Keskustelua Nivomaateista

Himphamppuri

New Member
Liittynyt
10 Syyskuu 2006
Ongelmana Nivomat-systeemin laukeaminen ja sen seuraksena perän tipahtaminen kenttään.
Nyt haluan eroon Nivomaatista ja laittaa tavalliset iskunvaimentimet tilalle mutta mistä sellaiset iskarit löytyy?
Olen etsinyt kaikki liikkeet ja merkit mutta ei vaan löydy mistään sopivia.
Eli jos joku osaisi vähän neuvoa mistä löytyisi oikeanlaiset iskarit tai merkki ja malli joka passaisi alle niin olisin kiitollinen.
Monroe:n valikoimasta löytyi ja tilasin ne mutta kuinka ollakkaan ne olivat etuiskarit vaikka listalla niiden sanottiin olevan taakse...
Autona Mitsu Galant 2.5 farmari.

Kiitos etukäteen...
 
Re: Eroon Nivomaatista

Taakse on ostettava sedanin takaiskarit (ovat vakiona myös joissain farkuissa) merkkejähän on mistä valita :peukku Ja samallahan joudut vaihtamaan myös takajouset,eivät nimittäin käy toisiin.
Lues myös tämä: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=7906.0
 
Re: Eroon Nivomaatista

Passaako noin sedanin jouset sitten ihan heittämällä noille vakio iskareille? jousi on kai progressiivinen ja kapenee alhaalta mutta kuinka passaa jousen yläpää sitten noihin vanhoihin jousikuppihin vai pitääkö nekin vaihtaa?
Yläpuolen jousikuppiin kun menee noin 155 milliä halkaisijaltaan oleva jousi...
 
Re: Eroon Nivomaatista

Passaa ne kuulemma ja itse tilasin juuri alustasarjan kyseiseen autoon samasta syystä.Yhtäkkiä apukuskinpuoleinen perä putos noin 4-5 cm.
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Terve vaan, kaivetaas hiukan tätä topikkia ylös kun sattui löytymään.

Eli jonkin näköinen hajatelma autosta alkaa muodostumaan, tai millaisen siitä haluan tehdä.

Päädyin kuitenkin ajatukseen että korvaisi nivomatit tavan iskareilla ja niihin käypillä madallusjousilla.

Olen lukenut aiheesta täältä kaikki löytämäni ketjut, mutta hiukan kaipaisi vielä varmistusta.

1. Olen ymmärtänyt että takapäähän sopii sedanin iskarit suoraan, yläpään halkaisija olisi sama kuin nivoilla, eli yläpäätä ei tarvitse vaihtaa.

2.Tarjolla olis näin ollen seadanin jousia, jos joku on toteuttanut tämän niin miten kävi takapään käytänössä, peräpainot kuitenkin varmasti hieman eroavat sedanissa ja farkussa.

3. Madallusjousia olen löytänyt:
- 45 / 30
- 40 / 40
- 30 / 30
- ja sokerina pohjalla 50 / 40

Monissa katalogeissa jousien sopivuudeksi näytetään 97 - 04, eli näin ollen myös uudempien samaa mallisarjaa olevien gallujen 01 => (näissähän ei nivoja ole vakiona? ), jousien pitäis siis sopia myös 97:aan.

4. Kovasti kiinnostais tuo 45 / 30 tai 50 /40 mutta tuo vaatinee jo lyhyemmät iskarit, ainakin olettaisin.

Kuitenkin tasa 40 setillä pelkään keulan jäävän suhteessa korkealle, näin on käynyt aiemmin parissa autossa. ja pieni etustuugi pitäis saada ;D

Mulla ei perään juurikaan paljoa kuormitusta tule, pari pientä hurttaa satunnaisesti ja tilipäivänä täys tankki bensaa, eli kuormituksen suhteen en ole kovin huolissani ;D

Jos joku on siis ko homman totetuttanut niin kiva olisi saada hiukan vielä varmistusta, sen verran tarkalla on kuitenkin eurot että ei ole varaa kokeilla, pakko tietää että jouset sopii ilman probleemia ennen kuin aloittaa. Ja tietty kuvia madallatetuista farkku galanteista jos jollakin on esillä niin olisi kiva nähdä miltä näyttää ja minkälaisella madalluksella.

