kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
eli sellanen homma huomattiin tuolla koneistamolla että kanget on sinertyneet osittain jopa puoleenkin väliin.
meinas ettei noin huolimatonta voi tehtaalta tulla.

itse kun ostin kanget & männät 20tkm ajetusta evo8 (myyjän mukaan)

mielipiteitä asiasta? heikentyykö kanget?
 

Liitetiedostot

  • DSC_0892.JPG
    DSC_0892.JPG
    126.8 KB · Lukukerrat 1,305
Vs: kiertokankien pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Siis noihin on nyt joku vaihtanut männät? Ja värimuutos on tullut siinä prosessissa?
 
Vs: kiertokankien pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Niko Päivinen sanoi
Siis noihin on nyt joku vaihtanut männät? Ja värimuutos on tullut siinä prosessissa?

näin siis epäili koneistamolla ettei noin huolimattomasti lämmitetä tehtaalla kankia...
muuta tietohan ei ole ks veiveistä...
 
Vs: kiertokankien pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

No, en ole evon kankia nähnyt ikinä, mutta en kyllä missään muussa Mitsun kangessa ole tuollaista väriä nähnyt. Jos väri ei ole tehtaan jäljiltä, niin en minä kyllä tuollaisia koneeseen laittaisi, varsinkaan mihinkään "parempaan" koneeseen. Värimuutos metallissa kertoo kiderakenteen muuttumisesta. Tuo näyttää siltä, että kanki on karkaistunut. Kovaa, mutta haurasta. Teräksen käsittelijät näkevät paljon vaivaa saadakseen oikean kiderakenteen ja oikeaan kohtaan. Se väri ei ole pelkkä väri pinnassa.
Niinkin yksinkertainen asia kuin puukko tai taltta: pinta pitää olla kova, mutta terä ei saa olla läpikarkaistu, muuten napsahtaa poikki. Noista kangista ei osaa kukaan sanoa kuinka syvälle se on karkaistunut, jos värimuutos on peräisin jostain kaasupilli-männänvaihdosta. Kyllä "ylimääräiset" lämpökäsittelyt vaikuttaa kestävyyteen.

Kiertokanki on vielä sellainen komponentti, että se kun morjestaa väärässä kohtaa, niin koneesta ei paljoa ehjää jää jäljelle..
 
Vs: kiertokankien pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Ei ole ollut tuollaista väriä ainakaan vanhempien Evojen kiertokangissa.

Aika oudosti vielä eri kohdissa kuvassa näkyvissä. Onko autolla mistä nuo ovat peräisin ajettu jollain megapaineilla?
 
Vs: kiertokankien pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

siviili evo8 joka muutettu johonkin sprinttiin tms. vaihdettu kalut koneeseen eikä vakio kaluilla ole ajeltu kisoja.
tämä siis myyjän myynti puhe...

eli tietää että vois alkaa etsimään kankia tai molempia... :seina
 
Vs: kiertokankien pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Aika kuumana on kanki käynyt (jos tuo väri ei tosiaan ole tehtaan tekosia). En ole mikään teräsasiantuntija, mutta muistaakseni tuollainen väri tarkoittaa, että kanki on viettänyt aikaa yli 300-asteen lämmössä... onnistuuko edes sika-ahdoilla saamaan kankea niin kuumaksi?

Jollain kaasupilli-männänvaihdolla se onnistuu kyllä. Parempi olisi yrittää jäähdyttää tappia pakastimessa ja koittaa pitää kanki viileämpänä (kuin 300 astetta..)
 
Vs: kiertokankien pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Niko Päivinen sanoi
Aika kuumana on kanki käynyt (jos tuo väri ei tosiaan ole tehtaan tekosia). En ole mikään teräsasiantuntija, mutta muistaakseni tuollainen väri tarkoittaa, että kanki on viettänyt aikaa yli 300-asteen lämmössä... onnistuuko edes sika-ahdoilla saamaan kankea niin kuumaksi?

