Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Kirjoitin tuon hirmu pitkän jaarituksen "road kills"-keskustelun jatkoksi mutta johan se meni sillä aikaa lukkoon... Onneksi sain tekstin talteen ettei mennyt ihan hukkaan sekään avautuminen,tuossa siis aihetta,väitelkää vaan vapaasti:

Aiheeseen liittyen jospa vihdoinkin kaikkien näiden vuosien jälkeen kirjoittaisi näkyviin ajatuksia mitä on joidenkin kanssa vaihdettu noista asioista... Eli varsinkin näillä sivuilla monet aika herkästi tarttuvat noihin "kisahenkisiin" kommentteihin ja aina suositellaan radalle menoa,eikä se huono suositus olekaan sinänsä... Pitää heti alkuun jo sanoa etten nyt silleen itsekään suosi mitään aitoa "hölmöilyä" tien päällä,mutta sitäkin on monenlaista...!? Kyse on siitä että mikä kaikki on Oikeesti haitallista ja/tai vaarallista ja mitkä ovat mahdollisuudet kokeilla asioita "suljetuissa olosuhteissa"...!? :( :)

Otetaan nyt esimerkiksi vaikka huippunopeuden kokeilu-no totta on että lakia aatellen täällä olis sama kulkeeko auto 120 vai 220 mutta silti se voi syystä tai toisesta kiinnostaa-no kertokaa missä sen voi Suomessa kokeilla suljetuissa olosuhteissa...!? Radalla ei monikaan auto ehdi/pysty sitä keräämään jo mutkien takia... Varttimaili ei siihen yleensä riitä... Sitten on lentokenttäpäiviä tai vastaavia mutta matka on usein jotain 1,5 km mikä ei vielä monellekaan autolle silti riitä siihen... Juujuu,tiedän että autot ovat liian laiskoja sitten,mutta silti... Eli älkää kysykö miksi se pitäis tietää,vaan missä sen voi luvallisesti selvittää...!? Esimerkiksi jossain omissa autoissani (muuten puhtaasti toimivissa) jos ne eivät alunperin tai enää kerää sitä mitä pitäisi,niin jossain on silloin Vikaa mikä olis ihan kivaa saada selville vaikkei numeroilla sinänsä olis niin merkitystä...!? :( :)

Otetaan toiseksi esimerkiksi tuollainen kahden auton kokeilu-jospa vaikka haluaisi tietää kumpi kiihtyy paremmin,Mitsuni vai kaverin tojota tai nissani-sekin pitäis selvittää radalla...!? Kerholla on ratapäiviä-kahdesti tai kolmesti vuodessa,ja ne ovat yleensä lähinnä omalle kerholle ja merkille,pitäiskö kaikkien sitten ottaa sinne kaverinsa vastaamaan haasteisiin...!? :) Ookoo,seuraavaksi pitäis vuokrata se rata sitten ominpäin tarkoitukseen,se on helppoa jos se ei maksa kuin jotain tonnin!? :)
Toisaalta maassa on vain muutama rata,jotka eivät ole ihan lähellä jokaista,itse jos vaikka lähtisin ajamaan kaveria vastaan Alastaroon niin se olis sitten noin 350 km suuntaansa...!? :) Ja toisaalta jos juuri tänään halutaan kokeilla,ja seuraavat ratapäivät ovat vaikka ensi keväänä,niin voi olla että autot ovat jo hajonneet tai vaihtuneet sitä ennen... ::)

Eli noilla mahdollisuuksilla mitä on,niin meinaatteko ihan oikeesti että muutama kerta kesässä radalla pieksämistä riittää siihen ettei autoista innostuneen koko muuna kautena tarvi ahtopaineita herätellä...? :) Puhutaan hölmöilystä ellei kokeiluja tee niin salaa ettei kukaan koskaan niistä kuule,ainakaan tällaisilla sivuilla,mutta noin muuten keskusteluissa myhäillään monesti vastaaville jutuille,sellaisetkin ketkä tälleen "julkisesti" paheksuvat moista toimintaa...!? ::) Ja jos vaikka tapellaan nakkikioskin jonossa niin minusta sekin on hölmöilyä,mutta harvoin sellaisesta keskustelua taitaa nousta...!? :)

Seuraavaksi vois vielä vaikka kysyä että monellako on oikeesti varaa arvostella,eli ettei ole Koskaan kokeillut mitään sellaista ees salaa mitä ei "saisi tehdä"...!? Jostain olen lukenut juttuja miten itse poliisitkin ajavat kännissä tai ylinopeutta,päälliköistä alkaen,ja olen omakohtaisesti törmännyt ainakin kahdesti epärehellisesti toimiviin poliiseihin,halusin vain mainita... :( Itse en ainakaan muiden ajamisia pahemmin arvostele kun ei ole siihen varaa,kännissä en koskaan aja mutta muuten ehkä joskus
pelihenkisesti kun tilanne sallii,tai suorastaan "vaatii" sen... :( :) ;)

Eli en todellakaan ihaile ja suosi mitään sellaista mikä on oikeasti tyhmää,mutta tarkoitus oli vain herättää kysymys ja ajatuksia siihen missä ja miten ja milloin muka onnistuu "laillisesti" ja/tai "suljetulla alueella" kokeilla tuollaisia juttuja...? Ja jos jostain kokeiluista joskus jotain kirjoitetaan ohimennen,niin miksi se on niin hirmu tuomittavaa...? Älkäähän vielä poistako keskustelua,katsotaan millaisia ehdotuksia alkaa asiaan tulemaan,tai onko hiljaisuus sen merkki ettei siihen voi mitään sanoa...!? Eli älkää kyselkö miksi noita kokeiluja pitäisi tehdä,vaan kertokaa miten se muka onnistuu kuten aina ehdotellaan...!? Ja toivon ettei kerho tai poliisi tai kukaan pahastu kun ilmaisin mielipiteeni,minustakin olis hirmu helpottavaa mennä ajamaan sellaisiin paikkoihin missä ei tule ongelmia,kunhan kerrotaan mistä ne löytäisin...!? :( :) ::)
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

Tehdään niinkuin ruotsissa... Hidastetaan / tukitaan motarin liikenne jolloin edessä olevat voivat vetää "varttimailin" tai muuta. Tie on sopivasti tyhjä ja aidattu :)

Miten se meni, mitä ruotsi edellä niin.....


Samitsu, tai sit sun on vaan tehtävä tarpeeksi pitkä asfalttirata pellolle.
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

samitsu sanoi
Seuraavaksi vois vielä vaikka kysyä että monellako on oikeesti varaa arvostella,eli ettei ole Koskaan kokeillut mitään sellaista ees salaa mitä ei "saisi tehdä"...!?

Mun mielestäni joskus tehdyt töppäilyt eivät tee minkäänlaista estettä arvostella muiden vastaavia. 18-kesäsenä tuli rysäytettyä yks auto metsään vähän rajummin ja voin sanoa että siitä oppi jotain, enkä ole mitään vastaavaa idiootin touhua missään enää harrastanut. Yksityiskohtiin sen enempiä menemättä voin olla tyytyväinen että neulalla ja langalla selvisi, oli todellakin vähintä mitä siinä olisi voinut käydä. Jos jonkun kuulen vastaavaa harrastaneen, tuomitsen ihan suoralta kädeltä, vaikka en välttämättä siitä mitään sanokaan/kirjoitakaan.

