KM132 laatikosta

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Tuli tuossa laatikkoa ihmetellessä tehtyä mielenkiintoinen havainto. KM132 askissa on alunperin ollut sivuakselilla edestä lueteltuna neulalaakeri, kaksirivinen kuulalaakeri ja kuulalaakeri. Tämä tieto on Lancer Turbon tehdasmanuaalista.

Kaikissa avaamissani laatikoissa on kuitenkin ollut kartiolaakeri, kartiolaakeri, kuulalaakeri järjestely. Uudemman Starionin manuaali taas antaa tämän kartiolaakerijärjestelyn, mutta sillä erotuksella molemmissa kartiolaakereissa on säätölevyt kartiolaakerien kireydelle. Missään avaamissani laatikoissa taas ei ole mahtunut säätölevyä akselin etupäähän. Starionin manuaalin mukaan pienin säätölevyn paksuus on 1.84 mm ja sinne ei tosiaan mahdu mitään, ei edes 0.1 mm.

Onko jollain tietoa miten tuo laakerointi on eri vuosimalleissa muuttunut? Eli onko todella ollut joku välimalli, missä kireyssäätöön on käytetty vain keskimmäisen laakerin takana olevaa säätölevyä, jonka vaihtaminen on hirveän työn takana? Se on ainakin muuttunut, että neula/kuulalaakeroidun akselin kanssa pitää käyttää etupään kannen alla tiivistettä, mutta Starionissa ei tiivistettä saa laittaa vaan pitää käyttää pelkkää liimaa. Nämä avaamani askit ovat menneet suunnilleen välyksettömäksi ilman tiivistettä eli olettaisin ettei kartiolaakeriversion kanssa laiteta tiivistettä. Kartiolaakerissahan ei saisi olla välystä tai laakeri klappaa miten sattuu ja etäisyys toisesta akselista kasvaa. Tämä puolestään rikkoo takapään kuulalaakerin kovan kuormituksen vuoksi ja voi tehdä hallaa rataskosketuksille.

Yllättäviä eroja näennäisesti samanlaissa laatikoissa ja kasaamisesta tulee varsin haastavaa kun ei ole oikean mallin manuaalia eikä hajuakaan mistä sitä pitäisi edes etsiä.
 
no niin, pääsin vihdoin penkomaan noita omia manuaaleja.

Tässä lukemassani ei erotella mitenkään vuosimallia tai sitä missä ko. loota on ollut, tyyppi on määritelty ainoastaan "KM132 for turbo engine"

Ja laakerien järjestys on nimenomaan tuo kartio-kartio-rulla ja ainakin tuon oppaan mukaan säätöön tosiaan käytetään vain keskimmäisen laakerin luona olevaa säätölevyä... eli tuskin se mikään täysin välimalli on, kun se on tuossa workshopmanualissakin esitelty.
 
Kiitoksia!

Pystytkö vielä tarkistamaan kuuluuko tuohon laatikkoon tiivistettä etupäähän kytkinakselin ympärillä olevan kannen ja laatikon väliin? Nimittäin tiiviste tekee välyksen säädöstä entistäkin hankalampaa. Autossa nyt oleva laatikko laitettiin liimalla ilman tiivistettä ja sivuakselin välys saatiin lähes nollille sillä keinolla. Ei pidä kuulemma ääntä ainakaan paikallaan käydessä toisin kuin edellinen laatikko, mutta en ole itse päässyt vielä kuuntelemaan tai kokeilemaan.

Lancer Turbon manuaali (rullakaakeri, kaksirivinen kuulalaakeri, kuulalaakeri) speksaa tiivisteen väliin, mutta Starioin (säätölevy, kartiolaakeri, kartiolaakeri, säätölevy, kuulalaakeri) ei näytä tiivistettä tuohon väliin. Ainakin itselleni tulee mieleen että välyksen hakeminen ilman tiivistettä on helpompaa kuin tiivisteen kanssa.
 
Kiitoksia tiedosto. No sillä ei kai ole sen suurempaa merkitystä - olennaista on että välys sekä kytkinakselissa että sivuakselissa on oikein. Niihinhän tuo tiiviste vaikuttaa molempiin...
 
Takaisin
Ylös Bottom