Jollain kaasupilli-männänvaihdolla se onnistuu kyllä. Parempi olisi yrittää jäähdyttää tappia pakastimessa ja koittaa pitää kanki viileämpänä (kuin 300 astetta..)

Mitäs tapahtuu, jos kuuma teräs jäähdytetään öljyssä?
 
Vs: kiertokankien pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Ilotalo sanoi
Mitäs tapahtuu, jos kuuma teräs jäähdytetään öljyssä?

Niin ja senverran karkasusta eli se tarkoittaa metallin kuumentamista ja nopeaa jäähdyttämistä. Sitten, kun metalli kuumennetaan ja ilmanlämmössä jäähdytetään se tarkoittaa päästämistä.

Yleensä karkaisun jälkeen metalli päästetään ettei siihen jää pintajännityksiä.

Joku asiantunteva metalliihminen voisi kertoa enemmän tästä toiminnasta kyllä.
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Teräslaadusta riippuen karkaisu voi tapahtua myös ilmassa. Jostain 800-asteesta tullaan aika haipakkaa alas huoneenlämmössäkin. Muistaakseni kaikessa on kyse hiilipitoisuuksista, seosaineista, lämpötilasta/lämpötiloista joissa käydään, pitoajoista ja jäähdytysnopeudesta. Pitoajoista, lämmöistä ja jäähdytysnopeudesta riippuen niitä lämpökäsittelyjä kutsutaan eri nimillä (ja niillä pyritään eri ominaisuuksiin ja kiderakenteisiin).

Se mitä tulee öljyllä sammuttamiseen, kyllähän siinä joo tapahtuu. Itse ajattelin asian niin, että jos kangen yläpää on ollut koneessa kiinni ollessaan 300-asteessa, missä lämpötilassa ne öljyt silloin olisivat olleet...... jotenkin epäilen, että koneessa ollessaan nuo kanget eivät ole sellaisia helteitä nähneet...
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Lueskelin juuri tässä vuoden 2007 TM:aa, ja ainakin jossain rellun kipossa oli melko reilu värimuutos kiertokangen männäntapin päässä. Tämä siis tullut tehtaalla asennettaessa.
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Niin se tuossa kai pitäisi nyt saada selville: onko väri tehtaan jäljiltä vai ei. Jos se on tehtaan jäljiltä, niin silloin ei syytä huoleen, kyllä tehtaalla on seokset ja lämpötilat tiedossa...
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Klik.

Tuolla ollaan sitä mieltä, että ihan normisetti: kanki uuniin ja mäntä vaihtoon. Kuulostaa kyllä erikoiselta, mutta enpä minä missään koneistamossa olekaan ikinä ollut hommissa...
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

olis kyllä ihan asia tietää että miten oikeesti on kestävyyden kanssa...

tuo tammer dieselin hemmo ei suoranaisesti osannu sanoa mitään kestävyyteen... :nykii
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

ainaskin mulla aikoinaan kesti kun vaihdoin evo 6:sen männät 6 pulttisen veiveihin,koneistaja ilmeisesti hioi liian tiukaksi yläpään joten lämmitin pilleillä punaiseks ennekuin sain männät kiinni,oli nimittäin pakko päästä ajamaan ;)..veivit oli juurikin tolleen sinistyneet..
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Jep jep. Hullut maksaa kaiken maailman teräksen lämpökäsittelyistä, pillillä punaiseksi vaan ja hyvin kestää? ;D

Uddeholmin jampatkin jaksaa väkästellä kaiken maailman (turhia?) kaavioita, rauta-hiilipiirroksista nyt puhumattakaan

http://www.uddeholm.com/files/Temperature_guide.pdf

:)