Tuolla kertomallasi periaatteellahan huumeista vankilassa istunut, parannuksen tehnyt kaveri ei saisi koskaan elämänsä aikana arvostella muita huumeidenkäyttäjiä, koska on itse joskus sellainen ollut.

Yleisesti ottaen järjen käytöllä pääsee pitkälle, vaikka tekemiset eivät enää lain piirissä olisikaan. Moottoritiellä 30 km/h nopeuden ylitys on jokseenkin eri asia kuin taajamassa sama. Se on vaan kun ei kaikille sitä järkeä ole yhtä paljon siunaantunut niin tulee noita kohtalokkaita "kokeiluja".
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

tepi sanoi
Tehdään niinkuin ruotsissa... Hidastetaan / tukitaan motarin liikenne jolloin edessä olevat voivat vetää "varttimailin" tai muuta. Tie on sopivasti tyhjä ja aidattu :)

Miten se meni, mitä ruotsi edellä niin.....


Samitsu, tai sit sun on vaan tehtävä tarpeeksi pitkä asfalttirata pellolle.

Vasta taas kuulin Ruotsissa vierailleilta kavereilta että siellä se voi toimia noinkin,ja vielä ihan hyvin vaikkei taida laillista olla...
Onhan minulla jo oma ratahanke mutta vaikka se joskus valmistuis niin ei siellä paljon satasta kovempaa tarvi ajella,ja minulla ei oo niin suurta tonttia että saisi 5 kilometriä suoraa,ja olis se vähän kallista,muuten varmaan sen tekisinkin... :) ::)
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

miikka sanoi
Mun mielestäni joskus tehdyt töppäilyt eivät tee minkäänlaista estettä arvostella muiden vastaavia. 18-kesäsenä tuli rysäytettyä yks auto metsään vähän rajummin ja voin sanoa että siitä oppi jotain, enkä ole mitään vastaavaa idiootin touhua missään enää harrastanut. Yksityiskohtiin sen enempiä menemättä voin olla tyytyväinen että neulalla ja langalla selvisi, oli todellakin vähintä mitä siinä olisi voinut käydä. Jos jonkun kuulen vastaavaa harrastaneen, tuomitsen ihan suoralta kädeltä, vaikka en välttämättä siitä mitään sanokaan/kirjoitakaan.

Tuolla kertomallasi periaatteellahan huumeista vankilassa istunut, parannuksen tehnyt kaveri ei saisi koskaan elämänsä aikana arvostella muita huumeidenkäyttäjiä, koska on itse joskus sellainen ollut.

Yleisesti ottaen järjen käytöllä pääsee pitkälle, vaikka tekemiset eivät enää lain piirissä olisikaan. Moottoritiellä 30 km/h nopeuden ylitys on jokseenkin eri asia kuin taajamassa sama. Se on vaan kun ei kaikille sitä järkeä ole yhtä paljon siunaantunut niin tulee noita kohtalokkaita "kokeiluja".

Korjataan sitten sen verran ettei tule väärinkäsityksiä,todellista hölmöilyä on kellä vain varaa arvostella,tarkoitin sellaisia "harmittomia" juttuja joissa ollaan selvinpäin,osataan ajaa autoja ja osataan katsoa tilannetta niin ettei joku pieni hetken kiihdytys ketään vaaranna... Saa minunkin kirjoitustani arvostella mutta lähinnä kaipailin tietoa niistä paljonpuhutuista korvaavista mahdollisuuksista...!? :( :)
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

samitsu sanoi
Saa minunkin kirjoitustani arvostella mutta lähinnä kaipailin tietoa niistä paljonpuhutuista korvaavista mahdollisuuksista...!? :( :)
Jos nyt haluaa laillisesti testata mitä pirssi kulkee ja löytää pitkää ja leveää suoraa, niin ei muuta kuin lähteä tekemään lomareissu Saksaan. Siellä olen itsekkin lomareissun yhteydessä urvuttanu Gallulla nilkka suorana. ;D Eli siinä Samitsulle korvaava mahdollisuus. :peukku
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

samitsu sanoi
Korjataan sitten sen verran ettei tule väärinkäsityksiä,todellista hölmöilyä on kellä vain varaa arvostella,tarkoitin sellaisia "harmittomia" juttuja joissa ollaan selvinpäin,osataan ajaa autoja ja osataan katsoa tilannetta niin ettei joku pieni hetken kiihdytys ketään vaaranna...
Ongelma onkin siina etta todellisuudessa pitaisi lisata "luullaan etta" tuon osataan sanan edelle, ja sitten sattui.
Ja kun sattuu siita osaavillekkin (vrt. tapaus Mika Maki)..


Ja kylla, todelliset vaihtoehdot puuttuvat.
Rata tapahtumissa paastaan ajamaan, mutta useimmiten kilvan ajo kielletty (ja syysta).
Radan vuokraaminen omaan kayttoon tulee helposti todella kalliiksi (kuten samitsu jo mainitsikin, vuokra + matkat jne),
lisaksi pitaa ottaa huomioon etta vakuutukset eivat korvaa mitaan kilvan ajossa tapahtuneita vahinkoja (ajo harjoittelussa radalla tapahtuneita sen sijaan korvataan, tama on yksi syy siihen miksi tapahtumissa kielletaan kilvan ajo).

Eli paastaan siihen etta se ainoa vaihtoehto on vaan kaivaa sita kuvetta ja maksaa siita radan kaytosta, tarviiko kaiken kivan olla ilmaista?

(ps, hitto etta ajatusten muotoilu jarkevaksi tekstiksi osaa olla vaikeeta nain maanantai aamuisin.. ;) )
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

Tämä topic onkin parempi keskusteluaihe alueesta, kun se eilen lukottamani ja aloituspostauskin oli vähintäänkin loistava. :D Nyt asialinjalla niin tämä kestää auki.

Ite voisin tähän ottaa osaa senverran että kuitenkin kun autokerho ollaan, eikä mikään mummojen sukankutomiskerho, niin ihmetyttää kyllä kun joskus on nähnyt ihan senkin tyylisiä kommentteja täällä että; "Ei autojen tarvitse kovempaa kulkea kun 120km/h, kun ei niillä suomessa saa enempää ajaa."

Eli aikamoisia ääripäitä täältäkin löytyy ihmisistä, jotkut kehtaavat sanoa että ovat ajaneet keskustassa 280km/h jalankulkioiden keskellä, ja toiset taas kertovat että motarillakaan ei pysty ajamaan yli satasta, koska rajoitettu nopeus on jo 20km/h päässä, voi vahingossa lipsahtaa ylinopeuden puolelle. Siinä siis kärjistetyt esimerkit, ja niihin ei pidä puuttua eikä vastata. :p
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

Yks asia mikä tulee mieleen on se, että tuo huippunopeuden testaushan on yks tapa testata onko tehot tallella, 0-100 kiihdytykset on tavallaan vanhemmille ritsoille jo aika vaikeita ja kun et tuppaa mistään ees löytämään ihan kallistuksetonta suoraa + nuo mittaustavat.

Kyllä muakin kiinnostaa meneekö auto yli 200 ja minkä verran, onhan se tosiaan yks suunnittelun ja tehojen mittari, vaikken itsekkään paljon yli satasta normaalisti kustannussyistä ajele.
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

mystinengalant sanoi
Kyllä muakin kiinnostaa meneekö auto yli 200 ja minkä verran, onhan se tosiaan yks suunnittelun ja tehojen mittari, vaikken itsekkään paljon yli satasta normaalisti kustannussyistä ajele.

Jep, ja varsinkin se että kulkeeko auto sen mitä tehdas lupaa, jossei niin on syytä olettaa että siinä on vikaa. :) Suomessa vaan mahdoton testata moista.
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

Ja tottakai kaikki huippunopeuksia testatessa noudattaa samoja testausnormeja kuin ko. autoon on käytetty virallista huippunopeutta mitatessa... :)
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

miikka sanoi
enkä ole mitään vastaavaa idiootin touhua missään enää harrastanut.

Minkäs takia se moottoripyörä poliisi pysäytti teidät jyväskylän reissulta tullessa ? Olikos hieman epäilyjä ylinopeudesta ???
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

tepi sanoi
Minkäs takia se moottoripyörä poliisi pysäytti teidät jyväskylän reissulta tullessa ? Olikos hieman epäilyjä ylinopeudesta ???

Sen takia kirjotinkin "vastaavaa idiootin touhua", ja ylinopeus 100 km/h alueella on hiukan eri kuin tapaus josta kerroin. Joten älä viiti väännellä mun sanomisiani.

En todellakaan yritä väittää että en itse ajaisi joskus ylinopeutta, mutta silloin kun se tapahtuu, se tapahtuu järkeä käyttäen.
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

...aivan turha topic...


tämä siis vain oma henkilökohtainen mielipiteeni..
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

Sinänsä on "turha" ja ehkä hyödytönkin,myönnän,ja meni monta vuotta ennenkuin nyt lopulta ees "uskalsin" kirjoittaa... :( :) Ja ennemmin tämän tarkoitus on puhdistaa ilmapiiriä kuin aiheuttaa lisää riitoja,ja saada aikaan ehkä järkevää keskustelua aiheesta!?
Tosiasia nimittäin on,kun olen vuosia näitä sivuja seurannut,että silloin tällöin täällä aina nousee tuo asia esille,varmaan ainakin kymmenisen kertaa joku on kertonut jotain sellaista mikä saa aikaan hirmu paheksunnan vaikkei kyseessä olis mitään ihmeellistä ja oikeesti vaarallista... Eikö ne paheksuvat kommentit oo sitten ihan yhtä turhia kuin tämäkin keskustelu...!? :( :)

Eli miksi sitten noista jutuista aina nousee meteli jos tämäkin keskustelu on ihan turhaan avattu...!? Ennemmin voisi aatella että on turhaa liikaa hehkuttaa korvaavista mahdollisuuksista ellei niitä todellisuudessa ole...!? Realistisesti monikaan tuskin lähtee Saksaan vain kokeilemaan miten auto menee 0-300-0 ja ajelee samantien takaisin...!? :) Ja edelleen vaikka kotimaiset radat ovat mainio keino purkaa suurimpia ajohaluja,niin vaikka kuinka maksaisi tonnin siitä ilosta vaikka yksin,niin kaikkiin kokeiluihin ne eivät vain riitä ja sovi... Eli vaihtoehdot ovat aika olemattomat kumminkin... :(

Eli ellei tule todellisia ehdotuksia niin parempi varmaan kaikkien olla hissukseen,itsekään en haluaisi tästä enempää keskustella mutta pakko oli jo jotain sanoa kun tästä on kumminkin monen kanssa muualla ollut puhetta... Eli kaikki mummojen kumoonajo sun muu on tietenkin tuomittavaa mutta on vähän turhan tekopyhää hermoilla jostain pienistä kiihdytyksistä,paljon ajavana oon huomannut että eniten riittäisi asenne- ja tapakasvatusta ihan tavallisille autoilijoille ketkä eivät harrasta mitään temppuja, mutta noin muuten aiheuttavat kiusallisia tilanteita tien päällä...!? :( Esimerkkejä en jaksa alkaa ees luettelemaan... :( Toivottavasti kukaan ei käsitä väärin näitä juttuja vaan ees yritetään ymmärtää mitä tällä halutaan vihjata... :( :)
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

samitsu sanoi
Sinänsä on "turha" ja ehkä hyödytönkin,myönnän,ja meni monta vuotta ennenkuin nyt lopulta ees "uskalsin" kirjoittaa... :( :) Ja ennemmin tämän tarkoitus on puhdistaa ilmapiiriä kuin aiheuttaa lisää riitoja,ja saada aikaan ehkä järkevää keskustelua aiheesta!?
Tosiasia nimittäin on,kun olen vuosia näitä sivuja seurannut,että silloin tällöin täällä aina nousee tuo asia esille,varmaan ainakin kymmenisen kertaa joku on kertonut jotain sellaista mikä saa aikaan hirmu paheksunnan vaikkei kyseessä olis mitään ihmeellistä ja oikeesti vaarallista... Eikö ne paheksuvat kommentit oo sitten ihan yhtä turhia kuin tämäkin keskustelu...!? :( :)

Eli miksi sitten noista jutuista aina nousee meteli jos tämäkin keskustelu on ihan turhaan avattu...!? Ennemmin voisi aatella että on turhaa liikaa hehkuttaa korvaavista mahdollisuuksista ellei niitä todellisuudessa ole...!? Realistisesti monikaan tuskin lähtee Saksaan vain kokeilemaan miten auto menee 0-300-0 ja ajelee samantien takaisin...!? :) Ja edelleen vaikka kotimaiset radat ovat mainio keino purkaa suurimpia ajohaluja,niin vaikka kuinka maksaisi tonnin siitä ilosta vaikka yksin,niin kaikkiin kokeiluihin ne eivät vain riitä ja sovi... Eli vaihtoehdot ovat aika olemattomat kumminkin... :(

Eli ellei tule todellisia ehdotuksia niin parempi varmaan kaikkien olla hissukseen,itsekään en haluaisi tästä enempää keskustella mutta pakko oli jo jotain sanoa kun tästä on kumminkin monen kanssa muualla ollut puhetta... Eli kaikki mummojen kumoonajo sun muu on tietenkin tuomittavaa mutta on vähän turhan tekopyhää hermoilla jostain pienistä kiihdytyksistä,paljon ajavana oon huomannut että eniten riittäisi asenne- ja tapakasvatusta ihan tavallisille autoilijoille ketkä eivät harrasta mitään temppuja, mutta noin muuten aiheuttavat kiusallisia tilanteita tien päällä...!? :( Esimerkkejä en jaksa alkaa ees luettelemaan... :( Toivottavasti kukaan ei käsitä väärin näitä juttuja vaan ees yritetään ymmärtää mitä tällä halutaan vihjata... :( :)

Minun mielestäni puhut ihan asiaa :)
Tämähän on keskustelufoorumi ja eikös sen tarkoitus juuri ole ilmaista omat mielipiteensä ???
Samitsu puhui noissa sanoissaa mielestäni kaikkien puolesta. Harva vaan viittii myöntää asiaa.
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

Samitsu kirjoittaa puhdasta asiaa. Tällä foorumilla on paljon tekopyhyyttä, kun puhutaan ylinopeuksista yms. Se huomaa jo tässäkin keskustelussa.....
On ihan turha väittää että ajaa aina nätisti, eikä kokeile koskaan auton suorituskykyä, jos kuitenkin on hankkinu esim. VR-4 gallun/legnumin tai evon. Jos ei kokeilisi, niin eikös silloin ihan tavis gallu tai lanceri riittäisi?
Se ovatko nuo kokeilut joissain tilanteissa turvallisia tai mitenkään järkeviä on eri asia. Mutta jokainen "normaali autoharrastaja" niitä kuitenkin tekee, kirjoittavat täällä foorumilla aiheesta mitä vaan. Joskus se kokeilu sitten voi päättyä valitettavan surullisesti tuhoisaan ulosajoon tms. Tilastoista päätellen useinmiten se kuitenkin päättyy hymyyn tai sitten pettymykseen siitä että auto ei kuljekkaan toivotulla tavalla.

On kunnioitettavaa että samitsu otti asian puheeksi :peukku. Itse olen monesti harkinnut, mutta ei ole huvittanut joutua koko foorumin roskatynnyriksi vain sen takia että kirjoittaa itsestään selvyyksiä, vaikka osa kaiken kiistääkin.
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

Suokaa anteeksi edellinen kommenttini, aloin laukomaan ennekuin paneuduin asiaan..

Tuntui vain siltä että tässäkin topicissa alkaa vaan se loanheitto puolelta toiselle, sellaista nyt ei ois taas jaksanut lukea.
Olin väärässä. :-[

Tämä asia on kyllä hieman ehkä vaatinutkin esilletuontia.

henkilökohtaisesti mulla ei olisi oikeastaan varaa arvostella / tuomita kenenkään kokeiluja.
Oma ajotyyli ei todellakaan ole parhaasta päästä vaan sitä tulee kokeiltua päivittäin että onko ne tehot tallella.

ainoa asia jonka tuomitsen jyrkästi on alkoholin vaikutuksena ajaminen.
se on ollut syypää liian monen viattoman kuolemaan.

haaveena olis itselläänkin niin paljon maata että voisi oman radan rakenta :)
omalla kohdalla on helpottanut se, että on päässyt siellä saksassa kokeilemaan huippuja.
Mutta vaikka se on laillista, se ei tee siitä turvallista.
Omien rajojen oppiminen olisi aika tärkeää.
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

No niin,hyvä näin jos ymmärretään mistä tässä on kysymys... :) Tosiaan oli tarkoitus monen muunkin puolesta ottaa asia esille,aattelin että minulla on niin paljon kavereita että jos tällaisen jutun takia muka menetän vaikka muutaman kymmentä niin tavallaan minulla on siihen varaa... :) Toki en halua kavereita menettää ja toivon että sellaisetkin ketkä paheksuvat jotain juttuja niin tulevaisuudessa ottavat asiat hieman rennommin,ja säästävät sen tiukan sävyn niihin tilanteisiin kun todella on aihetta,eli jos joku tulee tänne elvistelemään asioilla joilla Todella ei pitäisi...!? :( :)

Siitäkin olen varma että jos vaikka poliisi lukee näitä sivuja,niin koko kerhoa ei leimata yhden tai muutaman kirjoittajan perusteella tai sitten se on ajattelemattomuutta... Todetaan vaikka nyt sitten tässä sen varalta että kerho ei sinänsä mitään laittomuuksia suosi ja ihaile,mutta annetaan jokaiselle sananvapaus,jos joku haluaa asioistaan kertoa...!? :) Omalta osaltani oon sanonut sanottavani,muut saavat tietysti lisätä mielipiteitään... Seurataan onko vaikutusta,toivon mukaan ilmapiiri paranee eikä kukaan ajattele pahaa minusta tai kenestäkään muustakaan,sivuja olis paljon mukavampi lukea...! :)
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

simonsays sanoi
ainoa asia jonka tuomitsen jyrkästi on alkoholin vaikutuksena ajaminen.

Sama täällä. Iän myötä tuo ajaminen on vähän rauhoittunut, mutta vieläkin pitää jokainen omistamani auto kokeilla huipuilla jne. ja vielä monesti. ;D
Kaupungissa yritän ajaa rauhallisesti, vaikkakin alinopeuksia suhaavat nostavat verenpainetta aika lailla. Minusta huippunopeuskokeilutkin on ok, kunhan se tehdään muita vaarantamatta eli ns. tyhjällä motarilla yöllä. Vähän vielä kavereilta jeesiä, niin kaikki sujuu ok.
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

Kiihdytyskokeilu suoralla tyhjällä tiellä on hieman eri luokkaa riskitasoltaan kuin kaveria vastaan ajaminen mäkisellä mutkapätkällä ainoana ajatuksena että kaverista pitää päästä ohi hinnalla millä hyvänsä. Samoin ajoon lähtö kaupungille umpikännissä verrattuna nautiskeluun tyhjällä tiellä peltojen keskellä ylinopeudella.

Henkilökohtaisesti en pidä järkevänä kertoa julkisesti tapauksista missä on rikkonut lakia, mutta kukin valitkoon vapaasti tyylinsä. Ääriesimerkkinä lienee Oululainen moottoripyöräilijä joka jäi kiinni Youtubeen laittamansa videon perusteella.
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

samitsu sanoi
jos joku tulee tänne elvistelemään asioilla joilla Todella ei pitäisi...!? :( :)

Jos tolla viittaat mun aloittamaan "road kills" topikkiin joka suljettiin (ehkäpä juurikin siksi kun postasin että mun osalta asia on tässä..) niin vähän voisit perustella em. lausettasi.
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

Uldiz sanoi
Jos tolla viittaat mun aloittamaan "road kills" topikkiin joka suljettiin (ehkäpä juurikin siksi kun postasin että mun osalta asia on tässä..) niin vähän voisit perustella em. lausettasi.

Luulisin että samitsu tarkoitti jossain määrin "rankempia" elvistelyjä (joita ei kyllä tällä forumilla onneksi ole näkynyt). Eihän kukaan edes tiedä faktoja tuosta sun kirjoittamasta jutusta.
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

