kannentiivisteen vaihto 3.0l V6

korbimotors

Manuaali 3.0 V6 24valve -95 pätkä
Liittynyt
20 Elokuu 2008
Sijainti
Salla
Ei tässä nyt vielä olla alkamassa kannen tiivisteiden vaihtoon ,mutta jos tässä vielä ilmenee jatkossa että kannentiiviste olis rikki mikä ei ole kovinkaan todennäköistä vielä niin onko tuo minkälainen homma itse vaihdella? Vähänki remontti taitosella miehellä useankin tunnin työ kaikkineensa? mikäli tässä jossain vaiheessa tulee tuo ks. remppa eteen niin käytän kannetki koeponnistuksessa ennen uudelleen asennusta.
Kyselin yläpään täydellistä tiiviste sarjaa tuohon koneeseen niin n.80eur oli hintaa ja siihen uudet pultit kylkeen niin n.125eur koko potti.
REINZ merkkinen oli tuo tiiviste setti, miltä kuulostaa?

Nuita alempia topicceja kun lukee kaikista ylävesiletkun oudosta käyttäytymisestä yms.. niin selviää että ei tässä nyt ihan olla vielä suunapäänä vaihtamassa tuota kannentiivisteitä/kansia..
 
Vs: kannentiivisteen vaihto 3.0l V6 24V!

Tuhon työaikakysymykseen on kyllä tosi vaikea vastata. Isommissa firmoissa saattaa olla ns normityöaika, jossa työaikaa on laskettu keskiarvona perusteena taloudellinen kannattavuus. Itse tehtynä homma saa ihan uusia ulottuvuuksia, koska omaa työtä tehtäessä kiinnittää työn laatuun kohtuutonta huomiota. Ajattelee että tämä auto on minulla ikuisesti ;D. Toinen pointti on se osaamisen niukkuus, ellei ole tehnyt hommaa joskus ennenkin. Ja lopuksi se työkalujen riittävyys - esim minulla on raidetankojen sisäpuolisten irrotukseen erikoistyökalu VW-Golf 2:n. Suunnitteluun ja mitotuksen meni pari tuntia ja 10 mm teräslevystä viilaamalla tehden yksi työpäivä. Ja näitä tuppaa tulemaan joka autoon lisää ;D. Niinpä 4G54 moottori irrotukseen ja kytkinlevyn vaihtoon meni viikon päivät ns huolella tehtynä (ei ole vielä tarvinnut korjata). Viimeksi hankittu Mondeo vei lähes kolme päivää kun vaihdoin "rullat ja kiristimet" moottorin etupäähän postilaatikon luukun kokoisesta rakosesta. Vesipumpun irrotus vei päivän ;D, mutta ulos tuli. Vikakin selvisi: kiristin rouskutti ja vesipumppu vuoti, kaikki vaihdettu.

Lopputulos: Jos sinulla on aikaa kuten etanalla, loputon kärsivällisyys, työkaluja 4 - 5 pakillista ja sopiva työpaikka niin ei kun hommiin - ovat ihmisten tekemiä laitteita. Mielikuvitustakin tarvitaan ;D ja korjausoppaastakin on apua.
 
Vs: kannentiivisteen vaihto 3.0l V6 24V!

Sepällä on vähän ympäri pyöreät vastaukset kysymyksiin.. Ei kuitenkaan tässä tarinassa ollut mukana se volvo 740 GLX :)

Niin mitäs se porukka on mieltä, minkä merkkiset tiivisteet kannattaako ostaa? Miltä REINZ-tiivisteet kuulostaa tuohon moottoriin?
Niin ja tästä on ollut nyt montaa mieltä eli pitääkö uusia kannen pultit? Autodata:n mukaan oli että ei tarvitse??
 
Vs: kannentiivisteen vaihto 3.0l V6 24V!

Kiitoksia mielenkiinosta;). Lyhyesti totean, että kannentiivisteiden vaihto Mitsun 24 venttiiliseen V6 moottoriin ei ole ihan yksinkertainen asia. Nuo kysymykset joita tuossa esitit, ovat lähinnä mielipiteestä riippuvia tietoja, joista voi olla kovastikin eri mieltä. Sanoisinko kustannuksena marginaalisia. Arvelisin että pääset helpommalla jos luet Haynes Repair Manual Mitsubishi Pajero 1983 thru 1996 Petrol & diesel models Pajero Series NA thru NJ sivulta B-1 alkavan luvun. Siinä on 10 sivua V6 moottoriasiaa, tosin englannin kielellä. Itse olen tehnyt vastaavan vain 4G54-moottoriin, koska nämä vanhemmat tuntuvat tutummilta ;D. Tosin tuo viimeksi hankittu Mondeo on 2006 mallia ja edeltäjä 2000 vuodelta. Jätin nuo V6 koneet väliin tästäkin mallista. Tosin ensimäinen autoni oli Ford V8 sivuventtiileillä ;)
 