Omasta laitan kuvia heti kun saan hiukan siihen kuosiin että siinä on jotain päälisteltävää ;)
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Mä puolestani nostan tätä kanssa koska Galantista putosi kuskin puolelta perä muutamalla sentillä ja kurkkaus nosturilla paljasti vuotavat Nivomatin. Mitäs nyt sitten? Uudet Nivomatit vai alustasarjaa, siinäpä pulma. ???
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Uudet nivomatit, en ymmärrä muunlaisten käyttöä farmareissa. Onko se jotenkin hienoa sitten kun perä raahaa maata?
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Okei. No mistäs noita kannattaa alkaa kyselemään? Löytyykö ihan perus varaosaliikkeistä vai joutuuko timanttitiskillä vieraileen. :eek:
 
Vs: Eroon Nivomaatista

2bad4you sanoi
Timanttitiskiltä vaan ja on aika arvokkaat...istu tukevasti ku kysyt joku 500 eguu kpl

TÄH!! Tolla rahallahan saa jo komian alustasarjan. Taitaa mennä sille osastolle sitten kuitenkin.
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Kai nuo nyt jostain vähän inhimmillisempäänkin hintaan luulis saavan. 500e/kpl ei ole täysjärkistä myöskään.
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Pelkistä iskareista en tiedä, mutta Timanttitiskiltä Nivojen ulkopuolinen jousi, joka siis ei vaikuta ainakaan korkeuteen mitenkään jos iskari on kaputt, maksoi muistaakseni pyöreät 210e/pari. Vai olikohan 220e... Piru kun kuitti on autossa ja auto tallilla, ei voi tarkistaa :mad:
Mutta jos nuo jouset jo kustantavat tuon verran, niin en yhtään ihmettele vaikka Nivo iskarit itsessään maksaisivat 350-500e/kpl. Itselläni myöskin Nivot entiset perästä, tilalle tulee sedanin normaalit. Pistetään sitten vaikka HD-jousta tai Vallilan Takomosta kustomoitua jousta ja jäykempää iskaria jos meinaa perä laskea alas kuormatessa.
Toimivat Nivot on varmaan hyvät, en sitä kiellä. Mutta noin suolaseen hintaan en kyllä osta. Samaan hintaan millä pelkät takaNivot saa, saa kaksi paria hyviä tai neljä paria Motonet-laatuisia iskareita jousineen taakse... Kummat sitten kestää paremmin ja pidempään, who knows.

Mielipidekysymyksiä ja kukin tyylillään sanon minä :)
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Soitto timanttitiskille varmisti hinnaksi 385,- /kipale, eli se olisi sitten rapsakat 770,- :seina Kai ne tarvii sitten molemmat vaihtaa vaikka toinen puoli näyttääkin olevan ihan ok.
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Tamus sanoi
Soitto timanttitiskille varmisti hinnaksi 385,- /kipale, eli se olisi sitten rapsakat 770,- :seina Kai ne tarvii sitten molemmat vaihtaa vaikka toinen puoli näyttääkin olevan ihan ok.

:nykii Kiitettävän suolanen hinta :nykii
Verrokkina sanottakoon, että Motonetistä saa niiden laatua normi iskarit ja jouset yhteensä 190e molemmat puolet, Bilstein B4 iskarit ja varaosajouset <400e yhteensä...
Ei taida todellakaan tulla Nivomaatteja mulle :nykii
 
Vs: Eroon Nivomaatista

^Kyllä mäkin nyt tosiaan mietin tätä pitkään ja hartaasti että jos sitten vaikka panostaisi alustasarjaan. Tai jotain, jotenkin tuo vaan tuntuu niin vääryydeltä tuo hinta. :-[ Ja jos vaan jollakin on vinkkejä että saisko noita Nivoja jostain muualta edes vähän huokeemmin niin kaikki vinkit otetaan vastaan lämmöllä. Ulkomailta tilaamalla?
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Samaa pohdiskelua harrastin itsekin joku aika sitten ja päädyin nivoihin käyttötarpeen takia. Normipamppujen vaihtokaan ei ole huono ratkaisu ja siitä on monella hyviä kokemuksia, mutta kaikki riippuu käyttötarpeesta ja siitä, että miten originaalina auton haluaa säilyttää. Jälleenmyyntiarvoon tällä ei yleisesti ottaen ole merkitystä. Varmuuden vuoksi mainittakoon vielä muistutuksena, että normaalien iskarien vaihdossa on syytä muistaa myös jousien vaihdon tarve, sillä nivojen jouset eivät käy normaalien iskareiden kanssa.

