Kiinamotot (Oli "Mönkijä lapsille?")

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Mä ajattelin ostaa noille mun herrantertuille kesäksi mönkijän ja nyt sitten tarvisin vähän jelppiä että mitä sellaisen hankinnassa tulee ottaa huomioon? Vekottimen tulisi olla kohtuuhintainen, helppokäyttöinen ja sellainen jolla nuo pojat voisivat turvallisesti harjoitella ajamista ja mä osaisin tehdä tarvittavat huoltotoimet. Minkä kokoinen se pitäisi olla? Riittääkö esimerkiksi 50 kuutioinen kuinka pitkään? Jos hankkii käytettynä niin mihin kiinnittää erityisesti huomiota, ts mitä noista hajoaa jos hajoaa. Pojat täyttävät nyt kesällä 4 ja 6 vuotta.

Minkäs painoisia tuollaiset ovat ja muutenkin kokoisia? Onnistuuko sellaisen kuljetus esimerkiksi farkku Galantin takakontissa?
 
Vs: Mönkijä lapsille?

muuta en osaa sanoa ku että itellä oli sellanen 250cc kiinapeli. ne on aivan kamalia ajaa, saattaa yhtäkkiä lähtee johonki suuntaa kääntymää itteksee. Juuri tuon takia vedin sen sitte n.70-80 vauhista ojan pohjalle, että sellasta...
 
Vs: Mönkijä lapsille?

se mun oli comanche kans, voihan se tietysti olla et noilla pikkusilla tekeeki jotain ku ei toi nopeus oo ihan samaa luokkaa
 
Vs: Mönkijä lapsille?

Niin, ei varmaan noissa vauhdeissa ole niin tarkkaa. Taitaa noi Comanchet olla halpismönkijöitä mutta toisaalta, jos ei pojat asiasta innostukaan niin ei ainakaan rahallinen panostus ole valtava. Ja sitten jos innostuvat niin voi sen jälkeen katsella laadukkaampaa konetta. Tai jotain. ???
 
Vs: Mönkijä lapsille?

mulla 200cc bashan sama ku se comanche kiinalainen.... ja ei tosiaan meinannu tiellä pysyä ku sen ostin, mutta kun säädin kaikki auraus kulmat yms kohilleen niin voi ajaa vaikka yhellä kädellä 70kmh ja pysyy tiellä, osta semmonen 110cc kiinan ihme ilmajäähdytteinen, kaverilla on mökki mönkijänä lapsilla semmonen rajoittanu kulun 30kmh on kuulemma hyvä peli ;D
 
Vs: Mönkijä lapsille?

Kiinamönkkäreissä (mm. Linhai) saa varautua vaihtamaan pyöränlaakereita ja etuakseliston niveliä hyvin taajaan. Uusikaan laakeri ei välttämättä ole sen parempi. Sanoin vaan että henkisesti voi varautua tuohon rumbaan sitten ja oikeasti niitä pitää koko ajan olla testailemassa että laakerit ovat vielä paikallaan :)
 
Vs: Mönkijä lapsille?

http://www.nettimoto.com/suzuki/monkija?id_sub_type=43&efrom=50&eto=50

Tuo on ainakin luotettava laitos ja vanhempia vehkeitä saa muutamaan satkuun, nyt ei vaan näyttäny olevan vanhempia myynnissä.
 
Vs: Mönkijä lapsille?

Tamus sanoi
Esimerkiksi tällaisesta kokemuksia? Olisiko hintansa väärti? http://www.nettimoto.com/comanche/cross/579818

Mua on aina vähän epäilyttänyt nämä. Jos hinta uutena on 400 niin joku jossain ei oikein täsmää. Tuosta kun alkaa laskemaan pois myyjän katteet, rahdin, tullin, alvin ja valmistajan katteen niin ei siitä paljon enää jäljelle jää. Jotenkin kokisin turvallisemmaksi hankinnaksi käytetyn laatumerkin, vaikka näistä mitään sen enempää en ymmärräkään.
 
Vs: Mönkijä lapsille?

nokonzok sanoi
Mua on aina vähän epäilyttänyt nämä. Jos hinta uutena on 400 niin joku jossain ei oikein täsmää. Tuosta kun alkaa laskemaan pois myyjän katteet, rahdin, tullin, alvin ja valmistajan katteen niin ei siitä paljon enää jäljelle jää. Jotenkin kokisin turvallisemmaksi hankinnaksi käytetyn laatumerkin, vaikka näistä mitään sen enempää en ymmärräkään.

