Keskustelua ahtopaineen säädöstä ja säätimistä

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Tuli mitta täyteen tuon oman ahtopaineensäätimen kanssa. (forge 3port). Venttiili kiinni toimii mainiosti (vakioahdot) ja yhden naksauksen auki ahdot ovat 1.5bar.
Nyt haluaisin mielipiteitä elektronisista ja manuaalisista ahtopaineensäätimistä, mitä hommaisit omaan autoosi ja mitä missään nimessä et. Säädön tarkkuus ja nopea toiminta olisi nyt kriteerit.
 
Vs: Keskustelua ahtopaineen säädöstä ja säätimistä

Manuaalisista kuulajousista Hallman Pro tai Voodoon joku malli.
 
Vs: Keskustelua ahtopaineen säädöstä ja säätimistä

Mulla on greddy profec 2 ja on hienosti toiminut. Pystyy säätämään painetta todella tarkasti. Mahdollista myös tiputtaa/korottaa ahtopainetta korkeilla kierroksilla ym. Kallishan tuollainen on verrattuna kuulajouseen..
 
Vs: Keskustelua ahtopaineen säädöstä ja säätimistä

http://www.futurez.fi/fi/shop/turboahtimet-oheislaitteet/ahtopaineensaatimet/show_pr/16315/turbosmart-ahtopaineensaadin


Toiminut todella hienosti, säätö on tarkkaa eikä piikkaa juuri mitään.
 
Vs: Keskustelua ahtopaineen säädöstä ja säätimistä

Kertokaapa viisaammat, että mihin sitä elektronista säädintä tarvii vs
Kunnon manuaalinen (esim hallman pro)

Jätetään ne kiinan kuulajouset ihan kokonaan pois laskuista :-\
 
Vs: Keskustelua ahtopaineen säädöstä ja säätimistä

^Minulla on tonnarissa turbosmartti enkä ala kehumaan, muistaakseni en meinannu millään saada ahtoja alle 1bar (enkä saanutkaan, 1.1 sinne taisi jäädä). En kyllä ala haukkumaankaan kun oli vähän kiireasennus.

Hallman Pro lienee kustannustehokkain. En ole ikinä ymmärtänyt elektronisia ahtopaineensäätimiä (ainakaan siviiliautossa), niissä menee mielestäni raha täysin hukkaan - ette kai te sitä ahtolukemaa sentään vaihda kuin sukkia? Jenkkifoorumeitakin kun katsoo niin usein porukka ostaa $300 greddyt, ei meinaa millään osata säätää niitä ja sitten ne jää johonkin asetukseen mikä on suurin piirtein sinnepäin eikä siihen laitteeseen uskalleta sen jälkeen koskea enää ikinä. :) Just my .02.
 
Vs: Keskustelua ahtopaineen säädöstä ja säätimistä

No evossa on Apexin AVC-R type R ja oon kyl enemmä kuin tyytyväinen siihen. Pitää ahdot just eikä melkeen siinä mihin säätää. Ja saa erikseen eri vaihteillekin max boostit jos haluaa. Ja näkee sieltä muuteki dataa. Saa 2 esiasennettua "ahto-ohjelmaa" sekä helpoimmillaan se "itse" opettaa itsensä kunhan vain piikkipaineen määrittää.
Penkkipäivil olleet muistanee ahtokäyrän pysymisen.

Näkyyhän siittä nopeuskin, kierrosluku jne. Ja ajon jälkeiset maksimit näkee myös ennenkuin laite sammuu.
Pystyy "nauhottaan" esim varttimailin vedon ja tutkiin siittä näytölt käyrinä mitä haluaakaan. ::)
 
Vs:

Aikasemmin oli perus kuulajousi joka toimi niinkuin pitikin. Sen jälkeen ku innostuin tosta ecun roplaamisesta tilalle tuli grimmspeed 3port, että pääsi ohjelman kautta ohjaan paineita. Hyvin sekin toimii ja pitäis alkaa viilaan siitä säädöt kohdilleen.
 