Omat nivot maksoi timanttitiskillä 350€/kpl ja ainakin omassa molemmat menivät aika lailla samoihin aikoihin, joten jos vain persaus kestää, niin molemmat kannattaa vaihtaa yhtäaikaa. Molempien yhtäaikaisessa vaihdossa on myös se hyvä puoli, että uusi nivo ei joudu turhan kovalle rasitukselle verrattuna siihen tilanteeseen, että vain toisella puolella olisi uusi ja toisella elinkaarensa ehtoopuolella oleva nivo.

Oman farkun päiväkirjassa on vähän juttua aiheesta:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=17465.msg213337#msg213337
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Normaaleissa iskareissa tosiaan tarvitsee vaihtaa myös jouset, nivojen jouset ei kelpaa normi iskareille. Mutta kuten tuolla jo ylhäällä sanoinkin, niin halvemmaksi silti tulee.

Jokainen päättää tottakai itse kummat haluaa, minulla ei vaan luonto anna periksi maksaa melkein kokonaisen jälkimarkkina alustasarjan hintaa kahdesta iskunvaimentimesta. Kuorman kantamisessa varmasti Nivot ovat ylivoimaiset, mutta muutoksia niille ei pysty tekemään.

Itselläni noita vertailtuani, hinnan lisäksi, valintaan vaikutti myös se, että normaalien iskareiden kanssa pystyy säätämään. Jos joskus tuntuu siltä, kestävät normaalit iskarit maltillisen (10-20mm) madalluksen. Nivot taas eivät madallu millään. Ja ihan suoraan tietysti tuo hinta. Jouset maksavat sen 50-70e/kpl riippuen mistä ostaa ja mitä, iskarit taasen mitä tahansa 50-150e/kpl normaalimittaiset. Joten halvimmillaan takapään jousitus normaalilla sarjalla maksaa sen ~200e, tunnetuilla laatuosilla ~400e. Ja vielä liikuttaan suurinpiirtein puolessa Nivojen hinnasta... Oma päätös on laittaa normaalit iskarit. Olkoot mitä merkkiä ja laatua ovatkaan, saa ainakin perän lähelle oikeaa korkeutta ja pääsee tuntemaan haluaako vielä jämäkempää alustaa lähteä rakentamaan.

Tietysti jos haluaa alkuperäisenä autonsa säilyttää tai tietää ettei kaipaa alkuperäisestä yhtään erilaisempaa jousitusta niin Nivot ovat hyvät ja turvallinen vaihtoehto.

Nivojen hinnasta en tiedä, jos täältä foorumilta hakee hakusanalla Nivomat ja lueskelee ne muutamat ketjut läpi, niin minulle ainakin jäi käsitys ettei ulkomailtakaan sen halvemmalla saa kuin Suomesta. Toki jos jostain löytyy käytetyt purkuosat niin varmasti irtoaa halvemmalla. Aika moni vaihtaa Nivoja normaaliin settiin ja myy ylimääräiset Nivot halvalla nurkista. Mutta nopeaan hätään niitä tuskin löytyy...
 
Vs: Eroon Nivomaatista

No siis mähän en painavia kuormia Galantilla kuskaa, lähinnä noita kissabokseja takakontti pullollaan ja ne nyt ei montaa kymmentä kiloa paina joten sen suhteen norrmaalitkin menisi mutta toisaalta kun ne Nivot olisi ne "oikeat". Ja toisaalta taas alustasarjalla saisi hienoisen madalluksen ja jämäkkyyttä lisää mitä kaipaan tuohon.

Aaargh, nyt menee pahaksi pohtimiseksi. ???
 
Vs: Eroon Nivomaatista

minusta tuo vois olla jopa asiallinen,jos tahtoo nivot pitää. onpahan ainakin 2v takuu eli senkin puoleen. itellä ei oo tollasii nivoja ja jos tän luettua olis en kyllä orkkiksii varmasti ostais ;)hinnan takia ;)
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Jos tuo sarja sisältää 2kpl GTS:n omia nivoja 15mm madallettuna peräpäähän niin tuohan on puoli-ilmaista.