Vs: kannentiivisteen vaihto 3.0l V6 24V!

seppä on kova kirjoittelemaan mutta varsinaiseen kysymykseen ei oikein koskaan tuu selkeää vastausta..
Remontille on jo tekijä olemassa jos sellainen tulee eteen mutta nyt pitäis vaan sitten tietää, että arvaako tuota REINZ:n tekemään tiivistesarjaa laittaa tuohon 3.0 v6 24 valve koneeseen? ja onko ne pultit uusittava?
 
Vs: kannentiivisteen vaihto 3.0l V6 24V!

Jos kone on SOHC 24-valve, niin homma ei juuri eronne 12-valve SOHC V6-koneen hihnanvaihdosta. Tuolla on kuvien kanssa (kelaa tarpeeksi alas) infoa:

http://www.autozone.com/autozone/repairguides/Mitsubishi-Car-1999-05/Engine-Mechanical-Components/Timing-Belt-3/_/P-0996b43f8037e973

Väittäisin (hommaa ikinä tekemättä), että se on useamman tunnin homma. Vesipumpun vaihtamista kannattaa miettiä samalla.

Reinzillä oli huonoja pahveja (erä) dieseleihin vuosia sitten. En osaa sanoa mikä on tilanne nyt, tai V6:n suhteen. Payen on ainakin omissa projekteissa toiminut aina hienosti. Tai OEM tivarit.
 
Vs: kannentiivisteen vaihto 3.0l V6 24V!

Niko Päivinen sanoi
Jos kone on SOHC 24-valve, niin homma ei juuri eronne 12-valve SOHC V6-koneen hihnanvaihdosta. Tuolla on kuvien kanssa (kelaa tarpeeksi alas) infoa:

http://www.autozone.com/autozone/repairguides/Mitsubishi-Car-1999-05/Engine-Mechanical-Components/Timing-Belt-3/_/P-0996b43f8037e973

Väittäisin (hommaa ikinä tekemättä), että se on useamman tunnin homma. Vesipumpun vaihtamista kannattaa miettiä samalla.

Reinzillä oli huonoja pahveja (erä) dieseleihin vuosia sitten. En osaa sanoa mikä on tilanne nyt, tai V6:n suhteen. Payen on ainakin omissa projekteissa toiminut aina hienosti. Tai OEM tivarit.

Vesipumppu vaihdettu kun tuohon on tehty jakopää remppa 5000km sitten. Ja nyt on seuranta aika päällä että saa selvyyden onko pahvi vikaa tms.. havaittavissa. ylävesiletku mene toisinaan aika kovaksi.. Ei kuitenkaan porise paisarissa ja lämmöt ei heitteke pätkääkään ja lähtee hienosti käyntiin ja käy nätisti. myös nesteet ei ole sekasin öljyjen kanssa.
Tuo että ylävesiletku menee välillä ihmeen kovaksi epäilyttää ja myös sekin että tuo ei ollut mielestäni niin lämmin v-loppuna kovilla pakkasilla mitä uskoisin tuollasen olevan. Ja sekin ihmetytti että takalämppäristä tuli mielestäni PALJON kuumempaa ilmaa kuin etupuhaltimen suuttimista.. ??
Tuskin on ainakaan vielä kannet rikki kun näin vähäisiä oireita. Toivoa että menee kuitenkin kannentiivisteen vaihdolla jos sellainen täytyy tehdä.
jossain koeponnistuksessa nuo kuitenkin käytetään mikäli tulee tiiviste remppa eteen ja eikös noita pysty plaanaamaankin??
Tuo ylävesiletku on ollut koko minun ajan muutenkin tosi oudon tuntuinen jo kylmänäkin, ihan niinku olis sisusta jotenki murtunut tms.. sellaien lötkyn oloinen putki.
Vaihdan nyt vielä uuden korkin syyläriin ja myös samalla termostaatin ja sen kunnollisen ylävesiletkun.
Ja näiden jälkeen sitten vielä kannentiivisteet mikäli tarve pakottaa näin tekemään..
 
Vs: kannentiivisteen vaihto 3.0l V6 24V!

