Kaivataan pikaista apua! Mitsubishi L300 4x4 bensakoneella

tokoivu

New Member
Liittynyt
15 Marraskuu 2010
Kirjoittelen toiselta puolelta maapalloa, Australiasta. Ja on epäilyksenä, että korjaamo kusettaa!

Vuoden 1991 Mitsubishi L300 4x4 paku bensakoneella ja manuaalivaihteilla, jolla ajettu alle 200 000 jätti muutama päivä sitten tielle. Tätä edelsi rikkinäinen pakoputki. Sitä yritettiin korjata omatoimisesti paikkaussementillä - ei pysynyt. Sen jälkeen teippiä alle ja uudelleen paikkaussementtiä. Hetken ajon jälkeen teipit kärysi pakoputkessa niiden kuumetessa ja parin kilsan päästä koko auto sammui ylämäkeen. Oikeastaan mitään ennakkovaroitusta auto ei antanut, lämmöt ei noussu tms. Heiteltiin vettä pakoputken päälle, jotta käry loppui. Hinausauto paikalle.

Korjaamon kaveri sanoi jo puhelimessa hinuria paikalle soittaessani, että hinataan ja katsotaan voidaanko korjata vaiko eikö voida. Paikan päällä tuomio oli:

Jäähdyttimessä ei nestettä ja pakoputkesta tulleet palaneet käryt ovat päässeet sinne. Tuloksena koko moottori paskana - ei voi korjata. Korjaamon tyyppi sanoi, ettei ole paineita ja auto ei tosiaan enää käynnisty. Pyörittää kyllä, mutta ei käynnisty.

Onko tälläinen edes mahdollista?!! :nykii Jäähdytinnestesäiliö ei kuitenkaan ollut täysin kuiva. Sitä haluaisin nyt kysyä teiltä. Tuttu, joka autoista ymmärtää sanoo, ettei jäähdytin ja pakoputki ole koskaan tekemisissä keskenään. Korjaamon tyyppi suositteli heti jättämään auton sinne, heidän autojen hautausmaalle ja jatkamaan matkaa bussilla. Korjaus maksaa kuulema monia tuhansia, eikä kannata noin vanhaan autoon. Ja ainoa korjausvaihtoehto on kuulema vaihtaminen kokonaan uuteen moottoriin! Vähän haiskahtaa kusetus ja, että korjaamo haluaa vain auton itselleen.

Vaihtoehdot ovat vain pirun vähässä. Ollaan keskellä ei mitään. Tuo on ainoa korjaamo satojen kilometrien säteellä.
 
Vs: Kaivataan pikaista apua! Mitsubishi L300 4x4 bensakoneella

se että sulla auto hyyty mäkeen täysin eikä lähde käyntiin, viittaa siihen että jotain vakavempaa on auton moottorin tai sen ohjauksen kanssa käynnyt. Jos korjaamo sanoi että moottorissa ei ole puristuksia niin se on mahdollista, jos kerran keittänyt ja kansipahvi palanut. tuossa tapauksessa voisi yrittää vaihtaa kansipahvin ja kokeilla että toimiiko vielä edes jotenkin, jollei kansi ole haljennut tms.(tai jäähdytys nesteet öljyn kanssa sekaisin ja joku alakerran laakereista vaurioitunut) Ja pakoputken rikkoutuminen vaan hyvää säkää et samalla kertaa hajoaa. Jos olisi oma auto. niin tutkisin konetta vähän tarkemmin ja vaihtaisin kannetiivisteen ja nesteet ja kokeilisin ainekin kun kerran näyttää olevan sen verran vaikea tilanne. Eiköhän ne tee sitä mitä sanot niille, asiakashan sen päättää että mitä autolle tehdään.
 
Vs: Kaivataan pikaista apua! Mitsubishi L300 4x4 bensakoneella

tokoivu sanoi
Jäähdyttimessä ei nestettä ja pakoputkesta tulleet palaneet käryt ovat päässeet sinne. Tuloksena koko moottori paskana - ei voi korjata. Korjaamon tyyppi sanoi, ettei ole paineita ja auto ei tosiaan enää käynnisty. Pyörittää kyllä, mutta ei käynnisty.

Onko tälläinen edes mahdollista?!! :nykii Jäähdytinnestesäiliö ei kuitenkaan ollut täysin kuiva.

Vaihtoehdot ovat vain pirun vähässä. Ollaan keskellä ei mitään. Tuo on ainoa korjaamo satojen kilometrien säteellä.
Nesteet hävinneet/auto hyytyy ->romua löytyy jostain...