Tosin, veikkaan että tuossakin sarjassa on ihan vaan normaalit iskarit Nivojen tilalle ja madaltavat etujouset...

Tamus sitten voisi kertoa meillekin mitä sieltä vastataan :peukku
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Wolfie sanoi
Jos tuo sarja sisältää 2kpl GTS:n omia nivoja 15mm madallettuna peräpäähän niin tuohan on puoli-ilmaista.

Tosin, veikkaan että tuossakin sarjassa on ihan vaan normaalit iskarit Nivojen tilalle ja madaltavat etujouset...

Tamus sitten voisi kertoa meillekin mitä sieltä vastataan :peukku

Juu sitä epäilen minäkin, tosin samalla sivustolla on satsi jossa lukee että pyydä tarjous. Se kuulostaisi enemmän Nivomat-satsilta ja hinta tietysti tähtitieteellinen. :eek: ;D Mutta postia odotellessa ja jaan tiedon teille, tietysti.
 
Vs: Eroon Nivomaatista

No minä olenkin heiman erillainen nuori ja suunnittelin tuossa joku aika sitten vaihtaa sedaniin Nivot taakse :p Mutta kun ei saanut mistään selville sitä kuinka ne nivot ja niiden jouset toimivat sedanin vakio etu jousien ja iskareiden kanssa, niin jäi tekemättä. Itsellä kokemusta siitä, kun laitettiin aikoinaan 142 Volleen farmari Vollen takajouset ja sen jälkeen keula ja perä olivatkin heitoissa kuin eristä autoista ja siksi en uskaltanut alkaa Galanttiin noin kalliin projektin pioneeriksi.
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Tänään tuli sitten vastaus Tuning studiolta: "Kiitos kyselystä. Verkkosivullamme on virhe tuotetiedoissa. Setti sisältää 4kpl jousia ja kaksi ETU-iskaria. NIVO-iskareita me emme pysty valitettavasti toimittamaan tähän automalliin." :-\

Joo'o... ???
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Näinhän sitä arveltiinkin...

Eli edelleen vaihtoehdot on korvata Nivot Nivoilla hintaan kultaa, mirhamia ja vasemman käden kolme sormea, tai sitten sedanin iskarit ja jouset puoleen hintaan siitä :-\

Valintoja, valintoja, valintoja...
 
Vs: Eroon Nivomaatista

tepi sanoi
Mikä on nivojen tilauskoodi ?

BMR333474 lukee paketin kyljessä ja sama koodi ilman B-kirjainta on nivojen tarrassa.

Kuvatus:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=26394
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Wolfie sanoi
Veronkiertomasiinaan takaNivojen tilalle sedanin takaiskarit ja jouset. Purkuauto oli samalla koneella sedan korinen ja kaupan päälle tuli vielä etutolpat jousineen :peukku

Homma etenee, homma etenee :) Satasen joutu noista köyhtymään.
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Jaaahas,

Tuli tuossa katsottua Galantin kevät huolto tarpeet, eikös ollutkin kuskin puolen nivo sylkemään nesteet ulos... (Plus molemmat etuiskarit...)

Eli nyt alkoi sitten pohdinta, jättääkö taakse nivot vai ei. Perheessä olisi 60kilonen koira, joten periaatteessa nivot olis tarpeen. Kun vaan luonto antaisi periksi maksaa.

Mitä on porukka joka on vaihtanut nivot pois, tykännyt?

Plus jos jatkaa nivoilla, niin miten tuon madalluksen kanssa? Madaltaako jouset ollenkaan, kun on nivot? Kun ei kos sen nivon sisällä ole jousi kanssa?
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Save sanoi
Plus jos jatkaa nivoilla, niin miten tuon madalluksen kanssa? Madaltaako jouset ollenkaan, kun on nivot? Kun ei kos sen nivon sisällä ole jousi kanssa?

Mun ymmärtääkseni Nivoja ei pysty madaltamaan millään. Jos tahtoo nivot + madallus niin pitäis vissiin jollain keinoa siirtää koko tolpan kiinnitystä korissa ylöspäin tai kiinnityspistettä alapäässä alaspäin ja tämä ei taida olla sallittua Suomenmaalla. Eli nivojen kanssa saa madaltamisen unohtaa samantien.
Korjatkoon joku jos olen väärässä...
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Jatketaan vaikka tänne kun täällä tuota keskustelua on aikasemmin ollut, vaikka olenkin tekemässä päinvastoin kuyn otsikko...

