Tuli tuossa laatikkoa ihmetellessä tehtyä mielenkiintoinen havainto. KM132 askissa on alunperin ollut sivuakselilla edestä lueteltuna neulalaakeri, kaksirivinen kuulalaakeri ja kuulalaakeri. Tämä tieto on Lancer Turbon tehdasmanuaalista.
Kaikissa avaamissani laatikoissa on kuitenkin ollut kartiolaakeri, kartiolaakeri, kuulalaakeri järjestely. Uudemman Starionin manuaali taas antaa tämän kartiolaakerijärjestelyn, mutta sillä erotuksella molemmissa kartiolaakereissa on säätölevyt kartiolaakerien kireydelle. Missään avaamissani laatikoissa taas ei ole mahtunut säätölevyä akselin etupäähän. Starionin manuaalin mukaan pienin säätölevyn paksuus on 1.84 mm ja sinne ei tosiaan mahdu mitään, ei edes 0.1 mm.
Onko jollain tietoa miten tuo laakerointi on eri vuosimalleissa muuttunut? Eli onko todella ollut joku välimalli, missä kireyssäätöön on käytetty vain keskimmäisen laakerin takana olevaa säätölevyä, jonka vaihtaminen on hirveän työn takana? Se on ainakin muuttunut, että neula/kuulalaakeroidun akselin kanssa pitää käyttää etupään kannen alla tiivistettä, mutta Starionissa ei tiivistettä saa laittaa vaan pitää käyttää pelkkää liimaa. Nämä avaamani askit ovat menneet suunnilleen välyksettömäksi ilman tiivistettä eli olettaisin ettei kartiolaakeriversion kanssa laiteta tiivistettä. Kartiolaakerissahan ei saisi olla välystä tai laakeri klappaa miten sattuu ja etäisyys toisesta akselista kasvaa. Tämä puolestään rikkoo takapään kuulalaakerin kovan kuormituksen vuoksi ja voi tehdä hallaa rataskosketuksille.
Yllättäviä eroja näennäisesti samanlaissa laatikoissa ja kasaamisesta tulee varsin haastavaa kun ei ole oikean mallin manuaalia eikä hajuakaan mistä sitä pitäisi edes etsiä.
Kaikissa avaamissani laatikoissa on kuitenkin ollut kartiolaakeri, kartiolaakeri, kuulalaakeri järjestely. Uudemman Starionin manuaali taas antaa tämän kartiolaakerijärjestelyn, mutta sillä erotuksella molemmissa kartiolaakereissa on säätölevyt kartiolaakerien kireydelle. Missään avaamissani laatikoissa taas ei ole mahtunut säätölevyä akselin etupäähän. Starionin manuaalin mukaan pienin säätölevyn paksuus on 1.84 mm ja sinne ei tosiaan mahdu mitään, ei edes 0.1 mm.
Onko jollain tietoa miten tuo laakerointi on eri vuosimalleissa muuttunut? Eli onko todella ollut joku välimalli, missä kireyssäätöön on käytetty vain keskimmäisen laakerin takana olevaa säätölevyä, jonka vaihtaminen on hirveän työn takana? Se on ainakin muuttunut, että neula/kuulalaakeroidun akselin kanssa pitää käyttää etupään kannen alla tiivistettä, mutta Starionissa ei tiivistettä saa laittaa vaan pitää käyttää pelkkää liimaa. Nämä avaamani askit ovat menneet suunnilleen välyksettömäksi ilman tiivistettä eli olettaisin ettei kartiolaakeriversion kanssa laiteta tiivistettä. Kartiolaakerissahan ei saisi olla välystä tai laakeri klappaa miten sattuu ja etäisyys toisesta akselista kasvaa. Tämä puolestään rikkoo takapään kuulalaakerin kovan kuormituksen vuoksi ja voi tehdä hallaa rataskosketuksille.
Yllättäviä eroja näennäisesti samanlaissa laatikoissa ja kasaamisesta tulee varsin haastavaa kun ei ole oikean mallin manuaalia eikä hajuakaan mistä sitä pitäisi edes etsiä.