Karalan EVO optio PK-seudulla

Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

e15mitsubishi sanoi
Ei se nyt ihan aatamin aikuinen sentään... ei sitäkään tarviis vaihtaa, jos sillä pystys "paukkua"(antilagsystem) ohjaamaan, muutenhan se on "täysin" ohjelmoitavissa.

Ei se pelkkä ohjelmoitavuus ratkaise. Kyllä se oikeasti on kovin vanhanaikainen, verrattuna näihin Motec:n yms. saatikka sitten näihin uusiin Bosch, Siemens yms.
Esim prosessorit on "hitaita", kilpurissa lambdat tuottaa ongelmaa, tuo mainitsemasi paukku jne.
Laite on hyvä ja riittävä vakioautoon ja vielä pelkkään chippaukseen, mutta viritettäessä enemmän se kannattaa jo nakata johonkin muuhun käyttöön.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

pexi sanoi
Ei se pelkkä ohjelmoitavuus ratkaise. Kyllä se oikeasti on kovin vanhanaikainen, verrattuna näihin Motec:n yms. saatikka sitten näihin uusiin Bosch, Siemens yms.
Esim prosessorit on "hitaita", kilpurissa lambdat tuottaa ongelmaa, tuo mainitsemasi paukku jne.
Laite on hyvä ja riittävä vakioautoon ja vielä pelkkään chippaukseen, mutta viritettäessä enemmän se kannattaa jo nakata johonkin muuhun käyttöön.

Jeps, olet oikeassa Motecin ja esim. Gemsin osalla optioitahan niissä on huomattavasti enempi ja rajusti viritettäessä must.
Olennaisin miks orggista ei käytetä on juuri toi paukun puuttuminen. +N-luokitus antaa vapauden ks. kohdan muuttamiselle.
Nasselainenhan ei ole kauhean "viritetty" joten siinä muuten voisi kyllä orggis-ecua käyttää.
Se oman-ecun "ohjelmointi" riittää todistettavasti lähes 400 hv:een saakka...elikkäs aika "viritykseen" kuitenkin ;).
-A
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

e15mitsubishi sanoi
Jeps, olet oikeassa Motecin ja esim. Gemsin osalla optioitahan niissä on huomattavasti enempi ja rajusti viritettäessä must.
Olennaisin miks orggista ei käytetä on juuri toi paukun puuttuminen. +N-luokitus antaa vapauden ks. kohdan muuttamiselle.
Nasselainenhan ei ole kauhean "viritetty" joten siinä muuten voisi kyllä orggis-ecua käyttää.
Se oman-ecun "ohjelmointi" riittää todistettavasti lähes 400 hv:een saakka...elikkäs aika "viritykseen" kuitenkin ;).
-A

Paukku on suurin syy, mutta väitän, että enemmän ja varsinkin ajettavampaa voimaa saa evosta Motecilla, Gemsillä tms, kuin vakioboxilla, oli paukku käytössä tai ei. Se että vakio boxilla saa 400hv tai ylikin ei kuitenkaan kerro vielä paljoa. Kuten itsekkin oletettavasti varsin hyvin tiedät, niin käyrien muoto on kaiken AO, ei huipputeho ja vääntö. ;) Samoin ohjainlaitteen reagointi nopeus erilaisiin tunnistintietoihin ja sitä kautta toimilaite ohjauksiin muuttaa paljon moottorin luonnetta paljonkin, vaikka huippu tehot samat olisivatkin.

Tiedän, pieniä, mutta silti merkityksellisiä asioita, mutta nythän ollaankin rankasti offtopicin puolella ja spekuloidaan, kuinka hyvä vakioboxi on. ;D
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

pexi sanoi
Paukku on suurin syy, mutta väitän, että enemmän ja varsinkin ajettavampaa voimaa saa evosta Motecilla, Gemsillä tms, kuin vakioboxilla, oli paukku käytössä tai ei. Se että vakio boxilla saa 400hv tai ylikin ei kuitenkaan kerro vielä paljoa. Kuten itsekkin oletettavasti varsin hyvin tiedät, niin käyrien muoto on kaiken AO, ei huipputeho ja vääntö. ;) Samoin ohjainlaitteen reagointi nopeus erilaisiin tunnistintietoihin ja sitä kautta toimilaite ohjauksiin muuttaa paljon moottorin luonnetta paljonkin, vaikka huippu tehot samat olisivatkin.

Tiedän, pieniä, mutta silti merkityksellisiä asioita, mutta nythän ollaankin rankasti offtopicin puolella ja spekuloidaan, kuinka hyvä vakioboxi on. ;D

Japsi JDM kartat sisältävät kyllä myös Anti-Lag ohjauksen, lisäilmasyöttö puuttuu euroversioista.. RS:ssä ja UK FQ malleista löytyy:

img261819.jpg
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

malinen sanoi
Japsi JDM kartat sisältävät kyllä myös Anti-Lag ohjauksen, lisäilmasyöttö puuttuu euroversioista.. RS:ssä ja UK FQ malleista löytyy:

img261819.jpg

Katos kehveliä! Ihmettelinkin, että millä ihmeen ilveellä brittippojat on saaneet paukun Ecutekillä.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

malinen sanoi
Japsi JDM kartat sisältävät kyllä myös Anti-Lag ohjauksen, lisäilmasyöttö puuttuu euroversioista.. RS:ssä ja UK FQ malleista löytyy:

img261819.jpg


Hmmmm....Aikaslailla kaikki mitä on tullu rallikäyttöön Suomeen on ollu RS-malleja?? Mitä nyt sit Ysejä on ollu GSR-versoinakin.
Tää on täytynyt tulla Seiskan jälkeen ja sitä ei oo vaan noi ukit tienneet, että se optio löytys mahdollisesti sieltä orggis-boxista? Nimittäin Kutosen- ja vanhemissa eevoissa ei löydy.
Hmm..täytyypäs opiskella lisää. ;)