Elikkä Ahkeran kuusituntisen surffailun jälkeen löysin Sachsin vastaavat nivomaatit mitsuun. Saksasta löyty vuorostaan kauppa joka kaupittelee noita 205,63€/kappale. Tomituskulut ovat 30-40euroa.

Laitoin heille postia, että löytyykö heiltä varmasti. Ja mitä maksaa suomeen postitus.

Nyt sitten odotellaan vastausta.
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Save sanoi
Jatketaan vaikka tänne kun täällä tuota keskustelua on aikasemmin ollut, vaikka olenkin tekemässä päinvastoin kuyn otsikko...

Elikkä Ahkeran kuusituntisen surffailun jälkeen löysin Sachsin vastaavat nivomaatit mitsuun. Saksasta löyty vuorostaan kauppa joka kaupittelee noita 205,63€/kappale. Tomituskulut ovat 30-40euroa.

Laitoin heille postia, että löytyykö heiltä varmasti. Ja mitä maksaa suomeen postitus.

Nyt sitten odotellaan vastausta.

Hmm, toihan on loistava juttu jos noinkin paljon halvemmalla saisi. Kimppatilaustakin voisi ajatella jos saisi vielä muutaman euron alemmas hintaa. Pidä ajan tasalla..
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Eivät ole vielä vastanneet viestiin.

Ajattelin tässä ajan kuluksi olisiko tilaukseen haluvia? Tamus, otatko nivomatit?

EDIT: Vieläkään ei vastaus, joten maanantaina soitan ja koitan saadan jonkun englanninkielisen puhelimen päähän...
Jos tämäkään ei onnistu niin sitten todennäköisesti tilaan nivomatit suoraan verkkosivuilta ja jänskätän tuleeko pakettia...
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Noniin, nyt on saatu Nivot irti ja sedanin iskarit tilalle. Sopii heittämällä paikoilleen. Mulla kun oli molemmat Nivot entiset niin perä nousi semmosen 55mm pyöränkaari - navan keskipiste väliltä mitattuna molemmin puolin. Ja nuo sedanin iskarit eivät olleet edes kauppauudet vaan purkuautosta...

Nyt se näyttää maasturilta ::)
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Tänään soiteltu Saksaan ja kyselty ummet ja lammet...

Alennuksia ei tullut, kun hinta on muutenkin jo alhaalla. Kotia toimittettuna kaksi Sachs:n nivomattia maksaa 428 euroa, postin osuus 17euroa. Toimitus n.viikossa, joutuvat esin tilamaan itselleen (2-3pv) ja toimitus DHL:n kautta laivalla Suomeen ja ovelle (2-5pv) eli 4-8päivään pitäisi olla tavarat käsissä.

Elikkä kannattaa jokaisen tilata itse. Noilla postimaksuilla ei kannata kimppakivaa miettiä.
Maksuvaihtoehdot ovat pankkisiirto (ilman IBAN-koodia) tai PayPal. Itse tilaan Paypalin avustuksella, kunhan saan luottokortin varmennettua. (PRKL, kun olin unohtanut kortin paypalille vaihtaa :seina)

Elikkä tämmöistä tällä kertaa...

Niin tosiaan, tässä vielä toi kauppa -> http://shop0443-01.carlakatalog.de/index.php/

PS: Voin auttaa jokaista tilajaa täyttelemään tilausta, jos on vaikeuksia...
 
Vs: Eroon Nivomaatista

^ Ok, kiitos selvittämisestä. Hyvä tietää että/jos tuolta saisi noita ja noinkin paljon halvemmalla. Ilmoita kun saapuvat. (Mä mitenkään skeptinen ole..) :D
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Wolfie sanoi
Noniin, nyt on saatu Nivot irti ja sedanin iskarit tilalle. Sopii heittämällä paikoilleen. Mulla kun oli molemmat Nivot entiset niin perä nousi semmosen 55mm pyöränkaari - navan keskipiste väliltä mitattuna molemmin puolin. Ja nuo sedanin iskarit eivät olleet edes kauppauudet vaan purkuautosta...