Ajattelin heittää oman mietiskelyn kohteeni tänne, jotta voivat toisetki pohtia... Tämmönen tilanne. Poliisi lähtee takaa-ajoon tdi skoda octavialla (uuskoppanen) ja vastassa rakenneltu n.300hv harraste auto joka rakennettu kovaan rata-ajoon ja turha täs nyt sitä ruveta puimaan mitä tuolle autolle on tehty, kun kaikki nyt suurinpiirtein tietää mitä tehdään et rata-ajo luistaa :) Mut oon aina miettiny et mikä oikeus poliisilla on koittaa saada kaahari kii....?! Oletetaan et tää kaahari on harrastanu autourheilua tai muuten vaan harjoittanut ajotaitojaan ja onhan poliisilla varsin hyvät ajotaidot ja hekin reenaavat ajotaitoaan, mut kun ei ne poliisien autot vastaa lähellekään jotain rata-ajoon suunniteltua autoa niin miks niillä täytyy koittaa pysyä semmosen peräs...? Luulis et ne siinä liikennettä vaarantavat ihan samalla lailla tai jopa enemmän kun se kaahari!! Tämmönenkin esimerkki et takaa-ajossa poliisi ajaa käveliän yli!! Varmaan tästäkin syytetään kaaharia jota ovat epätoivoisesti koittaneet saada kii!! Mun mielestä voitas välttää tämmösiä tilanteita sillä et jätettäs takaa-ajo ja koitetaan jotain muuta keinoo... Ei ne poliisitkaa koneita oo!! Muistan kuulleeni tilanteista kun poliisi menettäny takaa-ajossa autonsa hallinnan ja takaa-ajettava päässy karkuun... Aina pistää miettiin et miksi siihen takaa-ajoon lähdetään, kun ei takeita omasta tiellä pysymisestä oo!! Niinkun ei tietysti ole kaaharillakaan, mut eikös tielle tuu sillon yks kaahari lisää, kun poliisi rupee sivili skodallaan hiillostaan kaaharia virheeseen ja sillonhan tilanne pahenee... Jos poliisi jättäs puuttumatta tää autonsa rajojen kokeilia olis kohta lopetta koheltamisen, mut poliisin perään saatuaan jatkaa ettei sais sakkoja ja kortti lähtis... Mun mielestä todella hölmöläisten touhua!!!! Mut tämä on vaan oma mielipiteeni...... :)
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

jkpower sanoi
Mut oon aina miettiny et mikä oikeus poliisilla on koittaa saada kaahari kii....?!

Heitetääs tällanen ajatus tohon jatkeeksi, jos poliiseilla olisi täysin samat oikeudet kuin jokaisella muullakin kadun tallaajalla, mikä erottaisi poliisin mattimeikäläisestä? Mitä keinoja poliiseille jää hoitaa virkatehtäviään tällä ajatusmallilla?

Kukkahattutädit itkee poliisien olevan liipasinherkkiä ja käyttää turhaa voimaa, ei nyt viitsi alkaa enää hakemaan oikeutusta omille kaahailuille arvostelemalla poliisin käyttämiä menetelmiä.

P.S. Poliisit harjottelee väistämistä ym. odottamattomia tilanteita radalla kovissakin nopeuksissa eri ajo-olosuhteissa, tekeekö nämä poliisia karkuun "rataviritetyillä" kulkupeleillä kaahaavat wannabe tokyo-drift "ratakuskit" samaa siellä radalla?
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

pexi sanoi
On ihan turha väittää että ajaa aina nätisti, eikä kokeile koskaan auton suorituskykyä, jos kuitenkin on hankkinu esim. VR-4 gallun/legnumin tai evon. Jos ei kokeilisi, niin eikös silloin ihan tavis gallu tai lanceri riittäisi?

Mitä jos löytyy molemmat? Maantielle pappa lanseri ja radalle vähemmän pappa lanseri?
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

ei se harjoittelu paljoa auta, jos nurkan takaa joku ajaa/kävelee eteen.

silloin kun auton rekisterinumeron saa selville, ja auto ei ole varastettu niin takaa-ajon voisi ihan hyvin jättää siihen. mitä kovempaa poliisi ajaa perässä, sen kovempaa yritetään karkuun.
vaikka poliisilla on pillit katolla niin ohikulkijoita on edelleen, eivätkä ne ryntää samantien ojanpohjalle jaan jäävät tuijottamaan paikoilleen. entäs sit kun poliisi virantoimituksessa lippaa autonsa siihen päälle? ei sanktioita, luulen ma. osa suomen poliiseista on oikeesti ottanu liikaa mallia myöhäisillan poliisivideoista.
Toki tästä päästään kysymykseen että entäs jos se kys, kuski tappaa jonkun sen jälkeen kun takaa-ajosta on luovuttu? voidaan ajatella että montako olisi voinut kuolla jos takaa-ajo jatkuisi. asiaan on ja tulee olemaan monia eri mielipiteitä..
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

jkpower sanoi
Luulis et ne siinä liikennettä vaarantavat ihan samalla lailla tai jopa enemmän kun se kaahari!! Tämmönenkin esimerkki et takaa-ajossa poliisi ajaa käveliän yli!! Varmaan tästäkin syytetään kaaharia jota ovat epätoivoisesti koittaneet saada kii!!

Eikö pohjimmaisena/moraalisesti kuitenkin syy ole siinä kaaharissa joka on poliisit peräänsä saanut? Imo Suomessa voidaan sanoa että poliisin syyttäminen aiheutuneista vahingoista on lähinnä epätoivoista syyllistämistä. Takaa-ajossa on kuitenkin aina se takaa-ajettava kaiken saanut aluilleen.

Tietenkin järjen rajoissa voidaan takaa-ajoa suorittaa, minkään ratakäyttöön tappiin viritetyn auton perässä on turha yrittää pysyä ja vaarantaa muita. Mutta vaikka pursuittiin lähettäiskin, enemmän itse kaaharia syyllistän kuin poliisia.
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

Onhan sitä itsekin tullut "kokeiltua" autolla, mutta vain tutuilla hiljaisilla teillä, missä näkyvyyttä on niin pitkästi, ettei mikään pääse yllättämään. Tuomitsen täysin tällaiset kokeilut vilkkaan liikenteen ja ihmisten keskellä. Ja sitäkään ei voi tajuta, mikä saa ihmisen istumaan rattiin alkoholia nauttineena... ei tulisi mieleenkään.

Yks mikä mua häiritsee on poliisien suhtautuminen ylinopeuteen ohitustilanteessa. Otetaan esimerkiksi rekan tai kahden ohitus satasen alueella: Ohituskaista tai hyvä, vapaa suora. Eikai se nyt ole "törkeää liikenteen vaarantamista", jos nopeus hetkellisesti nouseekin laittomaksi.. ripeä ohitus on turvallinen ja auttaa purkamaan hitaan ajoneuvon taakse kertyvää jonoa.
Tehokkaiden autojen omistajat tietävät, kuinka pienellä kaasunpainalluksella nopeus on jo huomattavan suuri.
Mutta mitä sanookaan poliisi, joka sattuu bussipysäkiltä tutkaamaan ohituksesi....
Tietenkään ei saa ohitella vaarallisissa paikoissa ym. vaikka olisikin tehokas auto, silloin saa poliisi sakon rapsauttaakin.
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

Uldiz sanoi
Jos tolla viittaat mun aloittamaan "road kills" topikkiin joka suljettiin (ehkäpä juurikin siksi kun postasin että mun osalta asia on tässä..) niin vähän voisit perustella em. lausettasi.

