Kampiakselin hihnapyörän pultin kiristysmomentista

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Prkl,kylläpä oli tiukassa sigun kampuran pultti,ei auttanut iso pulttimopo,ja sitten "lukitsin" nokat,ja yritin aukasta PIITKÄLLÄ jatkolla,niin hyppäskin remmi..


Pitipähän sitten tehrä kampuran pyörälle suoraan tuollainen "lukitsija",ja johan aukesi!
 

Liitetiedostot

  • jakokalu.jpg
    jakokalu.jpg
    152.9 KB · Lukukerrat 641
ST sanoi
Prkl,kylläpä oli tiukassa sigun kampuran pultti,ei auttanut iso pulttimopo,ja sitten "lukitsin" nokat,ja yritin aukasta PIITKÄLLÄ jatkolla,niin hyppäskin remmi..


Pitipähän sitten tehrä kampuran pyörälle suoraan tuollainen "lukitsija",ja johan aukesi!

Jumaleissan mikä mela. Mikä siinä on että ne pultit pitää laittaa niin kireelle :D
 
Ei ne aina välttämättä liian tiukallakaan ole,vaan tarpeeksi tiukalla,mutta nuo nyt vaan on sellaisia ammattilaitehommia... :) :)
 
samitsu sanoi
Ei ne aina välttämättä liian tiukallakaan ole,vaan tarpeeksi tiukalla,mutta nuo nyt vaan on sellaisia ammattilaitehommia... :) :)
Tuo mun pulttimopo on "tonniluokkaa",eli jos ei sillä aukea niin on liian tiukassa.

Hienosti meinaan aukeaa vetarin napamutskutkin,vaikka kampuran pulttia kireämmälle laitetaankin..
 
samitsu sanoi
Ei ne aina välttämättä liian tiukallakaan ole,vaan tarpeeksi tiukalla,mutta nuo nyt vaan on sellaisia ammattilaitehommia... :) :)

Mun teoria on et ammattilaiset VITTUILEE amatööreille (jotka vie leivän pöydästä) vetämällä kaiken ihan öljynsuotimia myöten ylimomenttiin ettei vaan saatais auki. Mut se onki vaan mun teoria.
 
Emmäävaa ainakaa vittuile ja yritän kiinnittää kaiken järjen rajoissa,mutta ei niitä auta kovin löysällekään jättää,koska sitten se on asiakas joka vittuilee kun osat putoilevat pitkin tietä... :( :) KA-hihnapyörällekin ohje on muistaakseni melkein 200 nm... :)
 
samitsu sanoi
Emmäävaa ainakaa vittuile ja yritän kiinnittää kaiken järjen rajoissa,mutta ei niitä auta kovin löysällekään jättää,koska sitten se on asiakas joka vittuilee kun osat putoilevat pitkin tietä... :( :) KA-hihnapyörällekin ohje on muistaakseni melkein 200 nm... :)

Joo taitaa olla 180Nm...eli kyl se siel napamutterin samoissa luokissa on.

ST: etkai turannu jossai pihalla ja pitkä pi-letku mopos perässä? vaikuttaa meinaan melkosesti...vr4:ssaki ei auennu isolla mopolla mut vaihdettii isompi pi-letku ni heti aukes :)
 
samitsu sanoi
KA-hihnapyörällekin ohje on muistaakseni melkein 200 nm... :)
Kiesus,missä vehkeessä.?!

4G63 8V,120Nm (M14 pultti)
4G15 12V,110Nm (M14 pultti)..

Ja tuo Veikan mainostama kloku on erittäin hyvä,koska silloin pysyy varmasti,eikä ruoste pääse väliin (joka on yksi hyvinkin tärkeimmistä ominaisuuksista miksi klokua käytän..).


Harri K sanoi
ST: etkai turannu jossai pihalla ja pitkä pi-letku mopos perässä? vaikuttaa meinaan melkosesti...vr4:ssaki ei auennu isolla mopolla mut vaihdettii isompi pi-letku ni heti aukes :)
Minähän en pihalla mitään tee!

