Konehuoneen peseminen

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Hei,

Millä/miten olette pesseet konehuoneenne? Itsellä ois Evon konehuone vailla pesua ja mietityttää mitä pesuainetta käyttää.

Painepesurilla vai jollain sumuttimella?

Kiitos ja anteeksi.
 
Vs: Konehuoneen peseminen

Liuotin ensin vaikuttamaan, sitten painepesurilla raa-asti. Koita välttää esim venttiilikopan suihkuttamista semmosessa kulmassa etä vettä menee sinne tulpille. Samaten älä suihkuta suoraan laturille. Liuotin on ihan must koska se on kuitenkin helvetin likainen. Painepesuri on ihan must koska ei se lika sieltä muuten helposti ja kokonaisvaltaisesti irtoa. Lisäksi apuna voi käyttää jotain harjaa, jolla hankaa pahimpia paikkoja. Sitten kumi ja muoviosille hoitoainetta lopuksi niin tulee hyvä.
 
Vs: Konehuoneen peseminen

No hei... Hapolla ja kuumapesurilla niin saat puhtaaksi... Mutta maalata se pitää varmasti ku on tyhjä...
 
Vs: Konehuoneen peseminen

mystinengalant sanoi
Liuotin ensin vaikuttamaan, sitten painepesurilla raa-asti. Koita välttää esim venttiilikopan suihkuttamista semmosessa kulmassa etä vettä menee sinne tulpille. Samaten älä suihkuta suoraan laturille. Liuotin on ihan must koska se on kuitenkin helvetin likainen. Painepesuri on ihan must koska ei se lika sieltä muuten helposti ja kokonaisvaltaisesti irtoa. Lisäksi apuna voi käyttää jotain harjaa, jolla hankaa pahimpia paikkoja. Sitten kumi ja muoviosille hoitoainetta lopuksi niin tulee hyvä.

Liukkariehdotuksia? hoitoaine-ehdotuksia?

Mieluiten jotain mitä sais Motonetistä sillä se ois tossa vieressä. Ei jaksais viikkoja alkaa odottelee jos ostelee "hyperaineita".

Jahvetti, joooo ei. :D
 
Vs: Konehuoneen peseminen

cubeqtio sanoi
Liukkariehdotuksia? hoitoaine-ehdotuksia?

Mieluiten jotain mitä sais Motonetistä sillä se ois tossa vieressä. Ei jaksais viikkoja alkaa odottelee jos ostelee "hyperaineita".

Jahvetti, joooo ei. :D

No ei nyt mitään erityistä, vahvalla seoksella ihan mikä vaan menee varmasti. Esim pinelinekin voi toimia. Ei ole nyt sanottavia kokemuksia noista "markettiliuottimista". Jos sulla on pumppusuutinkannu itellä niin osta joku tiiviste jota voit sitten muutenkin käyttää. Esim maatalouskoneiden pesussa käytetään usein tuommoisia varusteita. Mutta jos ei ole niin sitten ostat jonkun litraisen sumutinpullon. Harja tartteet ja sitten on näitä erinäköisiä kumin ja muovinhoitoaineita, esim autoglymin vinyl & rubber vai mikä se olikaan, keltainen etiketti, ehkä löytyy motonetistä tai joku vastaava aine niille mustille osille.

Ja tosiaan focus niissä konehuoneen peltipinnoissa (kandee pestää konepeltikin huolellisesti sisäpuolelta (tiivisteen välit huom) ja sitten just jos sulla on öljynen paskanen kone.
 
Vs: Konehuoneen peseminen

Paras tulos tulee kun viittii käyttää vähän pensseliä vielä apuna kun liuotin on ruiskittu. Isolla pensselillä isot pinnat ja pienemmällä sudilla tiukemmat raot. Ei tarvitse edes painepesuria välttämättä jos sutii pinnat puhtaaksi. Painepesuri ei kuitenkaan poista läheskään kaikkea niin mekaaninen puhdistus tekee ihan hyvää.
 
Vs: Konehuoneen peseminen

Kiitos ja kumarrus! Glymiä hakemaa paluumatkalla ja pensseleitä onkin ylimääräisiä kotona. Otan jotain perusliukkaria glymiltä tai vastaavalta. Pineline vois olla kyllä hyvä..
 
Vs: Konehuoneen peseminen

Konehuoneen pesuun sopii hyvin vaikka tiskiharja tai sitten sellainen mitä jotkut tietämättömät käyttää auton ulkopinnan pesuun (ja sitä myydäänkiin sitä varten). Pensselit on vähän jo hifistelyä ainakin niille isoille pinnoille, pienempiin koloihin sitten ehkä :D Ja irtoohan se lika sitten letkullakin jos on liuotettu mut ite diggailen painepesurista.
 
Vs: Konehuoneen peseminen

En nyt muista missä sanottiin, että painepesuria ei suositeltaisi moottori pesuun. Itse olen pessyt pineline puutarhaletku combolla.
 
