Keskustelua dynamic-4 Galantin turbotuksesta, männistä, ecuista, suuttimista.

jantzu

Mitsubishi galant dynamic4 turbo
Liittynyt
10 Tammikuu 2009
jcarlson sanoi
Siis käytätkö orkkis moottorinohjausta vai jotain muuta? Matalaohmiset käy ihan hyvin kunhan laitat esivastukset.. bonuksena tulee nopeampi reagointi.

Tulee ihan dynamicin oma boksi,mikä on muutettu turbokäyttöön sopivaksi.Tai jos löydän jostain vr4:sen boksin.
Minkähän kokoset suuttimet siihen olisi hyvä laittaa?ja minkälaiset vasukset jos käyttää mata ohmisia?
Megaruutan unohda suoraan :p
 
Suutinten koko riippuu tehotavoitteesta. Vakiot 450cc riittää sinne 300hv, omaan laitoin 750cc:t.

Orkkis vastukset on 5,5-6,5Ohm, itselle laitoin 4,7Ohm ja toimii hyvin. Jäähdytetyt tehovastukset pitää olla, 25W per suutin riittää mainiosti.
 
Tästä jotain suuntaa antavaa.. taitaa olla jostain megasquirtin prujuista.

-k-

injectors.JPG
 
Tuolla taulukolla ei varmasti tule ainakaan alakanttiin, ts. BSFC hattuvakio on hyvin pessimistisesti valittu. Mutta toisaalta mitsun koneet kiertää varsin ylös joten esim. tuo 450cc ja ~300hv on ihan hyvä suuntaa-antava sääntö arviointiin. 750cc ja ~500hv on myös todennettu käytännössä.
 
Ja osaan näköjään kirjottaa hyvin :p ei varmaan pelkällä turbolla ja vakio hiluilla paljoo yli 200hp pääse?ahdot 0.8.
Joku sanoo nyt että vakio kone ei kestä noilla paineilla,mutta profesional motors väitti kiven kovaa että 1barin paineet kestää 100% varmasti.
Ei se mikään ihme ole jos vakio suuttimilla meno loppuu kuin seinään,kun kierokset ja ahdot nousee riittävästi,kun ei kerran
dynamicin omilla suuttimilla pääse kuin 160-170heppaan asti.no onneksi ei männät ole kerennyt hajota.

Mutta tarkotus on tiputtaa paineita n.0.5Baariin.
varmaan riittää nuo vr4:sen vakio suuttimet mulle ihan hyvin,mutta nälkähän kasvaa aina syödessään ;)
Onkos mitään ns.lisä boxia saatavilla tuohon mitsuun.vai meneekö se sitten ihan turha päiväseks semmoset lisä boxit?
Kertokaas nyt että,mistä tiedän onko tuo 89-mitsun boxi se eprom mallinen?ja kuka päivittää niitä?
 
Ai että se vaparikone kestää 1 bar paineet? Joopajoo. ;D Uskon kun näen, sytkäennakkoa saat puukottaa sitten ja rajusti lastulla ettei yhtään nakuta. Ne männät on aika kertalaakista vainaat kun alkaa naulaamaan kunnolla.

Omilla suuttimilla loppuu tuotto varmaan jo alle 200hv. 0,8 bar ahdoilla ihan varmasti kilisee jo jos yhtään kierrätät.

0,5 bariakin voi olla melko luultavasti vakiosuuttimille jo liikaa, laita nyt ihmeessä laajakaista-lambda ennenkuin yhtään ahdoilla ajelet.. Niillä VR-4 suuttimilla pärjäät mainiosti jos et meinaa mäntiä vaihtaa mutta etköhän päädy ne vaihtamaan viimeistään sitten kun ne on halki.

Tarttet lisärikastimen tai sitten vähän enemmänkin muutoksia vakioon moottorinohjaukseen, mieluusti nyt ainakin isompi 2G MAF, ne suuttimet (ja bensapumppu + paineensäädin) sekä sopiva lastu.

Ota se purkki auki niin näät onko siellä eprommia ja jos on niin lastun saaminen riippuu siitä miten lähellä/kaukana on 91-94 DSM/VR-4 ecuja joihin löytyy tunerpro XDF-definitiot. Jos sellainen lastu ecussasi toimii niin mulla on kyllä prommeri että voin sellaisen poltella jos tiedät mitä haluat. ECU:n muutostyöt ei kiinnosta ellei varsin hyvin rahallisesti motivoida, mutta lähinnä sinne riittää MAF reset trankun lisääminen ja (ei välttämättä pakollista) suutinten takaisinkytkentäpiirin konkkien ja vastusten vaihto.

Sen lastun teossa suurin ongelma on tuon vaparikoneen kanssa saada sinne sellaiset ennakot ettei nakuta paskaksi mutta ettei mene ihan hengettömäksi ilman ahtoja kuten menee jos säädät asentotunnistimesta perusennakkoa pois. Ei sitä oikein voi säätää muuten kuin kokeilemalla nakutusluureilla että mitä se sietää, ja sitten pitäisi jo olla itsellä laitteet ennakonsäätöön lennosta eli Ostrich-emulaattori ainakin..
 
No itse en kanssa usko että vapari kone kestää 1.barin painetta ;D
Joku vaan sanoi että tuo lisärikastus piiri on ihan jonniin joutava tuossa?miksi?
megaruuttaa en ala laittelemaan,vaikka se hyllyssä on.On omasta mielestä liian hankala ensi kertalaiselle :-\
vaikka autoista on kokemusta jo useamman vuoden ajan,mutta tuon ruutan kanssa tuli jo heti ongelmia
kun ei mene koodit sisään.ja en ole tietokone insinööri ;D
lähinnä tuo lisärikastus piiri kiinostas eniten,tai sitten joku tyyliin bolt on lastu ;D

hestecit ym kalliimat boxit tulee sitte varmaan josku :)

Mitsussa on jo evo6:sen pa pumppu(luulis riittävän),evo6:cooleri ja ahdon mukaan säätyvä pa säädin,malia kunnollinen.
Seosmittari on kanssa,mutta laajakaista jäi ostamatta.
Pa paineet on reipas 3.7bar ja siitä se lähtee sitten ahtojen mukaan nousemaan samassa suhteessa.

Ja hyvin todennäköstä on että tulee vr4/evo3:Sen männät tuohon heti kun saan seokset kuntoon.käykös nuo männät ihan bolt on vakio kangille?
tällä hetkellä on ennakko käänetty rajusta myöhäselleen ja on aika hengetön ilman ahtoja.mutta eipä uskalla vielä paljoo ennakkoa lisätä
pelottaa vaan se nakutus sitten.

mistäs sen eprommin tunnistaa :seina
 
Jeps, no hyvä että on bensapumppu ja säädin kunnossa ainakin. Se ja ennakon myöhäistyksesi lienee moottorin tähän mennessä pelastanutkin. VR-4 männät käy suoraan mutta Evo3 ei (7-bolt moottori, erikokoinen männäntappi ja laakerikaulat).

Noita VR-4 mäntiä saa todella edukkaasti jenkeistä, esimerkki: http://www.perfectengine.com/Mitsubishi_4G63_Turbo_Piston_Set_with_Rings_p/npr-10-758.htm
HUOM! Esimerkissä 2g (mm. evo3) männät, mutta ottamalla yhteyttä varmasti löytyy myös tuohon vanhempaan "6-bolt" moottoriin. Itselläni on moiset ja ei mitään valittamista laadusta, painotkin oli kaikki gramman sisään samassa. Japanilaista valmistetta, luultavasti sama alihankkija tehnyt aikoinaan myös alkuperäiset.

Eprommi näyttää tältä: http://simon.chi.il.us/ECU/eprom.jpg

Niin ja lisärikastuspiirin hyvyys riippuu siitä ihan paljonko siinä on säätöjä ja millä periaatteella toimii. On niitä ihan toimiviakin, mutta lastu on yleensä parempi, jos ecussasi toimii tuo yleinen "E931" softa niin sen saa hyvin toimimaan isommillakin suuttimilla ja ennakot/seokset on täysin säädettävissä.
 
Eipä ollut tuossa boxissa eprommia.Täytyy myydä tuo ruutta pois.ja hommattava eprommi mallinen boxi tuohon.

ajattelin vissiin finboost merkkistä lisärikastus boxia tuohon,tuossa on tekniset tiedot siihen.
tuossahan ei tarvii välttämättä olla "isoa" suutinta,vaan vois olla että riittäs vissiin tuon dynamicin oma suutin
jonka laittas sitten ahto putkeen ennen kaasuläppää.


TEKNISET TIEDOT
· Soveltuu sekä turbomoottoreihin, että vapaastihengittäviin moottoreihin.
· Kierrosluku-alue: 500-12000rpm
· MAP alue: 20 kPa- 250 kPa (150 kPa ahtopainetta)
· Suuttimien aukioloaika määrätään kierrosluvun tai MAP paineen avulla.
· 8 erillistä MAP/RPM pistettä joille asetetaan haluttu suuttimien aukioloaika.
· Suuttimen aukioloaika annetaan prosentteina 0-80 % (100 % moottorin yksi kokokierros)
· Laite suihkauttaa kaksi kertaa moottorin yhden kierroksen aikana.
 
Mitäs tuolla vehkeellä on hintaa? Ominaisuudet vaikuttaa ihan ok:lta.

Tuollaisen alkuperäisen mitsun turboecun saa jenkeistä n. $200-$350 hintaan (riippuen onko konkat uusittu jo vai onko sika säkissä, ja haluaako heti vai kytätä halvempia tarjouksia).
Sellaisella et tarvitse mitään lisärikastimia ja lastun teko on helppoa.

Jos hommaat tuollaisen niin voin sulle poltella lastun sellaisille suuttimille kuin vain haluat, tai toimii suoraan vakio 450cc:n kanssa. Eikä tartte säätöjen kanssa kikkailla, ahtoennakot voi kartasta tipauttaa niin ei tarvi alipaineilla kärsiä lussuudesta. Myös 2G MAF konversio on simppeli tehdä, virtaa ja mittaa ihan eri tavalla kuin dynamicin orkkis tai vr-4 orkkis.
 
täältä vois vr4 ecu lähteä eteenpäin....kuhan sen joskus saan tuolta autosta poistettua...eihän siel oo mitään miks se pitäis sinne jäädä? mega siis ohjaa nykyään..
 
jcarlson sanoi
Mitäs tuolla vehkeellä on hintaa? Ominaisuudet vaikuttaa ihan ok:lta.

Tuollaisen alkuperäisen mitsun turboecun saa jenkeistä n. $200-$350 hintaan (riippuen onko konkat uusittu jo vai onko sika säkissä, ja haluaako heti vai kytätä halvempia tarjouksia).
Sellaisella et tarvitse mitään lisärikastimia ja lastun teko on helppoa.

Jos hommaat tuollaisen niin voin sulle poltella lastun sellaisille suuttimille kuin vain haluat, tai toimii suoraan vakio 450cc:n kanssa. Eikä tartte säätöjen kanssa kikkailla, ahtoennakot voi kartasta tipauttaa niin ei tarvi alipaineilla kärsiä lussuudesta. Myös 2G MAF konversio on simppeli tehdä, virtaa ja mittaa ihan eri tavalla kuin dynamicin orkkis tai vr-4 orkkis.

Tuolla finboostilla on 160€ hintaa,+suuttimet,paitsi jos käyttää dynyn omia,tai siis omaa.
paljonko velotat siitä boxin poltosta?

varmaan ois järkevin ostaa se vr4 boxi ja päivitellä se sitten kerran jooonaksella on se vielä ;)
 
Yksi dynyn suutin ei häävisti auta, jos lasket mihin se 240cc/min riittää neljälle pytylle jaettuna = 60cc/min lisää => 300cc/min yhteensä vakiosuuttimilla. Hikisesti 200hv siis.

Suosittelen sitä turboecun hommausta kyllä, lastun prommauksesta parin-kolmenkympin vaivanpalkka riittää minulle.
 
jcarlson sanoi
Yksi dynyn suutin ei häävisti auta, jos lasket mihin se 240cc/min riittää neljälle pytylle jaettuna = 60cc/min lisää => 300cc/min yhteensä vakiosuuttimilla. Hikisesti 200hv siis.

Suosittelen sitä turboecun hommausta kyllä, lastun prommauksesta parin-kolmenkympin vaivanpalkka riittää minulle.