Nyt se näyttää maasturilta ::)

No juu. Enpä täällä usein vieraile vaikka noita Timantteja on monia ollut. Nyt iski sama probleema kuin jo edellämainittukin.
Eli Nivo-mikälie-matit ovat tiensä päässä. Katastusmies ei tykännyt. 408€/kpl.
Tilasin farkkumallin iskarit, mutta ne ei sopineet, eli jousilautanen oli noinn 72mm ja nivossa 105mm.
Samoin iskariputken pituus noin 15-20mm lyhyempi.

Tuolla mainittiin Sedan mallin iskareista?? Ovatko ne käypäiset näiden nivojen tilalle, kuitenkin alkup.nivojen jousia käyttäen? vai hommaanko sedanin jousetkin?

Kiitoksia avuista jo etukätehen.

Ainiin, veronkierto STW Galant, 2.4GDI -99
 
Vs: Eroon Nivomaatista

henydrum sanoi
Tuolla mainittiin Sedan mallin iskareista?? Ovatko ne käypäiset näiden nivojen tilalle, kuitenkin alkup.nivojen jousia käyttäen? vai hommaanko sedanin jousetkin?

Vastataampa tähän nyt ekaksi:
Eli jouset menee kanssa vaihtoon. Nivomaateille on omat jousensa, eli ne mitkä sulla nyt on alla ja ja sedanin iskareille on myös omat jousensa. Eivät käy päikseen.

Eli jos vaihdat sedanin iskarit taakse, on myös samalla vaihdettava jouset.


Ja sitten tuohon Saksanmaan tilaukseeni.

Nivomaatit tuli tänään kotiovelle. Näyttivät juuri sellaisilta kuin pitikin (siis kalleilta ;D).
Toimitus kesti viikon, kuten lupasivatkin. Laittoivat viestiä Saksasta kun olivat postittaneet. Ei mitään moitittavaa kaupankäynnistä. Suosittelen.

Hintakin pysy samana, eli 428€ sisältäen
-2kpl Sachs Super Touring NIVOMAT 205,65€/kpl
-Rahti Suomeen kotiovelle, 16,66€
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Save sanoi
Vastataampa tähän nyt ekaksi:
Eli jouset menee kanssa vaihtoon. Nivomaateille on omat jousensa, eli ne mitkä sulla nyt on alla ja ja sedanin iskareille on myös omat jousensa. Eivät käy päikseen.

Eli jos vaihdat sedanin iskarit taakse, on myös samalla vaihdettava jouset.


Kiitti nopeasta vastauksesta. Kysäisin tuossa varaosaliikkeestä jousien mittoja; farkun jouset on 335mm ja sedanin 402mm. Iskarit samat.
Tarkentava kysymys vielä, hommaanko sedanin jouset normiaalien iskareiden kaveriksi?
Yläpeti lienee kuitenkin sama nivojen ja tavallisten jousien kanssa?
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Save sanoi
Ja sitten tuohon Saksanmaan tilaukseeni.

Nivomaatit tuli tänään kotiovelle. Näyttivät juuri sellaisilta kuin pitikin (siis kalleilta ;D).
Toimitus kesti viikon, kuten lupasivatkin. Laittoivat viestiä Saksasta kun olivat postittaneet. Ei mitään moitittavaa kaupankäynnistä. Suosittelen.

Hintakin pysy samana, eli 428€ sisältäen
-2kpl Sachs Super Touring NIVOMAT 205,65€/kpl
-Rahti Suomeen kotiovelle, 16,66€

No perskeles. :peukku Vanha pessimisti ei olisi uskonut. Tarttee varmaan sitten hommailla kanssa.
 
Vs: Eroon Nivomaatista

henydrum sanoi
Kiitti nopeasta vastauksesta. Kysäisin tuossa varaosaliikkeestä jousien mittoja; farkun jouset on 335mm ja sedanin 402mm. Iskarit samat.
Tarkentava kysymys vielä, hommaanko sedanin jouset normiaalien iskareiden kaveriksi?
Yläpeti lienee kuitenkin sama nivojen ja tavallisten jousien kanssa?

Molemmissa on sama yläpeti.

Jousien kohdalla täytyy sanoa etten tiedä. Eli tarjosiko ne sulle varaosaliikkeestä nuo jouset normi iskareiden pariksi? Ettei olisi tarjonneet nivojen jousia?
Muut on ainakin ilmeisesti laittaneet ihan sedanin jouset.