Juu siis tätä minäkin ihmettelen kun sitten noita laadukkaampia myydään käytettynä samaan rahaan ja kalliimmallakin. Sitten taas tuntuu hullulta maksaa käytetystä enemmän kuin uudesta. Olishan se tietysti kiva kun kestäisi ja sillä tässä juuri kyselenkin että kumpi on järkevämpi sijoitus. Budjetti on juurikin tuollainen 400-500 mikä siihen saisi mennä.
 
Vs: Mönkijä lapsille?

Kyl noit 50cc on tutuilla ja hyviä pelejä.
Mut hei mitä voi vaatia joltai 400e laitteelta? Koneet noissa on lähes idioottivarmia KUNHAN vaihtaa heti uudet öljyt ja 20-30h jälkee taas uudet. Sit kestää hyvinkin.
Laakerit ja mutterit on ns. "bangladesh"-mallia mut käy ostaa kunnon nylock-muttereita pussin jostai kaupasta niin pärjää todella pitkään :peukku
ja ne pyöränlaakerit on syytä vain alussa heti rasvata kunnolla.

Nim.2vuotta rajuhkoa ajoa kinukki Bashan 250cc kardaanivetosella..monet lipatkin otettu mut katteet vaan kärsineet ;D
 
Vs: Mönkijä lapsille?

Tamus sanoi
Juu siis tätä minäkin ihmettelen kun sitten noita laadukkaampia myydään käytettynä samaan rahaan ja kalliimmallakin. Sitten taas tuntuu hullulta maksaa käytetystä enemmän kuin uudesta. Olishan se tietysti kiva kun kestäisi ja sillä tässä juuri kyselenkin että kumpi on järkevämpi sijoitus. Budjetti on juurikin tuollainen 400-500 mikä siihen saisi mennä.

Kiinan vehkeistä en ole paljoa kehuja kuullut ja muutenkin olen kovasti allerginen kaikelle Kiinan halpakuralle, täysin tuotteesta riippumatta, joten mielipiteeni ei suinkaan ole täysin puolueeton ;).
Omille lapsille en välttämättä kuitenkaan hankkisi sitä kaikkein halvinta. Laadukkaampi peli saattaa olla helpompi myydä eteenpäin mikäli innostus lopahtaa nopeammin kuin se alkoi, tarvitsematta huolehtia siitä mikä seuraavaksi hajoaa. Kiinanpelejä kannattaa osta ainakin kaksi, toinen varaosiksi - kun ovat kerran niin halpojakin. Veikkaisin olevan melkoista tuuripeliä millaisen yksilön sattuu saamaan haltuunsa.
Se innostus kun voi lopahtaa jo senkin takia että vehkeet on p*****stä ja hajalla vähän väliä.
 
Vs: Mönkijä lapsille?

Harri K sanoi
Mut hei mitä voi vaatia joltai 400e laitteelta?

No tässähän se pointti nimenomaan on. Ei siltä tosiaan paljoa voi vaatia, joten mieluummin itse ostaisin käytetyn laatumerkin samalla hinnalla.
 
Vs: Mönkijä lapsille?

nokonzok sanoi
No tässähän se pointti nimenomaan on. Ei siltä tosiaan paljoa voi vaatia, joten mieluummin itse ostaisin käytetyn laatumerkin samalla hinnalla.

Itte oon aina ollu sitä mieltä et köyhällä ei oo varaa halpaa ostaa :peukku
 
Vs: Mönkijä lapsille?

Meillä on mökki käytössä Derbin DXR 250. Se on ainakin toiminut tähän asti oikein hyvin, knok knok. Tollanen normi mönkkäri kulkee 100km/h vakiona, jonka luulen olevan 4v. "hieman" liikaa.
Jollain keinolla tollasesta pitää ottaa vauhti pois, muuten sun kundit tappaa ittensä sillä.
 
Vs: Mönkijä lapsille?

No noi mitä olen katsonut niin niissä on huippunopeudet olleet jotain 30-40 km/h tai sitten rajoitettavissa. tarvii nyt sitten tässä vähän katsella markkinoita mutta vähän skeptinen minäkin noista kiinana halpiksista olen.
 