Vs: Keskustelua ahtopaineen säädöstä ja säätimistä

Jotenki tuntuu et tommyzilla on softassa säädöt vähän vaiheessa vielä. Onhan tossa sähköisessä selkeitä etuja manuaaliseen verrattuna kun voi laittaa vaikka pienemmät paineet pienemmille vaihteille ja koittaa kompensoida piikkausta mut itelläni on MakeM:ltä ostettu kuulajousi, joka on helppo ja toimii hyvin. Ehkä sit kun on ylimäärästä aikaa(ei koskaan?) ni sit joskus tommonen 3porttinen.
 
Vs: Keskustelua ahtopaineen säädöstä ja säätimistä

Softa on kesken, kyllä, mutta ei se tuohon säätimen toimintaan vaikuta. ::)
 
Vs: Keskustelua ahtopaineen säädöstä ja säätimistä

Noissa kuulajousissa on yksilöitä. Tehty ihan miten sattuu...

Ecun kautta noilla parametreilla säätö ei ole hyvä. Käsitin joskus että se takaisinsäätökierros tehdään kerran sekunnissa tms? Voiko ast korjata jos olen väärässä.

Itse valitsisin sen elekronisen erillisen säätimen vaikka niissäkin tuntuu olevan sama säätötapa eli perus wgdc ja sitten joku "haluttu ahtokäyrä". Sitten se säätö "oppii". Ihmettelen että eikö mukamas ole olemassa semmosta yksinkertasta elektronista säädintä olemassa johon määriteltäisiin vaan se haluttu maksimitaso ja mahdollisimman herkästi nousee ahdot siihen?
 
Vs: Keskustelua ahtopaineen säädöstä ja säätimistä

moron.

Yhellä tutulla oli ylipaine venttiili traktorissa jota se ohjas magneettiventtiilillä eli magneettiventtiilillä sai joko täydet tai pienemmän painee minkä sitte ite halus ...
 
Vs: Keskustelua ahtopaineen säädöstä ja säätimistä

mystinengalant sanoi
Ihmettelen että eikö mukamas ole olemassa semmosta yksinkertasta elektronista säädintä olemassa johon määriteltäisiin vaan se haluttu maksimitaso ja mahdollisimman herkästi nousee ahdot siihen?

Lähes noin esim. AVC-R toimii. Tosin dutyn joudut asettaa testaamalla tontille. Se automaattinen hienosäätö on sit hyvin pientä, kun ahdot on lähellä tavoitetta. Tietty sillä voi sit säädellä vaihdekohtasia ahtoja jne. halutessaan.
 
Vs: Keskustelua ahtopaineen säädöstä ja säätimistä

Samppa sanoi
Tosin dutyn joudut asettaa testaamalla tontille.

Niin tota perus duty cyclen hakua juurikin tarkoitin. Toki sen ymmärtää että joku alkuarvo siihen pitää saada mutta tommosen prosessin oppiminen pitäis olla kyllä myös laitteessa verissä. Kyllä oppivan logiikan pitäisi siihen pystyä. Hukkaportti vaan kiinni niin kauan kuin ahdot saavutetaan ja sitten huolehditaan esim tommosessa legnum tapauksessa että se säädin haukkaisi sitä ahtopiikkiä ja sitten taas portit auki. Tuntuu että manuaalisella controllerilla ne portit kuitenkin tavalla tai toisella aukee siellä ylhäällä taas hieman ???

Eli rajoitusta ei oikeastaan tarvita kuin tietyllä rpm alueella.

Muistan yhden elektronisen säätimen joka sitten "humppasi" aika rajustikin ahtoja ihan sinne ylös asti takasinsäädöllä ja se tuntui selkeästi kabiinissa.
 
