälytin riittää, eli sen verran lisäkulua on tiedossa. Kompensaatiota saa sitten vakuutuksien puolelta.
-Tämän ikäisissä autoissa on oltava ajovalojen korkeudensäätö. Koska Japanissa sitä ei vaadita, sitä ei myöskään näissä ole. Euro-Galantin umpiot käyvät sellaisenaan ja niistä korkeussäätö löytyy. Lisäksi on kabiiniin asennettava säätöpotikka ja vedettävä piuhat. Ei kuuleman mukaan ole osaavalle iso juttu.
PÄIVITYS 25.10.2007
Varustelusta on tullut paljon kysymyksiä. Huutokaupoissa myytävien autojen varusteista on hyvin niukasti tietoa saatavilla. Siten auton etsiminen tiettyjen varusteiden perusteella on erittäin vaikeaa, usein mahdotonta. Käytännössä on luotettava hyvään tuuriin kun muuten hyvä auto sattuu kohdalle. Yleisin toive on ollut AYC + Recarot. Koska nyt ilmeisesti todellakin on niin, että Type V-malleissa on Recarot, mutta ei AYC:tä ja Type S-malleissa päinvastoin, on tämä yhdistelmä mahdoton.
Dealer Stock-autoista on saatavilla enemmän kuvia ja siten myös tarkemmat varustetiedot. VR-4 osastolla näitä on vain ollut kovin vähän myynnissä viime aikoina.
Kaikki tässä ketjussä esitetyt hinnat koskevat irtorahtina laivattuja autoja. Kontissa hintaa n. 500 euroa enemmän. Etuna on huomattvasti varmempi toimitusaikataulu. Konttilaivoja lähtee Helsinkiin viikottain, RORO-laivoja huomattavasti harvemmin ja niissäkin tuppaa olemaan tilan puutetta.
Kysy mahdollisia lisätietoja tai tarkennuksia tässä topikissa, jotta ne ovat kaikkien kiinnostuneiden nähtävillä.