Vs: Mönkijä lapsille?

Tamus sanoi
No noi mitä olen katsonut niin niissä on huippunopeudet olleet jotain 30-40 km/h tai sitten rajoitettavissa. tarvii nyt sitten tässä vähän katsella markkinoita mutta vähän skeptinen minäkin noista kiinana halpiksista olen.

Ostin tollasen samanlaisen pojalle joitakin vuosia sitten.. nimi tais olla fizz tai jotain, mutta muoviosat näyttäs olevan ainakin just samanlaiset

eihän se varmaan kallimpia vastaa, mutta eipä ole ollut juuri valittamista..

eli
- sähköt on p*rseestä, jos siinä on kaukokäynnistin ja muita hiluja, pistä heti kaikki avaimenperät kaappiin piiloon
- alkuperäisellä akulla voit heittää vesilintua eka kesän jälkeen. mulla on tilalla vanha prätkän akku ja huvin alko pelittää, kun pistin abikoliittimen akulta lähtevän virtajohdon väliin, niin ku seisoo pitemmän aikaa voi sen virran hukkumisen katkaista.
- nivelet on mitä on, mutta kyllä sillä ajamaan pystyy
- kulkee tuo meidän versio ainakin minun alla 50-60, eikä ole sitä kaasun liikettä pienennetty, aluksi se tietenkin pojan alla kippas pari kertaa, mutta nyt menee jo paremmin :peukku

Eli siitä vaan, minun mielestä tuolla saa ihan hyvin rahoille vastinetta, mutta ei se taida kyllä samanveroinen olla kuin japsit vastaavat..

-Eki
 

Liitetiedostot

  • 310306 mönkkäri.jpg
    310306 mönkkäri.jpg
    45.8 KB · Lukukerrat 9,403
Vs: Mönkijä lapsille?

Monissa lasten mönkkäreissä on ruuvi kaasuvivun takana, jolla saa rajoitettua kaasun liikkeen todella helposti. Toki kekseliäs lapsi keksii nopeasti sen myös itse. Sitten niissä on myös turvakatkaisija mönkijän takana, että äiti saa juosta perässä, ja jos äiti pysähtyy, niin mönkijä sammuu.. ;D Turvallista reeniä siis.. Ja fyysistä reeniä äitille.

Itse ostisin tuollaisen käytetyn suzukin jos saa samaan rahaan kuin kiinalaisen uuden. Toki käytetyissä on aina omat riskinsä, mutta väittäisin, että vähemmän on huolia kuin keskivertokiinalaisessa. Suzukeja tehty jo muutama kymmenen vuotta, niin luulis, että ei ole enää lastentauteja niissä.
 
Vs: Mönkijä lapsille?

MVa~1 sanoi
Monissa lasten mönkkäreissä on ruuvi kaasuvivun takana, jolla saa rajoitettua kaasun liikkeen todella helposti. Toki kekseliäs lapsi keksii nopeasti sen myös itse. Sitten niissä on myös turvakatkaisija mönkijän takana, että äiti saa juosta perässä, ja jos äiti pysähtyy, niin mönkijä sammuu.. ;D Turvallista reeniä siis.. Ja fyysistä reeniä äitille.

Itse ostisin tuollaisen käytetyn suzukin jos saa samaan rahaan kuin kiinalaisen uuden. Toki käytetyissä on aina omat riskinsä, mutta väittäisin, että vähemmän on huolia kuin keskivertokiinalaisessa. Suzukeja tehty jo muutama kymmenen vuotta, niin luulis, että ei ole enää lastentauteja niissä.

Kauheeta! ??? Tossahan vois vahingossa saada liikuntaa. :eek: ;D Mutta olen kyllä päätynyt katselemaan käytettyjä, tosin saa nähdä kuinka pitkälle tuon hankkiminen siirtyy kun tuo Galantti nyt sitten imaiseekin oletettua enemmän rahaa ja valitettavasti ne rahat joudutaan ottamaan nyt mönkijärahastosta. :-\ Mutta onhan tässä vielä aikaa kesäkeleihin.