Vs: Keskustelua ahtopaineen säädöstä ja säätimistä

Veikkaan, että tuo säädin ei saa kaikkea tarvittavaa tietoa, että se saataisiin fiksusti toimimaan joka tilanteessa automaattisesti. Sehän ei esim. tiedä onko kaasu pohjassa vai ei. Ei taida riittää nopeus jatkuvaan reaaliaikaiseen säätöön.

Eli opetustilanne on kerrottava laitteelle jollain tavoin. AVC-R:ssä se tapahtuu pitämällä ahtopaine riittävän pitkään riittävän lähellä targettia.
 
Vs: Keskustelua ahtopaineen säädöstä ja säätimistä

Muuhun en ota kantaa, mutta ei greddyn säätäminen mitään rakettitiedettä ole. Aluksi säädetään suunnilleen haluttu paine. Sitten säädetään millon halutaan hukkaportin aikasintaan alkavan avautua. Sitten säädetään haluaako kierrosten noustessa paineiden nousevan/laskevan/pysyvän samassa. Sitten voi laittaa varoituksia/max paineita niin halutessaan.
Itse en pärjäisi ilman tuollaista enään =)

DaJackal sanoi
^Minulla on tonnarissa turbosmartti enkä ala kehumaan, muistaakseni en meinannu millään saada ahtoja alle 1bar (enkä saanutkaan, 1.1 sinne taisi jäädä). En kyllä ala haukkumaankaan kun oli vähän kiireasennus.

Hallman Pro lienee kustannustehokkain. En ole ikinä ymmärtänyt elektronisia ahtopaineensäätimiä (ainakaan siviiliautossa), niissä menee mielestäni raha täysin hukkaan - ette kai te sitä ahtolukemaa sentään vaihda kuin sukkia? Jenkkifoorumeitakin kun katsoo niin usein porukka ostaa $300 greddyt, ei meinaa millään osata säätää niitä ja sitten ne jää johonkin asetukseen mikä on suurin piirtein sinnepäin eikä siihen laitteeseen uskalleta sen jälkeen koskea enää ikinä. :) Just my .02.
 
Vs: Keskustelua ahtopaineen säädöstä ja säätimistä

timppa811 sanoi
Muuhun en ota kantaa, mutta ei greddyn säätäminen mitään rakettitiedettä ole. Aluksi säädetään suunnilleen haluttu paine. Sitten säädetään millon halutaan hukkaportin aikasintaan alkavan avautua. Sitten säädetään haluaako kierrosten noustessa paineiden nousevan/laskevan/pysyvän samassa. Sitten voi laittaa varoituksia/max paineita niin halutessaan.
Itse en pärjäisi ilman tuollaista enään =)

Tässäkin voi olla monelle liikaa. Kaiken lisäksi se kapistus olisi ennen säätämistä pitänyt osata asentaa oikein, mikä lisää virhemahdollisuuksia. :)

Varmasti hifistelijöille ovat ihan kelpo pelejä (jos osaa ja jaksaa säätää) ja esim. tuo eri paineiden asettaminen eri vaihteille kuulostaa jopa hyödylliseltä featurelta. Henkilökohtaisesti vain vierastan ylimääräistä moottorin toiminnan ohjaamiseen osallistuvaa elektroniikkaa. :)
 
Vs: Keskustelua ahtopaineen säädöstä ja säätimistä

DaJackal sanoi
vierastan ylimääräistä moottorin toiminnan ohjaamiseen osallistuvaa elektroniikkaa. :)
Sama täällä, yksinkertainen ja toimiva manuaalinen olis poikaa. Hallmanin puoleen on käännyttävä! ;D
 
Vs: Keskustelua ahtopaineen säädöstä ja säätimistä

tommyz sanoi
Hallmanin puoleen on käännyttävä! ;D

Se on vissiin kuopiossa.


ajatuksen tasolla tarpeeksi nopea elektroninen on paras. Toimiiko ne kaikki mekaaniset varmasti niin että Se rajoittaa sen läpivirtaavan paineenaina samaan?
 
Takaisin
Ylös Bottom