Vs: Konehuoneen peseminen

Tuossa on pesty pineline/pensseli+painepesuri+autoglymin rubber caret muoviosiin.
Tulpan kolot olen tavannut tarkistaa ja muutenkin puhallella paineilmalla moottoria ja pyyhkiä rätillä enimmät vedet pois ja sitten antanut käydä hetken että kone lämpenee ja kuivaa muutkin paikat.
Evo6toukokuu028.jpg
 
Vs: Konehuoneen peseminen

Jos kuitenkin jatkossa niitä hipoaineita niin tähänkin Surfex HD 1:5-1:20 ja suojaksi ehdottaisin 303 Protectanttia :) Eikä brushaaminen oo mitään hipostelua. Lauri sulla on liian pienet brushit ;D
 
Vs: Konehuoneen peseminen

Onkos muoviosiin kukaan testannut tätä ainetta
http://www.autonhoito.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=371
Lähinnä kiinnostaa kuin tuo pysyy,vai onko mustat listat ensimmäisen pesun jälkeen taas harmaat.
Pitäisi tuosta projekti vectrasta saada mustat muoviosat taas mustiksi,näyttävät vasta maalatussa autossa vähän nuhruisilta muuten.
 
Vs: Konehuoneen peseminen

^En henk koht ole testannut mutta kaveri on. Teki siitä arvostelunkin:
http://www.pesukinnas.com/viewtopic.php?f=28&t=506&hilit=Trim

Kesto mun käsityksen mukaan luokkaa 2 vuotta ja eteenpäin. Sen takia tuotteen nimessä maininta "Permanent". Kannattaa kattoa Youtubesta videoita.

Toi on yks niistä tuotteista mitä haluis käyttää mut samalla tekisin 100% turhaksi kaikki mun vanhat tuotteet mistä esim. Ultiman tuote on ihan törkeen hyväkin! ;D
 
Vs: Konehuoneen peseminen

Jos mätänetistä tahtoo ostaa liukkaria niin Turtlen SuperLiuotinpesu, 1litran suihkepullo, 5.90e/kpl.
Bensiini/nafta pohjainen liukkari, oikeastaan ainut joka tehoaa öljypitoiseen kiinnipalaneeseen moskaan. Kaikki loput mätänetissä myytävät "liuottimet" on aika hyvin pitkälti viherpipertäjien tavaroita eivätkä sisällä oikein liuottimia, vaan ovat emäksisiä tai happoja ja yrittävät sillä toimia. Itse tuota juuri ostin ja kokeilin omaan konehuoneeseen sekä emännän konehuoneeseen. Molemmista lähti ~20v vanhat liat melkolailla mallikkaasti :) Suihkutus, pensseliä perään ja painepesurilla vettä niskaan. Hankalempiin paikkoihin vielä kokeilin huvikseni höyrypesuria kun semmoinen tallilla on niin toimi silläkin vallan mainiosti.

Tämä siis suositteluni jos mätänetistä tahtoo ostaa... Muualta saa tietysti kaikkea muuta mukavaa ;)
 
Vs: Konehuoneen peseminen

cubeqtio sanoi
on muuten makian puhdas!

Your's could be the same. Seuraat vaan Wolfien aineohjetta. Toi ag:n tavara toimii päälle ja sitte on parempiaki aineita. Jos haluut oikeen hifistellä niin ne peltipinnat voi vaikka vahata sieltä konehuoneesta eka jollain ag:n punasella......
 
Vs: Konehuoneen peseminen

Ai niin,unohdin mainita että vahasinhan mä tuon venttiilikopan,kun oli vähän haalistunut ;D
Lisäksi kiillotin tuon dohc 16valve tekstin,ensin vesihiomapaperia ja sitten "kiinandremeliä" ja venolilla kiillotusta päälle.
 
Vs: Konehuoneen peseminen

Jos tänään vähän suihkis.. :p voi men ketuiks - mut menkööt! AG:n engine cleaneri ostettu ja AG vinyl & rubber myös. :p
 
Vs: Konehuoneen peseminen

cubeqtio sanoi
Jos tänään vähän suihkis.. :p voi men ketuiks - mut menkööt! AG:n engine cleaneri ostettu ja AG vinyl & rubber myös. :p

Pessimisti ei pety.... :)
 
Vs: Konehuoneen peseminen

Ite tuossa justiinsa lähiaikoina puolen tusinaa konehuonetta pesseenä voin todeta että kovin helposti ei saa mitään rikki. Olen pessyt niin dieselitä kuin bensojakin, erinäisillä pesuaineilla ja huuhdellut niin painepesurilla kuin höyrypesurillakin eikä mitään ongelmia.

Parhaimpana naapuritallin drifteri-toyotan konehuoneen pesin puolivahingossa, konepeltiä kun ei ollut kiinnitetty laisinkaan ja painelin kylmänrauhallisesti foamlancella Bilthamberin AutoFoamia konehuoneenkin täyteen ja huuhtelin painepesurilla. Vaikka oli viritetty kone jne mäkkaivereita tehty konehuoneeseen niin kaikki toimi pesun jälkeenkin.