Mutta miten tuollaisen kuljettaminen? Kun siis ongelmahana on myös se että ihan tässä betonihelvetissä ei ole oikein paikkaa missä ajella joten vekotin pitäisi kuljettaa tuonne jonkin matkan päähän. Galantin takakonttiin se ei taida ihan sopia?
 
Vs: Mönkijä lapsille?

Tilavaan farkkuun tuollanen 50cc mahtuu yleensä merkkiin katsomatta, korkeudesta voi jäädä kiinni mutta korkeuttakin saa pienemmäksi kun taittaa ohjaustangon alas :)
 
Vs: Mönkijä lapsille?

Meillä on likoilla tollanen kiinan malli,rekisterissä viiskytä kuutioinen.Vakuutus vaan aika suolanen,kun sehän ei ole mopo.No tytöt on nyt 14 ja 11.Mönkkäri on ollu jo jokusen vuoden ja menee täysin vieläkin.No jopa isikin joskus tossa pihassa saattaa sillä ajella.Elikkä ihan on sekin täys peli ja välttää täysin.
 
Vs: Mönkijä lapsille?

Tamus sanoi
No noi mitä olen katsonut niin niissä on huippunopeudet olleet jotain 30-40 km/h tai sitten rajoitettavissa. tarvii nyt sitten tässä vähän katsella markkinoita mutta vähän skeptinen minäkin noista kiinana halpiksista olen.
Mun pojalla on tollanen kiinan peli ja pieniä vikoja on ollut esim startti rele poksahti mut nyt se makaa mökin tallissa kun juippi on jo liian iso.kyllä sillä ajelee eikä ole hinnan kirouksessa.
 
Vs: Kiinamotot (Oli "Mönkijä lapsille?")

Tarviikin nostaa tätä ketjua uudestaan kun tuo kiinamönkijä on ollut nyt 1,5 vuotta talossa. Olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia näistä kiinalaisista peleistä.

Meille siis hankittiin Comanche 90 cc lapsille, pojat 6 ja 8 vuotta ja se on kyllä saanut kyytiä. ;D Aluksi oli vähän ongelmia huonon sytytyksen kanssa mutta vaihtamalla parempi tulppa alkuperäisen tilalle (mallimerkinnältään "torch") se meni ohi. Sitten taisteltiin vähän aikaa huonojen johdotusten kanssa mutta nekin saatiin kuntoon. Sitten meni talven yli ongelmitta ja ajotunteja tuli paljon. Vähän nivelissä on kulumaa, pultit tuntuu löystyvän itsestään ja kesällä sitten meni taka-akseli poikki ja samoin hetken päästä ohjaustanko. Ne hitsattiin kuntoon ja taas eikun kovaa ajoa. Nyt vanhempi poika innostui hyppimään sillä ja nyt onkin rungon alapalkki keskeltä kahtia ja moottorin pultti poikki. ;D Kuitenkin hintaansa nähden tuo on kestänyt aivan hirvittävää höykyytystä ja aikuisetkin sillä on päästelleet melko surutta joten tuo on ainakin ollut kelpo hankinta eikä ole sinänsä pahaa sanottavaa pelistä. Toki ymmärrän jos tuollaisen pelin ostaa ihan poropeukalo niin olisihan sitä jo kettuuntunut noihin pikku huoltamisiin jos ei olisi paikkaa, välineitä ja taitoa huoltaa itse. Tässä vielä linkki vanhemman pojat "taidon näytteeseen" miten kiinamönkkärillä oikein ajetaan. Loppujen lopuksi rungon katkeamiseen vaikutti varmaan eniten se että aikuiset sillä ajeli ja hyppiminen vain oli se viimeinen pisara. http://www.youtube.com/watch?v=dCK8kD5pBLo

Nyt tuli sitten ostettua pojille myös crossimopo. Sekin luonnollisesti kiinalainen, Samurai merkkinen 70 cc. 3 tunnin ajon jälkeen se alkoi sammuilemaan ja sinänsä vikaa ei ole löytynyt. Isommilla kierroksilla ajettaessa se puutuu ja sammuu. Lähtee taas hetken päästä käyntiin. Samalla tavalla kuin Comanchekin tämä alkoi rötäämään mutta paremmalla tulpalla se korjaantui. Bensansaannissa tuo vika tuntuu olevan mutta kun kerran on takuuta niin ei jaksa alkaa ropaamaan. Myyjä lähetti nyt uuden kaasarin ja cdi-yksikön ja niillä kokeillaan josko alkaisi taas pelittämään. Runko näyttää siltä että sitäkin joutuu vahvistelemaan kun päästään hyppelyyn saakka ja renkaat on melkoista LingLong laatua. Parannellaan sitä mukaan kun tarvetta tulee.