Kommenttini ei ollenkaan liittynyt siihen sinun laittamaasi asiaan,jota juuri pidin varsin harmittomana varsinkin kun kukaan ei voi tietää missä olosuhteissa on ajeltu... Siitähän koko juttu tosin alkoi,mutta minun kirjoitukseni ei kohdistunut keneenkään tämänkertaiseen kirjoittajaan tai paheksujaan,vaan tässä kohtaa vain sattui tulemaan ajatus että nyt vihdoin laitetaan kommenttia asiasta... :)
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

Feppi sanoi
Mitä jos löytyy molemmat? Maantielle pappa lanseri ja radalle vähemmän pappa lanseri?
Sillonhan sitä vähempi pappamallia ei kannata pitää kilvissä, jos se on pelkkää rata-ajoa varten -> ei liene ongelmaa katukokeiluista. Ja tuskin silloin sitä pappamalliakaan pitää viimeiseen asti vedättää jossain tien pätkällä. Ei mulla ainakaan oo tullu mieleenkään kokeilla paljonko toi firman CDTI Accord kulkee, kun evoilla yms. niitä nopeuksia on jo kokeiltu radoilla, autobaanoilla ja siellä sun täällä.
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

moder sanoi
Yks mikä mua häiritsee on poliisien suhtautuminen ylinopeuteen ohitustilanteessa. Otetaan esimerkiksi rekan tai kahden ohitus satasen alueella: Ohituskaista tai hyvä, vapaa suora. Eikai se nyt ole "törkeää liikenteen vaarantamista", jos nopeus hetkellisesti nouseekin laittomaksi.. ripeä ohitus on turvallinen ja auttaa purkamaan hitaan ajoneuvon taakse kertyvää jonoa.
Tehokkaiden autojen omistajat tietävät, kuinka pienellä kaasunpainalluksella nopeus on jo huomattavan suuri.
Mutta mitä sanookaan poliisi, joka sattuu bussipysäkiltä tutkaamaan ohituksesi....
Tietenkään ei saa ohitella vaarallisissa paikoissa ym. vaikka olisikin tehokas auto, silloin saa poliisi sakon rapsauttaakin.


samaa mieltä ;)
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

simonsays sanoi
silloin kun auton rekisterinumeron saa selville, ja auto ei ole varastettu niin takaa-ajon voisi ihan hyvin jättää siihen. mitä kovempaa poliisi ajaa perässä, sen kovempaa yritetään karkuun.

Silloin todistustaakka jää poliisille siitä kuka autoa on ajanut. Kyllä niillä siihen syyt on miksi kaaharit(kin) koitetaan ottaa verekseltään kiinni, eikä anneta rauhassa kaahata karkuun ja lähetetä postissa auton omistajalle/haltijalle (ei siis välttämättä auton senhetkiselle kuljettajalle) ystävällinen kutsu poliisiasemalle, "muistathan ottaa ajokorttisi myös mukaan"

J.K. Mistä poliisi tietää onko auto varastettu vai ei? Sehän on voitu varastaa tyyliin 1/2h takaperin, omistajan ollessa unten mailla, esimerkiksi. Monet autovarkaudet selviää vasta tuntien/päivien jopa viikkojen päästä. Lähde siinä nyt sitten sokeasti luottamaan siihen että jos autoa ei ole ilmotettu varastetuksi niin ei kai se sitten ole...

moder sanoi
ripeä ohitus on turvallinen ja auttaa purkamaan hitaan ajoneuvon taakse kertyvää jonoa.
Tehokkaiden autojen omistajat tietävät, kuinka pienellä kaasunpainalluksella nopeus on jo huomattavan suuri.
Mutta mitä sanookaan poliisi, joka sattuu bussipysäkiltä tutkaamaan ohituksesi....

Onko tämä nyt tulkittava niin että nopeuden ylittämiskerroin pitäisi kulkea käsi kädessa auton tehojen kanssa? Tehokkaalla autolla ylinopeutta saisi ohitustilanteessa ajaa enemmän kuin nissan micralla? Kun sen tehokkaan auton nopeutta on niin vaikea hallita? Sinänsä olen asiasta samoilla linjoilla ettei ohitustilanteessa sitä ylinopeutta niin hirveän tarkkaan tarttisi kytätä, kunhan se ylitys ei ole tyyliin 50% nopeusrajotuksesta, joku raja siinäkin pitäisi olla.

Enemmän ohittamista haittaa nykyihmisten liikennekäyttäytyminen kun kaikki ajaa toistensa takapuskurissa kiinni oli nopeusrajoitus mikä hyvänsä. Eli jos väkisin haluat ohi niin joudut vetämään 2-3 autoa kerrallaan.
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

Eipä sen tarvitse olla edes mitenkään tehokas auto että se ylinopeus ohitustilanteessa tulee.
Tuolla Volkkarilla en kyllä viitsi yrittää edes ohitusta ::)

yksi myös mikä harmittaa on se, että herrat poliisit ovat siellä ohistus/kiihdytyskaistojen päässä sen tutkansa kanssa. totta ihmeessä ne nopeudet nousee kun ohitetaan hitaampia!!
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

GSR sanoi
Onko tämä nyt tulkittava niin että nopeuden ylittämiskerroin pitäisi kulkea käsi kädessa auton tehojen kanssa? Tehokkaalla autolla ylinopeutta saisi ohitustilanteessa ajaa enemmän kuin nissan micralla? Kun sen tehokkaan auton nopeutta on niin vaikea hallita? Sinänsä olen asiasta samoilla linjoilla ettei ohitustilanteessa sitä ylinopeutta niin hirveän tarkkaan tarttisi kytätä, kunhan se ylitys ei ole tyyliin 50% nopeusrajotuksesta, joku raja siinäkin pitäisi olla.

Tarkoitin juuri sitä, että minusta ohitustilanteessa pitäisi sallia ylinopeus terveen maalaisjärjen rajoissa. Eikä se auton tehoista riipu. Mutta Micralla voit kiihdyttää huoletta täysillä, tehoautolla pitää kuskinkin olla tarkkana, ettei nopeus nouse liiaksi. Siinäkun tekee helposti mieli "repäistä" ja painaa pedaalia lattiaan.
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

GSR sanoi
Onko tämä nyt tulkittava niin että nopeuden ylittämiskerroin pitäisi kulkea käsi kädessa auton tehojen kanssa? Tehokkaalla autolla ylinopeutta saisi ohitustilanteessa ajaa enemmän kuin nissan micralla? Kun sen tehokkaan auton nopeutta on niin vaikea hallita? Sinänsä olen asiasta samoilla linjoilla ettei ohitustilanteessa sitä ylinopeutta niin hirveän tarkkaan tarttisi kytätä, kunhan se ylitys ei ole tyyliin 50% nopeusrajotuksesta, joku raja siinäkin pitäisi olla.
Teorian tasolla sen pitäisi olla jotenkin näin juuri. Jos ajat ohituksessa vanhalla carinalla, josta iskarit loppui jo 8v sitten ja renkaatkin on 4 kertaa pinnoitetut, 120km/h ohituksessa 100km/h alueella, niin ragaistuksen pitäisi olla puolta kovempi kuin evolla samaa vaihtia ohittaminen, jossa kaikki palikat kunnossa.

Tietenkin kaikki ymmärtää miksei asia ole näin, mutta se haittaa minua että tällaiset asiat ei vaikuta oikeudessa mitenkään. Kuitenkin siellä muuten olosuhteet käydään läpi aika tarkkaan. (Tosin nekään ei aina vaikuta mihinkään)
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

Cirrus sanoi
Tietenkin kaikki ymmärtää miksei asia ole näin, mutta se haittaa minua että tällaiset asiat ei vaikuta oikeudessa mitenkään. Kuitenkin siellä muuten olosuhteet käydään läpi aika tarkkaan. (Tosin nekään ei aina vaikuta mihinkään)

Jos rosikseen asti pääsee ylinopeudella niin se on ihan v***** sama mitä itse siellä koittaa puolustaa.
Jos poliisi tulee todistamaan oikeuteen ja sanoo vaikka, että ajoit päällä seisten, varpailla ohjaten peruutusvaihde päällä 160kmh niin ne onnettomat siellä tiskin takana uskovat sen. :seina
Nimimerkillä kokemusta on.
En jaksa sitä stooria tänne nyt kirjoittaa, mutta esim. poliisin pöytäkirja kertoi asioita mitä ei edes tapahtunut. Poliisi teki väärän valan jonka todistin oikeudessa, mutta sillä ei ollut pa*** vertaa tuomiooni, eikä poliisi saanut siitä edes nuhtelua.
Tämmöinen oli ainakin Lahden käräjäoikeus vuonna 2003 kun sain tuomion ylinopeudesta :-\
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

Ikinä en oo kokeillu, mut ei se stana mee lujempaa ku n.185 km/h :driver
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

zeppis sanoi
Jos rosikseen asti pääsee ylinopeudella niin se on ihan v***** sama mitä itse siellä koittaa puolustaa.
Jos poliisi tulee todistamaan oikeuteen ja sanoo vaikka, että ajoit päällä seisten, varpailla ohjaten peruutusvaihde päällä 160kmh niin ne onnettomat siellä tiskin takana uskovat sen. :seina
Nimimerkillä kokemusta on.
En jaksa sitä stooria tänne nyt kirjoittaa, mutta esim. poliisin pöytäkirja kertoi asioita mitä ei edes tapahtunut. Poliisi teki väärän valan jonka todistin oikeudessa, mutta sillä ei ollut pa*** vertaa tuomiooni, eikä poliisi saanut siitä edes nuhtelua.
Tämmöinen oli ainakin Lahden käräjäoikeus vuonna 2003 kun sain tuomion ylinopeudesta :-\

No katselin läheltä vähän toisenlaista tapausta. LP oli kirjannut kaikki lieventävät seikat tosi tarkkasti. Muun muassa sellaisen huomion, että kohde hiljensi omia aikojaan vauhtinsa. Tie ja liikenne ja kaikki mahdolliset lieventävät asianhaarat oli kirjattu poliisin raporttiin. Ja niitä oli paljon. Oikeudessa näillä ei tosiaan ollut sitten mitään painoarvoa. Toisissa oikeuksissa samoja tuomioita sai yli 200km/h 50km/h alueella keskustassa ajaneet. No oli tässäkin vauhtia lähes 190km/h, mutta moottoritiellä ja kuten poliisitkin kirjasivat esitutkintapöytäkirjaan 0 muuta liikennettä. Tästä käräjäoikeudesta on selvinnyt vähemmällä kunnon kännissä keskustassa pyörimälläkin, jos ei ole törmännyt mihinkään. Näitä seikkoja on tosi vaikea ymmärtää.
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

Tässä topiikissa kun on puhuttu noista poliisien taka-ajoista Skodilakilla tai mopo Mondeoilla ja kuinka turhaa se on lähteä semmoisella takaa-ajoon 300 heppasta urheiluautoa vastaan. Tuli vain mieleen, että jos Suomenkin poliisilla olis tuommonen http://www.iltasanomat.fi/autot/1607011 tai vastaavia , niin ei välttämättä tulis monellakaan 300 heppasen auton omistajalla mieleen, että vois oikeasti tuolta karata. Saattais olla semmoinen pelote, että antautuis jengi helpommin suosiolla ilman karkuunlähtö yritystäkään. Sitten vielä lisä pelotteeksi jepeille ajokoulutus ja radalla mittaaminen huippukuskia vastaan, joka ajelisi jollain 300 heppasella rata-autolla. Tuolloin jos poliisi onnistuisi löylyttämään huippukuskin radalla ja se julkaistaisiin näyttävästi, niin veikkaanpa, että ei enää olisi niin paljon karkuun yrittäjiäkään. Motiivihan karkuun lähtemiselle on se, että uskotaan omiin mahdollisuuksiin vaikka se olisikin pieni päästä karkuun ja selvitä rangaistuksetta. Jos vastassa olisi murskaava ylivoima, niin silloin motiivia ei välttämättä tulisi karkuun lähdölle. Kännikalat ja huumehörhöt ovat tietenkin asia erikseen, mutta niillä yleensä on sitte Corolloja, Kadetteja yms kippoja ja semmoisten kanssa ei edes tarvittis lähteä oikeeseen takaa-ajoon kuin seurailla kaukaa ja ilmotella muille kollegoille ja saartaa tai odotella, että kyseinen törppö ajaa tolppaan tai muusta syystä pysähtyy ja käydä noukkimassa matkaan.
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

Lambot vaan suomen poliisillekkin 47L/100km 99 bensaa... kuka maksaa? veronmaksajat tietysti :-\
Toisaalta olisi hauskaa nähdä kun ajavat talvella lambolla mustat peltivanteet "loistaen" sohjokelissä ;D
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

Ja yks tommonen lambo... olis varmaan sitten pääkaupunkiseudulla, eli eipä kokonaisuutena hyödyttäis juurikaan.
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

Joikale sanoi
Ikinä en oo kokeillu, mut ei se stana mee lujempaa ku n.185 km/h :driver

Jätkä leuhkii

No joo, tuohon takaa-ajo hommeliin sen verran, että minkä takia pitäisi päästää karkuun, millä myöhemmin todistaa oliko kuski kuinka huumeissa tai viinahöyryissa . Onko varastettua tavaraa kyydissä, huumeita jne . Poliisien pitäis saada ampua samanlailla kuin jenkeissä. 5 poliisia ja 5 lipasta ja yksi karkuun pyrkivä kuski. Loppuu se kaahaaminen siihen.

Kumpikos osapuoli tässä tekee enemmän hengenvaarallisia temppuja http://www.youtube.com/watch?v=-bYb6qglM0s&feature=related
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

Mitsu sanoi
Lambot vaan suomen poliisillekkin 47L/100km 99 bensaa... kuka maksaa? veronmaksajat tietysti :-\
Toisaalta olisi hauskaa nähdä kun ajavat talvella lambolla mustat peltivanteet "loistaen" sohjokelissä ;D
Siksi lisäsinkin siihen, että tuommonen tai vastaava ja vastaavalla tarkoitin Lambon tehoista superautoa, joka tietysti saisi olla nelivetoinen ja näihin olosuhteisiin muutenkin suunniteltu, mutta pointtina olikin se, että olisi niin murskaavan ylivoimainen peloite, että ei jatkuvasti yritettäisi lähteä vinguttamaan poliisia karkuun siinä toivossa, että siinä muka onnistuttaisiinkin.
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

BMW M5 tai Audi RS6 tai jopa EVO olisi kyllä paljon toimivampi "superauto" kuin lambo, noin niinku poliisin käyttöön. Eihän lambossa ole edes takapenkkiä, missä ne sakot sitten kirjoitetaan ;D

Onhan se lambo tietysti "pelottavan" näköinen.... ::)
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

Vastauksena tämän threadin aloitukseen ja osittain myös tuohon suljettuun "road kills"-ketjuun:

On eri asia hölmöillä jossain tien päällä kuin hölmöillä jossain tien päällä JA mennä julistamaan siitä nettiin. On aivan päivänselvää, että kaikilla autoilla, niin turbonelikoilla kuin muillakin tehdään kaikenlaista laillisuuden rajoja hipovaa tai ylittävää, mutta mielestäni se on osapuolten oma asia ja toiminta omalla vastuulla. Esim. "road kills"-ketjun tapauksessa Soarer-kuski tietää ajaneensa toitsaa ja evo-kuski tietää ajaneensa evoa, kenen muun siitä pitää tietää? Jos haluaa paukutella henkseleitään auton tai kuljettajan suorituskyvyllä, niin kerhojen omia, kerhojen yhteisiä sekä rahastus.com tyylisiä tapahtumia on oikeasti kesän aikana niin paljon, että kukaan ei kerkiä niitä kaikkia kiertää.