No, oli miten oli, itse ottaisin kyllä edelleenkin selvää siitä onko väri tehtaalta peräisin vai ei. Ja jos ei, miettisin noiden kankien hyllyttämistä, ellei jostain tehtaan manuaalista löydy jotain mainintaa, että noita on ihan OK kuumennella miten sattuu. Mutta ehkä olen vaan ylivarovainen.
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Tietääkseni noita koneistamoilla kuumentamalla vaihdellaan mutta tuollainen osittainen ja vaihteleva värinmuutos näyttää näin maalaisen silmään aika epäilyttävältä... Voihan nuo normaalikäytössä mennä hyvin mutta tositoimiin miettisin kyllä kovasti...
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

moottorikoneistamo kurssilla opetettiin männäntapin pois prässääminen
juurikin näin että kaasupillillä hissukseen lämmitetään kiertokangen yläpää
sillälailla että tulee se sininen väri ja sit prässiin. mutta ei nyt kuitenkaan kangen puoleen väliin..
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

jykäh sanoi
moottorikoneistamo kurssilla opetettiin männäntapin pois prässääminen
juurikin näin että kaasupillillä hissukseen lämmitetään kiertokangen yläpää
sillälailla että tulee se sininen väri ja sit prässiin. mutta ei nyt kuitenkaan kangen puoleen väliin..

JOS tehdas sallii kangille liekkikuumentamisen, niin se pitää nimenomaan tapahtua hallitusti, sitähän se Uddeholmin värikarttakin yrittää kertoa: tietty väri -> tietty lämpötila. Liekki on kuitenkin aina epämääräisempi kuin uuni, johon saat asetettua lämpötilan. Liian kuuma lämpötila on varmasti haitallinen kangelle.

Joku joka on purkanut kasin tai ysin koneen osaisi ehkä sanoa kuuluuko tuo väri asiaan vai ei..
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

noh... kokeillaan... nyt vaan laakerit ostos listalle ja männät paikalleen...

tuo 4g93 lohko kun on koottu enkä kyllä muista yhtään kuinka paljon siinä oli sinertymää kangissa... siihenhän vaihdettiin männät....
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

samitsu sanoi
Tietääkseni noita koneistamoilla kuumentamalla vaihdellaan mutta tuollainen osittainen ja vaihteleva värinmuutos näyttää näin maalaisen silmään aika epäilyttävältä... Voihan nuo normaalikäytössä mennä hyvin mutta tositoimiin miettisin kyllä kovasti...

Siis joo lämmöllähän nuo ovat kiinni, en minä sitä epäilekään. Mutta juuri sitä, että mikä on tarvittavan ja sallitun lämmön määrä, ja ennen kaikkea onko tuo värimuutos merkki siitä oikeasta ja sallitusta lämmöstä vai onko se lämpötila kenties ylitetty?

Nyt tarvittaisiin niitä kasin tai ysin koneen purkaneita kertomaan havainnoistaan...
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Noh kun Mr mmc:n projekti on kyseessä, niin eiköhän se selviä hyvinkin pian että kestikö vaiko eikö. :D Ihan vaan jos vanhat merkit pitää paikkansa..
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Just tutkin aslakin evon vanhat kanget, ei niissä ainakaan sinistymiä...
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

mr ahtopaine sanoi
ainaskin mulla aikoinaan kesti kun vaihdoin evo 6:sen männät 6 pulttisen veiveihin,koneistaja ilmeisesti hioi liian tiukaksi yläpään joten lämmitin pilleillä punaiseks ennekuin sain männät kiinni,oli nimittäin pakko päästä ajamaan ;)..veivit oli juurikin tolleen sinistyneet..

ajelitkos minkälaisilla tehoilla sillon? vähän pistää kyllä miettimaan mitä tekee, jos tehotavote on 250kw... niin...
ja mun tuurilla tehdään paljon "palikoita" ::)
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

430 hevosta mitattiin holset hx35 ahtimella,ahtoja 1.5 bar,galantin sinistyneillä veiveillä.
voihan sitä miettiä lämpötiloja ja värejä jos ei muutakaan tekemistä ole,ite sanoisin kuitenkin et ei muuta kun vehkeet nippuun ja naatiskelemaan.on tässä vuosien varrella tullu kokeiltua yhtä sun toista,mitä mikäkin kestää,se on pakko perseaukisena kokeilla kaikkea.voithan sä sit syyttää mua jos laukee ;)..