Kattokela mulla on täysin onneton (7mm sishalk),mutta nytkin oli käytössä alle 10m letku/14mm.
 
ST sanoi
Kiesus,missä vehkeessä.?!

4G63 8V,120Nm (M14 pultti)
4G15 12V,110Nm (M14 pultti)..

6A13 esim 182Nm...ja samoja ne on ollu mun mielestä muissakin...
Ja elkää ny prkle sitä loctitee menkö sinne laittaa! sittehä se vasta jumiin jää.
 
Harri K sanoi
6A13 esim 182Nm...ja samoja ne on ollu mun mielestä muissakin...
Ja elkää ny prkle sitä loctitee menkö sinne laittaa! sittehä se vasta jumiin jää.

ruuvilukite ei todellakaan kuulu yhteenkään kampuran pulttiin!!!

mä olen jokaisen kampuran pultin saanut kyllä pulttimopolla auki, joskus ollut tiukassa mutta auennut kuitenkin.


ainii, evo9 4g63 167Nm :)
 
Harri K sanoi
Ja elkää ny prkle sitä loctitee menkö sinne laittaa! sittehä se vasta jumiin jää.

simonsays sanoi
ruuvilukite ei todellakaan kuulu yhteenkään kampuran pulttiin!!!

Voi olla että muutatte mieltänne kun pultti löystyy, triggerilevy rikkoo 200 eurolla tavaraa, auto jättää tielle ja odotettu jääratapäivä jää väliin. Nyt on lukitetta eikä pitäisi irrota.
 
ast sanoi
Voi olla että muutatte mieltänne kun pultti löystyy, triggerilevy rikkoo 200 eurolla tavaraa, auto jättää tielle ja odotettu jääratapäivä jää väliin. Nyt on lukitetta eikä pitäisi irrota.

yksikään ei ole vielä irronnut..eikä irtoakaan :)
 
Beesaan ast:ia lukiteasiassa. Pajeroonkaan ei ohjeen mukaan kuulu, silti olen itse laittanut TIPAN ei-kovinta-laatua-olevaa lukitetta. Ja aina olen saanut ongelmitta auki. Eikä koskaan ole ollut löysällä. sen sijaan Pajero-puolelta löytyy sentäs jokunenkin tarina löystyneistä pyöristä ja levinneistä kiilaurista...

Mutta, kukin tyylillään. Ymmärrän kyllä niitäkin, jotka seuraavat tehtaan ohjetta ja jättävät lukitteen laittamatta, vaikka itse olenkin valinnut toisen tien.
 
Joissakin Audin 5-cyl bensakoneissa kampiakselin nokkapulti vedetään 450Nm:iin ???

Siihen pitää ollakkin jo tuommonen samantyyppinen lukitsija.. Sitä ei edes huomaanu yrittää startilla auki, mutta voip olla, että ois jotaki hajonnu.

Mutta kyllä kaikista Autoista oon startilla saanu pultin auki ja kuten jo sanoin audeista en oo huomannu kokkeilla.. ;)

Ja kierreliimaakin on monia erilaisia. Kyllä voisin suositella esim. Pajeroon juurikin tuon löystymisongelman takia kyseistä ainetta, mutta eipä ole koskaan ollu tallilla semmosta ku Pajeroa oon kasannu :seina
 
Niko Päivinen sanoi
Beesaan ast:ia lukiteasiassa. Pajeroonkaan ei ohjeen mukaan kuulu, silti olen itse laittanut TIPAN ei-kovinta-laatua-olevaa lukitetta. Ja aina olen saanut ongelmitta auki. Eikä koskaan ole ollut löysällä. sen sijaan Pajero-puolelta löytyy sentäs jokunenkin tarina löystyneistä pyöristä ja levinneistä kiilaurista...

Mutta, kukin tyylillään. Ymmärrän kyllä niitäkin, jotka seuraavat tehtaan ohjetta ja jättävät lukitteen laittamatta, vaikka itse olenkin valinnut toisen tien.

pajerossa se on kyllä surullisen kuuluisaa se pultin löystyminen..missäköhän lie se pajero jossa on hitsattu hihnapyörä kampuraan kiinni..