Ja Pexi: pienistä asioistahan tossa on juuri kyse :peukku
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Heppara sanoi
Uskottavuudesta en ole sitten varma. Mutta yleisesti ottaen toi Harisen penkki pitäis olla aika luotettava. Olivat sielläkin tosi yllättyneitä noista lukemista.
Vertailukohtana mitatiin samassa penkissä Subarun Sti (-o5) pari päivää aikaisemmin, josta irtos 260 Hv ::). Tehdas ilmoittaa 265 hv.
Mun käsitys on että, tehtaan ilmoittama teho on" moottoriteho"eli oiskohan toi 265 noin -10% se oikea?
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Näitten (digi) poksiviritysen kanssa ei välttämättä kannata tuijottaa moottorista irti saatavia heppoja. En todellakaan ole näissä jutuissa spesialisti.. mutta sen verran voin vihjata että ahtomoottoreissa perusasioita on polttoaineen saati: Jos ja kun pumpun / suuttimien rajat tulee vastaan, aloita virittäminen sieltä, ei ahtopaineista. Muuten voi olla männän hatussa ylimääräinen tirkistysreikä...
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

ewopower sanoi
Näitten (digi) poksiviritysen kanssa ei välttämättä kannata tuijottaa moottorista irti saatavia heppoja. En todellakaan ole näissä jutuissa spesialisti.. mutta sen verran voin vihjata että ahtomoottoreissa perusasioita on polttoaineen saati: Jos ja kun pumpun / suuttimien rajat tulee vastaan, aloita virittäminen sieltä, ei ahtopaineista. Muuten voi olla männän hatussa ylimääräinen tirkistysreikä...

No jos kyseessä on OSAAVA virittäjä niin kyllä se nopeasti tulee selville riittääkö bensat vai ei, näkyy dutycycleistä.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

nokonzok sanoi
Mitä tuohon softaan tulee niin ainoa järkevä ratkaisu on kunnon ECU tyyliin Autronic, GEMS, Tatech, Motec yms.

Laitan tänne kun en viitsi enempää kirjoitella "mitä ostitte viimeksi" ketjuun.

Kuvan perusteella analyysi Nokonzokin EVO7 GEMS boksista:

Mikrokontrolleri Freescale MC68HC11KW
- obsolete, viimeinen ostopäivä vuonna 2002
- 8-bittinen, 4 MHz
- RAM muistia 768 tavua
- EEPROM muistia 640 tavua

CAN-väyläohjain Intel AN82527
- obsolete, ei tarkka tietoa koska viimeinen ostopäivä on ollut

NVRAM ohjain Dallas DS1213
- tyhjän NVRAM piirin kannan alla, itse muistipiiriä ei asennettu kortille

EEPROM (Flash?)
- ulkoinen 8-bittinen piiri, tarra peittää kokomerkinnät. Veikkaus max 64 kB mitä prosessori tukee

Vertailun vuoksi Megasquirt 2.2 joka siis on ollut vuosia olemassa, MS-II on huomattavasti tehokkaampi:

Mikrokontrolleri Freescale MC68HC908GP32CP
- RoHS versiota CPE valmistetaan edelleen
- 8-bittinen, 8 MHz
- RAM muistia 512 tavua
- FLASH muistia 32kB

Vertailun vuoksi suhteellisen nykyaikainen ECU sisältänee esim seuraavaa:

Mikrokontrolleri Freescale MPC555
- tuli markkinoille 2000-luvulla, itse muistaakseni käytin tätä piiriä ensimmäistä kertaa vuonna 2002
- 32-bittinen, 40 MHz
- RAM muistia 26 kB
- FLASH muistia 448 kB
- integroitu CAN-väyläohjain
- 2x integroitu TPU-yksikkö joka on mikrokoodilla ohjelmoitava ajoitustoimintoihin suuntautunut mikrokontrolleri, erittäin tehokas esimerkiksi moottorinohjauksen vaatimissa toiminnoissa

Mitä tällä sitten oli tarkoitus osoittaa? Se että moottorin ohjaaminen ei oikeasti vaadi kummoistakaan rautaa mutta myös se että hyvästä softasta huolimatta ainakin tämä GEMS on ennemmin rautansa puolesta verrattavissa Megasquirttiin kuin nykyaikaiseen ECU:un. Uusien EVO mallien alkuperäinen ECU on todennäköisesti paljon tehokkaampi raudaltaan eli softapäivityksissä on ideaa, varsinkin jos tehdään oikeasti koodimuutoksia eikä vain sorkita taulukkojen sisältöä.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

e15mitsubishi sanoi
Hmmmm....Aikaslailla kaikki mitä on tullu rallikäyttöön Suomeen on ollu RS-malleja?? Mitä nyt sit Ysejä on ollu GSR-versoinakin.
Tää on täytynyt tulla Seiskan jälkeen ja sitä ei oo vaan noi ukit tienneet, että se optio löytys mahdollisesti sieltä orggis-boxista? Nimittäin Kutosen- ja vanhemissa eevoissa ei löydy.
Hmm..täytyypäs opiskella lisää. ;)

Ja Pexi: pienistä asioistahan tossa on juuri kyse :peukku

http://www.lancerregister.com/showthread.php?s=&threadid=182331
 
Takaisin
Ylös Bottom