tottakai jos rahaa löytyy projektiin niin ei muuta kun uutta osaa kehiin niin ei tartte mietiskellä,mut tuskinpa sielläkään isolla budjetilla rakennellaan,eikä uudetkaan osat näissä kikottimissa ikuisia ole.
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

mr ahtopaine sanoi
430 hevosta mitattiin holset hx35 ahtimella,ahtoja 1.5 bar,galantin sinistyneillä veiveillä.
voihan sitä miettiä lämpötiloja ja värejä jos ei muutakaan tekemistä ole,ite sanoisin kuitenkin et ei muuta kun vehkeet nippuun ja naatiskelemaan.on tässä vuosien varrella tullu kokeiltua yhtä sun toista,mitä mikäkin kestää,se on pakko perseaukisena kokeilla kaikkea.voithan sä sit syyttää mua jos laukee ;)..

tottakai jos rahaa löytyy projektiin niin ei muuta kun uutta osaa kehiin niin ei tartte mietiskellä,mut tuskinpa sielläkään isolla budjetilla rakennellaan,eikä uudetkaan osat näissä kikottimissa ikuisia ole.

joo, pitänee tehä tuo kokeilu loppuun, loppupeleissä kalleinta on ollu koneistamon lasku :p ...osathan on toisen romuja toisen aarteita ;D
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Ihan tällainen avoin kysymys koneen rakentamisen kustannuksia pohtiville, kun sekin aspekti nyt tuotiin pöydälle: paljonko ylimääräistä se maksaa tässä vaiheessa selvittää onko noita kankia käsitelty väärin vai ei? Siitähän tässä ketjussa kaiketi on kysymys. Ainahan kaikkea voi juu kokeilla, mutta kalliimmaksi se kokeilu tulee, jos käy ns. hassusti. Ja minusta on muutenkin hassua lähteä kokeilemaan juttua, josta voi olla jo tietoa saatavilla. Mutta eihän se kokeileminen tietenkään kiellettyä ole.

Minä en ainakaan osaa varmasti sanoa, että tuolla värillä EI ole mitään negatiivista vaikutusta kangen kestävyyteen. Sen sijaan voin varmasti sanoa, että sillä VOI olla negatiivista vaikutusta kangen kestävyyteen. En myöskään voi varmasti sanoa, että vaikka kanki olisi heikentynyt, että juuri nuo kanget hajoavat sen seurauksena juuri tässä ko. moottorissa. Osaako kukaan sanoa, että esim. nuo mainitut Galantin kanget ovat täsmälleen samaa seosta ja reagoivat (liikaan) lämpöön täsmälleen samalla tavalla kuin kymmenen vuotta uudemmat evon kanget? Minä en ainakaan osaa sanoa.

Terästehtaiden materiaalilabroissa on muuten ilmeisesti paljon jamppoja, joille ei ole paljoa tekemistä. ;D
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?


eli meinaisit lähettää noi veivit johonkin teräs tehtaan jampoille tutkimuksiin että saat varmuuden, oikeesti?,tekisitkö noin jos noi olis sun veivit? Silleen kait se varmuus tulis kestävyyteen,vai tulisko?
taitaa kuiteski olla halvempi ostaa tollainen uus käytetty setti,200 euroo sain viime viikolla sinistymättömistä kangista evo 9:sin männillä.jos haluaa kokeilla niin säästää ainaskin ton 200 euroa,tai voihan sitä yrittää ottaa ehjänä noi männät irti kangista lämmittämällä voi olla et lähtee ehjänä ;)

sen tiedän kuitenkin kokeilun kautta että tollainen vanha galantin sinistynyt veivi kestää enemmän kuin tollanen uudemman evon vakio sinistymätön veivi.