(en ollut minä, vaan entinen pomoni) :D
 
Niko Päivinen sanoi
olen itse laittanut TIPAN ei-kovinta-laatua-olevaa lukitetta. Ja aina olen saanut ongelmitta auki. Eikä koskaan ole ollut löysällä.
Näinpä juuri,kuten jo sanoinkin.

Ja ei RUOSTU kiinni,kun on "ilmatiivis".


OT:
Pitipähän katsoa,tuo sigun pultti onkin näköjään "kovaa kauraa",sekin huitelee kiristysarvoltaan 200Nm,eli 185Nm tarkalleen (jännä sinänsä,SOHC-koneelle vain 155Nm..).
Aika paljon M14 pultille,kun taas vetarin mutsku 220Nm,joka kuitenkin hieman isompi.

Punnitsin piruuttaan tuon sigun kampipyörän,melkein 3kg..
 
On näitä lukiteilla laitettujaki tullu avattua..ja startilla saanu sitte hakata auki...Eipä ole kertaakaa lähteny itsestään auki ku laittaa oikeesee momenttii sen kampuran pultin.

Laitoitkos sä ny sitte ST sen sigun lukitteella "alimomenttiin"? ;D
 
Harri K sanoi
Laitoitkos sä ny sitte ST sen sigun lukitteella "alimomenttiin"? ;D
E.

Hieman vain hämmästyttää,kun tekstissä sanotaan tosiaan tuo 185Nm,mutta kuvassa taasen 165Nm..
 
Harri K sanoi
On näitä lukiteilla laitettujaki tullu avattua..ja startilla saanu sitte hakata auki...Eipä ole kertaakaa lähteny itsestään auki ku laittaa oikeesee momenttii sen kampuran pultin.

Mikä sitten on oikea jos ei pysy tehtaan huoltomanuaalin arvoilla? 118 Nm Evo 6, aika vähän verrattuna esim. tuohon Evo 9 arvoon, olisikohan niitä kenties sittenkin lähtenyt joskus irti muitakin kuin minulta kun on arvoa nostettu?

Kampura on samalla osanumerolla Evo 5-9. Prikka on vaihtanut numeroa kerran ja pultti kahteen kertaan eli voi siinä jotain materiaalimuutoksiakin olla. Korvaava numero kaikkiin on kuitenkin sama.

Evo 7 momentti on jo 162 Nm, mutta tämä uudemmalla pultin numerolla. Mutta mitäs mä näistä tietäisin, tumpelo asentajahan tuohon lienee syynä kun kerran Harrilta ja Simonsaysilta ei ole irronnut eikä irtoa ;D Myönnän että en pysty 100% varmuudella sanomaan olenko kiristänyt pultin, mutta tapana on kyllä ollut käydä kaikki varsin huolellisesti läpi eli olisi ensimmäinen pultti joka jäi kiristämättä jos näin kävi.

P.S. jaoin tämän omaksi aiheekseen kun alkoi tulemaan niin paljon juttua
 
Vs: Kampiakselin hihnapyörän pultin kiristysmomentista

ast sanoi
Mikä sitten on oikea jos ei pysy tehtaan huoltomanuaalin arvoilla? 118 Nm Evo 6, aika vähän verrattuna esim. tuohon Evo 9 arvoon, olisikohan niitä kenties sittenkin lähtenyt joskus irti muitakin kuin minulta kun on arvoa nostettu?

Kampura on samalla osanumerolla Evo 5-9. Prikka on vaihtanut numeroa kerran ja pultti kahteen kertaan eli voi siinä jotain materiaalimuutoksiakin olla. Korvaava numero kaikkiin on kuitenkin sama.

Evo 7 momentti on jo 162 Nm, mutta tämä uudemmalla pultin numerolla. Mutta mitäs mä näistä tietäisin, tumpelo asentajahan tuohon lienee syynä kun kerran Harrilta ja Simonsaysilta ei ole irronnut eikä irtoa ;D Myönnän että en pysty 100% varmuudella sanomaan olenko kiristänyt pultin, mutta tapana on kyllä ollut käydä kaikki varsin huolellisesti läpi eli olisi ensimmäinen pultti joka jäi kiristämättä jos näin kävi.

P.S. jaoin tämän omaksi aiheekseen kun alkoi tulemaan niin paljon juttua

118 kuulostaa todella vähältä! Tonnariinkin oli yli 180Nm ja muistelisin et colt ja lankkuki oli yli tuon reilusti...
 
Vs: Kampiakselin hihnapyörän pultin kiristysmomentista

Harri K sanoi
118 kuulostaa todella vähältä! Tonnariinkin oli yli 180Nm ja muistelisin et colt ja lankkuki oli yli tuon reilusti...

Galant 6-bolt 4G63 16V 120 Nm
 
Vs: Kampiakselin hihnapyörän pultin kiristysmomentista

Tässä vielä pari muuta, kyllähän se vähän tuntuu heittävän eri moottoreiden välillä...

4G15 1.5l 85 Nm :nykii
4G37 1.8l 120 Nm
4G93 1.8l 185 Nm
6G72 SOHC 3.0l 155 Nm
6G72 DOHC 3.0l 165 Nm
 
Vs: Kampiakselin hihnapyörän pultin kiristysmomentista

Kaipa se liittyy noihin värähtelyihin. Esim Hiacen 2.4 litran dieselissä oli minusta säälittävä kiristysmomentti, mutta eipä tuo irronut vaikka 18 vuotta sillä ajelin ja muutaman kerran jouduin jakohihnan vaihdon takia avaamaankin. Sensijaan hauskuutta piisasi kun kaveri toi Indenor-dieselillä varustetun auton jonka oli juuri ostanut "näytille". Kävi tyhjäkäyntiä ja kampiakselin mutteri irtosi ja pyöri pihamaalla. Tuli pieni kiire sammuttamaan ettei muuta irtoa ;D.
 
Vs: Kampiakselin hihnapyörän pultin kiristysmomentista

Tänään tuli tuollaisen 4G93:n pultti avattua.

Ei taaskaan sanonut pyssy mitään.

Ja kampuran pidätystä varten tehty "kalu" vääntyi (sigussa kesti..).

Lopulta kun oli x-määrä rautaa käytössä,ja julmettu pungertaminen,niin aukesi.

Eikä ollut klokua käytetty.
Hienoisesti ruosteessa kierteet,jonka takia vissiin jumitteli.

MUTTA JOS OLISI klokua käytetty,niin eipä olisi päässyt ruoste taas väliin..
 
Vs: Kampiakselin hihnapyörän pultin kiristysmomentista

ST sanoi
Tänään tuli tuollaisen 4G93:n pultti avattua.

Ei taaskaan sanonut pyssy mitään.

Ja kampuran pidätystä varten tehty "kalu" vääntyi (sigussa kesti..).

Lopulta kun oli x-määrä rautaa käytössä,ja julmettu pungertaminen,niin aukesi.

Eikä ollut klokua käytetty.
Hienoisesti ruosteessa kierteet,jonka takia vissiin jumitteli.

MUTTA JOS OLISI klokua käytetty,niin eipä olisi päässyt ruoste taas väliin..

paljonko sulla on pyssyssä voimaa??
 
Vs: Kampiakselin hihnapyörän pultin kiristysmomentista

simonsays sanoi
paljonko sulla on pyssyssä voimaa??
~1000Nm (IR:n 1/2'',vanhempia JENKKIkoneita,eikä nykyisiä kiinalaisia).

Auennut (tähän mennessä..) napamutskut,alustan isommat pultit jne mukisematta,mutta nyt nuo muutamat kampuran ollut liikaa..


Mutta eipä se helpolla auennut VOIMALLAKAAN,kun 25*25*1,75 huonekaluputkikin (joka piti siis kampuran pylpyrää kiinni) vääntyi mutkalle ensimmäisen ~50mm matkalla,kun oikein rykäsin.

Samalla "kalulla" avasin kuitenkin sigunkin pultin,jossa käytössä oli ~1,5m jatkovarsi,ja "rykäisy" riitti sen aukeamiseen..
 
Takaisin
Ylös Bottom