Vuosia sitten vaihdoin pahvit 12-venttiiliseen V6 Pajeroon jossa ei ollut ilmastoinnin putkia esteenä. Siitä huolimatta kehottaisin ainakin ajamaan kaikki uskovaiset ja kirkonmiehet kuuloetäisyyden ulkopuolelle.
Lämppärin- ja muutkin moottorin ja rintapellin välissä olevat letkut pisti kiroilemaan. Autoon oli tehty vasta kansiremppa ja kootessa ei oltu katsottu ettei pahvin liekkirenkaat olekkaan symmetrisesti sylinteriin nähden, vaan oli valuneet alaspäin. No männäthän oli lyöneet liekkirenkaisiin reiät ja alkoi paineet mennä syyleriin. Elikkäs ei mitenkään läpihuuto juttu ole ko. homma mutta tehtävissä kotikonstein on kun vain kärsivällisyyttä riittää.
 
Vs: kannentiivisteen vaihto 3.0l V6 24V!

Voit asentaa tuon REINZIN. Tämä moottori on ihan vakiomylly eikä mikään kilpakone. Mahdollisista ongelmista reilusti yli 90% johtuu kyllä muusta kuin sarjan valmistajasta. Minullakin on tuossa 4G54-koneessa tällä hetkellä ACESAn tiivisteet ja on aitoa espanjalaista tekniikkaa ;). Ei vuoda mistään. Käytin aikanaan myös saman tehtaan valmistamia hydraulisia venttiilinostajia siinä VOLVO 740 GLT 16V:ssä ;D. Hyvin toimivat. Kansipulttien osalta suosittelen pulttien vaihtoa uusiin. Tällä päästään ns varmempaan tulokseen jos esim johonkin reikään jää öljyä tms. Ei pääse minua syyttelemään ;D. Jos löytyy vastaava sarja uutena, se käy myös hyvin ja on halvempikin. Yleensä ns susitavaraa ei markkinoilta nykyään juuri löydy ja ovat lähinnä satunnaisia yksittäisskappaleita. Errare humanum est.
 
Vs: kannentiivisteen vaihto 3.0l V6 24V!

Kyllähän ne kansipultit kannattaa vaihtaa varsinkin jos ei tiedä kuinka monta kertaa ne on momenttiin väännetty. Ei niille muistaakseni kauheen montaa kertaa suositella vedettäväksi momenttiin ennen kuin pitäis vaihtaa. Vittumaista on jos napsahtaa poikki sinne sisään...
 
Vs: kannentiivisteen vaihto 3.0l V6

3.0 12V-koneeseen saa minulta alkuperäiset pahvit hintaan 60€/pari jos sattuu tarvitsemaan tai kiinnostamaan... Ei tarvi silloin mietiskellä minkä merkkisiä uskaltaisi laitella... :)
 
Vs: kannentiivisteen vaihto 3.0l V6

Minun 3.0v6:ssa Reinz,in pahvit kesti n,12tuhatta kilometriä.Empä laita Reinziä toista kertaa!
 
Vs: kannentiivisteen vaihto 3.0l V6

Oho, Reinzin kirous on iskenyt siis V6:iinkin.... dieseleissähän se oli ihan tunnettu juttu vuosia, vuosia sitten, että ainakin jonkun tietyn erän (ellei kaikkia) Reinzin pahveja kannatti välttää 4D56T remonteissa....
 
Vs: kannentiivisteen vaihto 3.0l V6

Minulla menossa melko mittava remppa joka sai alkunsa siitä että kickdownin vaijeri hangannut takalämppärin messinki putkeen pikkupikku reiän. Vesipinta alas ja lämppäys. Kannet käyneet jo plaanauksessa ja alipainetestissä, kaikki oli muuten kunnossa. Puhalsi nelosen kupeesta läpi.

No nyt on koko motti pukissa, kaikki tiivisteet vaihdetaan ja samalla tehdään jakopää vaikka matkaa siihen ois ollu vielä n. 25tkm. Osaa tulee kaverin kyydis jenkkilästä. Tiivistesarjana olisi tulossa dnj enginen koko setti.

Pahveja tässä miettinyt lyönkö noilla nippuun koska tulevat samassa vai hommaanko alkuperäiset? Uudet pultit tulee myös. Öpumpun stefat tais kuulua tähän samaan myös, onko amerikan temppu purkaa? Myös muuta oleellista jippoa otetaan vastaan kiitos, terveisin Juha
 
Vs: kannentiivisteen vaihto 3.0l V6

Jos päädyt alkuperäistiivisteisiin niin minulla olis vielä muutamat jäljellä... :) (katso aikaisempi viestini)
 
Vs: kannentiivisteen vaihto 3.0l V6

Joo oli tiedos ja torstai yönä olin täysin varma että tilaan sinulta orkkikset mutta kuten huomaat, unet välissä jo alkaneet muuttaa mieltä ;D. Nooh, roippeet tulee tänään, täytyy viel vähä tuumata.
 
Takaisin
Ylös Bottom