En nyt viitsi edes aloittaa siitä mitä kaikkea noissa katukaahailuissa voi tapahtua. Jokainen normaalilla järjenjuoksulla varustettu tietää sen itsekin, ei siitä sen enempää. Kannattaa muistaa, että meitä on ns. moneen junaan. Pitäisin senkin vuoksi positiivisena kehityksenä sitä, että näitä "kokeilu"-threadeja ei joko käytäisi ollenkaan tai sitten niitä käydään ainoastaan jollain tapaa tutun porukan kesken. Suuresta yleisöstä löytyy aina niitä, jolla "se sopiva paikka" tai "hyvät olosuhteet" tarkoittaa jotain ihan muuta kuin jollekin toiselle. En välttämättä haluaisi itse olla "ideoimassa" mitään juttuja tämänkään takia ihan koko internetille.

Tämä kaikki nyt siis aiheesta, että miten/miksi näistä jutuista keskustellaan. Siihen mitä tuolla tiellä tapahtuu, no, se on jokaisen oma asia ja omassa harkinnassa. Sen verran on kuitenkin sanottava tähän loppuun, että yhdenkin rikesakon hinnalla saa aika monta litraa bensaa ostettua ratatapahtumia varten (+niistä parhaimmista/pahimmista yöllisistä koitoksista ei yleensä pelkällä rikesakolla selviä.) Ja radalla pääsee oikeasti kokeilemaan niitä rajoja, koska siellä ulosajosta seuraa pahimmillaankin lähinnä peltihommia.
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

Niko Päivinen sanoi
kerhojen omia, kerhojen yhteisiä sekä rahastus.com tyylisiä tapahtumia on oikeasti kesän aikana niin paljon, että kukaan ei kerkiä niitä kaikkia kiertää.

Allekirjoitan. Itse kävin tänä kesänä seitsemässä ratapäivässä ja lisäksi kaksi jääratapäivää talvella eikä tarvinut edes erityisemmin etsiä, paljon enemmänkin olisi ollut mahdollisuuksia jos olisi ehtinyt tai jaksanut kiertää.
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

ast sanoi
Allekirjoitan. Itse kävin tänä kesänä seitsemässä ratapäivässä ja lisäksi kaksi jääratapäivää talvella eikä tarvinut edes erityisemmin etsiä, paljon enemmänkin olisi ollut mahdollisuuksia jos olisi ehtinyt tai jaksanut kiertää.

Osallistumisessa ei kyllä aina niinkään ole kyse rahasta. Vaan siitä että kaikki on aina todella kaukana, jolloin on kyse enemmänkin ajasta. Ja sitten kun se juuri se tapahtuma sattuu sille lähimmälle radalle niin sitä aikaa ei ole.

Siinä on kuitenkin kynnystä lähtä hinkkaamaan 16 tuntia että pääsee ajamaan radalle vaikka ahvenistoon tai alastaroon. Kun ei sitten tällaisia mahdollisuuksia ole, niin joutuu ehkä keksimään jotain muuta.

EDIT: Niin pointti oli se että ratapäivien määrän tms, käyttäminen perusteluna on hieman tekopyhää. Ei niitä ratoja ja päiviä kuitenkaan kaikkien käytettävissä todellaakaan ole.
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

Cirrus sanoi
Teorian tasolla sen pitäisi olla jotenkin näin juuri. Jos ajat ohituksessa vanhalla carinalla, josta iskarit loppui jo 8v sitten ja renkaatkin on 4 kertaa pinnoitetut, 120km/h ohituksessa 100km/h alueella, niin ragaistuksen pitäisi olla puolta kovempi kuin evolla samaa vaihtia ohittaminen, jossa kaikki palikat kunnossa.

Tietenkin kaikki ymmärtää miksei asia ole näin, mutta se haittaa minua että tällaiset asiat ei vaikuta oikeudessa mitenkään. Kuitenkin siellä muuten olosuhteet käydään läpi aika tarkkaan. (Tosin nekään ei aina vaikuta mihinkään)

Se pitäisi olla reilu peli kaikinpuolin, mun mielestä hyvinkin epäreilua alkaa tuohon. Esim oma harrastepeli joka on jo 16v vanha, päihittää alustalla ja monella muulla osa-alueella monta sarjatuotantoautoa. (Enkä tarkoita kaikista vihaisimpia malleja, saati mitenkään ylimielisesti keulien..) Siinä onkin virkavallalla tekeminen kun jokainen "tekoväline" käydään läpi ja kootaan, varsinkin kalusto johon ei muita kokoamisohjeita ole kuin rakentajan päässä..

se on totta ettei oikeudessa mikään vaikuta, itse pyysin vielä kirjaamaan kaiken tarkasti (keli, lämpötila, valaistus, renkaat etc) jotka kyllä mainittiin oikeudessa ilman mitään sen suurempaa vaikutusta..

ja kyllä, täältä etelästä on ihan hanurista lähteä ravaamaan esim hämeenlinnaan asti.. varsinkaan kun ei ole kun se yksi auto jolla pitäisi selvitä paikanpäälle ja ajaakkin siellä vähän rataa..
 
Vs: Keskustelua "kokeiluista" autoilla...

moder sanoi
BMW M5 tai Audi RS6 tai jopa EVO olisi kyllä paljon toimivampi "superauto" kuin lambo, noin niinku poliisin käyttöön. Eihän lambossa ole edes takapenkkiä, missä ne sakot sitten kirjoitetaan ;D

Onhan se lambo tietysti "pelottavan" näköinen.... ::)

Mikäs pakko sinun on nousta autostasi pois kun kirjoitetaan sakkoa ??? Riittää kun avaat ikkunan poliisille.

Noihin ratoihin sen verran, kyllähän sitä niillä itekkin voisi käydä ajelemassa, jos sellaisia löytyisi läheltä. Mutta kun ei niin ei. Pitäkööt tunkkinsa.


Botniaring Etäisyys 230.7 km. Kesto ca 3:48 tuntia
Alastaro Circuit Etäisyys 293.8 km. Kesto ca 4:19 tuntia
Ahvenisto Race Circuit Etäisyys 267.0 km. Kesto ca 3:25 tuntia
Kemora Etäisyys 144.7 km. Kesto ca 2:25 tuntia
 
Takaisin
Ylös Bottom