Tuohon saataisiin varmuus, kun vaikka Wolfie mittais nuo nivojen jouset, jos on säästössä?

Laitanpa Wolfielle herätystä tästä ketjusta...
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Tamus sanoi
No perskeles. :peukku Vanha pessimisti ei olisi uskonut. Tarttee varmaan sitten hommailla kanssa.

Juu tiluuseen vaan. Itse laitan nuo alle kunhan saan alustasarjan vielä kotia...
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Mää mittaan noi omat nivojen jouset teille.

Hommahan menee niin että jos nivojen tilalle laittaa sedanin normaalia iskaria niin pitää samaan pakettiin vaihtaa sedanin normaalit jousetkin. Molemmissa paketeissa on saman näköinen konstruktio, iskaritolppa ja jousi ympärillä.
Ero on siinä, että nivon jousessa yläpään ja alapään paksuushalkaisija on saman mittainen, sedanissa yläpää on paksumpi halkaisijaltaan kuin alapää, alapää kapenee halkaisijassa reippaasti alaspäin mentäessä.

Ja kyllä, yläpään kuppi on samanlainen molemmissa. Itselleni tuli purkuautosta täydelliset sedanin iskarit ja jouset valmiina pakettina eli iskari, jousi, ylälautanen. Ja meni ihan pura-kasaa paikoilleen, mitään ei tarvinnut muokata.

Selvennykseksi vielä.
Nivomaat iskari ja jousi:
index.php


Normaali sedanin iskari ja jousi:
index.php


Kuten huomaatte niin tuo sedanin jousi eli alemmassa kuvassa tuo punainen jousi, jousen kierityksen halkasija kapenee voimaakkaasti alaspäin mentäessä. Eli Nivon jousi ei käy normaalin iskarin kanssa.
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Wolfie sanoi
Mää mittaan noi omat nivojen jouset teille.

Hommahan menee niin että jos nivojen tilalle laittaa sedanin normaalia iskaria niin pitää samaan pakettiin vaihtaa sedanin normaalit jousetkin. Molemmissa paketeissa on saman näköinen konstruktio, iskaritolppa ja jousi ympärillä.
Ero on siinä, että nivon jousessa yläpään ja alapään paksuushalkaisija on saman mittainen, sedanissa yläpää on paksumpi halkaisijaltaan kuin alapää, alapää kapenee halkaisijassa reippaasti alaspäin mentäessä.

Ja kyllä, yläpään kuppi on samanlainen molemmissa. Itselleni tuli purkuautosta täydelliset sedanin iskarit ja jouset valmiina pakettina eli iskari, jousi, ylälautanen. Ja meni ihan pura-kasaa paikoilleen, mitään ei tarvinnut muokata.

Selvennykseksi vielä.
Nivomaat iskari ja jousi:
index.php


Normaali sedanin iskari ja jousi:
index.php


Kuten huomaatte niin tuo sedanin jousi eli alemmassa kuvassa tuo punainen jousi, jousen kierityksen halkasija kapenee voimaakkaasti alaspäin mentäessä. Eli Nivon jousi ei käy normaalin iskarin kanssa.

Noniiin, tämä selvensi asian ja fyffee säästyy hitosti :peukku
Teen vielä likaisen tempun ja taidan ottaa motonetista jouset+iskarit ::)
Jousi 44.90€/kpl, iskari 49,90€kpl, eli rapiat vailla 200€kaikki.
 
Vs: Eroon Nivomaatista

henydrum sanoi
Noniiin, tämä selvensi asian ja fyffee säästyy hitosti :peukku
Teen vielä likaisen tempun ja taidan ottaa motonetista jouset+iskarit ::)
Jousi 44.90€/kpl, iskari 49,90€kpl, eli rapiat vailla 200€kaikki.