Alla vielä kuva pojan hypystä jossa alkaa olemaan jo kivasti ilmaakin alla.
 

Liitetiedostot

  • ilmaa_alla.jpg
    ilmaa_alla.jpg
    101.2 KB · Lukukerrat 3,042
Vs: Kiinamotot (Oli "Mönkijä lapsille?")

Tamus sanoi
Nyt tuli sitten ostettua pojille myös crossimopo. Sekin luonnollisesti kiinalainen, Samurai merkkinen 70 cc. 3 tunnin ajon jälkeen se alkoi sammuilemaan ja sinänsä vikaa ei ole löytynyt. Isommilla kierroksilla ajettaessa se puutuu ja sammuu. Lähtee taas hetken päästä käyntiin. Samalla tavalla kuin Comanchekin tämä alkoi rötäämään mutta paremmalla tulpalla se korjaantui. Bensansaannissa tuo vika tuntuu olevan mutta kun kerran on takuuta niin ei jaksa alkaa ropaamaan. Myyjä lähetti nyt uuden kaasarin ja cdi-yksikön ja niillä kokeillaan josko alkaisi taas pelittämään. Runko näyttää siltä että sitäkin joutuu vahvistelemaan kun päästään hyppelyyn saakka ja renkaat on melkoista LingLong laatua. Parannellaan sitä mukaan kun tarvetta tulee.

Vähän tähän liittyen. Ostin työkaverilta pojille crossimopoksi 50cc Honda QR:n on vuosimallia 83. Kakstahtinen tuorevoitelusysteemillä ja ketjut kulkee suojattuna öljyssä. Tuollanen väritykseltään: http://i49.photobucket.com/albums/f268/tmascard/QR50.jpg

On kestäny kohta 30-vuotta ilman murheita lasten ajoa ei ole runkoa hitsattu tai vahvistettu. ;D Maksohan se melkein saman mitä uus kiinalainen mutta pitäs olla ainaki pomminvarma peli.
 
Vs: Kiinamotot (Oli "Mönkijä lapsille?")

Onko kellään tietoa noista kiinan crossipyörien kantavuuksista? Eli himottais mökille ostaa leikkikaluks mut mikään ei taida kestää yli 100 kilosta äijää?
 
Vs: Kiinamotot (Oli "Mönkijä lapsille?")

Odez sanoi
Onko kellään tietoa noista kiinan crossipyörien kantavuuksista? Eli himottais mökille ostaa leikkikaluks mut mikään ei taida kestää yli 100 kilosta äijää?

110cc samurain tyyppikilvessä lukee 50kg
 
Vs: Kiinamotot (Oli "Mönkijä lapsille?")

Jaahans, nyt "loppui" kiinailu meillä ja tuli hankittua vanhemmalle pojalle oikein merkkipyörä eli KTM. Innostus on ollut tuon kiinacrossin kanssa sitä luokkaa että voi jo puolitosissaan ottaa harrastuksen. Nyt kehtaa mennä montuille ja crossikouluunkin jota ei kiinalaisen crossin kanssa kehdannut.

Kiinalaisethan hommattiin aluksi sen takia ettei haluttu ottaa riskiä että innostusta ajamiseen ei tulekaan ja pihaan on hankittu turhaan monen tonnin laite. Siinä vaiheessa kun poika istui crossin selässä n. 20 h/vkl, ajoi vesisateessa ja pilkkopimeässä hullun kiilto silmissään, niin tajusin että on ehkä aika alkaa satsaamaan tähän touhuun. ;D Nyt ei pitäisi enää olla ainakaan varusteista kiinni.

Mutta silti mä en sano pahaa kiinalaisista. Ne on tosi loistavia mökki- tai peltoajokkeja. Niillä on helppo ja halpa kokeilla onko sitä innostusta touhuun. Meillä on kiinalaiset kestäneet ihan hyvin hintaansa nähden. :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom