Kokemuksia 2,6 BensaPajerosta.

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Mulle tarjotaan vaihdossa tuommoista 2,6 Bensa AvoPajeroa vuodelta -88. AvoPajero on monesti ollut suunnitteilla, mutta tuo bensamoottori on aina kauhistuttanut, vaikka kyllä kai nekin toimii. Auto ei kuitenkaan ole paljoa ajettu, eli kyllä se saattaisi kestää pitkäänkin.

-kansi mahtanee olla yhtä heikko kuin Diisseliversiossakin? Niin olin ainakin jostakin lukevinani..
-polttoaineen kulutus. Paljonko pitäisi mennä ja paljonko todellisuudessa menee. Ei mahda 10l/100km riittää..
-miten tuo kova muovikatto.. onko se talvella sen kummempi kuin peltikatto, vai ruukaako vuotaa jostakin ja sitäkautta olla kylmä talvella?
-joskus nähnyt kangaskaton avoPajerossa. Onko tehdastekoinen vai itse tehty? Olis kesällä helpompi kun tuommoinen muovikatto, jos sattuu olemaan aurinkoista ja haluaa avoautolla kurvailla..
-onko kaasarien kanssa ongelmia ja joko joku on ratkaissut, että miten se säädetään jos tulee ongelmia? Taisi olla aika monimutkainen..
 
Vs: Kokemuksia 2,6 BensaPajerosta.

-kansi on yhtä heikko kuin dieseleissä, ellei heikompikin. Ne muutamat 4G5# kannet joita olen nähnyt, ovat järjestään olleet halki. Conquest-miehet ovat samaa mieltä. Jos kannessa on jet-valvet, ennuste on vieläkin huonompi.
-kulutukseen en osaa sanoa, mutta kymppi kuulostaa aika vähältä minun korvaani, koska pitkä TD-IC:kin vie kympin
-muovikatto pitää periaatteessa lämpöä sen mitä peltikattokin, mutta kun se on irroitettava: kaikki ne avo-yksilöt joita kävin aikanaan katsomassa, vuotivat jostain (tai yleensä useasta) saumasta. Lisäksi kovamuovikatot olivat järjestään halki jostain, ja niiden kattojen kiinnikeraudat aika huonossa hapessa (sama pätee takaluukun lasin rautoihin)
-Pajeroihin on saanut kahta erilaista irroitettavaa (kovaa) kattoa:

*iso, yhtenäinen, rumempi "paavi" malli, joka Suomi-autoissa on lähes kaikissa
*kaksiosainen sirompi kova katto, harvinaisempi, mutta löytyy joistain Suomi-autoistakin

Ainakin yhden tämmöisen kaksiosaisen katon kaverina olen kuullut löytyneen myös tehdastekoisen kangaskaton -harvinainen se on ihan varmasti, mutta kyllä niitä on ollut.

EDIT: tuossa sen siromman kovakaton etuosa ja ilmeisesti rättikaton takaosa:

http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/4160503


EDIT 2: sirompi kova katto (molemmat osat) kiinni

http://www.cardomain.com/ride/3213382/1988-mitsubishi-pajero

Kaasari on samanlainen kuin samankauden muissakin Mitsuissa, eli ongelmatkin ovat samat. JOS ostaisin tuollaisen avon joskus, niin se olisi diesel- tai V6-swappi välittömästi. Jos jättäisin 4G54:n, niin megasquirt (ja Starionin turbo), sillä niistä kaasariongelmista pääsisi...
 
Vs: Kokemuksia 2,6 BensaPajerosta.

Eli jos haluais rakennella tuommoseen rättikaton, niin vaatii tuohon etupenkkien suojaksi jonkinmoisen kovan palasen. Kai tuo kori on kuitenkin molemmissa sama riippumatta kattomallista. Tuossa, mitä mulle tarjottiin, oli juurikin se korkeampi katto, tuo sirompihan ois oikein näppärän näköinen.

Oisko järjetön homma ajatella vaihtavansa tuohon jonkin toisen bensakoneen, eli oisko tuohon laatikkoon käyvää moottoria ruiskumallisena. Ei kuitenkaan mitään 1,6 litrasta ;D kuitenkin nuo ruiskuksi muuttamiset haukkaa äkkiä suunnattomia summia rahaa ja aikaa ja tarve on kuitenkin vain töihin kulkemista / silloin tällöin isomman kärryn vetämistä.
 
Vs: Kokemuksia 2,6 BensaPajerosta.

Näin olen ymmärtänyt, tuo etuosan kovapala on aina kangas(taka)osan kaverina. Kori on juu käsittääkseni sama, pehmeän katon mukana tuli jotain listoja ja soviteosia. Se susiruma paavi-mallin katto menee tuon kiinteän keskiosan yli (silloin kun on se on paikoillaan.)

V6-swappi, edelleenkin. Pitkiä V6 Pajeroita saa alle tonnilla, (parempi) laatikko otetaan V6:sta. Osien luovuttajasta jää vielä osia myyntiinkin. Ei mitään sovittamista, ei säätämistä (esim. kiekkamittari), vaan tarvittavat osat bolt-on. Siihen minä lähtisin.

Ainoat sovittamista vaativat osat, jos elintenluovuttajana on pitkä: pakoputki, kardaanit, bensalinjat ja polttoainetankki. Tankkiongelman voisi ratkaista kerääjäsäiliöllä. Pakoputki ja bensalinjat kannattaisi muutenkin tehdä itse (paremmin) / uusia.
 
Vs: Kokemuksia 2,6 BensaPajerosta.

Aikanaan kun tutulla tuollainen oli,niin tulihan sitä rassailtua.

Kansi oli halki (EI ollut JETeillä,eikä uusikaan ollut),muuten ehjä peli.

Kaasarin säädön jälkeen semimatka-ajossa vei ~8l "nätisti" ajaen (2wd päällä!),konikärry perässä ~rajoitusten mukaan 12-13l,mikä ei mielestäni paha ole.

Muuten olikin ihan soiva peli,ja yllättävän ruosteeton.
 
Vs: Kokemuksia 2,6 BensaPajerosta.

kansi on yhtä heikko kuin dieseleissä, ellei heikompikin
On tietysti makuasia, minkä verran kannen pitäisi kestää, että se olisi hyvä. Mutta siitä olen melkoisen varma, että 2.8 diiselin kansi kestää 500 000 kilometriä, jos autoa käyttää niinkuin kuuluu. Itsellä on vielä 136 000 kilometriä tuohon lukemaan, mutta ei mielestäni ole epäilystäkään siitä, että kansi menee tuon puolen millin rajapyykin ohi ilman remonttia. Mikä on sitten huono tai hyvä kansi, sitä voi itse kukin arvuutella.
 
Vs: Kokemuksia 2,6 BensaPajerosta.

Taisi Niko tarkoittaa noita 2,5:ia. Helposti jää moottorit mainitsematta, kun puhutaan yhdestä korimallista, jonka molemmat, sekä niko, että minä omistetaan. 2,5:n kannet menee suurin osa jossain 300 000:n korvilla halki ja onhan täällä foorumilla ainakin yksi 2,8:n kansiremontin tehnyt myös seassa, mutta 2,8 vaikuttaa toistaiseksi kyllä paljon vankemmalta. Muutenkin kuullut, että ko. moottori ja auto kestää uskomattomia kilometrimääriä huonoissakin oloissa oikein huollettuna..

Ja taas asiaan.. mitäs ne nuo JET-venttiilit sitten on? joku kolmiventtiilitekniikkaan perustuva pikkuinen lisäventtiili?
 
Vs: Kokemuksia 2,6 BensaPajerosta.

Kun puhutaan 4G5 koneista, niin silloin puhutaan myös 4D5 dieseleistä. ;D

Sanoin ehkä vähän voimakkaasti, minusta se 300 - 400 tkm, joka 4D5 kansilla keskimäärin ajetaan, on varsin siedettävä ikä alumiinikannella (varsinkin kun katselee noita maineikkaita saksalaisia dieseleitä..)
Mutta sen about 300 - 400 tkm jälkeen niitä 4D5 kansia kyllä menee (kuten omastankin meni), ei siitä mihinkään pääse. Ainahan se olisi kivempi, jos se kansi olisi ikuinen. Ja ainahan se v*tuttaa, kun paisarissa rupeaa porisemaan. Ja on niitä 4D5 kansia poksunut paljon vähemmilllä kilometreilläkin, mutta kyllä 4D5 koneen kansivikoja hieman liioitellaan kaikenmaailman nettifoorumeilla. Näyttää aika usein siltä, että Pajerossa 300 - 400 tkm kestävä kansi on hirveä vika, mutta eräissä toisissa automerkeissä 100 - 300 tkm kestävä kansi on pelkästään OMINAISUUS, ei vika. Ja ohitetaan siis olankohautuksella. Jos koneistamon setä (joka näkee siis KAIKKIA automerkkejä, ollut varmaan 30 vuotta alalla) sanoo, että alukannet halkeilee enemmän tai vähemmän KAIKISSA dieseleissä lukuunottamatta VANHOJA mersun koneita, niin en minä ainakaan mene väittelemään siitä.

Jet-valve on sellainen pienen pieni lisäventtiili, jolla yritetään tehdä jotain pyörteilyä palotilaan. Saastejuttu, aina parempi jos tarjotussa autossa ei ole niitä.
 
Vs: Kokemuksia 2,6 BensaPajerosta.

Pihasta löytyy ja pelkällä rättikatolla + itsetehdyllä kovakatolla. Oma rättini ulottuu tuulilasille asti mutta siitä puuttuu joikin kiinnitysysteemi joten sen päällä on umpimallin pelti.

Kaasarit lähinnä ongelma saada säätöihin. Ohjeirja lupaa 10l/100km 80 vauhdilla ja 16l/100km muistaakseni 110 vaihdilla.
Weberin malleja kehutaan parhaaksi korvaajaksi.
Omaani on asennettu v6 automaattiaski jonka ansiosta 80km/h vaihdissa vain n.2200RPM (ilmeisesti olis n.3000RPM kovalla askilla).
 
Vs: Kokemuksia 2,6 BensaPajerosta.

Miulta meni kansi 4g54:stä sinä 310 00km kohdalla. Tais maksaa 500 uus kansi. Nyt pätkäpajero vara-autona seisomassa. Meni maaliskuussa taas katsastuksesta läpi kun kaivoin lumihangesta esiin, ajelin pari päivää et jarrut ja muut toimi kunnolla. Ei oo vielä runkoakaan hitsattu. Pensa kyl maistuu. Ihan hauska kärri muuten.
 
Vs: Kokemuksia 2,6 BensaPajerosta.

turomu sanoi
Pihasta löytyy ja pelkällä rättikatolla + itsetehdyllä kovakatolla. Oma rättini ulottuu tuulilasille asti mutta siitä puuttuu joikin kiinnitysysteemi joten sen päällä on umpimallin pelti.

Siihen orggis rättikattoon tosiaan kuuluu jotain irrallisia kiinnityshiluja ja listoja, näin sellaisia yhden kovakattoisen avon mukana kerran. Siinä autossa taas ei ollut rättikattoa, joko ei ollut tallessa tai ei ollut koskaan ollutkaan sen auton mukana.
 
Vs: Kokemuksia 2,6 BensaPajerosta.

Ymmärttäkseni kaikki ovat tulleet Suomeen rättikatolla mutta kun kauppa ei oikein käynyt hommasi maahantuoja niihin kovakatot. Rätille oli säilytyspaikka takapenkin alla, mutta ovat tainneet jäädä ishmisten nurkkiin.
Jos jollakulla on hyvä rätti tai pienemmän mallinen kovakatto voisin olla kiinnostunut.

Itse pidän bensamallia toimintavarmempana kuin 2,5td mallia mutta se ei perustu kovinkaan pitkään kokemukseen. Itselläni oli -88 2,5td noin 1kk, siinä oli melkein tuplahintaiset vakuutusmaksut bensamalliin verrattuna.
 
Vs: Kokemuksia 2,6 BensaPajerosta.

Minulla on ollut 2.6 litrainen kohta kolmisen vuotta. Moottorissa ei ole jetvalveja eikä kai missään alkuperäisenä näissä noin 130 kpl suomeen tuoduissa. Kansi on toistaiseksi kestänyt mutta se kyllä vaatisi esikiristyksen noin 10000 km:n jälkeen. Itse tein "esikiristyksen" tuossa 230000 kieppeillä, ja painui aikalailla ::). Kaasutin on murheenkryyni ja vaatii Weberiä. Kahtakin olen kokeillut ja vaativat "suuret suuttimet" ;). Kulutus ei silti lisäänny. Tuo "koppelin" suuruus on vähän makuasia. Minulla kun mahtui kuusentaimia kahteen kerrokseen. Tällä hetkellä on vielä "teknisiä ongelmia" takajousien vaihdon kanssa jousien etupään kiinnikkeissä - eivät irronneet sovinnolla ne erikoispultit. Takapäät sain irti kumia poraamalla. Viimeksi katkaisin käsisahalla Mondeon takajousivaihdossa saman paksuisia akselitappeja ;D - ehkä saa irti noin... ::) Palasin juuri metsästä jatkamaan urakkaa.

Ai niin, jakopää - uusin osat tuossa 235000 kieppeillä ja oli aivan loppu, kaipa vaihtoväli lie se 200000 km. Osat 400 - 500 euroa. Kykinlevyn vaihdoin hieman aikaisemmin - möhnää booreissa ja kulunut hiukan "toislaitaisesti".
 
Vs: Kokemuksia 2,6 BensaPajerosta.

Nythän tuota on itsekin kokeiltu. Konetta tosin melko lyhytaikaisesti, mutta kuitenkin.

*Kone puhdikkaampi maantieajossa (eli kierroksilla) kuin kuvittelin. Siltikin, 70-luvun Corollan käyntiääni ei minusta vaan mitenkään sovi maasturiin. Edelleen ääni V6:lle tai dieselille. Miten bensakone jaksaa mennä tyhjäkäynnillä kivikossa? Epäilen, että ei niin hyvin kuin diesel.

*takana ei vakiona vakaajaa lainkaan. Ei tarvitse poistaa maastoon. Toisaalta, pitkään verrattuna pätkä ON kiikku ajaa maantiellä, ei siitä mihinkään pääse.

*paavimallin katto. Edelleen susiruma. Edelleen usein rikki, ja vuotaa, kuten omastani. Kannattaa henkisesti varautua tähän.

*pätkässä erilainen (kuin pitkässä) takaloksujen-takalattian-korin takakulmien rakenne -ja omastani ainakin todella surkeassa kunnossa niiltä seuduilta
 
Vs: Kokemuksia 2,6 BensaPajerosta.

Eipä maastoauton tarvitse niin virtaviivainen olla, katso vaikka Tojon tai Mersun vanhempia malleja. Weberillä saa kyllä puhtia lisää. Takajousetkin tuli vaihdetuksi ja hyvä tuli. Menimme tuossa pari viikkoa sitten maastoon ja huomasin lähtöhetkellä että jäähdytysnesteessä on öljyä. Mondeolla mentiin - Pajero jäi talliin miettimään ;D.

Nyt pitänee mennä katsomaan onko: 1. kannen tiiviste, X. kansi halki, 2. jokin muu vika. Saa arvailla :).
 
Vs: Kokemuksia 2,6 BensaPajerosta.

Itse päätin olla arvailematta ja vaihdoin koko koneen. Oli meinaan ostaessa majoneesit syylarissa (myytiin kyllä ihan rehellisesti pahvi/kansivikaisena).
 
Vs: Kokemuksia 2,6 BensaPajerosta.