Käykös siihen turbo ecuun tuo dynyn oma ilamassa mittari?mitenkäs pitkälle tuo vr4 boxi riittää,jos päivittelet sen esim 450cc suuttimille?

Tarkotin tuossa finboostissa että ne 450cc suuttimet koneelle ja sitten lisärikastukselle ne 240cc,vai onko tuossakaan nyt mitään järkeä ::)
 
ei käy dynyn ilmamäärämittari...siin ei oo maf reset toimintoo...vr4 boksissa 450cc siis jo valmiina, ja toi mun ei oo eprommillinen muistaakseni...
 
jooonas sanoi
ei käy dynyn ilmamäärämittari...siin ei oo maf reset toimintoo...vr4 boksissa 450cc siis jo valmiina, ja toi mun ei oo eprommillinen muistaakseni...

Olin sen verta ajatuksissa että oli tarjotus kirjottaa,mitenkä pitkälle riittää se vr4 ecu jos hommaa 450cc:stä isommat suuttimet?
 
http://www.hwnd.org/

Tuolla sivulla olevassa linkissä näyttäisi generaattorilla (Generic EEPROM Editor -linkistä) saavan tehtyä dumpin mihin saa maksimissaan 850cc suuttimet. :)
 
Slider sanoi
http://www.hwnd.org/

Tuolla sivulla olevassa linkissä näyttäisi generaattorilla (Generic EEPROM Editor -linkistä) saavan tehtyä dumpin mihin saa maksimissaan 850cc suuttimet. :)

Luulis bensan riittävän tuon modauksen jälkeen :nykii
 
Kyllä sillä vakioeculla lastun kanssa ohjaa vaikka yli 1000cc suuttimia. MAF:sta riippuu sitten mittauskapasiteetti, 2G riittänee 500hv tienoille. GM 3" MAF:lla vielä hieman pidemmälle..
 
profesional motors väitti kiven kovaa että 1barin paineet kestää 100% varmasti.

Jep jep. Eihän siinä sitten muuta kuin kokeilemaan. Jos 80% prosentin varmuus riittää, niin varmaan silloin voi käyttää 1,2 bar paineita? Oliko puhetta siitä montako sekunttia ne männät kestävät niitä 1 bar ahtoja? Hölmö Mitsubishi Motors on mennyt tekemään eri männät turboihin, ei nekään näköjään mitään tiedä, Suomessa tiedetään paremmin. ;D

Olisi hauska kuulla perustelut tälle (1 bar kestää) väitteelle, kun tiedetään kokemusperäisesti, että alkuperäiset (vahvemmat ja matalapuristeisemmat) turbon männätkin pettävät aika usein.

No, "ammattilainen" onkin yksi eniten väärinkäytetyistä sanoista nykyään. Eniten sitä väärinkäyttävät tahot, jotka nimeävät itse itsensä ammattilaiseksi, oli ala mikä hyvänsä. Kokemus on kuitenkin osoittanut, että oikeasti ammattilaisia ovat yleensä ne, joita muut ihmiset sanovat ammattilaisiksi. Sellaisten ammattilaisten ei tarvitse rummuttaa olevansa "ammattilaisia"....
 
Vs: Keskustelua dynamic-4 Galantin turbotuksesta, männistä, ecuista, suuttimista.

niin ammattilaiset ei paljoa huutele ::)

mutta oikeesti ite opin kantapään kautta ettei kannata leikkiä noilla vakio ecuilla
oli sitten vr4 tai vapari... TODELLA helposti hajottaa koneen...
tosin saa sen hajalle noilla muillakin ::) vakio vain omasta kokemuksesta tuntuu petollisemmalle. ehkä sen vuoksi ettei ollut kunnollista realiaikaista seurantaa.
ja olen varma ettei koskaan ole sitä tehoa tarpeeksi joten miksi sijoittaa rahatukku osissa
vakio ecun muokkaukseen ja se ei kumminkaan riitä? kerralla kunnollinen ohjaus :peukku

oma kokemus on että mieluumin sytty myöhäsellä ja paljon bensaa ja sitten alas päin ja ennakkoa lisää kunnes seokset kohtaavat. :nykii

nimim. vuotava tuhkis tuli :p
 
Vs: Keskustelua dynamic-4 Galantin turbotuksesta, männistä, ecuista, suuttimista.