Muistaa vaan että paljas vaparisuodatin kastuu, tarttee kuivatella vähän, tuplanokkasissa vehkeissä ja moottoreissa joissa tulpat on syvällä niin varoo vähän kastelemasta tulpansyvennyksiä ja laturiin ei kannata painaa viiden sentin etäisyydeltä painepesurilla :) Hyvä tulee.

Rauhassa vaan tekee, eli ihan turha yrittää pestä koko konehuonetta kerralla. Vaikka neljässä osassa pesee ja huuhtelee niin tulee parempi, pesuaineet ei kuiva pintaan jne. Liuotinta reilulla kädellä, pensselillä avustaa ja tarvittaessa lisää liukkaria perään, tarkka ja huolellinen huuhtelu. Jos on paineilmaa niin puhaltaa suurimmat vedet pois konehuoneesta enste, sitten kone käyntiin ja antaa lämmetä, lämpö kuivaa loput.

Sitten muovien kimppuun hoitoaineella jos tahtoo hifistellä. Hyvä tulee :peukku
 
Vs: Konehuoneen peseminen

Pesin kesällä pitkästä aikaa yhden konehuoneen. Seuraus oli että diesel ei käynnistynyt enää pesun jälkeen ja viriboksi hajosi. En ajatellut pestä lisää ihan vähään aikaan :)
 
Vs: Konehuoneen peseminen

Jahvetti sanoi
Pessimisti ei pety.... :)

Juuri näin. Sain ilokseni huomata, että auto käynnistyi. Nooh nyt kohta lähdössä töihin.. käynnistyykö enää? :D

Wolfie sanoi
Ite tuossa justiinsa lähiaikoina puolen tusinaa konehuonetta pesseenä voin todeta että kovin helposti ei saa mitään rikki. Olen pessyt niin dieselitä kuin bensojakin, erinäisillä pesuaineilla ja huuhdellut niin painepesurilla kuin höyrypesurillakin eikä mitään ongelmia.

Parhaimpana naapuritallin drifteri-toyotan konehuoneen pesin puolivahingossa, konepeltiä kun ei ollut kiinnitetty laisinkaan ja painelin kylmänrauhallisesti foamlancella Bilthamberin AutoFoamia konehuoneenkin täyteen ja huuhtelin painepesurilla. Vaikka oli viritetty kone jne mäkkaivereita tehty konehuoneeseen niin kaikki toimi pesun jälkeenkin.

Muistaa vaan että paljas vaparisuodatin kastuu, tarttee kuivatella vähän, tuplanokkasissa vehkeissä ja moottoreissa joissa tulpat on syvällä niin varoo vähän kastelemasta tulpansyvennyksiä ja laturiin ei kannata painaa viiden sentin etäisyydeltä painepesurilla :) Hyvä tulee.

Rauhassa vaan tekee, eli ihan turha yrittää pestä koko konehuonetta kerralla. Vaikka neljässä osassa pesee ja huuhtelee niin tulee parempi, pesuaineet ei kuiva pintaan jne. Liuotinta reilulla kädellä, pensselillä avustaa ja tarvittaessa lisää liukkaria perään, tarkka ja huolellinen huuhtelu. Jos on paineilmaa niin puhaltaa suurimmat vedet pois konehuoneesta enste, sitten kone käyntiin ja antaa lämmetä, lämpö kuivaa loput.

Sitten muovien kimppuun hoitoaineella jos tahtoo hifistellä. Hyvä tulee :peukku

Itse vedin muovipussin vaparifilsun päälle. Toimi hienosti!

Pakko kyllä sanoa, että aika hullua oli seisoa pihalla -1c lämpötilassa sumutella liukkaria konehuoneeseen. Mulla oli sellainen "myrkytyspullo tms.. 5l" johon pusersin painetta ja sisällä kuumaa vettä. Sillä huuhtelin koko konehuoneen hyvin. Jotain 10-15l meni vettä. Ei kauheen paljon mun mielestä. Sitten sen jälkeen muoviosille vähän kiilloketta ja tadaaaa... :) Siedettävän hyvä jopa! Toi liukkari ainakin on pätevä. :)
 
Vs: Konehuoneen peseminen

Muovipussi tai alumiinifolio akun/vaparifilsun/laturin päälle jos tahtoo extravarma olla etteivät ota itteensä. Mutta menee ilmankin :)
 
Vs: Konehuoneen peseminen

Itsekin pitänee olla varovainen ton konehuoneen pesun suhteen.Viimeksi evon pesu päättyi kiireelliseen akunnavan irroitukseen kun konehuoneesta alkoi lyödä liekit esiin.Pesun olin jo lopetellut ja olin käymässä katsomaan missä kunnossa tulpat ovat.Viaksi ilmeni startin virta kaapeli missä on eriste vaurio ja pääsi kosteuden kera iskemään maihin jolloin kuori syttyi tuleen.Onneksi olin auton vierellä koska muutoin olisi voinut käydä huonosti.Olishan siinä vakuutusyhtiölläkin ollut varmasti ihmettelemistä että ostit auton ja paripäivää myöhemmin se vaan paloi.
 
Takaisin
Ylös Bottom