Kokemuksia -98 1,8GDi Carismasta

T

tomppa

Guest
Elikkäs onko kellään kokemuksia -98 1,8 GDi carismasta. Nimittäin isäni kävi tänään katsomassa ja koeajamassa semmoista peliä. Aikoi viikonlopun ajan miettiä ja hakea maanantaina pitemmäksi aikaan koeajolle.
Hintaa oli 12500 ¤. Ajettu 160000. Varusteita oli mm. autom. ilmastointi, alut, sumarit, keskuslukitus, absit ym....

Tyyppivikoja?
Hyviä ja huonoja puolia?
 
EN ole kyseistä autoa koskaan omistanut, mutta olen autovuokraamossa töissä ollessani sellaista mielestäni tarpeeksi ajanut. Heti alkuun on pakko sanoa että kyseiset autot on sitten aika järkettyvän huonossa kohtelussa joten osa asioista voi jäädä järkevällä käytöllä pois.
No siis auton moottori on kokoisekseen mukava, mutta mielestäni teho-alue on hieman liian korkealla ja jotta auto liikahtaisi niin sitä joutuu kyseisellä koneella hieman kierättämään, mutta kaikesta huolimatta moottori on hyvä. sisusta pitää sanoa että aika paljon nitinöitä lähtee kojelaudasta. muuten on suht hiljainen kokoluokkaansa nähden. Ja mitä tulee ilmastointiin(ei automaattinen) niin se on huonoimpia mihin olen törmännyt. tuntuu että autoa ei saa kesällä millään kylmäksi. Yhteenvetona voisi sanoa että auto perusvarma auto ja ihan kelpo peli. gdi vain voi olla tekniikaltaan normaalia hieman kalliimpi.
 
Täytynee vastata kun satun moisen omistamaan... ;) Ajokokemuksia on nyt yhdeltä talvelta ja yhdeltä kesältä. Kilometrejä tosin paljon vähemmän, joten kulumisen mukanaan tuomia vikoja en tiedä...

Hyvät puolet:
- Tehokas kone, nollasta sataan melkein kymmeneen sekuntiin, kierrättää tosin pitää.
- Taloudellinen, kesän lomareissulla keskikulutus alle 6 litraa satasella.
- Tähän mennessä varma peli. Suunnilleen öljyt vaihdettu, ei muuta.
- Ajettavuus hyvä. Tähän itse koeajossa ihastuin, vertailussa hävisi esim. Avensis -99 ja Primera -98.

Huonot puolet:
- Vaihteistonsiirrossa jäykkyyttä. Kesälläkin vähän "hidas" vaihtaa, talvella raskas kun öljyt kylmät.
- Moottori melko äänekäs koska suoraruiskubensiini
- Varaosat tosiaan aavistuksen kalliimpia kuin tavallisen 1.6:sen Carisman

Tyyppiviat:
- Perinteinen heikko paikka on vetoakselin ulompi suojakumi, tosin senkun vaihtaa ennenkuin hajoaa, niin ei ongelmia
- Kojelauta nitisee, mutta musiikki soi yleensä joten ei juuri häiritse
- Isot pojat puhuvat myös, että suoraruiskumoottori karstottuisi helpommin, mutta mitäs sitten?

Ilmastointia ei minun autossani ole, joten sitä en kommentoi. Kokonaisuutena voin kuitenkin suositella, hyvin se on palvellut ja ajaminen hauskaa.
 
Vs: Kokemuksia -98 1,8GDi Carismasta

Nostetaanpa tälläistä vanhaa topiccia. Itse olen hieman kallistumassa Carismaan tällä hetkellä (vm. <- 99)
Mitä nykyään Carismaatikoille kuuluu, omistaako näitä enää kukaan ja onko ilmennyt jotain uusia lastenvikoja?

Koeajossa parissa liikkeessä ihan satunnaisilla autoilla GDi-koneilla, ainakin ajotuntuma ois kohillaan mulle :peukku

1.8 GDi ja ~200tkm ajettua metsästetään.

Tehoa pitäisi olla kuin pienessä kylässä ja bensarosvokaan ei taida olla toi suoraruisku..

Ymmärsinkö oikein, että 1.8 Carismoissa on kaikissa japsilaatikot? Eli pelkästään 1.6 ois rellun?

Sitten sen vois vielä uskaltaakkin ostaa vaikka onkin eeuussa tehty ;D
 
Vs: Kokemuksia -98 1,8GDi Carismasta

mulla oli aikanaan vuoden ajan Gdi -98, ja sitäkin ennen -97 ''normi ''1.8.


vikoja ei ollut, ja muutenki olin tyytyväinen. Erinomainen vaihtoehto ''pakolliselle'' golffille tai corollalle, ei häpeä ominaisuuksissa missään suhteessa!

käsittämättömän pieniruokainen ottaen huomioon ettei ole mikään ihan pikkuauto.

miinuksena melko ''neekeri'' materiaalit penkeissä ja sisutuksessa...mutta eihän se tarvii mitään haitata, eihän tuo mikään luksusauto pyri olemaankaan.

persoonallinen, ja pienillä duunauksilla jopa hyvännäköinen peli; alut ja tummennukset jne :peukku
 
Vs: Kokemuksia -98 1,8GDi Carismasta

Perus 1.8 (ei GDi) automaatilla oli aikanaan. Muita vikoja ei ollut, kuin takakontin lukko meni särki ja tukivarret piti vaihtaa eteen. Sillä tuli ajettua jotain 160tkm.

Meillä ei kojelauta nitissyt, mutta perä kolahteli töyssyissä. Se olisi ollut kyllä tosiaan helppo korjata, kuten täällä forumilla on todettu.
 
Vs: Kokemuksia -98 1,8GDi Carismasta

No mulla ei ole tuota 1.8 vaan 1.6, mutta yleisesti sanoen carismasta tykkään. Omassa ei ole tullut vastaan (vielä) mitään kovin suurta vikaa. Ilmastointi toimii siinä mielessä hyvin, että viilentää kyllä tehokkaasti koko auton kesällä.

Ainoa vika joka minulle on nyt 8kk:n ajon aikana tullut, on tuo mystinen sammuminen, josta olen tuolla toisaalla kertonutkin. Se on ainoa miinus jonka olen kohdannut ko. auton kanssa.

Ajettavuuteen sen verran puutun ainakin tossa omassa kotterossa että pikkasen on kiikkulauta meininkiä kovin ajettaessa kurviin. Mutta toivon, että sitäkin saisi parannettua uusilla renkailla ja matalimmilla jousilla (jotka ovatkin ostos listassani tällä hetkellä)

Kaikinpuolin olen tyytyväinen carismaani. En kadu hetkeäkään että menin 1.8 äffäni vaihtamaan tuohon. Vaikka tuo ei ole niin "nuoriso" auton näköinen ja minua rassaa yli kaiken kun nuoret pojat koittavat huudella, että oletko isin auton ottanut ajoon, mutta jahka tuota saa vähän muokattua korisarjalla ja tummennuksilla niin eiköhän nuokin puheet jää :p

Olen äärettömän ihastununut auton pieniruokaisuuteen.. Herranjumala tuohan kulkee ihan pyhällä hengellä :eek:

Mitä tuohon koelaudan nitisemiseen tulee niin se on aivan vieras käsite mulle. En ole huomannut tälläistä ollenkaaan. Taikka sitten huudatan musiikkia aina niin kovin etten vaan ole huomannut ;D
 
Vs: Kokemuksia -98 1,8GDi Carismasta

Sassylle voisin kertoa että;

mulla oli tossa carismassa Hel*vetin jäykät madallusjouset (en muista merkkiä..) plus sportti-iskarit plus kaikki koiranluut ym väsyneet härpäkkeet alustasta uusittu. Ja oli todellinen KIVIREKI, ettei paremmasta väliä ;D

auto ei kyllä pahemmin niiaillut eikä kallistellut, ennemmin tuli nuo etuvedon kiroukset eteen kun antoi hanaa mutkaan :kuningas

mutta ei se sitten normi arki ajossa ollu kovin kivaa ku paikat tippu hampaista ;D

ehkä äärimmäisyydet on pahasta :D :-\ :driver


edit: ainiin, tyylikäs takaspoileri, alut ja tumennukset niin alkaa näyttämään sähäkältä nipponilta, eikä isin biililtä :peukku
 
Vs: Kokemuksia -98 1,8GDi Carismasta

No tota spoileria olen kohta sen 8kk etsinyt ja mieleistä ei ole vastaan tullut...
Sellaista ei varmaan ole olemassakaaan millaisen tahtoisin....
En tahdo mitään järisyttävän massiivista tai suurta, mutta en mitään yksinkertaista ja pientäkään... Menee melko vaikeaksi....

Tummennuksien kanssakin olen kiukutellut jo puolivuotta. Kyllähän nuo sivulasit nyt helposti tummentaa, mutta tuo takaikkuna tuottaa ongelmia, enkä ole mitään miestä löytänyt kenet olisin nakittanut tummennus touhuihin.....
 
Takaisin
Ylös Bottom