Kansipahvi palo!

HB -91

Galant -91 GLi & Saab 9000 -89
Liittynyt
8 Elokuu 2004
Sijainti
Oulu
Nyt rupes v*tuttamaan!! Käytin lauantai-iltana auton harjattomassa pesussa ja ajoin auton koti parkkiin seisomaan. Tänään, maanantaina, ajelin kouluun ja n. kolmen kilsan jälkeen pysähdyin valoihin ja huomasin että lämmöt on melkeen punasella ja koppiin ei silti tullu lämmintä ilmaa. Ajoin vielä 200m parkkiin ja tutkimaan missä vika.

Jäähdytysnesteet oli paisuntasäiliössä ja kierrossa ei ollut juuri ollenkaan. Iltapäivällä laitoin uudet nesteet ja ajoin auton kotiin, koska ei ollut havaittavissa että kansipahvi olisi palanut (ei öljyn seassa j.nestettä, eikä paisuntasäiliö pulputtanut). Kotia päästyä tuntui kuin auto kävisi vain kolmella pytyllä, mutta tarkastin öljyt ja mittatikun mukaan oli öljymäärä noussut reilusti yli maksimin ja paisuntasäiliö pulputteli mukavasti. Eli kansipahvi lienee palanut!! Vai onko jopa kansi paskana???????

Onko tietoa mitä muuta vikaa mahdollisesti olisi aiheutunut? Onko esim. kiinnileikkautumisen vaara, sylinterit tai männät kärsiny ym.?

Olisiko kenno ollut jäässä, tai termeri tai mikä lie. Onko veikkauksia mikä tuolla koneessa olisi voinut jäätyä, kun nesteetkin karkasi paisuntasäiliöön.

Huomenna pitää ruveta soittelemaan paikallisiin korjaamoihin aikaa kansipahvin vaihtoon.
 
Soittokierros korjaamoille kertoi kansipahvin vaihtotyön hinnaksi n. 300 euroa +osat. Jakopään remmin ajattelin samalla vaihdattaa joten siitä tulee hieman lisää hintaa.

Mutta yhdellä korjaamolla rupesi kaveri väittämään, että kone (2.0 gli) 'silver diamond' olisi 12V!?! tai vaihtoehtoisesti 16V. Mutta eikö totuus ole että nämä on 8 tappisia myllyjä?! Ja Gti on 16V?

Ei meinannut uskoa kun väitin että se on 8V. Noh, ajan varasinkin sitten muualle. Torstai aamuna selviää onko kansi vääntynyt tai jopa halki vai selviääkö pelkällä tiivisteen vaihdolla.

Kertokaapa viisaammat vielä, että kannattaako vesipumppu ja termari vaihtaa myös, koska pääsi käymään noin ikävästi että hyökkäs paisariin nesteet eli jossakin kierrossa on ilmeisesti tukos/jäätymä??
 
V-pumppu mulla on ollut tapana vaihtaa aina jakohihnan kanssa kun se menee aina siinä samalla, muuten kyllä en usko että noita turhaan kannattaa vaihtaa paitsi jos ei ole rahasta kiinni :)
 
HB -91 sanoi
Mutta yhdellä korjaamolla rupesi kaveri väittämään, että kone (2.0 gli) 'silver diamond' olisi 12V!?! tai vaihtoehtoisesti 16V. Mutta eikö totuus ole että nämä on 8 tappisia myllyjä?! Ja Gti on 16V?

Ei meinannut uskoa kun väitin että se on 8V. Noh, ajan varasinkin sitten muualle. Torstai aamuna selviää onko kansi vääntynyt tai jopa halki vai selviääkö pelkällä tiivisteen vaihdolla.

Jep kyllä 88-92(hb93) galanteissa gti on ainoa 16v kone.
Muut 8v.
 
No niin, kansipahvi ei ollut selkeästi palanut, kansi ei oo halki (koeponnistettu), mutta on nyt koneistamolla oikasussa eli jonkun verran vääntynyt.

Nyt rupes ihmetyttämään, että miten jäähytysnesteet oli päässy öljyn joukkoon?! Onko kellään visiota miten se on tapahtunut? Ja miksi kone työnsi nesteet paisarin kautta kartanolle, jos kerran kannessa ei selkeetä vikaa ollut? Mielenkiinnolla ootan vastauksia kun oma mielikuvituskyky loppui.

Maanantaina tod.näk 'timangi' taas kasaan ja hirviä lasku tuulilasiin!?! Pikkusen hirvittää näin opiskelijan renttuna :)
 
Eli nythän sitä kantta olis varmaan sitten kannattanut tarkastella hieman tarkemmin, sillä jos olet vähänkään seuraillut foorumia (lähinnä kehottaisin nyt katselemaan tuolta L200 & Pajero, muut dieselit osastolta) niin kansista ja pahveista löytyy juttua jos jonkunnäköistä, ja pätevät samalla melkolailla kaikkiin mitsuihin.

Eipä ne jäähytysnesteet kai minun käsittääkseni muuten pääsisi öljyjen sekaan, mikäli kansi ei olisi halki. Se ei nimittäin edes paljoa vaadi (Lue: todella vähän) niin jo ovat jäähynesteet öljyjen seassa... Koeponnistus ei kerro koko totuutta, eikä paljasta kannen halkeamaa, etenkään jos se on minimaalisen pieni, samalla kuitenkin tarpeeksi suuri jotta nesteet pääsevät sinne öljyjen sekaan. Ja sinne paisariinhan kuplat vinhaa vauhtia kertyvät, ja pössähtävät vaikkapa pihallekin sieltä, mikä on myöskin kenties selkeä merkki siitä että kansi on halki.

Tämä nyt oli tämmöinen minun havaintoni foorumilla asioita tarpeeksi kauan seurailtuani. :) en toki ole asiassa mikään ekspertti joten moottorinikkarit asialla kuulolle! ;D
 
Voihan se olla johtunut siitä kannen rieroudestakin ja muistahan vaihtaa ne kannenpultit, varsinkin jos ovat venyvät. Ja kaavaa se lohko hyvin ennen asennusta.
 
Niin ja ne kannen pultit pitää olla kunnolla momenttiin väännetty, eikä niin kuin yksi entinen korjaamomies täälläpäin laittoi kannen tutun autoon, kun tuttu hieman oli neuvonut sitä ukkoa että eihän sitä noin kiristetä, vaan momenttiavaimella, ni se ukko vaa siihen että "kyllä minä käsipelillä tunnen, millon nämä on tarpeeksi kireällä..." ;D

No silleen se ukko sitten laittoi sen kannen paikalleen ja kas kummaa, kaks päivää ja kansi poks ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom