Kenelläkään kokemusta RX-7:stä?

alec1984

Member
Liittynyt
25 Helmikuu 2009
Eli harkitsen vaihtoa wankel koneeseen, onko ne oikeesti niin huonoja vai kuvittelenko vain?? Eli jos jollain on kokemusta niin mielelläni kuulisin .....
 
Vs: Kenelläkään kokemusta RX-7:stä?

Vastaheitto.com ja mazdafoorumilla voi olla vähä enempi kokemusta.

Luisupuolella on muutama wankel työn alla.
 
Vs: Kenelläkään kokemusta RX-7:stä?

Mikä malli kiinnostaa?

# Mazda RX-7 FB (1978-1984)
# Mazda RX-7 FC (1985-1991)
# Mazda RX-7 FD (1992-2002)
 
Vs: Kenelläkään kokemusta RX-7:stä?

Twilight sanoi
Mulla on jokinverran kokemusta. Kysy.
huhu puheitten mukaan, wankel kone ei kestä juurikaan yli 200tkm, ja että näitten huoltaminen on todella kallista puuhaa.... pitääkö nää huhut esim paikkaansa? ja onko tt wankkelissä jotain tyyppivikoja..
 
Vs: Kenelläkään kokemusta RX-7:stä?

Ei kestä, kallista on ja tyyppivikoja on.

Suosittelisin opiskelemaan kyseisestä automallista vielä aika paljon, ja hankkia auto vasta kun tarpeeksi tietotaitoa on kerätty. Ei kannata hankkia RX-7'aa ihan tietämättömänä, koska jo hyvän wankel- auton osto vaatii jo paljonn tietotaitoa ja tuntemusta perinteisistä tyyppivioista.

Mitä moottorin kestoon tulee. Kiertomäntämoottoria ei voi kestävyydessä täysin verrata mäntämoottoriin. Wankelmoottori saattaa kestää ihan yhtä kauan käyntikuntoisena kuin samanikäinen mäntämoottorikin. Wankelin ongelmana on vain palotilan puristuksien säilyttäminen vuosi toistensa jälkeen, wankel- kone ei näinollen lopeta pyörimistä vaan ongelmana on tehon häviäminen. Vaparikoneet kestää aika hyvin 150- 200tkm ilman rebuildia, turbokoneet taas 80-150tkm. Rebuildin aikana vaihdetaan roottorien kulmatiivisteet sekä tiivisterenkaat edellyttäen että roottorit tai housingit ovat vielä huoltorajojen sisäpuolella. Moottori itsessään on suhteellisen yksinkertainen, ja rebuild onnistuu kyllä hetken perehdyttyään. Mutta osat ovat kovin kalliita, niitä on vaieka saada ja yleinen tietotaso on kovin vähäistä. Yhden rebuildin hinta voi lähennellä 3000€. Eli jos ostat auton, varmista että rebuildi on tehty viimeisten 1-4v aikana. Muuten se on kohta edessä.

Tyyppivikoja ja muita myös näistäkin löytyy. Mutta ihan varmatoimisia ne kuitenkin on, kunhan kone on rebuildattu.

KAnnattaa sitten ottaa huomioon polttoaineen kulutus. Wankel koneelle maistuu aika hyvin soppa saatuun hyötyyn nähden. Puhutaan 14-15l/100km normaaliajossa. Jos vähän availee niin 18-19l/100km ei ole harvinaisuus. Auton huoltoon liittyy myös paljon asioita mitä pitää tietää. Suosittelisin tutustumaan Eurooppalaisiin tai Amerikkalaisiin RX-7 / Wankel foorumeihin jos auto oikeasti kiinnostaa.

Itsellä esim. ei uskallus riittänyt omistamaan kiertomäntäkonetta vajaata vuotta pidempään. Sielä takaraivossa aina oli se kuva kun keräilen kulmatiivisteitä tienposkesta kun wankel sanoo sopimuksen irti. VAikka omakin kone oli 2v sisään rebuildattu uusilla osilla.
 
Vs: Kenelläkään kokemusta RX-7:stä?

Mazdan urheiluautot on hienoja ajaa. Itsekin olen meinannut tuollaisenkin ostaa ja varmasti jossain vaiheessa ostankin, kun on sopiva hetki. Täältä löytyy aika paljon infoa: http://robrobinette.com/
 
Vs: Kenelläkään kokemusta RX-7:stä?

Ja wankelista ei mitata päästöjä vuosikatsastuksessa. Ei mikään huono juttu, jos muutoksia meinaa tehdä ;)
 
Vs: Kenelläkään kokemusta RX-7:stä?

Itse päässyt tuollaisen twinturbo FD puikkoihin.

Tosiaan auto on kooltaan aika pieni ja se on periaatteessa kaksi paikkainen. Ohan toki takana takapenkit mut ne voi suosiolla unohtaa ellei kaveripiiriin kuulu jalattomia tai kääpiöitä meinaan tila on olematon takana. Muutenkin kannattaa käydä istumassa autossa sisällä sillä pitempi ja jykevämpi suomalaisrunkoinen henkilö ei välttämättä siellä kabiinissa istu. :)

Itse auto on mukava ja helppo ajaa ja erittäin miellyttävä maantielläkin etenkin turbomalli. Tehoa löytyy ja olematon paino niin se lähtee kuin telkkä pöntöstä.


En oikein osaa sanoa huoltoihin mitään sillä itse olen vain ajanut mutta en omistanut.

FC turbo II kiinnostais. Se on vaa jotenkin niin.. en sitten tiedä.. hieno omaan silmään. :) Se uudemman tekniikan vaikka 3 roottorisella turbolla niin oi oi..
 
Vs: Kenelläkään kokemusta RX-7:stä?

Työkaveri kehuu harva se päivä tätä yritystä, kun se tilailee masaansa osia http://www.mazdatrix.com/
 
Vs: Kenelläkään kokemusta RX-7:stä?

Täälläkin kannattaa käydä lukemassa: http://www.mazdago.net/index.php?board=57.0
 
Vs: Kenelläkään kokemusta RX-7:stä?

alec1984 sanoi
Eli harkitsen vaihtoa wankel koneeseen

Miksi juuri wankeliin harkitset vaihtoa eli haluatko juuri wankel-moottorisen auton vai kiinnostaako tuo RX-7 autona muuten?
 
Vs: Kenelläkään kokemusta RX-7:stä?

markho sanoi
Ja wankelista ei mitata päästöjä vuosikatsastuksessa. Ei mikään huono juttu, jos muutoksia meinaa tehdä ;)
Mistäs tällainen erikois kohtelu johtuu?
 
Vs: Kenelläkään kokemusta RX-7:stä?

markho sanoi
Miksi juuri wankeliin harkitset vaihtoa eli haluatko juuri wankel-moottorisen auton vai kiinnostaako tuo RX-7 autona muuten?
RX-7 Kiinnostaa autona
 
Vs: Kenelläkään kokemusta RX-7:stä?

Jos RX-7 kiinnostaa, niin osta ihmeessä. Autossa on hinta-/laatusuhde enemmän kuin kohdallaan. Briteistä RX-7:t lähtevät 4000 punnasta ja siihen päälle vajaan n. parin tonnin verot ja tuontikulut. Eli todella halpa "superauto". http://www.autotrader.co.uk/search/used/cars/mazda/rx7/postcode/wc2h7la/radius/1500/sort/priceasc Kaikkia turboautoja voi virittää mutta suurimmassa osassa on painoa jo lähtiessä ihan tolkuttomasti mutta räxässä sitä on kohtuullisesti. Ja onhan se tosi hieno ulkonäöltäänkin :)

Tee safety modit ja varo ylikuumenemista sekä laihalla käyttämistä ja ennen kaikkea nauti ajosta ;)
 
Vs: Kenelläkään kokemusta RX-7:stä?

Muutaman kerran kaverin FD:n kyydissä olleena voin kertoo että on muuten pieni auto(Evo tuntuu erittäin tilavalle RX:n jälkeen). Meno on hauskaa jos ei olla kaupungissa mut tässä tapauksessa suurin syy on on/off tyyppinen kytkin. Auto on muutenkin melko räväkkä laite eikä ehkä helpoimmasta päästä. Kyseinen auto on myynnissä nettiautossa id:llä 2827753.
 