Noista lainauksista:
"palaneet käryt päässeet sinne" Herää kysymys mitä kaveri korjaamolla on sanatarkasti sanonut? Voisko olla "burning/exhaust gases in cooling system"? ??? Jolloin kyseessä ei ole kusetus, vaan selkeesti kansipahvi/kansivika jota kautta nesteet on hävinneet...
"Koko moottori paskana- ei voi korjata." No kaikki on korjattavissa, mutta mikä kannattaa rahallisesti... Tuskinpa asiansa osaavat kaverit haluavat suositella asiakkaalle 1991-malliseen autoon kovin suurellisia remontteja.
Tuo paisuntasäiliö(jäähdytinnestesäiliö) ei aina tyhjene täysin, vaikka kone olisi jo kuiva. Syy? kone työntää painetta säiliöön päin, eikä se siten tyhjene.
Lämmöt ei mittarissa aina heti nouse, vaikka koneesta nesteet häviää. Joskus vain nesteet häviää niin nopeasti, ettei anturin lämmöt ehdi nousta, vaan anturi jää kuivaan tilaan ja nousee vasta, kun kone on yhtenä sulana möykkynä :nykii Olen nähnyt tämän tapahtuvan.

MUTTA:
Kyllä tuossa kusetuskin voi olla kyseessä, jollain tapaa: Jos niillä makaa takahuoneessa/kaverin tallissa hyvä kone autoosi, eivätkä siitä halua puhua, niin varmaan se koppa niille kelpaisi.
Kysele varovasti olisko niillä tiedossa käytettyä konetta, mikäli kone ei ala pelaamaan kansipahvilla ja uusilla nesteillä.
Saattaisi löytyäkin...
 
Vs: Kaivataan pikaista apua! Mitsubishi L300 4x4 bensakoneella

No johan!

Haje ihmeessä se laite sielä pois, ja tilaa vaikka jostain muualta jokin asiaa tunteva paikalle. ??

Aloitetaas:

1. Onko mahdollista, että katkennesta pakoputkesta on kuuma pakokaasu polttanut jotain oleellista rikki? Sähköjohtoja, bensaputkia, yms? (siis mistä kohti pakoputki on rikki?)

2. Onko mahdollista, että pakoputki on mennyt kokonaan tukkoon paikkausyrityksistä? Silloin ei käynnisty kyllä mitenkään.

3. Kun starttaat autoa, niin kuuluuko siitä sellainen normaali starttauksen ääni. Eli sellainen, kuin siitä aina ennenkin on kuulunut. Jos starttauksen ääni on ihan tasainen, sellainen hiiiiiii, eikä väy-väy-väy, niin koneessa ei ole puristuksia ollenkaan. = nokkaakseli, tai hihnat poikki. = kansi pois ja uusia osia paikalleen

4. Voi olla, että pakoputki ja koneen sammuminen ei liity mitenkään toisiinsa. Jos kone on ollut kuiva, niin sinun on pitänyt ajaa lämpömittari punaisella jo jonkin aikaa, että kone leikkaisi kiinni ylikuumenemisen vuoksi. Tällöin se ei kyllä startillakaan pyöri enään.

Hieman haiskahtaa..

Kuuluiko mitään normaalia kummempaa ääntä enne kuin kone pysähtyi? heh, palaneenkäryt syylärissä.. *reps*
Jos moottorin kansi halkeaa sopivasti, niin jäähdyttimeen todellakin tulee pakokaasua. Mutta ei se tollei ylämäkeen kerrasta hyydy. Sen on pitänyt syödä vettä jo pidempään, eli on joutunut lisäämään vettä välillä. Ja pakokaasu muuttuu valkoiseksi usvaksi, sekä myös käyntiinlähtö alkaa vaikeutumaan, koska palotilassa on vettä.
 
Vs: Kaivataan pikaista apua! Mitsubishi L300 4x4 bensakoneella

Luin ton uudelleen:

"Korjaamon tyyppi sanoi, ettei ole paineita ja auto ei tosiaan enää käynnisty. Pyörittää kyllä, mutta ei käynnisty."

tarkoittaako tämä sitä, että ei ole puristuspaineita??? Miten hän totesi tämän? Mittasiko puristuspaineet, eli otti sytytystulpan pois, ja laittoi siihen mittarin, ja starttasi. Jonka jälkeen luki mittarin näyttämän? (kuuluis näyttää jotain 6-8 bar muistaakseni) Vai heittikö tuomion korvakuulolla tulppia irrottamatta. Eli kuului Hiiiiiiiiii, ääntä.