kiitti ja kuitti..
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Lisää mustikkaa soppaan. Us-Partsi myy kiinanpojan nouneim kankia reiluun 400 egeen, tosin ovat hieman epäsymmetrisiä, mutta kai asiansa ajavat, jos sattuu saamaan suoran sarjan ;D
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Jos nuo olisivat meikäläisen veivit, niin en minä niitä mihinkään lähettäisi, mutta en myöskään laittaisi niitä koneeseen kiinni, ennen kuin joku sellainen henkilö, joka oikeasti tietää mitä tuo väri (ja tuollaisessa määrin) tarkoittaa juuri noille kangille, sanoisi että kanget ovat edelleen OK. Tästä ei mitään kustannuksia vielä syntyisi.

Se tarvittava tieto saattaa löytyä esim. tehtaan manuaalista (tappien kasausohjeet, lämpötilat). Ja minä kyllä käyttäisin aikaa sen etsimiseen, ennemmin kuin lähtisin kokeilemaan. Mutta kuten jo aiemmin sanoin, ehkä olen vaan ylivarovainen. Monet käyttävät paljon aikaa osien tasapainottamiseenkin, vaikka monilla osat kestävät tasapainottamattakin. Todistaako se silloin, että tasapainotus on täysin hukkaan heitettyä työtä? Minusta ei.
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Jos korjaamokirjaa on uskominen, ei asennuksessa eikä irroituksessa käytetä lämpöä, ainoastaan VOIMAA.
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Jos korjaamokirjaa on uskominen, ei asennuksessa eikä irroituksessa käytetä lämpöä, ainoastaan VOIMAA.

Minusta tämä tieto laittaa entistä enemmän epäilemään lämmön vaikutuksia noihin kankiin...
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Niko Päivinen sanoi
Minusta tämä tieto laittaa entistä enemmän epäilemään lämmön vaikutuksia noihin kankiin...

Rymppisovite, laakerilämmitin, uuni asennuksessa. Missään tietoa, millä rympillä ::)
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

On noita enneki pillillä asenneltu ja hyvin tuntuneet kestävän ;D
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Harri K sanoi
On noita enneki pillillä asenneltu ja hyvin tuntuneet kestävän ;D

komppaan tätä kommennttia :peukku

eri asia jos ois tarkotus tehdä kalliilla ja kerralla hyvä...

mutta kun senkin tien ovat monet kulkeneet ja sit kuitenkin on tullu koneitten laukeamisia
kun ei sitte olekkaan riittänytkään rahat johonki muuhun niin tärkeään.. ::)

jos vähääkään epäilyttää niin vaihtoon.

ps. niistä koneiden laukeamisista oppii monesti kaikenlaista... ;D

irti ottaessa ainaki monesti ehkäisee kiinni leikkautumista tuo lämmittäminen... ::)
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Eikös tuo pieni "päästäminen" vaan auta kankia kestämään, kun eivät ole sen jälkeen enää niin hauraat?

Ainakin kaikki klonkswaagenin 1.6D-koneet, niin vaparit kuin ahdetutkin, olisivat ensimmäisen 100tkm jälkeen olleet entisiä jos kiertokanget eivät olisi niin meltoja. Nyt ne vaan vääntyvät, ja ajo jatkuu...
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Voi kun se olisikin niin helppoa, että pillillä (toinen pää) punaiseksi, random ajaksi, ja toivottu lämpökäsittely on siinä. Tuollaisella käsittelyllä ei tiedä mitä siitä syntyy, kovaa, haurasta, sitkeää, pehmeää -koska kukaan ei selkeästikään tiedä edes missä lämpötiloissa nuo kanget ovat käyneet, mistään pitoajoista tai jäähdytysajoista nyt puhumattakaan. Ja edelleenkään kukaan ei tiedä mitä seosta ne ovat. Ja vaikka kaikki nämä seikat tiedettäisiinkin, siltikin veikkaan, että käsittelyä ei tehtäisi puoleen kankeen asti -silloinhan kangen silmukka on saavuttanut yhden lämpötilan ja loppu kanki siitä alaspäin jonkun aivan muun lämpötilan, eli yhdessä kohtaa on saavutettu se ominaisuus jota halutaan, muualla taas jotain muuta. Ei kuulosta hallitulta minusta.