Kieltämättä V6 kone on käynyt meielessä vaihtoehtona. Tarvitaanko paljon muutoksia - periaattessa ilmeisesti samaa mallisarjaa ja muutostyö on mahdollinen? Tuliko vertaillessa "kansi 500 e - käytetty V6" paljon eroa ja kumpaan suuntaan ;)? Autotallin kattopalkki taitaa vielä kestää V-kutosen ;D.
 
Vs: Kokemuksia 2,6 BensaPajerosta.

Itse vaihdoin dieselin, en veekutosta. Lähinnä siksi, että tuo pitkä dieseli oli pihassa valmiina, eli ei periaatteessa maksanut mitään. Toisaalta myös siksi, että dieselin käyttöominaisuudet miellyttävät ja siitä saa pitkille reissuille kevyemmän (kone luultavasti painavampi, mutta vastaavasti huomattavasti pienempi polttoainekuorma). Ja turbodieselissä on virityspotentiaalia valmiina, V6:n ahtaminen on isompi homma (tosin silloin sitä tehoa TODELLAKIN olisi mahdollista saada...) Osittain päädyin (nyt) dieseliin myös siksi, että swappiin oli käytössä melko rajallinen aika, eikä V6:n etsiminen olisi ollut mahdollista käytettävissä olevan ajan puitteissa.

Mutta V6 swappi(kin) on mahdollinen ja mielessäkin. Minulta löytyy tarvittavat laput siihen, jos päätät ryhtyä hommaan. V6 ja dieselswappi ovat itseasiassa hyvin samankaltaiset työmäärän suhteen, oikeastaan tankki ja putkisto ovat "ylimääräistä" työtä dieseliin verrattuna. Laitan jossain vaiheessa tuonne päiväkirjaan selostuksen tästä omasta dieselöinti-projektista (kunhan kerkiän), siitä saat vähän osviittaa homman laajuudesta. Kyllä siinä hommaa on, mutta täysin tehtävissä.

Pika-pika listana tarvittavat/vaihdettavat osat:

Kone-laatikko-kardaanit (huom. takakardaani on ongelma, jos elintenluovuttaja on pitkäkorinen). Johtosarja (vaatii soveltamista jos/kun ottaa pitkästä), mittaristo tod. näk. Johtosarjan riipimiseen menee aikaa, sitä saa nimittäin vaihtaa PITKÄN pätkän. Polttoaineputket (riippuen liitoksista joita aikoo käyttää), tankki (pumppu sisällä), pakoputkisto. Tankit ei luultavasti käy pitkästä ja pätkästä ristiin, eli siinä on tod. näk. se pakollinen askartelupaikka. Ehkä voisi käyttää kaasarikoneisen omaa tankkia, siirtopumppua, kerääjäsäiliötä + korkeapainepumppua. Öljynjäähdytin putkineen, ohjaustehostimen putket. Jäähdytin, jos lähdöt on eri paikoissa. Dieselin ja 4G54 koneen syylarit pystyi sekoittamaan, mutta V6 syylaria en ole tutkiskellut. Erilaisia tarvittavia kiinnikkeitä puuttunee korista, mutta vähemmän kuin TD-IC swapissa. Ikävää, mutta ei tekemätön paikka.

Kuten listasta nähdään, varaosa-auto vieressä on AINOA järkevä tapa tehdä kumpi tahansa (diesel tai V6) swap. Itse en ainakaan missään tapauksessa lähtisi ostamaan mitään irtokonetta-laatikkoa, ja toivoisi saavani swapin tehtyä.
 
Vs: Kokemuksia 2,6 BensaPajerosta.

Taidan kuitenkin katsoa vaihtoehdon 1. kannen tiiviste. Onhan tuota tullut puretua ja koottua sen verran että sillä on jo ennätys lajissaan 230000 km käyttöönotettaessa olevalle autolle ;D. Ford Customline V8 -53 edustaa sitä toista, parempaa päätä, yli 400000 oli mittarissa kun vaihdoin pois. Ns sukuperintöauto. Seuraavaksi kai sitten etsitään kantta 4G54 moottoriin...
 
Takaisin
Ylös Bottom