Mikäs siinä vakio ecussa on niin huonoa? Toki jos sitä ei osaa säätää tai datalogata niin yhtä huonohan se on kuin aftermarket jota ei osaa säätää tai datalogata. ::)

Vakio ecun merkittävät edut tulee siinä että ns. "normaaliajo" on heti kunnossa kaikkine kylmä-, kiihdytys- jne. rikastuksineen, starttauksineen ja lambdasäätöineen (etenkin kun auto on vähäpäästöinen).
Näihin se suurin säätötyö menee niin yksityisellä kuin aikoinaan autotehtaallakin. MAF-pohjainen ohjaus omasta puolestaan pelastaa erittäin paljon näissä hankalissa säätötilanteissa myöskin, vielä kun käyttää riittävän isoa mittaria niin mittauskapasiteetti riittää eikä ahdista virtaukseltaankaan. Speed density (MAP+MAT) ei toimi koskaan kovin häävisti vaihtelevissa keli- ym. olosuhteissa jos sitä ei pidetä tiukassa lambdakontrollissa.

Täyskaasuvedot nyt mappaa päivässä parissa tai yhdellä dynokäynnillä, ei niissä ole mitään ihmeellistä. Kaikkein helpoin puoli auton säätämisessä. Käyttöautosta kuitenkin jos on kyse niin suurin haaste liittyy ajettavuuteen, kulutukseen (ja päästöihin). Itse en hyväksy sellaista autoa jonka ajettavuus ei ole vähintään vakioruiskun tasolla vakioautossa, siinä tapauksessa olisi yhtä hyvin vaikka voinut laittaa kaasarit.

Omat tarpeelliset kulut vakioeculla leikkimisessä: 2G MAF 70e, '92 eagle talonin turboecu jenkeistä 150e, Ostrich eprom-emulaattori 170e. Suuttimia, laajakaistalambdoja ym. ei lasketa koska samat olisi pitänyt aftermarketillakin ostaa.
Aikaa ja vaivaa meni huomattavasti vähemmän vrt. esim. megasquirt-asennukseen (been there, done that), luotettavuuskin oem-johdotuksilla todennäköisesti parempi puhumattakaan itse ruiskusta (joo, konkat on vaihdettu). Mitään "hienoa" aftermarket-ruuttaa ei olisi samaan hintaan saanut, Motecia tai Autronicia olisin rajattomalla budjetilla voinut harkita mutta silloin en myöskään olisi Dynamiccia turbottamassa.. Megasquirtiin tai edes Vemssiin en nykyistä kokoonpanoa vaihtaisi ikipäivänä vaikka ilmaiseksi saisi.
 
Vs: Keskustelua dynamic-4 Galantin turbotuksesta, männistä, ecuista, suuttimista.

En ymmärrä miksei vakioecu riittäisi? Jos nyt puhutaan ihan sellaisesta vakioecusta mikä sisältää edes VR4:sen prommin sisällöt? Itse ainakin tekisin tuon homman juuri sillä tavalla että ostaisin niitä VR4:sen palikoita. (suuttimet, männät, maf, riittävä bensapumppu) Ja tekisin siihen orggisecuun VR4 conversion, jos se vain on EPROM:lla varustettu ecu. Noilla muutoksilla saisi jo luotettavan ja nätisti toimivan turbon itselleen, ilman mitään säätöä jä häsläystä.

Enkä ymmärrä tuota realiaikaista seurantaa hommaakaan..

Laitanpa tuon ecuartikkelin tähän ketjuun vielä.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=Mitsun_ECU:n_toiminta
 
Vs: Keskustelua dynamic-4 Galantin turbotuksesta, männistä, ecuista, suuttimista.

no mun mielipide tämä oli kuten ennemmin mainitsin,
hirveetä kikkailua ja oma kokemus on etten ole saanut toimimaan niinkuin olis pitäny
ja siksi siirryin tuonne valmiiden aftermarket osien pariin... motec tulee kokeiluun seuraavaksi.
 
Takaisin
Ylös Bottom