Vs: Kenelläkään kokemusta RX-7:stä?

Minkä kokoinen FD RX-7 on sisältä verrattuna esimerkiksi SW20 MR2:een? Konepellin alle olen joskus kurkistellut, muta ei ole koskaan tullut istuttua sisätiloissa.
 
Vs: Kenelläkään kokemusta RX-7:stä?

Basbarduu sanoi
Muutaman kerran kaverin FD:n kyydissä olleena voin kertoo että on muuten pieni auto(Evo tuntuu erittäin tilavalle RX:n jälkeen). Meno on hauskaa jos ei olla kaupungissa mut tässä tapauksessa suurin syy on on/off tyyppinen kytkin. Auto on muutenkin melko räväkkä laite eikä ehkä helpoimmasta päästä. Kyseinen auto on myynnissä nettiautossa id:llä 2827753.

Taitaa olla after market -kytkimellä tuo kaverisi räxä.

Kokokin riippuu ihan mihin vertaa. MX:n jälkeen RX tuntuu melko isolta. Ja evo tuntuu kuin ajaisi pakettiautoa, kun se on niin "korkea". Evohan on perheauton koriin tehty ja RX-7 taas on urheiluauto ilman kompromisseja. Eli hyvät tilat kahdelle ja olematon takapenkki + takakontti
 
Vs: Kenelläkään kokemusta RX-7:stä?

ast sanoi
Minkä kokoinen FD RX-7 on sisältä verrattuna esimerkiksi SW20 MR2:een? Konepellin alle olen joskus kurkistellut, muta ei ole koskaan tullut istuttua sisätiloissa.

SW20 on tilavampi. Oikeastaan aika selvästikkin. 180/80kg on aika ok tohon RX-7'n. Siitä isommat alkaa olemaan vähän ahtaalla ja jopa 2 x 180/80kg alkaa osumaan jo hartiat yhteen.
 
Vs: Kenelläkään kokemusta RX-7:stä?

Twilight sanoi
SW20 on tilavampi. Oikeastaan aika selvästikkin. 180/80kg on aika ok tohon RX-7'n. Siitä isommat alkaa olemaan vähän ahtaalla ja jopa 2 x 180/80kg alkaa osumaan jo hartiat yhteen.

Kappas vaan. Itse 195/85 kokoisena mahduin SW20:een juuri ja juuri korkeuden puolesta kypärä päässä. Tosin vaan kovakattoiseen malliin missä ei ole kattomekanismia viemässä tilaa. Pituussuunnassa tai leveyssuunnassa ei ollut mitään hätää.

Pitää joskus tilasuuden tullen käydä istumassa ja kokeilemassa kuinka pieni tuo FD oikeasti on.
 
Vs: Kenelläkään kokemusta RX-7:stä?

ast sanoi
Kappas vaan. Itse 195/85 kokoisena mahduin SW20:een juuri ja juuri korkeuden puolesta kypärä päässä. Tosin vaan kovakattoiseen malliin missä ei ole kattomekanismia viemässä tilaa. Pituussuunnassa tai leveyssuunnassa ei ollut mitään hätää.

Pitää joskus tilasuuden tullen käydä istumassa ja kokeilemassa kuinka pieni tuo FD oikeasti on.

Joo. SW20 on yllättävän väljä, varsinkin leveys sekä pituus- suunnassa riittää kyllä varaa. FD3S'ssä ei penkki liiku niin taakse ja erikoinen kylkilinja ottaa leveydeltä tilaa. Kyllä se aika kitumista 195/85- kokoiselle kaverille on. Vakiopenkkiin saa hieman pelivaraa jenkkimallin kiskoilla (pidemmät). Kuppipenkki sivukiinnityksellä auttaa saamaan penkkiä n. 5cm alaspäin, mikä tuo jo jonkinverran pelivaraa. Ja penkkiä kallistamalla tietysti saa vielä hienosäädettyä itselleen tilaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom