Kannen jälkikiristys / V6 vm.1989

TOPPAHOUSU

2.8TD -98
Liittynyt
14 Syyskuu 2008
Pajeron malli:
3.0L vm.1989
6G72

Ei löytynyt haulla suoranaista vastausta tähän asiaan...

Eli siis...
Tuli tehtyä kansiremontti ja nyt ajettu n. 1500km ja mietin tuota jälkikiristyksen tarpeellisuutta.?
On meinaan aika isotöinen homma purkaa jälleen kaikki. :p

Kiristin pultit ohjeiden mukaan ja kolmessa vaiheessa ja kiristin vielä neljännen kerran uudelleen viimeisellä Nm arvolla, joilloin osa pulteista vielä kiristyi hiukan...

Ps.Tiivisteen mukana oli ohjekin, mutta yllättäen se hävisi jonnekin...
 
Vs: Kannen jälkikiristys / V6 vm.1989

Se ohje on todennäköisesti siinä hukkuneessa ohjeessa, joka tuli kanstiivisteen mukana ;D. Noin yleisesti ottaen ei bensiinimoottoreissa ole tarvinnut varmaan pariin- kolmenkymmeneen vuoteen tuota jälkikiristystä tehdä. Dieseleistä löytyy vielä joitakin malleja joissa tuo tarvitaan. Samoin joissakin tiivistemalleissa voi olla ohje jälkikiristyksestä. Itse tein kyllä jälkikiristyksen 4G54 moottoriin, jossa kannentiiviste oli alkuperäinen (-88) muun laajemman huoltotyön yhteydessä (100 Nm, kylmä kone) ja yllättäen näytti olevan tarpeen. Kansiruuvit löysättiin (kiristysjärjestyksessä) n 16-osa kierrosta ja kiristettiin välittömästi löysäyksen jälkeen tuohon 100 Nm:iin. Keskimäärin jokainen ruuvi kiristyi noin puoli kierrosta.Tässä tapauksessa ei ainakaan vahinkoa tapahtunut - nestepinta pysyy vakiona ja kone käy tasaisesti.
 
Vs: Kannen jälkikiristys / V6 vm.1989

Kylläpä tuota jälkikiristystä suosittelisin kanssa. Ei siinä mitään häviäkkään, mutta voi voittaa yhden kennentiivisteremontin.

Ja juurikin leksepän ohjeiden mukaan. Onko tuo lopullinen momentti annettu kylmään vai kuumaan moottoriin? Sen mukaan yksi pultti kerrallaan kannen kiristysjärjestyksen mukaisesti vähän löysälle ja takasin momenttiin..
 
Vs: Kannen jälkikiristys / V6 vm.1989

Sen verran vielä lisätietoa, että momettiavaimen tulee laueta liikkestä. Jos joku pultti laukeaa "seisovasta ruuvista", kannattaa ottaa hieman enemmän takaisin ja uusi yritys. Tämä ei kaikilla momenttiavaimilla oikein mene sujuvasti, kun niissä on räikkä. Minulla on yli 40 vuotta vanha Britool - avain (on edelleen kuin uusi), jolla tuo "peruutuskin" onnistuu ;D. Perustuu tuohon liikekitkaan, jolloin momentti tulee oikein.
 
Vs: Kannen jälkikiristys / V6 vm.1989

MVa~1 sanoi
Kylläpä tuota jälkikiristystä suosittelisin kanssa. Ei siinä mitään häviäkkään, mutta voi voittaa yhden kennentiivisteremontin.

Onko tuo lopullinen momentti annettu kylmään vai kuumaan moottoriin?

Jos tarkoiti tätä pätkäpajeron nelosta, se on muistaakseni kylmänä annettu maksimiarvo. Tälle moottorille on noihin momenttiarvoihin ollut järki päässä ja ja arvot nimenomaan sieltä suuremmasta päästä, on annettu minimi - maksimi arvoina. Joskus näkee noita arvoja joita mikään momenttiavain ei voi ikinä tarkkuudessa saavuttaa ;D.
 
Vs: Kannen jälkikiristys / V6 vm.1989

Juurikin näin.. eli moottorikohtaisesti tarkistaa aina, että kiritäänkö kylmänä vai kuumana. Toki yleensä kuumana, mutta poikkeuksiakin on, kuten juuri kerroit.
 
Vs: Kannen jälkikiristys / V6 vm.1989

Vielä näistä jälkikiristyksistä - löytyy varsin mielenkiintoisia variantteja eri tiivistevalmistajilta. Esimerkkinä edelleen tämä sama neloskone ja tiivisteen valmistaja AJUSA (vähemmän suomessa tunnettu espanjassa moottoriosia valmistavava tehdas, itse asensin kerran Volvo 740 GLT:hen mainitun tehtaan valmistajan tekemät hydrauliset venttiilinpainajat, ostin eBaysta). Eli ohje 4G54: 4 kpm, 8 kpm, 10,5 kpm, -90 astetta +10,5 kpm, < >, -90 astetta +10.5 kpm.

Nachziehen: 1000 Km -90 astetta +10,5 kpm

Eli kiristetään kolmessa vaiheesa, jonka jälkeen löysätään pultit 90 astetta,kiristetään 10,5 kpm, pidetään "tuumaustunti" ja toistetaan menettely.

Jälkikiristetään: 1000 km:n kohdalla ruuvit 90 astetta auki ja kiristetään 10,5 kpm

Muistuttaa muuten "hywin wanhojen" dieseleiden ohjeita :-\ - niissä hivutettiin tiiviste todella littuun.

Momenttiarvosta päätellen kylmänä... eli ohje pitäisi mielestäni kyllä löytää :-\.
 
Vs: Kannen jälkikiristys / V6 vm.1989

Minulla on vm:-92 Pajero 3.0v6,vaihdoin siihen äskettäin kansipahvit!
Jälkikiristyksen tarpeellisuudesta kysyin asiaa,Mitsu huollon teknisestä neuvonnasta ja tuossa koneessa jälkikiristystä EI tarvitse tehdä!

ps:Samitsulta ostamani Sigman kansipahvit on samanlaiset kuin Pajarossa!KIITOS Samitsulle pahveista! :driver
 
Vs: Kannen jälkikiristys / V6 vm.1989

Ilmeisesti ne tiivisteet sopivat siis kaikkiin 12-venttiilisiin 3.0 V6-malleihin... hyvä juttu kun selvisi nyt että olivat sopivat... :)
 
Takaisin
Ylös Bottom