Kardaanin huolto

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Kardaani on nyt hiekkapuhallettuna autotallin lattialla odottamassa kauneushoitoa. En ole koskaan aikasemmin tällasta avannut, niin mitä kaikkea tuosta pitäisi/kannattaa uusia? Kyseessä siis Celesten kardaani.

En ole tähän päivään mennessä saanut vielä niitä ristikkoniveliä auki, vaikka pitäisi ilmeisesti ihan forcen käytöllä aueta. Mitä kaikkea kuluvaa osaa tuosta esimerkiksi kumin sisältä löytyy? Tuo suojakumikin on tuosta revennyt, se pitää myös uusia.

Edit:

Lämmöllä ja voimalla nuo ristikot sitten lähtivät auki 8) Vaan kahdesta kohdasta onnistuin lennättää laakerineulat levällee :p Olisko nuo laakerit järkevä uusia vai voiko samoja käyttää? Btw, onko siinä keskinivelessä olevassa pitkittäisessä mutterissa (27mm) normaali vai vastakierre?

Edit II: Vastaus omaan kysymykseen: normaali kierre. Lähti auki kun liotti öljyssä yön yli ja pitkällä jatkovarrella rempas :)
 
Vs: Kardaanin huolto

Uusi ristikko ehdottomasti.. saat samalla ne laakerit uudet. Eipähän ole sitten ainakaan sen kanssa ongelmia. eikä pitäisi olla kovin kalliskaan.
 
Vs: Kardaanin huolto

Joku vanhoihin autoihin perehtynyt (tai asioista muuten tietävä) voisi kertoa että mitäs helvettiä. Celesten Parts catalog ja workshop manual kertovat kardaanin malliksi tämän näköisen: http://autodb.fi/uploads/upload/IMG_5138.jpg.

Ja kun omassani on tuon aikaisemman kuvan mallinen. Mistäs mä revin tohon keskikappaleeseen (mikä lie nimeltään?) laakerin ja tuon suojuskumin kun ei ole varaosanumeroita ::)
 
Vs: Kardaanin huolto

Voi pärkele. Ny teki Vemix tenän hintojensa kanssa.

Tuo kannatinlaakeri kokonaisuudessaan (metallikehikko, kumi + laakeri) 134 euroa. Noh, taidan tyytyä paikkaamaan ton vanhan kumin vaikka Sikaflexillä.

Vielä parempaa: kardaanin ristikot yli 80 euroa kpl! Meinas luuri tippua kädestä ku kysyin niitä. Eikä ristikkoon saa esim kuppia ja neuloja erikseen. En oo ostamassa, oon ny käyny jokaikisen neulan läpi putsaten ja laitan tällä viikolla uudet rasvat kuppeihin ja saa kelvata...

Ei vissiin tosiaan ne laakerineulat ole siellä periaatteessa kuin vaseliinin, ristikon tapin ja sen stefan varassa?
 
Vs: Kardaanin huolto

eläs kirvestä viel kaivoon heitä!! luultavasti sama ristikko ku takaveto galantissa/pajeron etu kardaanissa ja dynamic.. takaveto galantin tarvike ristikko makso 14e :peukku ota mitat siitä ja tarvike varaosaliikkeeseen. alkuperäis osat luultavasti kaikki saman hintasia. 81e ainaki pajeron ja dynamicin ristikot. vaikka sama osa :seina
 
Vs: Kardaanin huolto

No yks kaveri pohjosessa tekee aina sillee, et se ottaa sen ristinivelen taskuun ja menee semmoseen maatalousaiheiseen kauppaan, mistä saa esim traktorin ja sähköpaimenen osia. Niitähän on jokapuolella suomee, nii. Sitte siellä kaupassa se ottaa sen ristikon sieltä taskusta ja sanoo myyjälle, et "tommone". Myyjä ottaa mauserin ja painaa sen siihen kaverin otsaan ja kysyy...

EIKU, OHO, SORI!!!

Siis otetaas uusiks. Myyjä ottaa mauserin ja mittaa sen ristikon ja käy hyllystä jonkun minkälie verkussonnin samanlaisen. Sit se sanoo et "14€" johon tää mun kaveri, et "eihän se nyt niinpaljon voi maksaa yks ristinivel!" "Kyllähän se nyt kympillä pitää saada!"

jne, mut siis mun pointti on täs nyt se, et jos et haluu tuijottaa mauserin piippua läheltä, ni pysy pois rattorinosaliikkeistä!!!

eiku
 
Vs: Kardaanin huolto

No, ei kai siin auta muu ku käydä AD:t, Motonetit sun muut läpi, jos vaikka löytyis oikeat ristikot. Toisaalta, missä määrin lie voi olla 74 tkm ajettu kardaanin ristikot kuluneet? Pääsisin helpommalla ja tuskin tuollaisessa museorassissa sillä loppaspeleissä hirveästi väliä olis...
 
Vs: Kardaanin huolto

Noh, olipa taas kerran hyötyä että käytän tätä palstaa, sanoitte että niitä voipi löytyä, ja niinhän niitä löytyi :) Motonetistä sai erikseen tilaamalla (varastosaldo näyttää nollaa ko. osalle), hintaa 11,44 e kpl. Kävin äsken hakemassa ja tuntuvat ihan oikeiltakin vielä :)
 
Vs: Kardaanin huolto

tiitus sanoi
Siis sait kannatinlaakerin vai sen ristikon?

Niin siis ristikot ;D Se kannatinlaakeri on koko setti, eli laakeri+kumi+kehikko, ja sitä nyt ei näytä muualta saavan kuin Veemiksiltä...
 
Vs: Kardaanin huolto

Aikanaan kyselin Fiatin Mirafiori Racingiin karpaasin kannatinlaakeria silloiselta edustajalta (Veho)
Hinta: 590 mk :-X Aika suolaiselta kuulosti... Eikä siitä saanut edes tingittyä. Mutta pakko oli ostaa, kun laakeri paloi ja repi kumitkin mäkeen siitä.
SKF:n laatuosa, komea kultaus(eloksointi) pinnassa ja kaikki :p

Samana päivänä piti isäukolle hakea Ladaan jotain hilpettä Konela-autosta ja tiskillä osia odotellessa kysäisin löytyisikö Ladan kannatinlaakeria sattumoisin nähtäväksi.
Osa tuli tiskille ja kipaisin hakemassa Viatin vastaavan viereen:
VOI V**** ja viis muuta kirosanaa :seina :seina ??? :mad: :mad: Sama osa, samasta tehtaasta, samassa paketissa; hinta 98mk. Myyjä kysyy: "Onko kallis? Kyllä siitä sen 90 on pakko saada..." Ok! Otan sen vaikka kallis onkin ::)
Sai Lada pikkasen kenkää :driver, kun lähdin Veholle palauttamaan 500mk ylihintaista osaa... Sai muuten varaosamyyjä kuulla kunniansa, hyvä että pystyin pysymään tiskin oikealla puolella. Myyjä oli kyllä itse yhtä puulla päähän lyöty. Arveli, ettei taida maahantuojalla olla kateprosentit ihan kohdallaan, pitänee laittaa palautetta :-\
 
Vs: Kardaanin huolto

Tämä on nykymeininki miltei jokaisessa maahantuojaputiikissa että tasan niin paljon otetaan kilkkeestä kun vaan mitenkään on mahdollista, tämä tukee sitä tärkeintä kauppaa eli uuden myyntiä. Vakuutusyhtiön on pakko ostaa osat maahantuojalta niin hinta voi olla mitä vain, yksityisille ei tarvitse kaupata osaakaan..
 
Takaisin
Ylös Bottom