Kaivataan Diagnoosi

F

fimakinen

Guest
MOI!

Noniin...eli kaipaan teiltä viisammilta neuvoa kun en tajuu mitään :nykii

Eli omistan 2,5 litraisen TD Pajeron -89vm manuaali laatikolla.
Vika on se ettei auto starttaa..???
Kun kääntää virtaavaimesta niin se perk.... :seina vaan naksahtaa(startti siis).
No nopeimmat jo sanoivatkin että etkö torvi tajua että se on solenoidi...noohh...se vaihdettiin jo puoli vuotta sitten ja varmuuden vuoksi vein koko startin ihan oikeaan liikkeeseen jossa se pistettiin kuntoon...
No hieman asiaa jateltuani mieleen tuli että hammaskehä on kulunut ja rattaat eivät mene kohdakkain, vaan hamasrattaiden päät ottavat toisiisnsa kiinni...no eikun auto pajalle ja hammaskehä ja vastakappale startissa vaihtoon...TOIMI PÄIVÄN!!!!!!!!!!...(liekö vaan tuuria???)
eli kysymys kuuluu..... : "MIKÄ SAAT*** TÄTÄ KONETTA VAIVAA?" :seina :seina :seina :seina

Luotan teidän tekniseen taitoonne ja osaamiseenne kuin Neuvostoliittoon ja toivoisinkin teiltä apua diagnoosiin!

Kiitos jo etukäteen.

PS. vai työnnänkö koko kopperon suohon?
 
Vs: Kaivataan Diagnoosi

...ja ainahan startissa voi hiilet jumittaa vaikka solenoidi toimisikin :peukku
 
Vs: Kaivataan Diagnoosi

Käyppä läpi kaikki johdot mitkä menee startille, tarkistat johtoliitokset siis myös johtoihin puristetut liittimet ja johdot mahdollisimman pitkälle. Tuntuu siltä jos se toimi päivän remontin jälkeen että jossain olisi nyt huono liitos joka "parani" hetkeksi kun remontin yhteydessä liitoksia on jouduttu avaamaan ja johtoja on jouduttu taivuttelemaan.
 
Vs: Kaivataan Diagnoosi

MikkoM sanoi
Juuri tuon takia se startin napajännite kannattaakin mitata, helppo tapa ;).

Kerroppas nyt sitten että mitä sen mittarin kuuluisi näyttää... ja mitä se mittarin näyttämä jännite mittaajalleen kertoo ;D

Tietysti jostain se vian etsiminen pitää alottaa. Tapoja on niin monta kuin tekijöitäkin. Kaikilla ole yleismittaria autotallin vakiovarusteena. Silmät löytyy jokaiselta jolla ajokorttikin on (uskoisin näin) ;D ;D ;D

Ei herneitä, oli pakko vähän viisastella ;)

Että pysyttäisiin asialinjalla niin JOS sinulla on yleismittari niin koita mitata näin:

- Nyt mitataan voltteja, eli yleismittari tasajännitealueelle (yleensä merkitty mittariin V=). Mittarin toinen mittapää akun + napaan (siis akun napaan, ei akun kenkään) ja toinen solenoidille tulevaan liittimeen (toinen liitin menee suoraan moottorille)
- starttaa ja katso mittarin lukema. Jos lukema on ~0.5V tai alle, homma on ok. Eli startin + johdossa ei ole vikaa. Jos näyttämä on lähelle 1V tai yli niin johdossa on vikaa, yleensä liitoksissa.

- seuraavaksi mittaa maadotus. Mittarin toinen johdin akun - napaan (taas siis napaan, ei kenkään) ja toinen pää esim. startin kiinnityspultin kantaan. Starttaa ja katso mittarin lukema. Vertaa em. arvoihin. Jos näyttämä on suuri, vika on moottorin/korin tai kori/akku liitoksissa.

Jos kumpikin mittaus on ok, niin vika on startissa tai solenoidissa. Solenoidin voit mitata näin: mittarin johdot solenoidin napoihin ja starttaamaan. Mittari edelleen tasajännitealueella. Jos näyttämä on taas 0.5V tai alle, vika on starttimoottorissa, melko varmaan hiilissä.
 
Vs: Kaivataan Diagnoosi

Jotku tarvike solenoidit (merkkiä en muista) on niin paskoja, että aivan hyvin voi ½ vuoden jälkeen olla se keskitappi niin terstaunu, että ei kytke napoja yhteen. Kaveri avaimesta vääntämään ja meisselillä solenoidin päästä navat yhteen....noin sen saa käyntiin kenttäolosuhteissa.
 
Vs: Kaivataan Diagnoosi

En kelannut koko ketjua läpi, mutta tarkistappa apukuskin akunkengän liitos! ja se liitin siinä kengän jälkeen, saattaapi olla hapettumaa ja siksi startti ei jaksa TOIMIA.
 
Vs: Kaivataan Diagnoosi

Omassani startin herätevirtajohto ei ollut kunnolla kiinni.
Se johto tulee solenoidin päähän(muistaakseni), sitä kun rassasi edes takaisin niin sai starttaamaan.
Jos vika on siinä niin laita uusi apiko liitin johtoon.
 
Takaisin
Ylös Bottom