Tuota... Jos saanen ehdottaa. Etippä joku lafka joka myy Sachs Super Touring iskareita. Ovat ns vakion korvaavat. Kattelin tuohon omaani tommosia niin makso jonkun 60e/kpl joka nurkkaan ja uskaltaisin väittää että ovat motonettiä pikkusen paremmat ;) Esimerkiksi tuolta: http://www.varaosamarkkinointi.fi/iskarit.php
Eli Sachsin tuotenumeroilla sedaniin/farkkuun taakse SA 310 046 ja varaosamarkkinoinnin ulosmyyntihinta listan mukaan 59.15e/kpl Sachs Super Touring

Jousiksi sitten vaikka nuo mätänetit jos ei mitsun omia laita, ei nekään hirveän hintaset ole, jonkun 70e/kpl muistaakseni.
Itsehän ostin purkuautosta satasella koko kierron käytettynä ja hyvin nuo tuntuu toimivan. Eri asia kuinka kauan ;D

Noiden iskareiden erottamisesta vielä, Nivon iskariputki on selkeästi parisen senttiä paksumpi kuin ns normaali iskarin putki. Eli tuo putki mikä on tuossa alalautasessa kiinni. Helpoin tunnistuskeino on tosiaan tuo itse jousi, nuo on selkeästi erilaiset ja huomaa helposti.

Vaihto on todella helppo operaatio, yläpää ja alapää on tasan samanlaiset molemmissa paketeissa. Eli farkussa ainakin meni niin, että se rullaverho pois sisustassa, takapenkin sivuverhoilupalikat irti, ovat alapäästä pultattu lattiaan, yläpää irtoa nostamalla ylöspäin, muovipalikka irti minkä sisällä takaturvavyön rullamekanismi on, on kiinni yhdellä ruuvilla siitä kupista mihin verho asettuu, sitten vetämällä suoraan sivullepäin irtoaa. Tämän alla on iskarin yläpää näkyvillä. Reunimmaiset kaksi mutteria irti ja iskari tipahtaa. Kannattaa irroittaa alapää ehkä ensin kuitenkin. Alapää on yhdellä läpipultilla kiinni, helppo homma. Uudet itse laitoin ensin yläpää kiinni, menee ihan sovittelemalla iskaria sinne ja ne kaksi mutteria sisäpuolelta kiinni, ei kannata kiristää ihan loppuun asti että jää pelivaraa alapäähän, sitten pullotunkilla iskarin alapäätä hollilleen tai vetämällä/painamalla koko takanapaa alaspäin että saa alapään kohdilleen. Kaikki pultit kiinni ja kireelle ja siinä se. Yksinkertainen homma vaikkei tekniikasta paljoa ymmärtäisikään.

Mulla tosiaan oli nivot paskana molemmin puolin ja kun vaihdoin sedanin normi-iskarit tilalle niin perä nousi kaikenkaikkiaan noin 55mm navan keskikohdasta lokarin kaareen mitattuna. Ja ajettavuus parani taas seuraavaan potenssiin :)

Mä vielä mittailen nuo jouset huvikseni tulevaisuutta varten muita auttaakseni, räpsin vaikka kuviakin ja mittailen huvikseni nivo iskaritkin kun ne vielä nurkissa on. En tajunnut noita normi-iskareita mittailla ennenkuin kiinni laitoin ::)
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Wolfie sanoi
Tuota... Jos saanen ehdottaa. Etippä joku lafka joka myy Sachs Super Touring iskareita. Ovat ns vakion korvaavat. Kattelin tuohon omaani tommosia niin makso jonkun 60e/kpl joka nurkkaan ja uskaltaisin väittää että ovat motonettiä pikkusen paremmat ;) Esimerkiksi tuolta: http://www.varaosamarkkinointi.fi/iskarit.php
Eli Sachsin tuotenumeroilla sedaniin/farkkuun taakse SA 310 046 ja varaosamarkkinoinnin ulosmyyntihinta listan mukaan 59.15e/kpl Sachs Super Touring

Jees, voipi olla et saschit tulee. Nivomatit tuossa juuri on, olikohan jotain 60mm ulkoa putki.
Helppo duuni, ei siinä mtn, muutaman kerran kädessä olleet. Saan vain näppylöitä kaikista moottorikäyttöisistä laitteista jotka painavat joko alle 3500kg, mutta kuitenkin yli 300kg ;D

T: Työkone-mekan-hydr-yms.asentaja
 
Vs: Eroon Nivomaatista

Save sanoi
Juu tiluuseen vaan. Itse laitan nuo alle kunhan saan alustasarjan vielä kotia...

Ja nämä oli tismalleen samanlaiset, kun Mitsun "omatkin"? Minkä alustasarjan laitat näitten kanssa (sama ittellä harkinnassa, sekä uudet nivot & alusta).
 
Takaisin
Ylös Bottom