Tästä on näköjään ihan turha vääntää. Ne jotka uskovat, että kankia (tai ylipäätään teräskappaleita) voi lämmitellä miten sattuu, eikä siitä ole koskaan mitään haittaa niille, knock yourself out. Pilli kuumaksi.

Ne jotka uskovat, että lämmöllä voi olla vaikutusta teräkseen, voivat lukea vaikkapa "Konetekniikan materiaalioppi" -nimisestä kirjasta kappaleen 6 (Teräksen lämpökäsittely), siitä saa pintaraapaisun siitä kaikesta mihin lämpökäsittelyt vaikuttavat ja miten monimutkaista se oikeasti on. Ja sen jälkeen miettiä kannattaako tarkistaa* onko asennettavia kankia käsitelty asianmukaisesti vai ei. Miksi ottaa ehdoin tahdoin riskejä, jos sen voi pienellä etukäteistyöllä välttää? En ole vielä kuullut mitään perusteluja sille miksi kankia voisi kuumennella lämpötiloista piittaamatta. Se, että ennenkin on tehty niin, asiaa sen kummemmin pohtimatta, ei ole minusta millään tapaa kelvollinen perustelu.

*tarkistaa = ei heittää roskiin, ei lähettää terästehtaalle, vaan selvittää mitä kangille kannattaa/saa tehdä ja mitä ei.
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Onko noihin kankiin siis männät vaihdettu nyt?
Onko kankipaketilla ajettu siis vai onko purettu rikkinäisestä koneesta?
Asiantuntija sanoi että voipi olla mäntä sulanu ja ois sen näköset.
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Harri K sanoi
Onko noihin kankiin siis männät vaihdettu nyt?
Onko kankipaketilla ajettu siis vai onko purettu rikkinäisestä koneesta?
Asiantuntija sanoi että voipi olla mäntä sulanu ja ois sen näköset.

kuten edelleen.. eli ostettu 20tkm ajetusta evo8sta, hyväkuntoiset.

männät ovatkin siistit ei sinertymiä eikä oikeastaan edes naarmuja/kulumia näy
enkä tätäkään ihmettelyä olisi keksiny ellei koneistamolla siitä olisi mainittu.
kestävyydestä kun ei sanonu mitään vaikka kysy, ei uskaltanu oikein sanoa mitään.
tuo vähäinen sinertymä pitäs olla ihan oikea oppisen kangen vaihtamisesta
ja tuo puoleenväliin vähän arvelluttava...
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

No itsellä ei ole koskaan tarvinu autoon tuommosia remppoja tehdä, joten ei hirveästi kokemusta. Uge aikaisemmin mainitti, että korjaamokäsikirjassa oli mainittu, että lämmöllä noita hommia ei tehdä vaan voimalla, joten pitäisin tällöin kaikenlaista lämpökäsittelyä arveluttavana. Oli sitten kangenpää pelkästään sininen tai sitten puoleen väliin kanki sininen, niin ei noista kangen käsittelyistä silloin kumpikaan ole OK tapa toimia. Ja itse kuitenkin pitäisin korjaamokäsikirjaa uskottavampana tiedonlähteenä kuin, että on noin aina ennenkin tehty.
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Kah, tulipa mieleen, että löytyyhän sitä itseltäkin tallista (6-bolt) kanget, joihin on aivan äskettäin vaihdettu koneistamolla männät.

-selkeästi niitä on lämmitetty
-yläpään lenkki on tummempi kuin ennen vaihtoa, väri on sellainen tumma-metalli, kärjessä aavistus sinistä
-väri on vaihtunut ehkä puoleen väliin yläpään LENKKIÄ, ei puoleen väliin kankea -ollaan siis vielä kangen alueella, joka ei ole merkittävästi taivutusrasituksella.

Jotenkin PELKKÄ voimankäyttökin tappien asentamisessa kuulostaa aika ronskilta, mutta toisaalta olen kyllä taipuvainen uskomaan tehtaan manuaalia. Ehkä totuus on jossain puolivälissä: tapit pakkaseen, varovaista lämpöä kankiin ja loput voimaa? Noiden omien kankienkin kohdalla olisin tyytyväisempi, jos niissä ei olisi mitään värimuutoksia.
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Tuo lämmityshomma on varmaan niinkin, että eikai siinä vahinkoa synny kun tasaisesti ja hitaasti lämmittää? (mitä ei tietysti ole tapahtunut jos osa kangesta on erivärinen) Se että onko se mahdollista tuossa tapauksessa, sitä en tiedä.

Referenssinä se, kun ilotalon kanssa vaihdellaan noita laakereita galantin lodjuun, niin lämmitetään laakerit tasaisesti silitysraudan päällä ja pudotetaan sitten akselille. Jollain pillillä sohimalla ei varmasti pääse yhtä tasaiseen lopputulokseen.

Luulis että joku kuumailmapuhallin ois aika hyvä tuossa hommassa jos omaa autoa rakentaa "ajan kanssa", saisi riittävän lämmön aikaiseksi ilman mitään suurempia väriefektejä kankiin. Aikaahan siinä toki menee enemmän ja huisispaiskis pajat varmasti antaa mielummin lämpöä pillistä. :)
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Tasaisesti, hitaasti, ja ennen kaikkea niin, ettei mikään kohta lämmitettävästä osasta kuumene liikaa.

Ja se liikaa riippuu, kuten ehkä on jo käynytkin ilmi, lämmitettävän osan materiaalista.

Pillillä sohimalla saa varmasti helpommin tuhoa aikaan, koska lämmön määrää on lähes mahdoton tarkkailla ja vaikea kontrolloida. Ja jos lämmön lähde on liian kuuma (ja sitä käytetään väärin), osa kappaleesta saa liikaa lämpöä, jos/kun materiaali ei kerkiä johtamaan lämpöä eteenpäin. Ei pihvikään kypsy nopeammin jos sen työntää liian lähellä hiillosta, se vaan palaa pinnasta ja jää silti sisältä raa'aksi.

Lämmön lähteeksi valkkaisin itsekin jonkun laitteen, jota voi säätää portaattomasti ja/TAI jonka maksimilämmön pystyy rajaamaan (tai jonka tietää olevan) jonkun halutun rajan alle.
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Laitanpa minäkin lusikkani tähän soppaan, kun koulutuksen puolesta pitäisi asiasta jotain tietää.

Tyypillinen kiertokankien (kuten autossa akselien, hammaspyörien jne. satojen muiden osien) materiaali on nuorrutusteräs (42CrMo4 tai joskus 34CrNiMo6, joille lämpökäsittely menee seuraavasti:

1. Karkaisuhehkutus 850-870 astetta, karkaisuaika 1h 20mm paksuutta kohti (ts. 70mm paksulle akselille karkaisuaika 3,5h etc). Näin tuloksena on väliaikaisesti austeniittinen, mutta mikrorakenteeltaan hieno rakenne. Vaarana tässä on liian korkeilla lämpötiloilla tapahtuva austeniitin rakeenkasvu, mikä heikentää lujuusarvoja huomattavasti. Nykyisissä hienoraeteräksissä ei kuitenkaan ilmene merkittävää rakeenkasvua alle 1000 asteen lämpötiloissa, joten tämä ei yleensä ole suuri huoli.