Niin, ja mikä kone siinä on? 1,6 2,0 vai 2,6 litrainen. Tämä siksi, että 2,6:nen on ketjunokalla. Siitä ei voi katketa nokkahihna. Muutamassa 2 litraisessa katkesi nokka-akseli.
 
Vs: Kaivataan pikaista apua! Mitsubishi L300 4x4 bensakoneella

Taas olis vähän pulmia kyseisen laitteen kanssa. Kone on siis 2,0 litranen bensa.

Tällä kertaa pulma liittyy käynnistykseen. Avainta vääntäessä kuuluu vain "naks"-ääni, mutta mitään ei tapahdu. Paitsi jos vaihde päällä vähän tönäisee niin starttaa ihan hyvin. Tosin moottori pitää kylmänä sellaista säksättävää ääntä, kuulostaa ihan ruohonleikkurilta. Ja sitten kun on ajanut jonkin aikaa, että moottori on lämmin ja sammuttaa auton niin starttaa uudestaan ilman mitään ongelmia. Ja myöskin tuo kyseinen säksättävä ääni katoaa kun moottori lämpenee.

Autoon on juuri vaihdettu uusi starttimoottori ja akku, mutta niistä huolimatta ongelmat vain jatkuvat, auttakaa kädettömiä, missä vika??? :seina
 
Vs: Kaivataan pikaista apua! Mitsubishi L300 4x4 bensakoneella

tokoivu sanoi
Taas olis vähän pulmia kyseisen laitteen kanssa. Kone on siis 2,0 litranen bensa.

Tällä kertaa pulma liittyy käynnistykseen. Avainta vääntäessä kuuluu vain "naks"-ääni, mutta mitään ei tapahdu. Paitsi jos vaihde päällä vähän tönäisee niin starttaa ihan hyvin. Tosin moottori pitää kylmänä sellaista säksättävää ääntä, kuulostaa ihan ruohonleikkurilta. Ja sitten kun on ajanut jonkin aikaa, että moottori on lämmin ja sammuttaa auton niin starttaa uudestaan ilman mitään ongelmia. Ja myöskin tuo kyseinen säksättävä ääni katoaa kun moottori lämpenee.

Autoon on juuri vaihdettu uusi starttimoottori ja akku, mutta niistä huolimatta ongelmat vain jatkuvat, auttakaa kädettömiä, missä vika??? :seina



No kuvauksen perusteella sanoisin että startin ratas ei mene kunnolla kehälle eikä myöskään sitten kunnolla palaudu. ELi vähä niinkuin liian jäykät vaseliinit olis startin solenoidissa.

Mutta tämä tällainen villi veikkaus.... :) Oli kerran volvossa kyseinen ongelma, ku kampuran stefa vuoti öljyä vauhtipyörän päästä ja se sit kulkeutui myös starttiin ja muun kakan kanssa alkoi pakkasella noin jumittamaan... Mutta sullakin uusi se startti, ni ihme homma....
 
Vs: Kaivataan pikaista apua! Mitsubishi L300 4x4 bensakoneella

Säksättävä ääni vois tulla haljenneesta pakosarjasta. Tai sen huonosta tiivisteestä. Voi se olla myös löysällä tai väärin asennettu. Halkeama sulkeutuu lämmettyä ja ääni lakkaa.
 
Vs: Kaivataan pikaista apua! Mitsubishi L300 4x4 bensakoneella

Koska venttiliinvälykset katottu viimeksi?
 
Vs: Kaivataan pikaista apua! Mitsubishi L300 4x4 bensakoneella

#timo# sanoi
Säksättävä ääni vois tulla haljenneesta pakosarjasta. Tai sen huonosta tiivisteestä. Voi se olla myös löysällä tai väärin asennettu. Halkeama sulkeutuu lämmettyä ja ääni lakkaa.

tuohon yhdyn ja samalla tulee mieleen jonkun EGRn putki irti/halki/tiivistys. ollu yksi tapaus itellä tosin ei mitsu mut silti. kannattaa tarkastaa.
 
Vs: Kaivataan pikaista apua! Mitsubishi L300 4x4 bensakoneella

Vaikuttaisivatko nuo kyseiset viat siihen miksi auto ei käynnisty? Tänä aamuna saatiin auto taas käyntiin vähän tönäsemällä vaihde päällä, mutta säksättävä ääni loisti poissaolollaan, eli ihan normaali käyntiääni heti käynnistyksestä!
 
Takaisin
Ylös Bottom