2. Sammutus öljyyn. Nyt austeniittinen mikrorakenne muuttuu S-käyrän mukaisesti martensiittiseksi, mikä on kovuudeltaan noin 40...65 HRC (riippuu teräksen hiilipitoisuudesta ja sammutusnopeudesta) ja erittäin lujaa, mutta lasimaisen haurasta.

3. Nuorrutus. Tämä tapahtuu päästämällä 500-700 asteen lämpötilassa, päästöaika on 2x hehkutusaika. Päästön (ja huoneilmassa tehdyn jäähdytyksen) jälkeinen mikrorakenne on päästömartensiittia, minkä kovuus laskee n. 25...50 HRC arvoihin, mutta sitkeys paranee reilusti. Ainakin akselit yms. sitkeyttä vaativat osat nuorrutetaan tuolla lämpöasteikon yläpäässä (yli 600, jopa lähelle 700 astetta), jolloin saadaan erityisen sitkeä sferoidiittinen mikrorakenne. Nuorrutusta ei voi oikeastaan näillä teräksillä suorittaa kauheasti väärin, koska seosaineena oleva molybdeeni suojelee terästä nuorrutuksen jälkeiseltä päästöhauraudelta.

Tuo oikeanpuoleisenkin kangen lämpöjälki näyttää sekä omaan että erään vanhemman tutkijan silmiin noin 500-600 asteen jäljeltä, jolloin lämpötilasta ja asennuksessa käytetyn lämmityksen hetkellisestä kestosta johtuen kangen mikrorakenteessa ei ole tapahtunut haitallisia muutoksia. Kiertokangen voi siis asennuksessa lämmittää sinne 600 asteeseen asti turvallisin mielin (500 jos haluaa pelata varman päälle, eihän näistä materiaaleista ikinä voi täysin varmaksi sanoa - joka tapauksessa niin kauan kuin ei mennä nuorrutuslämpötilan yli). Lämmityksen tasaisuuskaan ei ole ihan niin justiinsa, kunhan ei päästetä terästä uudelleen austenoitumaan niin homma ok.


Niille jotka eivät jaksaneet lukea koko sepustusta: Kiinni vaan ja kovaa ajoa! :peukku
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

No niin, arvasin, että kyllä tähän tietoa löytyy, lähettämättä niitä kankia terästehtaalle. :peukku

Mitähän matskua mahtavat olla kiertokanget, joiden alapään irroitettava osa on tehty murtamalla? Löytyyköhän Mitsuista sellaisia?
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

DaJackal sanoi
Niille jotka eivät jaksaneet lukea koko sepustusta: Kiinni vaan ja kovaa ajoa! :peukku

Joku sanoi sen riittävän hienosti ja teknisesti mitä minä yritin jo aikaisemmin kertoa. :peukku
 
Vs: kiertokanget, pilalle kuumentaminen männän/kangen vaihdossa?

Niko Päivinen sanoi
No niin, arvasin, että kyllä tähän tietoa löytyy, lähettämättä niitä kankia terästehtaalle. :peukku

Mitähän matskua mahtavat olla kiertokanget, joiden alapään irroitettava osa on tehty murtamalla? Löytyyköhän Mitsuista sellaisia?

Turha niitä muutenkaan on terästehtaalle lähetellä kun laittavat ne lopulta kuitenkin eteenpäin meille. ;D

Veikkaisin että nuorrutusterästä ne on nekin, niihinhän on vain sinne silmukkaan työstetty murtokohtiin pienet v-lovet mihin sitten isketään (todennäköisesti koneellisesti) iskuvasaralla. Nuorrutusteräs on kuitenkin pitkään ollut sellainen de facto-materiaali hyvin monissa koneenosissa. Muuten kiertokankia tehdään joistain alumiiniseoksista, titaaniseoksista ja mahdollisesti alumiinipronssista (viimeeksi mainitusta en tiedä esimerkkiä, mutta ainakin materiaaliominaisuudet soveltuisivat siihen hyvin).
 
Takaisin
Ylös Bottom